اسکیس اولیه یا کانسپت
اسکیس اولیه یا کانسپت
اسکیس اولیه یا کانسپت
[[
موقعیت قرار گیری
پرسپکتیوی از ورودی
پلان های مدرسه
راهروی اصلی
سالن چند منظوره
دیاگرام
قسمت های مختلف موزه
درون موزه از عناصر مختلفی تشکیل شده که شامل : چهارسو،گذرگاه معبر وهشتی است و از قسمت های دیگر آن ، نگارخانه ،کتابخانه ،فروشگاه کتاب ، رستوران سازمان موزه و واحد سمعی – بصری را می توان نام برد .
نگارخانه : موزه شامل 9 نگارخانه کوچک و بزرگ بوده که نگارخانه ها یک به یک در مسیر حرکت بازدید کنندگان قرار دارند و به این ترتیب امکان بیشترین و بهترین ارتباط میان تماشاگر و آثار هنری را فراهم می سازد .
کتابخانه : کتابخانه تخصصی موزه نزدیک به ده هزار عنوان کتاب و نشریه فارسی وغیرفارسی در زمینه های : معماری ، معماری ،نقاشی ،طراحی ،ارتباط تصویری ،عکاسی ، صنعت ،سینما و دیگر زمینه های هنری را در خود جای داده است و علاوه بر آن اطلاعات به صورت کامپیوتری نگهداری و به کتابخانه کنگره طبقه بندی و با نظام دیویی فهرست نویسی L.Cروز در می آید . کتاب ها به ر.ش شده و اطلاعات مربوط به هر کتاب در برگه های مولف ، عنوان و موضوع انعکاس یافته و در برگه دان های کتابخانه قرار داده شده است . استفاده از کتابخانه ویژه اعضا است و دانشجویان و پژوهشگران رشته های گوناگون هنر می توانند با عضویت در این مرکز نیازهای آموزشی و پژوهشی خود رابر طرف سازند.
فروشگاه کتاب :
در این بخش ،نشریات هنری ایرانی ،بروشورها ونمونه های آثار و تالیفات هنرمندان و نویسندگان ایرانی و انواع گاه شمار و کارت پستال هنری هنری عرضه می شود .
رستوران :
پس از شیبه اول و نخستین نگارخانه ،رستوران موزه قرار دارد .دیوار شیشه ای و دو جداره ،رستوران را از فضای سبز بیرون و باغ مجسمه جدا ساخته است .رستوران موزه در همه ساعت های روز گشوده و آماده پذیرایی است .
سازمان موزه :
موزه هنرهای معاصر مجموعه ای است متشکل و نظام یافته از بخشهای امور هنری ،امور اداری ،تحقیق و پژوهش ،همکاری های فرهنگی و هنری ،روابط عمومی ،امور بین الملل سمعی و بصری ،خدمات نمایشگاهی ،آرشیو آثار هنری و دبیر خانه دایمی نمایشگاه ها .
امور هنری :
بخش بزرگ فعالیت های امور هنری را برنامه ریزی و سازماندهی و اجرای مراحال مختلف برگزاری نمایشگاه تشکیل می دهد .فعالیت های دیگر آن عبارتند از :طراحی و اجرای برنامه ها و نمایشگا های ادواری ،دریافت آثار هنری و و تهیه شناسنامه برای هر یک ،تدوین شناسنامه حرفه ای برای هنرمندان ،تنظیم آرشیو ،ثبت نام از هنرمندان و عناوین آثار هنری ،آمادگی برای مشاوره و راهنمایی هنر دوستان ،برنامه ریزی محتوایی نمایشگاها ،تدارک برنامه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی هنری .
کارشناسان امور هنری موزه با جمع بندی و بازنگری تجربه های ناشی از رویداد های مهم هنری وبرگزاری نمایشگاه ها ،به برسی و ارزیابی چند و چون آثار هنری و توانمندی های هنرمندان می پردازند .
روابط عمومی :
روابط عمومی در محدوده زیر به فعالیت می پردازد .
- ثبت و تنظیم فعالیت های نمایشگاهی موزه به طور سالانه .
- نظام بخشیدن به ارتباطات و تداوم آن و ارسال نشریات موزه به محافل هنری و فرهنگی
- تلاش برای ایجاد ارتباط مستمر با وسایل ارتباط جمعی جهت برخورداری از پوشش خبری مناسب و بازتاب رویدادها و اخبار نمایشگاهی
- پاسخگویی با مراجهان و بازدید کنندگان و راهنمایی آنها
- ایجاد زمینه های لازم برای گسترش همکاری با موسسات آموزش هالی و اشتراک در فعالیت دانشگاهی برای افزایش توان کاربردی دانشجویان رشته های هنری
امور بین الملل :
این قسمت وظیفه انجام امور مربوط به ارتباطات بین الملل با مراکز فرهنگی و هنری خارج از کشور و انجام هماهنگی های لازم در امور اجرایی نمایشگاه ها را بر عهده دارد .
واحد پژوهش : این واحد در جهت جمع آوری و انتقال اطلاعات و مسایل تئوری در بخش های زیر فعالیت می کند:
- برگزاری همایش های ملی و بین الملل در زمینه هنر معاصر
- برگزاری نشست های ماهانه پژوهشگران هنر
- تهیه و جمع آوری اطلاعات مربوط به هنرمندان و رویکردهای هنر معاصر ایران جهت درج در سایت موزه.
- تدوین و تکثیر کتاب شناسی موضوعی نمایشگاه های موزه
- سیاستگذاری و هدایت کتابخانه موزه
- حمایت مادی و مهنوی از فهالیت های پژوهشی ارزشمند در زمینه هنرهای تجسمی .
سمعی و بصری :
الف :واحد عکاسی: از عمده فعالیت های این بخش می توان موارد زیر را برشمرد
- تهیه عکس و اسلاید از اثار هنری و نمایشگاه های برگزارشده در موزه
- تهیه عکس گزارشی از مراسم افتتاحیه ،اختتامیه ،نشست ها ،همایش ها و برنامه های مختلف در موزه
- عکسبرداری از آثار هنری برای تهیه بروشوره،گاتالوک ،و کتاب ویژه نمایشگاه های داخل و خارج کشور
- از آثار هنری و معماری ایران cd-آرشیو عکس ،نگاتیو ،اسلاید وآرشیو عکس از هنرمندان معاصر ایران
ب : - سالن آمفی تئاتر و خدمات صوتی و تصویری
-خدمات مربوط به برگزاری فراخوان ،گرد همایی ،سمینار و مراسم آغاز و پایان نمایشگاه ها به عهده این بخش است .
-سالن سینما که پس از شیبه های دوم و سوم قرار گرفته ،گنجایش 275تا 300 تماشاگر را دارد .
-پرده نمایش سالن با ابعاد 4.6متر ،امکان نمایش فیلم و اسلاید را فراهم می سازد و دستگاه های نمایش فیلم 35،16و 8 میلی متری ،ویدئو ،اسلاید 35 و120،تلویزیون و میکسر صدا ،از دیگر امکانات فنی این بخش است .
فعالیت های واحد انفورماتیک موزه :
- طراحی و به روز رسانی وب سایت موزه : این وب سایت در بر گیرنده اطلاعات تمامیه نمایشگاه ها و دیگر اطلاعات موزه از قبیل آثار موجود در گنجینه است .
- خدمات کامپیوتری به دیگر واحد ها
- تنظیم و ارائه طرحهایی در جهت بهبود وضعیت موزه هنرهای معاصر و هنرهای تجسمی با استفاده از کامپیوتر و شاخه های جانبی آن
-عقد قرار دادهایی با شرکت ها و موسسه های دیگر در جهت پیاده سازی
طرحها
فرستنده مقاله:منصوره میرحسینی
یادداشتی از دکتر منصور فلامکی
هر بار كه برجي رفيع از زمين شهر بزرگ و متكي بر سرزميني غني و برخوردار از تاريخ عظيم و مملو از انديشه هاي ناب و كائناتي بر مي خيزد ...، دست كم ما معماران ، خواستار چگونه زاده شدن اش هستيم . از ديدگاه اينجانب ، برج ميلاد عنصر معمارانه بسيار پرقدري كه مي خواهد نشانه اي از يگانه بودن زمين و آسمان باشد و ژرفاي زمين را نيز بخشي ازآسمان مي داند (چنان كه هزاران سال تاريخ انديشه ايرانيان مي نماياند ) نمي تواند چگونه زاده شدن خود از زمين را از انظار پنهان كند . |
براي اين كه بتوانيم از ديدگاه معماري به برج ميلاد بنگريم – و اين نكته اي است كه همكاران معمار به بنده امر كرده اند تا سخني در باب اش بگويم – نخست بايد به اصل موضوع برج ميلاد بنگريم . ارائه نظر در باب برج بزرگ شهرتهران نمي تواند نخست در چهارچوبي گسترده تر قرار گيرد ؛ نمي توانيم به ياد نياوريم كه زمين شناسان و اقليم شناسان و جغرافي دانان و معماران و مهندسان ساختمان از يك سو و كساني كه تصور مي كنند مديريت به معناي تصميم گيري براي شهري عظيم مانند تهران امري است تخصصي ... ، از سوي ديگر برج را به دنيا آورده اند .
از ديدگاه اينجانب برج بزرگ و رفيع تهران ، داراي شخصيتي چندان استثنايي است كه نمي تواند بر پايه ضابطه هاي كاربردي و اقتصادي روزمرّه موضوع بررسي و ارزيابي قرار گيرد .
برج ميلاد را همانند برج ايفل پاريس و برج بزرگ توكيو و ناگويا و بارسلون ، به عنوان اثري بايد ديد كه تعلق اش به زمان ساخته شدن اش نمي تواند تعيين كننده ارزش نمادين آن دانسته شود . در زمينه همين نگاه كلي است كه فكر مي كنيم بايد – با آرامشي كه طعم تاريخ دارد و خواهان پرهيز و گريز از شتاب است – به اين برج بنگريم و به ياد بياوريم كه تمام كاربردهاي موعود آن ، هرگز هميشه ثابت نمي مانند . به اين معنا كه ارزش گذاري بنايي برج ميلاد ، بايد استوار بر بينشي تاريخي باشد و نه بر نگرشي كاربردي و نه حتي صرفاً فني – تخصصي .
اين نكته را بايد به خاطر بياوريم كه بناي برج ها و منارهاي كهن كشورمان كه نمايانگر هستي پوياي انسان بر روي خاك خداوند بوده اند ، هيچگاه بر مبناي محاسبه هاي سود و زيان روزمره ساخته نمي شدند و به دليل اهميت كاربري هاي موقتي اي كه به عهده مي گرفتند ارزيابي نمي شدند – و نمي شوند .
از اين مقدمه كه زيادي طولاني شد بگذريم ، نگاه معمارانه به برج آغاز مي شود. در اين زمينه – از ديدگاه اينجانب – چند نكته قابل طرح اند و مي توانند بهانه ها يا ابزارهايي را براي گفت و شنود به دست دهند .
اول – اين كه برج ، به دليل تعلق به گستره بسيار وسيع شهر تهران ، در فاصله كم يا بيش مياني شهر قرار مي گيرد – تا جايي كه مي شده ، از كوه فاصله مي گيرد و خود را زياده به دشت نزديك نمي كند . از اين روي ، بيش ترين ميزان آزادي را به طراح معمار مي دهد كه خود را از قيدهاي جغرافيايي وابسته به منظر برهاند : طرح گرد يا استوار شدن بر دايره ، در ساختمان سر برج راهنماي ساختمان مي شود . و تا اين جا با تمامي برج هاي بزرگ و كلاسيك جهان مشابه مي شود . بخش ساختماني بالاي برج ، به ويژه به كمك ابزار بندي يا بهتر نقش بندي هاي هندسي اي كه برايش ترسيم كرده اند ، خود را از پايه برج كاملاً جدا مي كند . و اين جا ، هر بيننده اي دوست دارد كه معناي معمارانه – و نه كاربردي و منطقي و خشك – اين اتصال را بداند و بپسندد .
از ديدگاه اينجانب ، نسبت حجمي مطلوب و هماهنگي شكلي اي كه بتواند سخن از آرامشي داشته باشد كه در بناهاي بلند و نمادين شاخص اصلي دانسته مي شود ، در طرح ما ديده نمي شود . اين آرامش ، معمولاً ، از يگانگي هاي شكلي يا از وحدت شكل بر مي خيزد .
دوم – به بينش هايي متفاوت مي توانيم به برج هايي نظير ميلاد تهران بنگريم : سر برج مي تواند به خاطر نقشي كه در دل خود دارد ( و مكاني مقارن با آرامش براي شهروندان دانسته مي شود ) از بدنه برج متمايز شود (مانند ميلاد) . راهي متمايز آن است كه سر برج در ادامه پيكره اي كه از زمين برمي خيزد ديده و طراحي شود . در اين صورت ، برش هاي اعمال شده روي پايه برج – كه چشم را آزار مي دهند زيرا وجه عمودي خطوط را با گريزهايي حساب نشده همراه مي كنند . و يك باره دگر شدن طرح پايه بايد بتواند حاصلي زيبا روي و چشم نواز بدهد كه اين ديده نمي شود .
پيوند شكلي ميان سر و بدنه برج ديده نمي شود و – به جاي آن – تركيبي كه به دست آمده سخن از عدم سنجش ترسيم دارد : چگونه حجم هاي دوگانه ، در نقطه اتصال به يك ديگر ، از ظرافت هايي كه از بينش هنري بر مي خيزند تهي مي شود ؟ به اين پرسش نمي توان با خطوط و سطوحي كه از معماري هاي ايراني يك هزار سالة اخير گرفته شده اند كمك گرفت و نياز به دقت نظر و ابداع را با ساده نگري اي در حد بازاري گري پاسخ گفت .
سوم – هر بار كه برجي رفيع از زمين شهر بزرگ و متكي بر سرزميني غني و برخوردار از تاريخ عظيم و مملو از انديشه هاي ناب و كائناتي بر مي خيزد ...، دست كم ما معماران ، خواستار چگونه زاده شدن اش هستيم . از ديدگاه اينجانب ، برج ميلاد عنصر معمارانه بسيار پرقدري كه مي خواهد نشانه اي از يگانه بودن زمين و آسمان باشد و ژرفاي زمين را نيز بخشي ازآسمان مي داند (چنان كه هزاران سال تاريخ انديشه ايرانيان مي نماياند ) نمي تواند چگونه زاده شدن خود از زمين را از انظار پنهان كند . از اين روي ، طرح برج به دور از ظرافت هاي انديشه يي و نظري است مگر آن كه طراحان آن ، همان گونه كه سر برج را براي كاربري هاي انتفاعي خواسته اند و به آن شكلي ساده پسند داده اند عنوان كنند كه حجم زيرين برج بايد به كارهاي روزمره مي آمده و مقدور نبوده است كه سه بخش زيرين و مياني و بالايي برج ، طرحي در معنا و در ذات يگانه اي به دست دهند .
فرستنده مقاله: مسعود مرعشی
فرستنده مقاله: مسعود مرعشی
معماری بیمارستان |
معماری بیمارستان |
فرستنده مقاله: مسعود مرعشی
اسکیس اولیه یا کانسپت
اسکیس اولیه یا کانسپت
اسکیس اولیه یا کانسپت
[[
موقعیت قرار گیری
پرسپکتیوی از ورودی
پلان های مدرسه
راهروی اصلی
سالن چند منظوره
دیاگرام
نظرات (1) |
کتاب آموزش پرسپکتیو Perspective Made Easy
نویسنده: Ernest R. Norling (ارنست نورلینگ) | تعداد صفحات: 228 | زبان: انگلیسی
حجم: 18 مگابایت
برای دانلود روی دکمه ی زیر کلیک کنید:
سه نما:
برای شناخت کامل یک حجم باید سه نمای آنرا داشته باشیم (مشخصات کامل اندازه، حجم، ارتفاع، ضخامت).
سه نما= ۱- نمای جلو (نمای مقابل) ۲- نمای سر (نمای بالا) ۳- نمای پهلو (جانبی).
معمولاً پرسپکتيو به دو حالت اصلي شناخته مي شود:1_پرسپکتيو فضاي داخلي _مثل فضاي داخل اتاق ،راهرو،ساختمان و...تصوير4 2_پرسپکتيو فضاي خارجي _مثل فضاي خارج از ساختمان ،خيابان،شهر و فضاهاي باز .در اينجا لازم است اشاره کنيم که گاهي نيز طراحان از ترکيب دو حالت فوق استفاده مي کنند .
مشاهده و ترسيم اشيإ با شيوه پرسپکتيو نيز به چند روش صورت مي پذيرد که به طور عمده عبارتند از:پرسپکتيويک نقطه اي ،پرسپکتيودو نقطه اي و پرسپكتيوسه نقطه اي هر يک از موارد فوق شامل قوانيني نسبتاًساده هستند و چنانچه اشکال هندسي را با توجه به قوانين هر يک ترسيم نماييم مي توانيم از تنوع بي شماري که به وجود مي آيد استفاده کنيم.براي ترسيم پرسپکتيو يک شئ لازم است که ابتدا خط افق و نقطه گريز را مشخص کنيد.خط افق :فاصله چشم ناظر از سطح زمين تعيين کننده خط افق است .به عنوان مثال زماني که بر روي صندلي نشسته ايد و ارتفاع يا فاصله چشم شما از سطح زمين 51 متر است،خط افق براي شما در همان ارتفاع 51 متري واقع شده و به موازات نگاه شما قرار دارد.نقطه گريز:اگر حجم يا شکلي را که در پرسپکتيو قرار گرفته به دقت بررسي کنيد متوجه مي شويد که خطوط و زاويه هايي که دورتر قرار دارند همه به طرف خط افق رفته و در يک نقطه متمرکز مي شوند.به اين خطوط راهنما ،خطوط گريزنده يا خطوط سهمي نيز مي گويند.شما نيز مي توانيد تصاويري با مضمون حجم و ساختمان را گرد آورده وخطوط گريزنده ،نقطه گريز و خط افق را بر روي آن ترسيم نماييد.در پرسپکتيو يک نقطه اي و دو نقطه اي ،نقطه گريز بايستي بر روي خط افق باشد ،اما محل قرار گيري آن مي تواند متغير باشد.هر قدر نقطه گريز به حجم اصلي نزديکتر باشد زاويه هاي تند تري بوجود مي آورد و خطوط واضلاع کناره حجم به هم فشرده تر مي شوند و هر قدر نقطه گريز از حجم اصلي دور باشد ،زاويه ها بازتر مي شوند و اضلاع کناره حجم با وسعت بيشتري در فضا گسترش مي يابند.
آشنايي با پرسپکتیو در نقاشي
مناظر و مرایا
ساختمان مرکزی بانک پاسارگاد
معمار: شرکت مهندسین مشاور BNS (بَهَمبَر نوین ساز)
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: 1392
مساحت: 47،000 مترمربع
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه اول
کارفرما: بانک پاسارگاد
تیم طراحی: فرناز بخشی، آذین سلطانی، فرشاد کازرونی
همکاران طراحی: ماهان مهرورز، سیاوش قربانی، نیلوفر قربانی، گلناز جمشیدی، ستاره صدقی، شهاب تولیت کاشانی، آناهیتا علیعسگریان
مشاوران سازه: بهرنگ بنیآدم، هومن فرخی، رضا سلامیان، مجید سفیدگران
مشاور تاسیسات الکتریکی: فرشاد شکیبی
مشاور تاسیسات مکانیکی: پدرام صائمیفرد
طراحی ساختمان مرکزی بانک پاسارگاد در زمینی به مساحت 2835.88 مترمربع، حاصل تجمیع چهار پلاک واقع در حد فاصل خیابانهای میرداماد و دامن افشار، صورت گرفته است. تعداد طبقات پیشنهادشده برای این طرح، 20 طبقه روی طبقه همکف و 8 طبقه زیرزمین است. لازم به ذکر است که در حال حاضر، ساختمان مرکزی بانک پاسارگاد (دارای 10 طبقه) در کنار سایت مورد نظر موجود است و اتصال آن به ساختمان جدید، از لحاظ بصری و عملکردی، در برنامه طراحی وجود داشته است.
از اهداف مهم مطرحشده در طراحی شهری این پروژه، ارتباط مستقیم آن با شهر است. در این راستا، از طریق ایجاد یک پلازای شهری در زیر ساختمان بانک، تداوم حرکت پیاده بین خیابان میرداماد و خیابان دامن افشار تحقق مییابد که این مهم، با در نظرگرفتن فضاهایی چون شعبه شبانهروزی، کافهبانک و همچنین خدمات مکمل تکمیل میشود. از سوی دیگر، در جبهه جنوبی ساختمان مرتفع بانک، با ایجاد بامهای سبز در حجم، نمایی متفاوت برای بافت مسکونی و ساختمانهای پشت فراهم میشود. شکاف موجود در حجم در طبقات فوقانی، همانند نشانهای از شریانهای اطراف قابل مشاهده است که تاکید بیشتر بر حضور ساختمان بانک در شهر است.
طراحی فضاهای داخلی با توجه به تقسیمبندی طبقات به سه بخش اصلی مدیریتی، کارمندی و فضاهای میانی به صورت فضاهای باز اداری، صورت گرفته است. فضاهای میانی شامل فضاهای عملکردی، وُیدها و پلهای ارتباطی هستند که در طول هسته عمودی مرکزی، به صورتی انعطافپذیر، به روی یکدیگر میلغزند و فرصتی را برای ایجاد فضاهای منعطف، در قالب فضاهای سبز، تعاملات اجتماعی کارکنان، آموزش، جلسات و … فراهم میسازند.
راهبردهای تحقق معماری سبز:
ـ استفاده از فضاهای سبز در قالب بامهای سبز، پلازای عمومی سبز و فضاهای سبز داخلی
ـ استفاده از نمای دو پوسته در جهت كنترل تابش نور، باد و صوت
ـ بهرهگیری از هسته مرکزی میانی، برای ایجاد ارتباط سبز عمودی در طبقات، در قالب فضاهای اداری سبز
Pasargad Bank Headquarters
Architect: BNS Design Co. (Bahambar Novin Saz Co.)
Location: Tehran, Iran
Date: 2013
Area: 47,000 sqm
Status: Competition Proposal / 3rd Place
Client: Pasargad Bank
Design Team: Farnaz Bakhshi, Azin Soltani, Farshad Kazerooni
Design Associates: Mahan Mehrvarz, Siavash Ghorbani, Niloufar Ghorbani, Golnaz Jamshidi, Setareh Sedghi, Shahab Towliat, Anahita Aliasgarian
Structural Consultants: Behrang Baniadam, Hooman Farokhi, Reza Salamian, Majid Sefidgaran
Electrical Consultant: Farshad Shakibi
Mechanical Consultant: Pedram Saemifard
Pasargad Bank Headquarters is located on a 2835.88 sqm property, which is the result of accumulation of 4 different lots between Mirdamad Boulevard and Damanafashar Street. This project with 20 stories of office spaces and 8 basement parking levels is an extension to the existing 10 stories building.
The main ideas in the project design and its conception is to create an architectural and social landmark in the city. Nowadays, in modern cities issues surrounding public space and its uses have attracted the attention of most architects and urban designers. Located within one of the most important financial district in Tehran, Pasargad building can play an important role in city urban life. City of Tehran with high population and high density is suffering from lack of investment in open public spaces. A large open plaza with a public café and bank central branch at street level is designed to connect the building to the surrounding neighborhood, making this building an important component of the district. This plaza creates a place for informal gathering and social interaction, at different hours of day and night.
Another urban design aspect of this project is to create green terraces in different level of the building, especially from the south elevation. These terraces besides providing building occupants the opportunity to relax in pleasant environment, offer enjoyable views to low-rise neighbors. The upper levels belongs to administrative which is designed as modular open offices. Administrative levels are divided into three different zones: management, employee and the transitional zone which host a public space for relaxation, social interaction, staff training, meetings and etc.
Strategies for Sustainable Design:
– Using green spaces inside and outside the building; inside as a green office and outside in the form of green plaza and garden terraces
– Considering double skin façade for controlling natural light and using eastern, western wind for controlling energy consumption.
– Create a central core to have air circulation, reducing temperature and increasing the comfort level in the work space.
360 Architecture
John Silber "360 Architecture"
Westview Press | English | 2009 | ISBN: N/A | 309 pages | PDF | 64 MB
When he was the president of Boston University, John Silber dealt with a lot of building projects, and he’s been known to rail against excesses in architectural cost and design. He has titled his new book, "Architecture of the Absurd: How “Genius” Disfigured a Practical Art.
Download:
filesonic.com
http://www.filesonic.com/file/54826859/360_architecture.rar
depositfiles.com
http://depositfiles.com/files/uovqflnv6
ویلای امیر
معمار: دفتر معماری دیگر (علیرضا تغابنی)
موقعیت: کرج، ایران
تاریخ: 1390
مساحت: 206 مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: مریم سالک، غلامعلی عکاشه، امیر عکاشه
طراح: علیرضا تغابنی
همکاران طراحی: روحالله رسولی، مسعود ساقی، فریده آقامحمدی، مجتبی مرادی
مشاور سازه: امیرحسین پروانه، وحید قرهخانی
مشاور تاسیسات مکانیکی: هوفر اسماعیلی
مشاور تاسیسات الکتریکی: نینا عموشاهی
مشاور طراحی محوطه: بابک مستوفی صدری
اجرا: شرکت اجرای خاص، سروش علیپور
همکار اجرا: سیدمحمدرضا سیدمیرزایی
گرافیک: هیوا فرجپور بختیاری، فرزاد کفایی
عکس: پرهام تقیاف
جوایز: رتبه اول گروه بازسازی جایزه معمار 1390
جوانان خانواده، این ساختمان را برای مهمانیهای آخر هفته خود میخواستند و والدینشان برای بازیافتن آرامش از دست رفته در شهر. بازی با خواستهای این دو نسل و دیگر دوگانههایی نظیر وضع موجود / الحاقی، پلاستیک / راستگوشه و زبر / صیقلی، باعث شکلگیری شخصیت فضایی پروژه شد.
باغهای محمدشهر کرج در قسمتی که ساختمان ما در آن قرار دارد، تنها چند کوچه کوتاه با شهر فاصله دارد، فاصلهای که به سرعت در حال کم شدن است و ساختوسازهای چندطبقه شهری ـ به رغم منع قانونی ـ به سرعت، در حال نفوذ به منطقه باغات هستند. از آنجا که ویلای امیر نمیخواست شریک توسعه حریصانه ساختوسازهای چندطبقه اطراف باشد، توسعه ساختمان (قسمت خصوصی ویلا) به صورت افقی و با اضافه کردن حجمی الحاقی در پشت ساختمان اصلی انجام شد که با پلی شیشهای به حجم اصلی متصل میشود.
ماهیت خمیری کاهگل امکان یکیکردن شکستگیهای نامطلوب حجم موجود را به ما داد و توانست همچون لفافی آشنا و دوستداشتنی، به دور ساختمان و داخلش بچرخد و زاویههای ناخواسته موجود را نرم و حجم را یگانه و یکپارچه کند؛ کل حجم به ساختمانی کاهگلی تبدیل شد که حجمی سفید به آن متصل شده است.
حجم جدید بر خلاف قسمت کاهگلی که روی زمین نشسته، از زمین فاصله گرفت تا به وسیله کفهای شیشهای و آبی که در کنار و زیر آن روان است، نوری لرزان را از چیدمان کاسههای روی زمین بر خوابهایشان بتاباند. دو درخت خشکیده از این باغ و از باغی آنسوتر در شکاف بین دو حجم آرام گرفتند تا از این پس، نقشی دیگرگونه را در این محیط بازی کنند.
ساختمان قبل از بازسازی، از لحاظ کیفیت معماری و مسائل فنی در سطح پایینی قرار داشت و در جریان بازسازی، سازماندهی داخلی آن به کلی عوض شد: جای آشپزخانه تغییر کرد، تنها اتاق خواب موجود به اضافه دو اتاق خواب جدید، به بیرون از محدوده قبلی ساختمان منتقل شدند، سازه تقویت و بعضی ستونها حذف و ستونهای جدیدی اضافه شد و سیستم تاسیساتی فنکویل، مینیچیلر و موتورخانه (در بیرون محدوده ساختمان و به صورت دفنی) افزوده شد.
Amir Villa
Architect: Nextoffice (Alireza Taghaboni)
Location: Karaj, Iran
Date: 2011
Area: 206 sqm
Status: Completed
Client: Maryam Salek, Gholamali Akasheh, Amir Akasheh
Design: Alireza Taghaboni
Design Associates: Rouhollah Rasouli, Masoud Saghi, Farideh Aghamohammadi, Mojtaba Moradi
Structural Strengthening Consultant: Amirhossein Parvaneh, Vahid Gharekhani
Mechanical Consultant: Hoofar Esmaeeli
Electrical Consultant: Nina Amooshahi
Landscape Consultant: Babak Mostofisadri
Construction: Ejraye Khas Co., Soroush Alipour
Construction Associate: Seyed Mohammadreza Seyed Mirzaei
Graphic & Presentation: Hiva Farajpour Bakhtiari, Farzad Kafaei
Photo: Parham Taghioff
Awards: 1st Place of Memar Award 1390
The summer house was expected to bring peace and calm for elder family members, at the same time, offer the youth a pleasant place to through their weekend parties. So a bipolar set; as well as other ones – the existing / present state, plastic / right angled surfaces and rough / glossy textures – formed the final proposal for the house structure and form.
Mohammadshahr Gardens, where Amir Villa situates, is only a few alleys away from the city of Karaj. Despite urban legislations and building density rules, the distance between gardens and city is gradually shrinking, due to the increasing rate of construction works and the wild growth of multi-storey buildings. Escaping from being trapped by the greedy development of urban constructions, the design strategy followed a path through which the building could keep the former height and scale. Unlike the client’s desire which was a two storeys house for locating the bedrooms on the upper level, a one storey building was proposed. Doing so, the private activities would be programmed behind the public area, within the same vertical level, in presence of a glass bridge, as the means of connecting these two zones.
By strengthening the structure, the view towards the garden was thoroughly opened. Later, by assessing the existing soil conditions and properties and following a vernacular recipe, clay reinforced by straw, a common place and easy-to-apply mixture was achieved. The doughy nature of this mixture made it possible to smoother the surfaces and cover up the former unpleasant edges and sharp discontinuities. The overall volume of the former house turned to a new body of integrated surfaces with smooth finishes and unique boundaries having a connected smaller box as the new being of the villa.
Different from the previous state, the new house does not rest on the ground, but has been lift up to open a reasonable space for glass flooring, light bowls and water paths, by which the interior spaces were romantically architectured. By which, there is a trace of trembling lights here and there, sentimentally seeping into the sleep hours of residents. Two old dried tree trunks found somewhere in the garden where taken into account on designing the interior spaces. Trunks were located in the gap between volumes to play a decorative role within the interiors and – maybe – create some pause moments from now on.
همه اطلاعات لازم در مورد انواع پله
شامل پلان - نما - مقطع - دتایل - عکس - بارگذاری - آنالیز - طراحی - آرماتورگذاری در 366 صفحه
به حجم 6.35 مگابایت
در فرمت پی دی اف (pdf)
شامل پلان - نما - مقطع - دتایل - عکس - بارگذاری - آنالیز - طراحی - آرماتورگذاری در 366 صفحه
به حجم 6.35 مگابایت
در فرمت پی دی اف (pdf)
CRC 2009 | ISBN-10: 1420075667 | 382 Pages | PDF | 6,7 MB
info:
Drawing on the authors’ extensive research and project implementation around the globe, Solar Energy: Renewable Energy and the Environment covers solar energy resources, thermal and photovoltaic systems, and the economics involved in using solar energy. It provides background theory on solar energy as well as useful technical information for implementing solar energy applications.
The book details the strengths, weaknesses, and applications of solar power generation technologies. It discusses the design and implementation of often-overlooked solar technologies, such as solar water pumping, distillation, detoxification, refrigeration, and village power. The text also examines photovoltaic power and how it is best suited for remote-site applications with small to moderate power requirements. Examples, real-world case studies, and lessons learned from technical failures illustrate how to best implement solar energy projects.
The time for clean energy solutions is here. Only through energy efficiency and renewable energy technologies can modern civilization extricate itself from the gathering perfect energy storm. Focusing on one of the keys to lessen the potentially harmful impacts of the storm, this book discusses how to increase energy production from a clean energy source—the sun.
Download Links:
info:
Drawing on the authors’ extensive research and project implementation around the globe, Solar Energy: Renewable Energy and the Environment covers solar energy resources, thermal and photovoltaic systems, and the economics involved in using solar energy. It provides background theory on solar energy as well as useful technical information for implementing solar energy applications.
The book details the strengths, weaknesses, and applications of solar power generation technologies. It discusses the design and implementation of often-overlooked solar technologies, such as solar water pumping, distillation, detoxification, refrigeration, and village power. The text also examines photovoltaic power and how it is best suited for remote-site applications with small to moderate power requirements. Examples, real-world case studies, and lessons learned from technical failures illustrate how to best implement solar energy projects.
The time for clean energy solutions is here. Only through energy efficiency and renewable energy technologies can modern civilization extricate itself from the gathering perfect energy storm. Focusing on one of the keys to lessen the potentially harmful impacts of the storm, this book discusses how to increase energy production from a clean energy source—the sun.
Download Links:
http://depositfiles.com/files/d2g1ro1uj
-or-
http://www.megaupload.com/?d=Y6D3EGSL
http://www.duckload.com/download/2735111/Solar_Energy.rar
http://www.filesonic.com/file/77144849/solar_energy.rar
http://www.fileserve.com/file/TpfRqep/solar_energy.rar
http://uploading.com/files/477df61c/solar_energy.rar/
http://ifile.it/u6rwqhc/solar_energy.rar
4shared|depostefiles|hotfile|rapidshare|easy-share|filefactory|uploaded.to:
http://www.interupload.com/files/1YFTT3DP/solar_energy.rar_links
هندبوک طراحی معماری
تعداد صفحات : 144 | انتشارات معماری | انگلیسی | 8 مگابایت | پی دی اف
پسورد : www.freemag.ir
دانلود OverCAD PDF to DWG Converter 2.06 ( تبدیل pdf به dwg )
دانلود Autodesk.AutoCAD.Raster.Design.2015.x64 ( تبدیل عکس به dwg )
دانلود Scan2CAD Pro 8.2e ( تبدیل فایل های اسکن به dwg)
دانلود Acme CAD Converter - 2012.v8.2.6 (تبدیل نسخه های اتوکد به نسخه های پایین تر)
دانلود Img2Cad ( تبدیل عکس به dwg)
دانلود Print2CAD 2014 v11.2.0.0 ( تبدیل پرینت تصاویر به dwg)
دانلود dwgConvert.7.0.A.01 ( تبدیل dwg به فرمت های دیگر)
دانلود Easy.CAD.Converter.3.1.0.102 ( تبدیل فرمت dwg به فرمت های دیگر)
ضوابط پارکینگ - ارتفاع بنا - آشنایی با اصطلاحات و تعاریف - دفترچه اطلاعات ساختمان آپارتمانی - دفترچه اطلاعات ساختمان ویلایی - ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری - معیارهای کیفیت در طراحی درب ها -
نمونه نقشه های معماری
نمونه نقشه معماری 1 - نمونه نقشه معماری 2 - نمونه نقشه معماری 3 - نمونه نقشه معماری 4
نمونه نقشه های مکانیک
نمونه نقشه ی مکانیک 1 - نمونه نقشه ی مکانیک 2 - نمونه نقشه ی مکانیک 3 - نمونه نقشه ی مکانیک 4 - نمونه نقشه ی مکانیک 5 - نمونه نقشه ی مکانیک 6 - نمونه نقشه ی مکانیک 7 - نمونه نقشه ی مکانیک 8 - نمونه نقشه ی مکانیک 9 - نمونه نقشه ی مکانیک 10 - نمونه نقشه ی مکانیک 11 - نمونه نقشه ی مکانیک 12 -
نمونه نقشه های سازه
نمونه نقشه ی ساختمان اداری ( شهرداری)
نمونه نقشه های برق ( تاسیسات الکتریکی )
نمونه نقشه ی 1 - نمونه نقشه ی 2 -
برای مشاهده ی لیست مقالات بر روی ادامه ی مطالب کلیک کنید.
بررسی آب و هوای شهرستان کاشان
کلیات :
از نظر پهنه بندي اقليمي ، شهر كاشان در پهنه اقليمي با زمستانهاي نسبتاً سرد و تابستانهاي خيلي گرم و خشك قرار گرفته است . کاشان در حدود جنوب و غرب در محاصره سلسله جبال مـرکزي ايران قرار گرفته است. شهرستان کاشان در طــول جغرافیایی۵۷ ۵۰ تا ۵۱۵۱ در شرق و عرض جغرافیایی ۳۳ ۲۷ تا ۳۴ ۲۸ در شمال گسترده شده و با وسعت ۱۰۰۰۰ کیلومتر مربع ، در شمال استان واقع شده است.
این شهر درناحیه دشتی و پست شهرستان واقع است.آباديهاي اطراف کاشان که به دامنه کوهستان متصل هستند عموما داراي آب و هوايي لطيف ومعتدل مي باشند.ولي مناطق اطراف کاشان که ازجانب شمال شرق به زمينهاي شوره زار کوير مرکزي ايران اتصال پيدا مي کنند دارای هواي خشک و سوزان ميباشد و آب و هوا در قسمت جلگه اي کاشان نیز گرم و خشک است . دليل اصلي خشکي هواي کاشان مجاورت آن با دشت کوير و تعلق آن به منطقه خشک فلات ایران و قرارگیری در حاشیه کویر مرکزی است .
برای تعیین اقلیم کاشان عامل های اصلی اقــلیمی این شهرستان را مورد بــررسی قرار می دهیم .
الف : عامل های آب و هوایی
۱- زاویه تابش خورشید :
از عامل های اصلی ایجاد اقلیم های مختلف ، زاویه تابش خورشید است که کمیت و کیفیت آن به عرض جغرافیایی ارتباط دارد . در شهرستان کاشان با توجه به عرض جغرافیایی کم و زاویه تابش قابل توجه و همجواری و محصور بودن در بیابان های گرم مرکزی ایران ، این ناحیه جزء نواحی گرم ایران محسوب می شود .
۲-ناهمواریها :
ناهمواریها دومین عامل موثر در اقلیم شهرستان محسوب می شوند . نزدیک به سه چهارم سطح شهرستان کاشان ناهموار و کوهستانی و بقیه ی آن دشتی و هموار است . به طور کلی شهرستان کاشان به دو منطقه دشتی ، و کوهستانی تقسیم می شود . هرچه از طرف شمال شرقی ، به طرف غرب و جنوب غرب شهرستان حرکت کنیم ، بر ارتفاع زمین افزوده می شود یعنی از ارتفاع ۸۰۰ متری حاشیه کویر در شمال شرق ، به ارتفاع ۳۵۸۸ متری در جنوب شهرستان می رسد . باتوجه به عامل افت دما در اثر افزایش ارتفاع از سطح زمین ، این عامل مهمترین نقش را در تفاوت اقلیمی بخشهای مختلف شهرستان ایفا می کند .
۳- دوری یا نزدیکی به دریا یا منبع رطوبت و باران :
سومین عامل موثر در اقلیم شهرستان دوری یا نزدیکی به دریا میباشد . فاصله این شهرستان از دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب ، زیاد نیست ولی ناهمواری های فلات ایران طوری است که از سه طرف شمال و غرب و جنوب ، رشته کوهای البرز و زاگرس با گسترش های عرضی مختلف ، مانع بزرگی میان بخشهای مرکزی و دریا های مجاور ایران ، به وجود آورده اند و شهرستان کاشان را از نعمت باران محروم کرده اند .
ب : مولفه های آب و هوایی
۱- باد :
باد از آثار عمده و مهم فشار هوا است که همواره در هوا شناسی سمت و سرعت وزش آن تا ارتفاع ۱۰ متری از سطح زمین اندازه گیری می شود . با آغاز فصل زمستان (دو ماه اول این فصل) بیشتر باد های کاشان از سمت شمال غربی می وزند ، چون منطقه کاشان در این فصل تحت تاثیر هسته پرفشار شمال کشورمی باشد که جریان های شمال غربی را ایجاد می کند و این جریان ها در ماه های آخر زمستان و اوایل بهار هم ادامه دارند . در ماههای بعد تا اوایل پاییز ، جهت وزش باد از سمت شمال شرق است . در ماههای خرداد تیر و شهریور باد غالب از شمال شرقی می وزد که همان بادهای گرم و غبارآلود و توفان محلی است .
وزش باد های محلی نیز تاثیر زیادی بر آب و هوای منطقه و چشم انداز های جغرافیایی آن می گذارد . بادهاي موسوم به باد سرخ ، باد شهرياري ، باد سام ، باد شمال و باد قبله از بادهاي معروف و محلی اين منطقه است که اکثرا از کوير به سوي کاشان مي وزند .
دمای هوا :
یکی از عوامل موثر بر مولفه های آب و هوایی دمای هوا می باشد . جدول زیر متوسط دمای ماهانه کاشان ، متوسط حداقل دمای ماهانه ، متوسط دمای حداکثر ماهانه در ایستگاه سینوپتیک کاشان را نشان می دهد .
۲-رطوبت و باران :
رطوبت : بخار آب موجود در هوا که بر اثر گرما و انجام عمل تبخیر تشکیل می شود رطوبت یا نم نام دارد.
جدول زیر آمار مربوط به میانگین رطوبت نسبی و میانگین بیشینه رطوبت نسبی و میانگین کمینه رطوبت نسبی را نشان می دهد . به طور خلاصه می توان گفت که در ماههای بارانی و سرد سال میزان نم نسبی کم و بیش بالاست و بر عکس ، در ماههای خرداد و تیر و مرداد میزان نم نسبی بسیار کم است . در این ماهها خشکی هوای کاشان بسیار زیاد است و این امر بیش از هر چیز نتیجه نزدیکی به بیابان های مرکزی و وزش بادهای گرم ناحیه های مجاور است که رطوبت هوا را به خود جذب می کند .
بارندگی :
در بررسی وضعیت بارندگی هر منطقه شناخت منشاء و عامل بارندگی امری ضروری است درمنطقه کاشان بارندگی بر اثر ورود توده های باران زای خارج از منطقه شکل می گیرد . توده های موثر بر کاشان شامل توده های غربی و مدیترانه ای و توده های سودانی هستند . وجود ناهمواری های بلند منطقه مانعی موثر در مسیر این سیستم ها است . از دیگر عامل های موثر بر بارندگی درسطح منطقه می توان بارندگی جابه جایی یا همرفتی را نام برد که براثر صعود هوای گرم همراه با بخار آب وسرد شدن آدیاباتیکی آن تا نقطه شبنم حـاصل می شود . منشاء بارندگی های بهاری منطقه کاشان از این نوع است .
در فصل تابستان در اثر صعود هوا در سطح منطقه پست کاشان و برخورد با دامنه ها وسرد و متراکم شدن هوا ایجاد بارندگی می کند .
برخلاف چهره خشک و سوزان دشت کاشان ، در بلندی های جنوبی و غربی آن بارش قابل ملاحظهای را شاهد هستیم به نحوی که میزان بارش در برخی مناطق حتی دو برابر متوسط بارش دشت کاشان است . دردشت کاشان براثر خشکی و فقدان بارش چهرهای کویری وحتی پوششهای سفید نمکی به چشم می خورد .
در ناحیه های کوهستانی پوشش گسترده ی برف وجود هوای سرد ومرطوب با میزان نم نسبی بالا و اعتدال دما وهمچنین شکل گیری رود های دائمی چشمه ها ، قنات ها و سفرهای پر آب به چشم می خورد .
زمينه منابع آب کاشان شامل رودخانه ها ، چاههاي عميق ، نيمه عميق و چشمه سارهاست . مهمترين رودخانه هاي اين شهر رودخانه هاي هنجن ، قهرود ، لتحر و چم رود مي باشند که همگي فصلي است و بيش از ۱۳۰ رشته قنات در اطراف شهر وجود دارد که بين ۴۰ الي ۵۰ رشته آن هـم اکنون مورد بهره برداري قرار مي گيرد . عــلاوه برقنات ها بيش از ۸ چشمه سار وجود دارد که بين آنها چشمه سليمانيه فين از آبدهي و اهميت ويژه اي برخورداراست .