بناهای معماری ایران

بناهای معماری ایران

بناهای معماری ایران

بناهای معماری ایران

دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

خوش آمدید
تبلیغات
اخبار:
نویسندگان
بناهای معماری ایران
                     
 
اینم پلان تخت جمشید!
 
تصاوير كوچک فايل ضمیمه
براي ديدن سايز بزرگ روي عكس كليك كنيد

نام:  Royal-palace-18.jpg
نمايش ها: 244
حجم:  60.4 كيلو بايت
 
      بعضی از پلهای هخامنشی وساسانی ( + توضیح )
 

پلسازی از قدیم مورد توجه ایرانیان بوده است و از زمان هخامنشیان پلهای بزرگی در ایران ساخته می شده است. به علت نیازی که در این سرزمین به آبیاری وجود داشته و از آنجا که سطح بعضی از رودخانه ها پایین تر از زمین های پیرامون بوده است ، پلهایی که در ایران ساخته می شده ، ساختمانهایی "چند منظوره" محسوب می گردیده اند و عمل سد را نیز انجام می داده اند. بیشتر پلهای قدیمی ایران در واقع "پل-بند" بشمار می رفته اند ، یعنی پل هایی بوده اند که به صورت سد عمل کرده و آب را تا سطحی بالا می برده اند و قابل جاری شدن به زمین های پیرامون می کرده اند.
همچنین ، در هنگام سیلابی این پلهای بندگونه تا اندازه ای کار کنترل سیل را انجام می داده و گاهی نیز به گونه ی انبارهای آب عمل می کرده اند. منظورهایی که برای آن از قدیم در ایران پل ساخته می شده به این ترتیب شامل استفاده پل برای عبور و مرور ، رد کردن سیلابها ، بالا بردن سطح آب رودخانه و نگهداری آب و گاهی نیز نیرودهی بوده است. افزون بر این هدفهای فنی ، ساختمان پلها در ایران همواره با توجه ی خاص به جنبه های هنری و زیبایی پل نیز همراه بوده و این نقطه نظر در آثار بر جای مانده از بعضی از پلهای قدیمی به خوبی منعکس گشته است.
در زمان هخامنشیان تعدادی پلهای بندی در بخش های فارس و خوزستان و میانرودان ساخته شده بوده است که امروزه تنها پایه های این آثار بر جای مانده و پلها و سدهای دوره ساسانی و اسلامی بر روی برخی از این پایه ها بنا شده است.
پل گاومیشان - دره شهر
یکی از نمونه های پلسازی و مدیریت دوران هخامنشی که داستان آن در تاریخ آمده ، ماجرای ساختن پل موقت بر روی رودخانه هلسیپونت بوده که داستان آن در تاریخ هرودت آمده است.
در دوره ی ساسانیان پلسازی بیشتر در بخش های فارس و خوزستان انجام می گرفته و علت آن نیاز زیادی بوده که در این مناطق به پلسازی داشته اند.
پلهای عمده ای که در دوره ی ساسانیان ساخته شده عبارت بوده اند از :
پل و بند شوشتر : درازای این پل سدی متجاوز از پانصد متر است . این پل دارای 41 پایه است که در زمان ساسانیان به سبک رومی ساخته شده است. برای کم کردن فشار ناگهان آب این پل بند در دو طرف دارای تونلهای دریچه ای بوده است.
پل شوشتر - دوره ساسانی
پلهای دختر : در نقاط مختلف ایران پلهایی از قدیم ساخته شده بوده که همگی امروزه به نام پل دختر معروفند. یکی از پلهای دختر ، پلی است که بقایای آن نزدیک سروستان از دوره ی ساسانیان به جای مانده است.
نمونه های دیگر از پلهای دختر که منسوب به آناهیتان ، ایزد آبها ، هستند ، عبارتند از : پل دختر میانه و پل دختر روی تالارود.
پل دختر میانه
پل دختر - شهر پلدختر - لرستان
پل خوراذ : ابودلف سیاح سده ی چهارم هجری پل واقع در شوشتر موسوم به پل خوراذ را با ذکر جزئیات ساختمانی به گونه قابل تحسینی توصیف می کند . وی درباره ی آن پل چنین می گوید :
"در شوشتر پل های متعدد و همچنین سد شاذروان وجود دارد. اینجانب در هیچ یک از نقاط دیگر مانند آن ندیده ام. این منطقه معدن زیادی دارد. بیشتر ساختمانهای آن مربوط به قردجشنس فرزند "شاه مرد" است که از بزرگان ایرانی بشمار می رفته و بیشتر به کارهای عمرانی و ساختمان بناهای محکم و مهم همت می گماشت در آنجا نیز پل عجیب و معروفی است که خواهر او موسوم به خوراذ مادر اردشیر بنا نموده ..."
پل ساسانی یا پل خسرو - بیستون کرمانشاه
پلهای عمده دیگری در زمان ساسانیان ساخته شدند عبارتند از :
پل زال که نزدیک خرم آباد واقع و دهانه ی آن با یک قوس سهمی شکل پوشانیده شده است.
پل زاب که قوس میانی آن دارای شکل سهمی است.
پل روی رودخانه دزفول که به سبک رومی ساخته شده است.
پل دزفول - ساخته شده توسط شاپور ساسانی
پل بین اهواز و جزیره ای به نام کانتارا (قنطره) هندوان و روی کارون. این پل از آجر پخته ساخته شده و بوسیله عضدالدوله ی دیلمی تعمیر گشته است.
پل زر که قوسی است و قوس آن بیضی شکل است.
پل کلهر در فارس.
پل شهرستان روی زاینده رود در اصفهان که دارای سبک رومی است. این پل بر روی سنگ شیست بنا شده است.
پل شهرستان - اصفهان
نمایی دیگر از پل شهرستان
پل لشکر در جنوب غربی ایران که ابن حوقل از آن نام برده است.
پل رودخانه ی خوباهان که مقدسی ذکر آن را کرده است.
پل شاهپوری - لرستان

.............................................

استفاده از عدد پي 3.14 در ساخت بناي تخت جمشيد !
مهندسان هخامنشي راز استفاده از عدد پي 3.14 را دو هزار و 500 سال پيش كشف كرده بودند. آنها در ساخت سازه هاي سنگي و ستون هاي مجموعه تخت جمشيد كه داراي اشكال مخروطي است، از اين عدد استفاده مي كرده اند.

عدد پي( ۳.۱۴) در علم رياضيات از مجموعه اعداد طبيعي محسوب مي شود. اين عدد از تقسيم محيط دايره بر قطر آن به دست مي آيد. كشف عدد پي جزو مهمترين كشفيات در رياضيات است. كارشناسان رياضي هنوز نتوانسته اند زمان مشخصي براي شروع استفاده از اين عدد پيش بيني كنند. عده زيادي، مصريان و برخي ديگر، يونانيان باستان را كاشفان اين عدد مي دانستند اما بررسي هاي جديد نشان مي دهد هخامنشيان هم با اين عدد آشنا بودند.

"عبدالعظيم شاه كرمي" متخصص سازه و ژئوفيزيك و مسئول بررسي هاي مهندسي در مجموعه تخت جمشيد در اين باره،‌ گفت : بررسي هاي كارشناسي كه روي سازه هاي تخت جمشيد به ويژه روي ستون هاي تخت جمشيد و اشكال مخروطي انجام گرفته؛ نشان مي دهد كه هخامنشيان دو هزار و 500 سال پيش از دانشمندان رياضي دان استفاده مي كردند كه به خوبي با رياضيات محض و مهندسي آشنا بودند. آنان براي ساخت حجم هاي مخروطي راز عدد پي را شناسايي كرده بودند.

دقت و ظرافت در ساخت ستون هاي دايره اي تخت جمشيد نشان مي دهد كه مهندسان اين سازه عدد پي را تا چندين رقم اعشار محاسبه كرده بودند. شاه كرمي در اين باره گفت : مهندسان هخامنشي ابتدا مقاطع دايره اي را به چندين بخش مساوي تقسيم مي كردند. سپس در داخل هر قسمت تقسيم شده، هلالي معكوس را رسم مي كردند. اين كار آنها را قادر مي ساخت كه مقاطع بسيار دقيق ستون هاي دايره اي را به دست بياورند. محاسبات اخير، مهندسان سازه تخت جمشيد را در محاسبه ارتفاع ستون ها، نحوه ساخت آنها،‌ فشاري كه بايد ستون ها تحمل كنند و توزيع تنش در مقاطع ستون ها ياري مي كرد. اين مهندسان براي به دست آوردن مقاطع دقيق ستون ها مجبور بودند عدد پي را تا چند رقم اعشار محاسبه كنند.




هم اكنون دانشمندان در بزرگ ترين مراكز علمي و مهندسي جهان چون "ناسا" براي ساخت فضاپيماها و استفاده از اشكال مخروطي توانسته اند عدد پي را تا چند صد رقم اعشار حساب كنند. بر اساس متون تاريخ و رياضيات نخستين كسي كه توانست به طور دقيق عدد پي را محاسبه كند، آ«غياث الدين محمد كاشانيآ» بود. اين دانشمند ايراني عدد پي را تا چند رقم اعشاري محاسبه كرد. پس از او دانشمنداني چون پاسكال به محاسبه دقيق تر اين عدد پرداختند. هم اكنون دانشمندان با استفاده از رايانه هاي بسيار پيشرفته به محاسبه اين عدد مي پردازند.

شاه كرمي با اشاره به اين موضوع كه در بخش هاي مختلف سازه تخت جمشيد، مقاطع مخروطي شامل دايره، بيضي، و سهمي ديده مي شود، گفت : "به دست آوردن مساحت، محيط و ساخت سازه هايي با اين اشكال هندسي بدون شناسايي راز عدد پي و طرز استفاده از آن غيرممكن است."
داريوش هخامنشي بنيان گذار تخت جمشيد در سال 521 پيش از ميلاد دستور ساخت تخت جمشيد را مي دهد و تا سال 486 بسياري از بناهاي تخت جمشيد را طرح ريزي يا بنيان گذاري مي كند. اين مجموعه باستاني شامل حصارها، كاخ ها،‌ بخش هاي خدماتي و مسكوني، نظام هاي مختلف آبرساني و بخش هاي مختلف ديگري است.
مجموعه تخت جمشيد مهمترين پايتخت مقاومت هخامنشي در استان فارس و در نزديكي شهر شيراز جاي گرفته است.



خانه های قدیمی ایران



خانه مستوفي
خانه مستوفي يكي از خانه هاي قديمي و زيباي شوشتر است كه به شماره 2315 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده.


اين بنا بخشي از مجموعه مستوفي و شامل دو قسمت اندروني و بيروني بوده است. خانه مستوفي متعلق به محمدعلي مستوفي از تجار شوشتر بوده و به شيوه معماري سنتي در اواخر دوره قاجاريه ساخته شده است.
تزئينات معماري بنا از نوع خوون چيني و كاربندي آجري و ريگ فرش مي باشد. اين خانه در سال 1374 به اداره ميراث فرهنگي شوشتر تبديل شد. اين بنا به شماره 2315 در فهرست آثار ملي




پلان

نما و برش






----------------------------------------------------

خانه چرمی


مکان : خيابان هاتف – خيابان گلبهار

اين بنا از خانه های اشرافی دوره قاجار محسوب می شود و دارای فضاهای متنوع و تزيينات فراوان می باشد . حياط مستطيل شکل خانه در سه جبهه شمالی و شرقی و غربی خود با فضاهای متعددی احاطه شده که در اين ميان جبهه شمالی با ارتفاعی معادل سه طبقه مهمترين بخش خانه را تشکيل می دهد . اين جبهه شامل تالاری در ميانه و چهار اتاق سه دری در دو طبقه طرفين آن است . هر يک از اتاقهای سه دری در طبقه اول با سه در چوبی و در دو طبقه به وسيله پنجره ارسی به فضای تالار گشوده می شوند . تالار در انتهای خود يک فضای شاه نشين با دو ستون پرتزيين دارد و از ضلع مقابل با ارسی عريض نه دهنه ای به حياط مشرف می شود . ديوارها و سقف تالار پوشيده از تزيينات نقاشی ، گچبری و آيينه کاری است . در جبهه شمال شرقی بنا حوضخانه مرتفعی قرار دارد که در طبقات اول و دوم غرفه هايي پيرامون آن و همچنين حوض هشت گوشی در وسط اين حوضخانه قرار گرفته است . ديوارهای حوضخانه دارای تزيينات گچبری و نقاشی به سبک اروپايي می باشد . بام حوضخانه با شيب چهار طرفه خود حجم شاخصی در مجموعه بنا به وجود آورده است .

در جبهه شرقی خانه تالاری وسيع و طويل در ميانه و دو اتاق سه دری در دو سوی آن قرار دارد . شاه نشين اين تالار به صورت اتاقی مجزا در آمده و با دو اتاق ديگر در طرفين خود ارتباط کامل يافته است . اين دو اتاق نيز به نوبه خود با سر در های اين جبهه مرتبطند . فضای اين قسمت توسط ايوان ستون داری به حياط متصل است . جبهه غربی خانه نيز فضايي مشابه ضلع شرقی قرار دارد با اين تفاوت که به جای تالار دو اتاق و راهرويي در بين آنها وجود دارد . جبهه جنوبی بخش عمده آن ديواری است که مشابه جبهه مقابل خود نماساز شده و تنها دو اتاق سه دری به نام اتاق عکس و اتاق آينه در دو انتهای اين جبهه قرار گرفته اند . اتاق آينه داری تزيينات فراوان آينه کاری ، گچبری و نقاشی می باشد ولی اتاق عکس آسيب ديده و از تزيينات آن چيزی بر جای نمانده است . آشپزخانه در گوشه جنوب غربی قرار دارد و از سه بخش شربت خانه ، فضای پخت و پز و انبار تشکيل شده است .
ورودی خانه در گوشه شمال غربی آن واقع شده که شامل سر در بزرگ و مجلل و هشتی و دالانهايي است که يکی به حياط و ديگری به اصطبل راه می يابد . امروزه مدرسه الغدير در اين بنا استقرار دارد .

-------------------------------------------------------------------

خانه دکتر اعلم

مکان : خيابان عبدالرزاق

اين خانه از بناهای اشرافی دوره قاجار به شمار می رود که وجود تزيينات متنوع و گسترده در جای جای خانه مويد اين امر است . حياط وسيع خانه در چهار جبهه توسط فضاهای بسته احاطه شده است . جبهه شمالی مرتفع ترين و بارزتر از ساير قسمتهای خانه می باشد و شامل تالار شاه نشين دار بزرگی در ميانه و دو اتاق سه دری در طرفين است . ايوان ستون داری سراسر اين ضلع را پوشانيده است که نمای آن در مقابل تالار ميانه اين جبهه ارتفاع بيشتری يافته و قوس نيم دايره ای بر فراز آن جلوه خاص به اين قسمت از خانه بخشيده است . تالار دارای تزيينات گچبری ، طلا کاری و آيينه کاری است و دو بادگير نيز در طرفين شاه نشين وجود دارد . اين تالار توسط ارسی هفت دهنه مرتفع و وسيعی به ايوان مقابل گشوده می شود و توسط درهای منبت کاری شده زيبايي با دو کفش کن طرفين خود ارتباط دارد .

جبهه جنوبی خانه مانند جبهه مقابل خود دارای ايوان ستون داری است که مقابل يک تالار هفت دری قرار گرفته است . اين تالار با طول زياد و عرض کم سراسر اين جبهه را فرا گرفته و سفره خانه بنا محسوب می شده است .
جبهه غربی و شرقی حياط دارای تقسيمات و تناسبات مشابهند . در هر دو جبهه تالاری در ميانه و دو اتاق سه دری در طرفين آن واقعند . ارسی پنج دهنه ای نمای تالار جبهه غربی را تشکيل می دهد و تالار جبهه شرقی توسط سه در بزرگ چوبی به سوی حياط گشوده می شود . تالار و اتاقهای سه دری جبهه غربی تزيينات گچبری ، طلاکاری و نجاری های ديواری پرتزيينی دارند . در پشت بام سه جبهه شرقی و غربی و جنوب خانه مهتابی های وسيعی وجود دارد که ديوارهای انتهای آن دارای طاقنماهای آجری است . نمای خانه داری تزيينات گچبری و ستونهای سنگی آن دارای تزيينات حجاری شده است . ورودی خانه در گوشه شمال شرقی خانه واقع شده و دارای هشتی و دالان طويلی است که به حياط راه می يابد .

...................................................................................................................................

خانه مرعشي
منزل مرعشي يكي از خانه هاي قديمي و زيباي موجود در بافت كهن شهر شوشتر است و به شماره 7933 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.



خانه مرعشي يكي از خانه هاي زيبا و قديمي در شوشتر است كه در محله(درعباس) واقع در بافت كهن اين شهر قرار دارد. اين خانه در حريم مجموعه آبشارهاي شوشتر و مشرف به آن وتقريبا در 200 متري بقعه عباس قرار گرفته است. يكي از راه هاي دسترسي به اين خانه از طريق پله هاي ضلع غربي مجموعه آبشارهاي شوشتر مي باشد. اين بنا متعلق به دورة قاجار است كه توسط شخصي بنام سيد محمدحسن مرعشي ساخته شده است.
خانه مورد نظر كه جزء املاك خانه مرعشي است در ابتدا به صورت ويلايي ساخته شده بود به صوري كه اطراف بنا فاقد حصار يا ديوار بود. و در سالهاي بعد اتاقهاي موجود در حياط جنوبي و خود حياط جنوبي و قسمتي از ضلع غربي كوچه به بنا اضافه شد. معمار قسمت قاجاري بنا به احتمال زياد حاج محمد تقي معمار كه از معماران مطرح شوشتر در اواخر دوره قاجار بوده مي باشد. و قسمت پهلوي خانه كار استاد محمد علي هدايت مي باشد.
بنا به طور كل در دو دوره شكل گرفته كه هسته اوليه آن قاجاري است و بناهاي الحاقي آن در دوره پهلوي به بنا اضافه شدند خاندان مرعشي تا سالهاي اخير در اين خانه زندگي كرده، و بعد از آن از طرف شهرداري شوشتر خريداري شد و در سال 84 خانه توسط سازمان ميراث فرهنگي از شهرداري خريداري شد. مساحت عرصه 1426 متر و مساحت اعيان خانه 560 متر مي باشد اين خانه ارزشمند در 17/12/81 با شماره 7933 به ثبت آثار ملي رسيده است.


فایل اتوکدی به صورت عکس









.........................................................................................................................................


خانه مستوفي
خانه مستوفي يكي از خانه هاي قديمي و زيباي شوشتر است كه به شماره 2315 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده.


اين بنا بخشي از مجموعه مستوفي و شامل دو قسمت اندروني و بيروني بوده است. خانه مستوفي متعلق به محمدعلي مستوفي از تجار شوشتر بوده و به شيوه معماري سنتي در اواخر دوره قاجاريه ساخته شده است.
تزئينات معماري بنا از نوع خوون چيني و كاربندي آجري و ريگ فرش مي باشد. اين خانه در سال 1374 به اداره ميراث فرهنگي شوشتر تبديل شد. اين بنا به شماره 2315 در فهرست آثار ملي

فايل ضميمه
نوع فايل: zip Mostofi.zip (1.18 مگابايت, 92 نمايش)

.................................................................


چکیده ای از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری گیلان


رشت:
1-پارک قدس (باغ محتشم)
2-آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی-رشت-سلیمانداراب
3-مسجد صفی-مربوط به قرن 9 ومنصوب به صفی میرزا پسر شاه عباس صفوی
4-بقعیع مطهر امام زاده هاشم در 30 کیلومتری رشت-تهران
5-موزه رشت-تاسیس 1349خیابان مطهری
6-مسجد حاج صمد خان-خیابان باقرآباد

آستارا:
1-باغ عباس آباد-کیلومتر 4آستارا انزلی
2-مرداب استیل-کیلومتر 4آستارا انزلی
3-بقعیه امام زاده ابراهیم-کیلومتر6آستارا انزلی
4-بقه تاج الدین محمود خیوی مربوط به سال 732هجری قمری-روستای بیجاربن

انزلی:
1-پل غازیان
2-کاخ میان پشته(موزه نیروی دریایی-برج ساعت-موج شکن)
3-تالاب انزلی همراه با پرندگان دریایی و نیلوفر آبی

قسمت اول ( از مجله آوای گیلان)

چکیده......قسمت(2)
تالش:
1-قلعه سلسال مربوط به دوران اسماعیلیه-قریه لیسار
2-مسجد سفید مربوط به دوران سلجوقیان
3-منطقه اولر در 32 کیلومتری این شهر جزو مناطق سیاحتی درجه یک کشور محسوب می شود
4-جاده اسالم به خلخال و مناطق ییلاقی لزر والماس در مسیر خلخال-سواحل زیبای کسیم.

صومعه سرا:
1-بازارهای هفتگی
2-مناره آجری و پل خشتی در مناره بازار گسکر
3-بقاع متبرکه آقا سید جعفر و میر شاه
4-مقبره پری سلطان محمود کیا
5-بقعه پیر ولی خان که به عقیده ای همان پوریای ولی است.

فومن:
1-شهرک تاریخی ماسوله-35 کیلومتری فومن
2-قلعه رودخان-مربوط به دوران سلجوقی 20 کیلومتری فومن
3-قصر سلسله جادو مربوط به دوران سلجوقی-14 کیلو متری صومعه سرا
4-ویرانه قصراله داده کوه

آستانه اشرفیه:
1-بارگاه رفیع سید جلال الدین اشرف برادر گرامی امام رضا (ع)
2-بقعه سید آقا محمد و بقعهآقا سید حسین
3-پل سفید
4-آرامگاه استاد معین

چکیده(2)....از آوای گیلان

__________________


چکیده......قسمت(3)


لاهیجان:
1-بقعیه شیخ زاهد گیلانی مربوط به قرن هشتم-جاده لاهیجان لنگرود
2-بقعه چهار اولیا-مربوط به دوره تیموریان-میدان سردار جنگل
3-بقعه میرشمس الدین-پسر امام کاظم(ع)
4-خیابان امام خمینی
5-مسجد اکبریه-خیابان کاشف غربی اکبریه
6-حمام گلشن-میدان سردار جنگل
7-شیطان کوه-بلوار آزادی

رودبار:
1-تپه مارلیک مربوط به دوران صفوی واقع در روستای رحمت آباد
2-تپه گردکول (تپه گرد)هزاره قبل از میلاد
3-پنج تپه-اوایل هزاره قبل از میلاد در روستای رحمت آباد
4-قلعه کوه مربوط به دوران ساسانی
5-تپه گلشنی مربوط به پارت ساسانی-رودبار دامنه کوه
6-کاروانسرای شاه عباسی مربوط به دوران صفوی واقع در رودبار-2کیلومتری امام زاده هاشم
7-سد منجیل با چشم اندازهای زیبا و بدیع

رودسر:
1-سواحل چابکسر و کلاچای-جاده رودسر کلاچای
2-پل خشتی رودسر
3-روستای سرولات چابکسر
4-چشمه آب معدنی سجیران در منطقه اشکورات رحیم آباد
5-مناطق ییلاقی و سرسبز املش سفلی وعلیا

لنگرود:
1-پل خشتی مربوط به دوران تیموریان و صفوی
2-مسجد جامع که درب این مسجد مربوط به سال 1001هجری قمری می باشد.
3-منطقه کوهپایه ای لیلا کوه
4-شهر کومله با باغات چای و مزارع برنج
5-چمخاله

چکیده...(3)....از آوای گیلان




نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







مطالب مرتبط
پنل کاربری
نام کاربری
رمز عبور
عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
درباره ی سایت
بزرگ ترین وب سایت تخصصی ارایه دهنده مطالب و فایل های معماری این سایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد .