دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

خوش آمدید
تبلیغات
اخبار:
نویسندگان
ارگونومی قصابی

وقتی قصاب ها قربانی می شوند

برای اکثر ما شنیدن کلمه قصابی یادآور گرانی گوشت یا مشکلات خرید گوشت با کیفیت و تازه و بدون چربی و استخوان است، اما این بار می‌خواهیم به آن سوی پیشخوان مغازه رفته، ببینیم افرادی که این ماده غذایی نسبتا گران‌قیمت را می‌فروشند، ممکن است در معرض چه مخاطراتی قرار داشته باشند.

قصاب‌ها در معرض عوامل زیان‌آور متعددی قرار دارند. در این شغل، عوامل فیزیکی، شیمیایی، ارگونومیک و بیولوژیک می‌تواند سبب بروز آسیب‌های شغلی شود. از این میان عوامل بیولوژیک بیشتر سلامت آنها را تهدید می‌کند و پیشگیری از آن از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است.

کاهش شنوایی

قصاب‌ها در محل کارشان به دلیل مواجهه با صدای چرخ گوشت یا صداهای ضربه‌ای ساتور ممکن است در طولانی‌مدت دچار کاهش شنوایی شوند و متاسفانه کاهش شنوایی ناشی از کار غیرقابل برگشت و درمان‌ناپذیر است. برای پیشگیری از کاهش شنوایی در محیط‌های کاری باید سر و صدای محل کار را زیر حد مجاز 85( دسی‌بل) نگه داشت و از اقدامات مناسب برای کاهش صوت استفاده کرد. مثلا تعمیر و بالانس کردن چرخ گوشت می‌تواند از سر و صدای اضافی در محل کار بکاهد و در مرحله آخر نیز استفاده از گوشی‌های حفاظتی برای پیشگیری از کاهش شنوایی توصیه می‌شود. بد نیست بدانید، در انگلیس بیش از 170 هزار نفر در اثر مواجهه با سر و صدای اضافی در محل کار از کاهش شنوایی رنج می‌برند و برای قصاب‌هایی که دچار کاهش شنوایی ناشی از کار می‌شوند، 5 هزار یورو غرامت در نظر گرفته شده است.

بریدگی‌ها و خراش‌های دست قصاب

قصاب‌ها به دلیل کار کردن با اشیا و وسایل تیز و برنده مانند چاقو و ساتور ممکن است هنگام کار دچار بریدگی و جراحت در ناحیه دست شوند. در این صورت، باید سریعا اقدام به درمان کنند و تا بهبود کامل زخم از تماس دست با گوشت خام خودداری کنند. گاهی نیز خراش‌های بسیارریزی در پوست ایجاد می‌شود که سبب ورود و انتقال ویروس و باکتری از گوشت‌آلوده به بدن فرد می‌شود و ایجاد بیماری می‌کند.

درماتیت‌های تماسی

برای پیشگیری از بریدگی‌ها و جراحات ناشی از کار با ساتور و چاقوی قصابی، استفاده از دستکش‌های سیمی بین قصاب‌ها معمول است. گاهی پوست بعضی افراد به نیکل موجود در این دستکش‌ها حساسیت نشان می‌دهد و در پوست دست فرد، درماتیت تماس با نیکل ایجاد می‌کند.

به دلیل اینکه سطح محیط قصابی و وسایل و ابزار کار باید هر روز ضدعفونی و شسته شوند، گاهی ممکن است درماتیت در اثر حساسیت به مواد شوینده و پاک‌کننده ایجاد شود که توصیه می‌شود هنگام شستن و تمیز کردن مغازه، حتما از دستکش و در صورت لزوم از ماسک استفاده شود.

بیماری‌های اسکلتی - عضلانی

قصاب‌ها هنگام تحویل گرفتن گوشت و قرار دادن آن در مغازه باید قطعات بزرگ گوشت را بلند و حمل کنند که ممکن است باعث ایجاد کمردرد در آنها شود. بهتر است قصاب‌ها اصول بلند کردن بار را بیاموزند تا از ایجاد چنین آسیب‌هایی پیشگیری شود. نشانگان تونل کارپال نیز ممکن است در اثر ضربات ناشی از خرد کردن استخوان گوشت و قرار گرفتن مچ دست به حالت نامناسب ایجاد شود.

زگیل‌های ناشی از کار

معمولا در دستان کارکنان کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها که با حیوانات سر و کار دارند، زگیل‌هایی به وجود می‌آید. میزان شیوع زگیل‌های پوستی در افراد معمولی 10 درصد است و این میزان در قصاب‌ها و افرادی که با حیوانات و گوشت آلوده تماس دارند، به دو برابر یعنی حدود 20 درصد می‌رسد. علت ایجاد این عارضه، ویروسی از گروه پاپیلوماست که از راه خراش‌ها و زخم‌های کوچک روی پوست وارد اپی‌درم می‌شود و رطوبت نیز آن را تسهیل می‌کند.

بیماری‌های عفونی با منشأ شغلی

در اثر تماس با گوشت آلوده، ممکن است بیماری‌های میکروبی در قصاب‌ها ایجاد شود که تب مالت (بروسلوز)، تولارمی، اریزیپلوئید، سل پوستی، سیاه زخم و عفونت‌های پوستی با استرپتوکوک و استافیلوکوک نمونه‌هایی از این بیماری‌های میکروبی هستند که در اثر انتقال و ورود باکتری از گوشت آلوده یا تماس با احشای حیوان‌ آلوده در بدن فرد ایجاد می‌شوند و در اکثر موارد با مصرف آنتی‌بیوتیک از سوی پزشک بهبود پیدا می‌کنند.

عوارض قارچی پوست

عوارض قارچی پوست نیز از مشکلات شایع در افرادی است که با حیوانات آلوده در تماس هستند. عوارض قارچی و مشکلات پوستی ناشی از آلودگی با قارچ‌ها در قصاب‌ها نیز دیده می‌شود که باید سریعا درمان شده، از عفونی شدن و پیشرفت آنها جلوگیری شود.

یک بیماری بدون علامت

توکسو پلاسموسیس نیز از بیماری‌هایی است که ممکن است در قصاب‌ها ایجاد شود. این بیماری در اثر تماس با گوشت آلوده ایجاد می‌شود و عامل ایجاد آن میکروارگانیسمی از نوع پروتوزوا است. این بیماری معمولا علامت خاصی ندارد و در اکثر بیماران معمولا بدون علامت است اما برخی علائم کوتاه مدت آن تب، درد ماهیچه‌ای، گلودرد و سردرد و تورم غدد لنفاوی و بزرگی طحال است. این بیماری در طولانی‌مدت می‌تواند اعضای حیاتی مانند مغز، ماهیچه‌های قلب و غدد لنفاوی را تحت تاثیر قرار دهد و دچار مشکل کند.

بیماری‌های شایع در بین قصاب‌ها

طبق مطالعات انجام شده، بیماری‌های قلبی، عروقی، فشار خون، ناراحتی‌های مربوط به غدد لنفاوی و برخی سرطان‌ها مانند سرطان ریه و کبد نیز در بین قصاب‌ها شایع است.

چند توصیه

برای پیشگیری از بیماری‌های با منشا‡ بیولوژیک و جلوگیری از انتقال آلودگی از گوشت حیوانات به انسان، رعایت توصیه‌های زیر مفید است.

*‌ شستن مکرر دست‌ها با آب گرم و صابون

* لمس نکردن چشم و دهان پس از تماس دست با گوشت آلوده

* شستن چاقوها و ساتورها و چرخ گوشت و تمامی ابزارهایی که با گوشت آلوده تماس پیدا کرده‌اند.

* دفع حشرات و جوندگان از محل

* پوشیدن روپوش و لباس مخصوص کار و شست‌و‌شوی منظم آن با مواد شوینده و ضدعفونی کننده.

* نظافت محل، شست‌و‌شوی کف، دیوارها و پنجره‌ها و سطوح کار با مواد شوینده و ضد عفونی کننده.

ویژگی‌های یک قصابی بهداشتی

تمام محیط‌های کاری باید بهداشتی و سالم باشند، اما بهداشت و سلامت در مشاغل و محیط‌های شغلی که مواد غذایی در آنها عرضه می‌شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

یک ماده غذایی آلوده حتی می‌تواند، سبب ایجاد بیماری کشنده در فروشنده یا مشتریان شود. به همین خاطر در این زمینه مشاغلی که به تولید و عرضه محصولات غذایی می‌پردازند، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. اگر موارد زیر در یک قصابی رعایت و اجرا شود، آن قصابی یک محل کار بهداشتی به حساب خواهد آمد.

ظ باید ساختمان و محل مناسبی برای مغازه قصابی در نظر گرفته شود .ساختمان‌های قدیمی و نمور برای احداث قصابی مناسب نیستند. ساختمان باید مرتبا تعمیر شود و راه‌های ورودی برای جوندگان نداشته باشد.

ظ کف مغازه قصابی باید از جنسی باشد که به خوبی قابل شست‌و‌شوست و به راحتی تمیز می‌شود. تمام نقاط بین دیوار و زمین تا ارتفاع 75 میلی‌متر از کف نیز باید از جنس قابل شست‌و‌‌شو باشد. کف زمین نباید از جنسی باشد که خون و آلودگی را به خود جذب کند.

* سطح داخلی دیوارها باید صاف، ضد گرد و غبار و از جنسی باشد که آلودگی را به خود جذب نکند و به راحتی تمیز شود. برای این کار معمولا از کاشی یا سنگ استفاده می‌کنند. حداقل ارتفاع دیوارها 2/40 متر است.

* سقف نیز باید صاف و ضد گرد و غبار باشد و به راحتی تمیز شود.

* نور کافی در قصابی‌ها برای راحتی کارکنان و پیشگیری از حوادثی مانند بریدگی و جراحت با چاقو و همچنین بهتر تمیز کردن محل لازم است. نور باید بدون چشم‌زدگی و ایجاد سایه باشد. در قصابی‌ها شدت نوری با حداقل 215 لوکس در سطح کار لازم است.

* تهویه مناسب برای جلوگیری از ایجاد گرمای اضافه، جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع و ایجاد محیطی راحت لازم است. اگر استفاده از تهویه طبیعی مقدور نباشد، باید از کولر یا پنکه برای تهویه هوا استفاده شود.

* فضای کافی برای کار کردن و همچنین نظافت باید وجود داشته باشد.

* باید محل مناسبی برای وسایل شخصی و لباس‌های کارکنان وجود داشته باشد.

* سرویس بهداشتی، طبق دستورالعمل بهداشتی ساختمان باید در محل کار وجود داشته باشد.

* وجود محلی برای شست‌و‌‌شوی دست‌ها با آب و صابون در مغازه لازم است.

* امکان استفاده از آب سالم و بهداشتی تصفیه شده باید در مغازه‌ قصابی وجود داشته باشد.

* آب گرم 63 درجه سانتی‌گراد برای شست‌و‌‌شوی ابزار و وسایل و 38 درجه سانتی‌گراد برای شست‌و‌شوی دست‌ها باید در محل تامین شود.

* لوله‌کشی سرویس بهداشتی، باید در اندازه و ظرفیت مورد نیاز فراهم باشد تا شست‌و‌شوی کف مغازه و نظافت دیوارها به راحتی انجام شود.

* نصب و استفاده از توری مناسب برای در و پنجره‌ها به منظور استفاده از تهویه طبیعی و جلوگیری از ورود حشرات ضروری است.

* وجود یخچال مناسب در اندازه مورد نیاز برای نگهداری گوشت در قصابی‌ها ضروری است و گوشت‌ها پس از تحویل باید سریعا در در دمای زیر 2 درجه سانتی‌گراد یخچال نگهداری شوند. یخچال باید فضای کافی برای خنک‌کنندگی داشته باشد و گوشت‌ها نباید روی هم قرار داده شوند.

زندگی نامه نورمن فاستر

زندگی نامه نورمن فاستر

 

نورمن فاستر ، در اول ماه ژوئن 1935در شهر منچستر متولد شد 

پس از اتمام دوره متوسطه ، به صورت نيمه وقت و به عنوان منشی در تالار شهر منچستر شروع به کار کرد . سپس به خدمت سربازی رفت و در حين خدمت در نيروی هوايی ، در زمينه مهندسی الکترونيک مهارت يافت و اطلاعاتی در مورد هواپيما کسب کرد . در نهايت ، به دليل علاقه به هولپيماهای گلايدر به يک خلبان ماهر تبديل شد 

1955 پس از اتمام دوره دوساله سربازی ، در دفتر دو تن از معماران منچستر مشغول به کار شد .با ثبت نام در دانشگاه معماری منچستر ، به فراگیری دروس نسبتا سنتی ( در مقایسه با دروس و و رويکرد های متفاوت در انجمن معماران لندن و مدرسه ی معماری لیورپول ) پرداخت . با اين حال ، در اين سال ها توانست مهارت های منحصر به فردی در زمينه ی فنون ترسيم و ارائه به دست آورد . در اين سال يکی از ترسيم های او به عنوان يک کار درسی ، موفق به دريافت مدال نقره ای RIBA شد . او در اين سال ديپلم معماری و مجوز طراحی شهری خود را دريافت کرد . در همطن زمان ، مدال هی وود و مدال برنز انجمن معماران منچستر به وی اهدا شد . علاوه بر اين ، با قبولی در بورسيه ی تحصيلی انجمن ساختمان سازان ، به فلاوشيپ هنری نايل شد . پس از آن برای گذراندن دوره دو ساله ی تخصصی در دانشگاه ييل به آمريکا رفت . وی در آنجا تحت تاثير پل رادولف ، سرج چرمایف و وين سنت اسکالی قرار گرفت و در همين زمان با ريچارد راجرز ( که مانند خود او دانشجوی بورسيه بود ) و جيمز استرلينگ ( که برای مدت کوتاهی در همان مدرسه تدريس می کرد ) ملاقات کرد . فاستر مدرک فوق ليسانس معماری را با موفقيت دريآفت کرد . سپس گردش معماران را از سواحل شرقی ايالات متحده تا کاليفرنیا آغاز کرد و در اين سفر ، روند توسعه ی معماری مدرن را از فرانک لويد رايت تا چالز آيمز بررسی و دنبال کرد . پس از بازگشت به انگلستان با همکاری ريچارد راجرز ، گروه طراحی " گروه 4 " را در لندن تشکيل داد . ديگر همکاران آنها در اين گروه عبارت بودند از : سور راجرز ، همسر ريچارد راجرز ، و جورجيا والتون که با راجرز در انجمن معماران لندن تحصیل کرده بود . مدتی بعد ، وندی چيزمن ( فارغ التحصیل مدرسه معماری بارتلت دانشگاه لندن که بعدها همسر فاستر شد ) نيز به آنها ملحق شد . البته از همان آغاز ، عضویت جورجیا بالتون ( که دفتر اصلی او در هامپ استید بود ) حالتی ظاهری داشت و تاثير چندانی بر رابطه آنها نداشت .

 

1964 در اين سال با وندی چيزمن ازدواج کرد که ثمره آن ، دو فرزند به نام های " تی " و " کال " است . در اين سال به عضويت انجمن معماران سلطنتی انگلستان در آمد .

فاستر همراه با " گروه 4 " ساختمانی را طراحی کرد که وی را به شهرت جهانی رساند . اين ساختمان ، کارخانه رليانس در سوئد بود که آخرين بنای ساخته شده توسط این گروه است زیرا اين گروه در همان سال منحل شد . سپس نورمن و وندی فاستر با هدف ايجاد يک مرکز برای طراحی و تحقيقات ، دفتر معماری فاستر و همکاران را تاسيس کردند . در اين دفتر در مجاورت باغ کوونت قرار داشت . در حین طراحی پروژه تئاتر ساموئل بکت ، با ريچارد باکمينيستر فولر آشنا شد که بعد ها ، تاثير عميقی در انديشه و کارهای فاستر گذاشت . آشنايی ، سر آغازی بود برای دوستی و همکاری طولانی پر ثمری که تا زمان مرگ اين استاد آمريکايی ( يعنی سال 1983 ) ادامه داشت . در اين ، دفتر معماری فاستر و همکاران به طبقه همکف ساختمانی در خيابان فيتزروی ( که فقط چند صد متر از برج اداره پست فاصله داشت ) منتقل شد. تجهيز و طراحی داخلی اين دفتر ، بستری بود برای بررسی و آزمايش مفاهیم و مصالحی که بعده ها هسته اصلی فلسفه کار فاستر را شکل داد . فاستر به عنوان نايب انجمن معماری انتخاب شد . شرکت او که قبلا با يک شرکت نروژی به نام " شرکت خطوط کشتی رانی فرداولسن " همکاری داشت ، دفتری در اوسلو تاسيس کرد و ابتدا کارهايی برای اين کار فرمای نروژی انجام داد ؛ سپس با کارفرماهای ديگر در نقاط مختلف کشور همکاری کرد . در اين سال ، ساخت دفترهای شرکت بيمه ويليس ، فابروداماس در ايپسوويچ به پايان رسيد و اين پروژه ، شرکت فاستر را به شهرت جهانی رساند . 

 

 

 ساخت مرکز های هنرهای تجسمی سانز بوری ، آغاز مرحله ی مهم و درخشانی در زندگی حرفه ای او شد . پروژه های ارزشمند ديگری را برای او و همکارانش به ارمغان آورد . در اين سال شرکت بانکداری هنگ کنگ و شانگهای از وی دعوت کرد که همراه شش شرکت بين الملی ديگر ، در مسابقه ای محدود با موضوع طراحی دفتر مرکزی اين بانک شرکت کند . با انتخاب طرح فاست به عنوان طرح برگزيده ، اجرای اين پروژه به شرکت وی واگذار شد .فاستر در اين سال به عضويت انجمن معماران آمريکايی در آمد ، علاوه بر اين ، در همين سال دکترای افتخاری دانشگاه انجلیای شرقی به او اعطا شد . در بيست و چهارم ژوئن نيز ، در مراسم اهدا مدال طلای سال 1980 به جيمز استرلين سخنرانی کرد . در اين سال با شرکت در مسابقه محدود طراحی ورزشگاه سرپوشيده فراکفورت آمين ، جايزه طرح برگزيده را دريافت کرد . در همين زمان ، معماری او در يکی از برنامه های مستند هنری BBC معرفی شد و مورد بررسی قرار گرفت .

 

1982 در اين سال ، دفتر آنها به خيابان گریند پورتلند و در مجاورت دفتر های شرکت REBA منتقل شد . همچنين به عنوان يکی از اعضای هيئت علمی دانشکده صنعتی هنر لندن انتخاب شد . در اين سال ، فاستر بالاترين رتبه اين حرفه را از آن خود کرد و " مدال طلای سلطنتی " رشته معماری را دريافت نمود . اين مدال ، جايزه بين الملی ارزشمندی است که در سال 1848 ، ملکه ويکتوريا برای پيشرفت حرفه معماری در نظر گرفته بود . در مراسم اهدا این جايزه ، با کمينيستر فولر سخنرانی کرد . فاستر در اين سال به عضويت دانشگاه سلطنتی در آمد . پس از برگزاری يک مسابقه ی محدود با شرکت گروه منتخب معماران ، از فاستر برای طراحی مرکز جدیدی برای BBC در منطقه ی پورتلند دعوت شد . اين مرکز در مقابل کليسای آل سولز اثر جان ناش قرار دارد . در مسابقه محدودی که شورای شهر نايمز برای طراحی يک مدياتک و مرکز هنرهای معاصر در آن شهر برگزار کرد ، طرح فاستر برنده شد . در همين سال اتحاديه ی بين المللی معماران ، جايزه آگوست پره را به وی اهدا کرد . دانشگاه بت ، دکترای افتخاری علوم را به فاستر اعطا نمود . علاوه بر اين ، وی در مراسم بازگشايی بنایيادبود اريک ليونز در RIBA سخنرانی کرد. در همين سال ، دو نمايشگاه مهم از کارهای او برپاشد : يکی در انجمن معماران فرانسه در پاريس ( بازگشايی در ژانويه ) و ديگری در دانشگاه سلطنتی لندن ( بازگشايی در اکتبر ) . وی جايزه موسسه طراحی ژاپن را به خود اختصاص دا . شرکت او نيز در همين سال در مسابقه تغيير شکل و بازسازی يک سايت 48 هکتاری در منطقه کينگزکراس در لندن برنده شد . اين پروژه ، در نوع خود بزرگترين و وسيع ترين طرح شهر سازی در اروپا است و شامل تفکيک طيف وسيعی از عملکردهای مختلف می باشد. از جمله اين عملکردها می توان به ايستگاه تونل راه آهن متصل به پارک بزرگ اشاره کرد که اطراف آن از ساختمانهای مسکونی و اداری پوشيده شده است . اين پروژه و پروژه ی چهارراه پاترنوستر ، آغاز مرحله جديدی از اجرای پروژه هايی در مقياس شهری بود . در سال بعد ، اين شرکت طرح های شهری مختلفی برای شهرهای زير طراحی و اجرا کرد: کمبريج ( 1989 ) ؛ نايمز، کانس و برلين ( 1990 ) ؛ گرينويچ ( 1991 ) ؛ روتردام ، لودن شيد و يوکوهاما ( 1992 ) ؛ بافت تاريخی چارترس ، کورفو و ليسبون ( 1993 ) . هم اکنون اين شرکت در حال انجام پروژه ای برای تغيير شکل و بازسازی قسمت وسيعی از مرکز شهر بارسلون است که مساحت سايت آن بيش از 220 هکتار است .

 

1988 ظرفيت بالای اين شرکت باعث شد که بتواند به مجموعه ی وسيعی از برنامه ها و پروژه های کلان مقياس پاسخگو باشد . یکی از اين پروژه ها ، برج مخابرات بارسلون است که به منظور آماده سازی شهر برای مسابقات المپيک در نظر گرفته شده است . نمونه های ديگر اين پروژه ها ، مترو شهر بيلبائو ، پل دره گذری در منطقه ی رنس در فرانسه و ايستگاه زيرزمينی کاناری وارف در لندن ( 1991 ) است . اين مصادف بود با فوت زود هنگام وندی ( همسر نورمن ) که آغازفعاليت حرفه ای نورمن همراه او بود و پس ازهمکاری در" گروه 4 "  

، يکی از موسسان دفتر معماری فاستر و همکاران بود

 

1990 سازمان حفاظت از محيط زيست انگلستان ، ساختمان شرکت بيمه ويليس ، فابر و داماس در ايپسوويچ ( 74-1973 ) را جزء ساختمان های ارزشمند ( از نظر تاريخی ، معماری و سازگاری با محيط زيست ) اعلام کرد و مدال معتمدين RIBA را به نورمن فاستر اعطا نمود . در همين سال ، فاستر عنوان " سر " گرفت . در اين زمان ، دفتر معماری فاستر و همکاران ( که از اين پس دفتر معماری سر نورمن فاستر و همکاران ناميده خواهد شد ) به ساختمان نوسازی در کيلومتر 22 جاده ی هستار در نزديکی رودخانه تيمز نقل مکان کرد . در اين دفتر جديد ، تمام عملکرد های گوناگون مربوط به کارگاه ماکت سازی و مصالح ، بايگانی پرونده ها ، کتابخانه و آرشيو فيلم های ويدئويی و عکس ، همگی زير سقف گرد آمده اند . دانشگاه معماری فرانسه ، به وی مدال افتخار اعطا کرد . در همين سال ، چندين پروژه ی جديد و ارزشمند را به اتمام رساند ؛ از جمله فرودگاه استانزتد، مرکز تلويزيونی آی تی ان ، نگارخانه های ساکلر ( که ملکه اليزابت دوم آنها افتتاح کرد) و برج سده در توکيو که همه آنها علاوه بر دريافت جوايز متعدد ، مورد ستايش تمام جهان قرار گرفت . در مراسم بازگشايی ساختمان کرسنت وينگ ، مرکز هنر های تجسمی سانزبوری نمايشگاهی بر پا کرد که حاصل شش سال فعاليت حرفه ای فاستر را به نمايش گذاشت . در نمايشگاه دو سالانه ی ونيز ، غرفه ی بريتانيا نيز تعدادی از طرح های فاستر و پنج معمار ديگر انگليسی را به نمايش در آورد . دانشگاه و موسسه ی هنر و ادبيات آمريکا در نيويورک ، جايزه يادبود آرنولد برونر را به وی اعطا نمود . دانشگاه هامرسايد به او دکترای افتخاری داد. برپايی چندين نمايشگاه در شهرهای پاريس ، بوردوکس ، رنس و آرسن سنان ، بر ارزش و اعتبار فاستر در اروپا افزود . در همين سال ، وی در چندين مسابقه معماری برنده شد که مهمترين آنها عبارتند از : فرودگاه جديد هنگ کنگ ، پارک مشاغل برلين ، مجموعه تسهيلات المپيک در منچستر و قسمت الحاقی آن به موزه ی ماقبل تاريخ در پرووانس . وسعت پروژه ها و تعدد قراردادهای بين المللی باعث شد که اين شرکت ، دفتر هايی در شهر های برلين ، فرانکفورت ، هنگ کنگ ، نايمز و توکيو دایر کند . شرکت معماری سرنورمن فاستر و همکاران در آلمان ، در مسابقه طراحی پارلمان جديد برلين برنده شد . از ديگر موفقيت های وی در مسابقات معماری می توان به طرح موزه جنگ در هارتل پول و طرح مجموعه ی نمايشگاهی در ليسبون اشاره کرد .  

 

پروژه ی مرکز هنرهای معاصر در شهر نايمز فرانسه افتتاح شد . اين پروژه به دليل مشکلاتی که برای برگزاری مسابقه ( 1983) بوجود آمد ، با مدتی تاخير انجام شد . ولی اين مشکلات در ساخت مدرسه ی متوسطه شهر فرژو وجود نداشت . طراحی اين مدرسه ، در سال 1991 به مسابقه گذاشته شد . انجمن معماران آمريکايی نيز ، در همين سال مدال طلای خود را به سر نورمن فاستر اعطا نمود

 

 

چندی از آثار این معمار:

 

 

 

معماری فولدینگ
سبک معماری:  معماری فولدینگ
منبع الهام:  چند معنایی
لغات کلیدی:
-  کثرت گرایی
-  افقی گرایی
-  ریزوم
-  ضد دوگانگی
-  ضد مرکز گرایی
-  ضد سلسله مراتب
-  ضد خرد گرایی
-  ضد فراروایت
-  انعطاف پذیری
-  انتقال نرم
-  فرم ظعیف

ساختمان شاخص:  مرکز گردهمایی کلمبوس

معماری فولدینگ
معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود.
فلسفه فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی ، ژیل دلوز مطرح شد .
وی همچون ژاک دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود . دلوز نیز مانند دریدا اساس اند یشه خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد .
فلسفه دلوز
فلسفه دلوزیک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است . به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است . از نظر دلوز ، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است .
از نظر این فلسفه ، هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد . زیر بنا و روبنا وجود ندارد . فولدینگ به دنبال تعدد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد . این فلسفه در پی از بین بردن دو گانگی هاست .

greg lynn

 greg lynn

greg lynn

 

فولد یعنی چین و لایه های هزار تو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در کنار هم است ، هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیت ندارد ، تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست ، همه چیز افقی است . به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند .
فولدینگ هم مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق
مطلق و ریاضی گونه مدرن است.

http://www.e-architect.co.uk/images/jpgs/australia/klein_bottle_house_mcr300408_cjohngollings_02.jpg

فلسفه‌ي فولدينگ
- : هيچ ارجحيتي در جهان وجود ندارد. (در تقابل‌ها)
- : معاني متون متكثراند (از ديدگاه مفسران مختلف)
.- : سلسله مراتب وجود ندارد
ويژگي‌هاي معماري فولدينگ
- : لايه‌ لايه بودن (چند لايگي) با حفظ ماهيت هر لايه و قرارگيري لايه‌ها در كنار هم
- : افق گرايي و همترازي لايه‌ها
week form)- : فرم‌هاي قابل انعطاف و قابل تطبيق با شرايط محيطي ومعماري ارگانيك)
- : در اين نوع معماري تباين‌هايي مانند تقارن، عدم تقارن و... به چشم مي‌خورند اما اين تضادها به نسبت ديكانستراكشن منعطف‌ترند و در هم مي‌آميزند، به عبارت ديگر مثل ديكانستراكشن تضادها كاملاً مجزا نيستند و با عناصر واسطه به هم مربوطند.
فولدينگ و ديكانستراكشن شباهت هاي
1- در بسياري از جهات (تقريباً در همه‌ي موارد) ديكانستراكشن و فولدينگ در فلسفه مشابه هستند، و در واقع فلسفه‌ي فولدينگ كاملاً نشئت يافته از فلسفه‌ي ديكانستراكشن است. كثرت معاني و عدم ارجحيت در تقابل‌ها در هر دو فلسفه وجود دارد، اما در فلسفه‌ي فولدينگ تضادها با انعطاف بيشتري در كنار هم قرار مي‌گيرند .
2-1- هم در معماري فولدينگ و هم معماري ديكانستراكشن، هدف اصلي پاسخ‌گويي به قرائت‌ها و تفسيرهاي مختلف از طرح است .

http://coolboom.net/en/wp-content/uploads/2007/06/folding-facade1-1.jpg

3-1- در معماري فولدينگ لايه‌ها ضمن قرارگيري در كنار هم ماهيت خود را حفظ مي‌كنند (درهم فرو نمي‌روند) همان طور كه در معماري ديكانستراكشن احجام، اشكال، سطوح و... ماهيت خود را حفظ مي كنند .
4-1- هر دو سبك معماري فولدينگ و ديكانستراكشن با الگوبرداري از علم روز، فرم‌هايي را به وجود مي آورند .
تفاوت هاي فولدينگ و ديكانستراكشن
1-2- در معماري ديكانستراكشن تضادها و تباين‌ها در معماري به صورت مجزا شكل مي‌يابند، اما در معماري فولدينگ هر چند اين تضادها شكل مي‌يابند اما اين تضادها به صورت انعطاف‌پذيري در هم مي‌آميزند. به عنوان مثال با استفاده از يك عنصر واسطه اين تباين‌ها در هم مي‌آميزند. (دقت داريم، چه در معماري فولدينگ و چه در معماري ديكانستراكشن اين كه مي‌گوييم تضاد به مفهوم ارجحيت يك عنصر در مقابل عنصر متضاداش نيست بلكه به معناي كاربرد همزمان هر دو عنصر متضاد در طرح است.)
2-2- در معماري فولدينگ به نسبت معماري ديكانستراكشن توجه بيشتري به افق گرايي و هم ترازي است.
3-2- در معماري فولدينگ به محيط اطراف سايت همزمان هم توجه مي‌شود و هم در بعضي قسمت‌هاي همان سايت توجه نمي‌شود، به عبارت ديگر بعضي قسمت‌هاي يك طرح، طراحي ارگانيك دارد و بعضي قسمت‌هاي همان طرح، طراحي ارگانيك ندارد.
اما اين توجه به طراحي ارگانيك در معماري فولدينگ از معماري ديكانستراكشن بيشتر است .
همان‌طور كه در قسمت قبل گفته شد، هم معماري ديكانستراكشن و هم معماری فولدينگ و حتي معماري پرش كيهاني نيز شباهت‌هاي زيادي به هم دارند و در امتداد تجربه‌هاي هم هستند كه اين خود ناشي از محوريت مشترك آن‌هاست كه اين محوريت مشترك همان «علم روز» است.
افقی گرایی
یکی از موارد کلیدی در مباحث مطرح شده توسط دلوز ، افقی گرایی است . دلوز به همراه یار همفکر خود ، فیلیکس گاتاری ، مقا له ای به نام " ریزوم " در سال 1976 در پاریس منتشر کرد . رزیوم گیاهی است بر خلاف سایر گیاهان ، ساقه آن به صورت افقی و در زیر خاک رشد می کند . برگ های آن خارج از خاک است . با قطع بخشی از ساقه آن ، این گیاه از بین نمی رود ، بلکه از همانجا در زیر خاک گسترش می یابد و جوانه های تازه ایجاد می کند

http://www.xymara.com/inmyx/article-merletti-beijing_1-large.jpg

بحث فولدینگ در معماری از اوایل دهه 1990 مطرح شد و به تدریج اکثر معماران نامدار سبک دیکانستراکشن مانند پیتر آیزنمن ، فرانک گهری ، زاها حدید و حتی معماران مدرنیست فیلیپ جانسون به این سمت گرایش پیدا کردند . از دیگر معماران و نظریه پردازان سبک فولدینگ می توان از بهرام شیردل ، جفری کیپینز ، گرگ لین و چارلز جنکز نام برد . همانند دیکانستراکشن ، خواستگاه فلسفه فولدینگ در فرانسه و معماری فولدینگ در آمریکا بوده است
این معماران در کارهای جدید خود پیچیدگی را با وحدت یا تقابل نشان نمی دهند بلکه به صورت نرم و انعطاف پذیر ، پیچیدگی ها و گوناگونی های مختلف را در هم می آمیزند . هویت و خصوصیت هر یک از این عوامل در نهایت حفظ می شود مانند لایه های درونی زمین که تحت فشارهای خارجی تغییر شکل می دهند ، در عین این که خصوصیات خود را حفظ می کنند .

تعریف معماری فولدینگ از دیدگاه گرگ لین
فولدینگ یعنی تلفیق نمودن عوامل نامربوط در یک مخلوط به هم پیوسته
معماری فولدینگ معماری نئو باروک
معماری فولدینگ معماری نئو باروک نیز نامیده می شود . در معماری باروک ، سبک های یونانی ، رومی ، شرقی ، رومانسک ، گوتیک و کلاسیک روی یکدیگر تا می شوند و کالبد بنا و سطوح مواج دیوارها نسبت به شرایط انعطاف پذیرند . همانگونه که در معماری فولدینگ انعطاف پذیری احجام و سطوح مختلف توسط تکنولوژی جدید ، که همان رایانه است ، انجام می شود . تکنولوژی رایانه قادر است بین دو شکل ، شکل های میا نی را برای انتقال نرم یکی به دیگری انجام دهد .

http://www.travelizmo.com/archives/opera-folding-camping-trailer.jpg


پیتر آیزنمن
پیتر آیزنمن به عنوان بانی طرح فلسفه فولدینگ در حوزه معماری واژه” Weak Form " یا " فرم ضعیف " را مطرح کرده است . فرمی که قابل انعطاف است و خود را با شرایط محیطی وفق دهد .
آیزنمن در طرح خود برای مرکز گردهمایی کلمبوس ( 92-1990) موضوع اشاره شده ، در فوق را به صورت کالبد معماری نشان داده است . به طور کلی در اکثر شهرهای بزرگ آمریکا ساختمانی به نام مرکز گردهمایی وجود دارد .
اصول معماری فولدینگ
-فرم تابع عملکرد یا عملکرد تابع فرم نیست .فرم برای تولید خود روندی را دنبال می کند که الزاما با معماری رابطه مستقیم ندارد و فرم حاصل تنشی است که همواره بین منطق و معرفت شهودی وجود دارد .
- هر نوع دوگانگی تفاوت، ماده و فضا ، داخل و خارج ، بالا و پایئن ، نظم و بی نظمی از درجه اعتبار ساقط است ، معماری از تنش دائم بین این قطب ها حاصل می گردد.
- معماری نمی تواند به عناصر سازنده آن تجزیه گردد نما، کف، سقف، دیوار، ستون و پنجره به معماری خرد گرا تعلق دارد .
-اگر امروزه از آزادی فضا سخن به میان می رود ، به منظور آزادی بی قید و شرط نیست در غیر این صورت با هرج و مرج مواجه خواهیم بود در عین حال فضا تنها زائیده ذهن معمار نیست و دارای حیاتی است از آن خویش.خود معمار نیز کاملا آزاد نیست و در قید فضایی است که از وی ناشی شده است . سوژه و شئ از هم جدا نیستند ، و تنش بین این دو سرانجامی ندارد هر لحظه می توان آنرا منجمد کرد تا اثر حادث گردد بدین ترتیب اگر مولف آغازگر اثر است اثر نیز آغازگر مولف است .
-روش طراحی واحدی وجود ندارد هر بنا روش خاص خود را ایجاب میکند بر خلاف گذشته که معماران در پیشنهاد روشها می کوشیدند که قابلیت بهره گیری در مقیاس جهانی را داشته ، امروزه هم معماران در هر بنا به روش ویژه ای متوسل می گردند ابداع روشهای طراحی بخشی از خود خلاقیت در معماری به شمار می رود
معماری ارگانیک نام دیگری است که می توان به معماری فولدینگ لقب داد ، زیرا ساختمانهای ساخته شده به این سبک با توجه به شرایط محیطی شکل میگیرند و گسترش می یابند.
تا کنون هیچ ساختمانی در ایران به سبک فولدینگ ساخته نشده است. راسته های مجاور هم در بازارهای سنتی ما ، نزدیکترین شکل کالبدی با مفهوم فولدینگ است.

[تصویر: 13229389872.jpg]

[تصویر: 13229389873.jpg]

[تصویر: 13229389874.jpg]

http://www.form2online.com/up/uploads/13229389875.jpg

http://www.form2online.com/up/uploads/13229389875.jpg

http://www.form2online.com/up/uploads/13229392761.jpg

[تصویر: 13229392762.jpg]
[تصویر: 13229392763.jpg]

معنی برند ماشین
v:* {behavior:url(#default#VML);} o:* {behavior:url(#default#VML);} w:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} Normal 0 false false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

تویوتـــا : 

 

ژاپنی ها در مورد نشانهای جنون آمیز کمی ضعف دارند. نشان کنونی تویوتا شبیه یک گاوچران با یک کلاه بزرگ است اما در واقع سه بیضی است که معرف قلب مشتری,قلب تولید و قلب پیشرفت فنی در حال گسترش و فرصتهای بیکران است که دور دو بیضی دیگر قرار گرفته است.

 

 


پژو : 

چه رابطه ای بین پزو و تندیس آزادی وجود دارد؟ پاسخ این است که یکی از اولین خودروهای پژو به نام مدل شیر شناخته میشد که نشان محلی شهر بلفورد(محل ساخت مدل مزبور)را روی خود داشت.

 


 مرسدس بنز : 

 

ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمین ,دریاو آسمان است.این نشان برای اولین بار روی دایملر ۱۹۰۹ دیده شد و ترکیبی بود برای نشان دادن تاج افتخار بنز در تاریخ ۱۹۲۶. نشان کنونی حلقه محاط بر ستاره در تاریخ ۱۹۳۷ طراحی شده است.

 


پورشه :

 

 

نشان پورشه نشان محلی شهر اشتوتگارت است.اسب علامت مزرعه اشتات, شاخها و خطوط مشکی و سرخ بخشی از نشان سلطنتی پادشاهی وورتمبرگ است.

 


آلفا رومئو :

 

علایم فوق نشان رسمی شهر میلان است و مربوط به جنگ های صلیبی میباشد انسانی که در حال خورده شدن است یک مسلمان یا یک کودک است .(بسته به اینکه چه کسی داستان را تعریف کند)

 


سیتروئن: 

 

شما ممکن است تصور کنید دو علامت رو به بالا در آرم نظامی سیتروئن به معنای حرکت رو به اعتلا و نزدیک شدن به مهندسی پیشرفته باشد.اما چنین نیست آندره سیتروئن کار در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده آغاز کرد و علامت نظامی دو تایی در واقع سمبل دندانه های چرخ دنده هستند.

 


فورد : 

 

 

دست راست آقای فورد ; آقای هارولد ویلز در دوران نوجوانی از راه چاپ کارت ویزیت امرار معاش میکرد .پس در سال ۱۹۰۳ هنگامی که هنری در جستجوی یک آرم برای شرکت خود بود آقای ویلز ماشین چاپ قدیمی مدل جان بول خود را گردگیری کرد.

مدل ظاهری آرم همان چیزی بود که برای کارت ویزیت خودش استفاده کرده بود.بیضی در سال ۱۹۱۲ ظاهر شد و رنگ آبی در سال ۱۹۲۷ اضافه گردید. 

 


فیات : 

آرم کنونی فیات با پنج خط مایل در سال ۱۹۸۲ روی مدل اونو ظاهر گشت .هنگامی که آقای ماریو میائولی مدیر بخش طراحی فیات در حال رانندگی پشت کارخانه میرافیوری بود و برق قطع شده بود. ماریو آرم بزرگ فیات را بر فراز کارخانه دید که نور خفیف غروب از میان حروف می تابید و فورا طرحی از آن برداشت.چند خط بین حروف معرف فاصله هایی است که نور از میان حروف نام شرکت می تابید.

 


مازراتی : 

مانند آلفا رومئو سمبل شهر بولونیا است که این خودرو برای اولین بار در آن تولید شد.

 


مزدا : 

آرم مزدا چیزی بیش از یک لاله خوش فرم است.این آرم توسط ری یوشیمارا یک شرکت مشهور در زمینه تصویر سازی است تکامل یافته است حرف V نمایانگر بالهای باز شده است و در فرهنگ مزدا به معنای ابتکار, درک هدف, لطافت است.

موسیقی در معماری

هارمونی کیهانی

گوته روزی گفته بود: « یک فیسلوف برجسته، از معماری به مثابة موسیقی منجمد سخن می‌گوید. ادعای او باعث شد بسیاری اظهار عدم رضایت کنند.

آیا دو مقوله‌ معماری و موسیقی در طول تاریخ بشر و یا دست کم در عصر حاضر بر همدیگر تاثیرگذار بوده‌اند؟ به‌ عبارتی دیگر یکی از آنها در خلق دیگری موثر بوده‌ است؟ برفرض اینکه‌ عامل مستقیم یا اصلی نباشند اما آیا به‌ شکل غیرمستقیم و یا در حاشیه‌ و جوانب نیز بر همدیگر تاثیر نداشته‌اند؟ اگر داشته‌اند کجا، چگونه‌ و چه‌ هنگام نقش‏آفرینی کرده‌اند؟ چه رابطه‌ای بین فضای فیزیکی معماری و فضای غیر‌فیزیکی موسیقی وجود دارد؟ موسیقی‌ای که به معماری می‌گراید کدام است؟ اینها سوال‏هایی هستند که‌ سعی می‏کنم در این مقاله‌ بدان بپردازم.
شوپنهاور مدعی است که‌ همه‌ هنرها می‏خواهند به‌ مرحله‌ موسیقی برسند. با توجه‌ به‌ مقام شوپنهاور حداقل آنچه‌ که‌ در این جمله‌ می‏توان دریافت این است که‌ هنرمعماری در نهایت به‌ مقام موسیقی در حرکت است یا سرانجام مقام معماری همان مقام موسیقی در عالم هنر است. در اینجا می‏توان دریافت که‌ خود موسیقی هدف نیست بلکه‌ مقام آن در عالم هنر و انتزاع نقش برجسته‌تری دارد. بنابراین هدف و مسیری که‌ معماری درمی‏نوردد نه‌ خود موسیقی بلکه‌ جایگاه آن در دنیای هنر است.
بنابراین تشابه‏هایی که‌ در سازماندهی و الگو و غیره‌ در بین موسیقی و معماری وجود دارد نمی‏تواند دلیل تاثیر آنها بر یکدیگر باشد بلکه‌ شاید تنها خاستگاه و یا سرانجامی مشترک باعث ایجاد شباهت آنها شده‌ است. به‌ عبارتی دیگر از احساس و روح انسان سرچشمه‌ گرفته‌ و در دو مسیری متفاوت به‌ سرانجام و جایگاه و مقام زیبایی در دنیای هنر می‏رسد.
از دلایل رابطه‌ موسیقی و معماری که‌ بدان‏ ارجاع می‏شود، می‏توان موارد زیر را برشمرد:
1- اصطلاحات مشابه و تعبیر آنها
2-درک بصری از اصوات
3- خلق یا تداعی فضا
4- انتخاب سازها و جنس صدا
 5- خاطره‌ و انتقال اطلاعات
 6- طراحی فضا با توجه‌ به‌ نیاز موسیقی در اجرا و شنیدن بهتر آن :
(آکوستيک و معماري، انتشار صدا و تباهي آن، صداي هوابرد و کوبه اي، آزار نوفه
ايزولاسيون کلاسهاي تدريس موسيقي، ايزولاسيون سقف در برابر صداي پا، ايزولاسيون صداي کوبه اي،
طراحي اتاق‌هاي تمرين موسيقي، طراحي تالار کنسرت، طراحي مدرسه موسيقي،طراحي كلاسها
فرم، مصالح آبسوربنت)
7- رابطه‌ مستقیم بین عدد (طول و عرض و ارتفاع) در معماری و فواصل و اختلاف صدا در موسیقی

موسیقی یعنی ترکیب اصوات به‌ لحنی خوش‏آیند که‌ سبب لذت شنوایی و انبساط و دگرگونی روح گردد.
ابزارهای بصری همانند ابزارهای موسیقی نظام دهنده‌ای هستند که‌ اجازه‌ می‏دهند فرم‏ها و فضاها و نوا و صداهای متفاوت در یک اثر در کنار هم وجود داشته‌ باشند و ما بتوانیم از نظر فکری و حسی، وجود نظم، یکدستی و هارمونی را به‌ طور همزمان در کل مجموعه‌ احساس کنیم.
اگر نظمی در بین نباشد بیان آن چیزی که‌ یک اثر می‏خواهد بگوید، امکان‏پذیر نخواهد بود.           رودلف آرنهایم
نظم مورد نظر ما تنها یک نظم هندسی نیست بلکه‌ شرایطی که‌ هر کدام از اجزا کل مجموعه‌ به‌ طور مناسب و در راستای هدف کلی در کنار بقیه‌ عناصر چیده‌ شده‌ باشند و آرایش هماهنگی از اجزا ایجاد شود. نظم بدون تنوع، ملال و یکنواختی می‏آورد و تنوع بدون نظم هرج و مرج ایجاد می‏کند. حالت ایده‌آل وقتی ایجاد می‏شود که‌ حسی وحدت دهنده‌ در کنار تنوع وجود داشته‌ باشد.
 

***

 1. اصطلاحات مشابه و تعبیر آنها
ساده ترین رابطه، شباهت‏ها، فصل‏های مشترک و اصطلاحات مشابه موسیقی و معماری است. برای مثال:
محور ، تقارن ،  نسبت، سلسله‌ مراتب ،  ریتم و سکون ، عامل مفروض ، تغییر شکل ، تجانس ، تضاد ، تقابل ، تکرار ، ضرب آهنگ و هارمونی و...  غیره‌
که‌ در موسیقی و‌ معماری از آنها بهره گرفته‌ می‏شود. به‌ نظر می‏آید موضوع نباید به این سادگی باشد، و شاید هم رابطه‌ای اگر باشد در واقع از این حد بیشتر نیست. حال به‌ توضیح بعضی از آنها می‏پردازم:

ریتم و ضرب‏آهنگ:
مارش به خاطر ریتم کوبنده اش هیجان انگیز ، و لالایی با ریتم آرام و لطیف خود به انسان احساس آرامش می دهد، ریتم یک سرود ، کیفیتی باشکوه و غرورآمیز دارد و در مقابل ، آوازهای قدیمی مذهبی که تقریبا بدون ریتم هستند، به انسان حالت عرفانی می دهند.
هربرت اسپنسر فیلسوف انگلیسی می نویسد: ریتم تنظیم کننده گیتی است، و به آسمان بیکران و به کرات با شکل‏های مختلف و فراوان نظم می‏بخشد.
همه هنرها به طور عرضی با همدیگر ارتباط دارند، چراکه منشا همه آنها تجلی زیبایی است. این زیبایی در معماری و مجسمه سازی به شکل نسبت های طول وعرض و ارتفاع اتفاق می افتد. در یک چهره، تناسبات هستند که زیبایی می آفرینند. گاهی هم تناسبات رنگ ها باعث ایجاد زیبایی می شوند که در آنجا هم مجموعه فرکانس های نوری، تناسبات دلپذیری را به وجود می آورند. در موسیقی هم نسبت های صوتی به زیبایی منجر می شوند؛ نسبت هایی که به تناسب می رسند. تناسب گاهی در وجه دیداری است و گاهی در وجه شنیداری. تمام گام های موسیقی از دو عدد  دو و سه‌ حاصل می شوند. وقتی که وارد مبحث ریتم می شویم، با دوضربی یاسه ضربی مواجه هستیم. اصلا ریتمی ازاین قاعده خارج نیست. وقتی ریتم ترکیبی می‏شود،حاصل ضرب عددهای دو و سه است و موقعی که ریتم مختلط می شود، حاصل جمع این دو عدد است (البته با ترتیب های متنوع و مختلف). وقتی ما از یک به سمت کثرت حرکت می کنیم، ابتدا با دو و سه مواجه هستیم. در معماری هم با فرکانس هاینوری که طول و عرض و ارتفاع را تعریف می کنند، سروکار داریم و موقعی که این سه به موجزترین شکل واقع شود، شما احساس زیبایی می کنید و این تناسبات در اکثر آثار بزرگ معماری وجود دارد. جالب اینکه این تناسبات در بدن انسان، آناتومی پرندگان و درختان و همه جای طبیعت به همان نسبت کیهانی وجود دارد.
در هنر تجسمی ریتم معنایی تصویری دارد به عبارت دیگر تکرار منظم ومتوالی یک عنصر تصویری ضرب‏آهنگ بصری را بوجود می‏آورد.

 

ايجاد ضرباهنگ ( ريتم ) ، به وسيله ي رديف ستونها – معبد پارتنون ، يونان

تأثیر هماهنگ شده عوامل مختلف چون نور و صدا، و غیره می تواند با حرکات عملی، تلفیق شده و موجب پیدایش احساس زیبا در شخص گردد. در یک بیان معمارانه، فواصل منظم سایه و روشن فضا می تواند با «ریتم مشخص » بر حرکات انسان در فضا منطبق شود. این انطباق، منظم کننده و رهبری کننده آن حرکات در فضا است . به عنوان مثال از یک حرکت «ریتمیک» متشکل از نور و تاریکی در رابطه با حرکت انسان، می توانیم قدم زدن در کنار یک ردیف ستون، یک ردیف درخت، ردیف نورگیری‏های سقفی یا معبری که در شب با چراغ به فواصل معین روشن شده را تصور کنیم . همین طور تعدادی دهنه‏های ثابت قوس ها وگنبدها که باعث ایجاد یک جریان متناوب فضایی می شوند. این تعبیری است از در برگرفتن موسیقی در معماری به اتکاء ادراکی از مفهوم موسیقی «ریتم فضا».

  

نمونه اي از ريتم در جزئيات در بازار ، اصفهان

سکون و توقف با مفهوم مکث در معماری جنبه ای کاربردی دارد. پاگرد پله‏ها ، میادین و گره های شهری از نمودهای کاربردی آن است. گاهی با ایجاد یک عامل یا عنصر در فضای معماری و جلب توجه بیننده ، عامل مکث و سکون را می توان به خوبی پدید آورد.
تقارن:
تقارن در گام ماهور باعث شادمانی و نشاط می شود و اگر این تقارن به هم ریزد باعث غم و حزن می شود.
وحدت گرايي – شاخص ترين ويژگي مفهومي معماري و موسيقي ايراني
اصولاً جوهر و ذات معماري ايران ، وحدت گرا و در پي وحدت است

 

تکيه اميرچخماق يزد

سازماندهي فضا بر اساس الگوهاي رايج در معماري و موسيقي ايراني
ايده هاي تشکيل دهنده‏ی فضا در معماري و موسيقي ايراني خاصيت الگويي دارند . اين الگوها در معماري ايراني به صورت سازماندهي چهارايواني ، حياط مرکزي ، محوري ، تقسيم هندسي سطوح ( شطرنجي ، صليبي و ... ) مي باشد .
به همين خاطر تمايزات و تفاوتهاي ناشي از عملکرد و کاربريهاي مختلف ، چندان برجسته نيست . همين ويژگي الگويي در موسيقي ايراني و بداهه پردازي‏ها بر اساس انگاره هاي مشخص ملوديک سبب مي شود که هر گونه شباهتي در اصوات و فواصل ناشي از آنها در مقام ها ( براي مثال همايون و بيات اصفهان ) اهميت زيادي نداشته باشد و مهم اين است که آيا الگوهاي ملوديک که با عطف به آنها موسيقي هنگام اجرا خلق مي شود ، يکسانند و يا متغير و متفاوت .
 سلسله مراتب در کشف فضاي معماري و موسيقي ايراني

بر اساس سلسله مراتب ، اولين رويارويي با فضاها از طريق شناسه ها و نشانه هاي بيروني بنا ( چون بادگيرها و مناره ها به عنوان عناصر عمودي ، گنبدها و ... ) ايجاد مي گردد . در مرحله ي بعدي از درک و آشنايي با فضا ، ورودي ها هستند که کاشف فضا را در مرحله ي اصلي ارتباط فضاي بيرون و درون قرار مي دهند ، يا به عبارتي ديگر ، دعوت از فضاي بيرون به درون از طريق ورودي و تناسبات و عناصر آن ايجاد مي شود .
به همين منظور در معماري ايراني ، ورودي از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد و اغلب مورد تأکيد فراوان قرار مي گيرد . در بناي معماري اي که از الگوي حياط مرکزي پيروي شده است ، پس از عبور از ورودي به صحن مرکزي حياط ، اغلب به خاطر توجهي که معمار ايراني به فضاي درون داشته است ، نماهاي داخلي و رواق ها و ايوانها به بهترين شکل ممکن طراحي و پرداخت شده است .
اين سلسله مراتب طراحي فضا و گزينش مکان براي عناصر تعريف کننده با آن و قرارگيري الگوها در انتقال به فضاي دروني بنا ادامه مي يابد و همواره به همان اصولي که اشاره شد ( ورودي ، تقسيم راه ، تغيير مسير ، توقف به منظور تعيين جهت ، حرکت و بهره وري بصري و جز اينها ) وفادار مي ماند .


سلسله مراتب ورودي در عمارت سالار سعيد سنندج

اصل سلسله مراتب در موسيقي ايراني چه در جايگزيني الگوي فرمهاي موسيقي و چه در ترتيب قرارگيري گوشه هاي رديف دستگاهي مورد توجه بوده و غالباً به صورت زير مي باشد :
- فرم پيش درآمد ( يک قطعه ي سازي با ريتم ثابت و تصنيف شده که در آغاز دستگاه موردنظر قرار مي گيرد )
- درآمد ( مهمترين گوشه ي دستگاه موردنظر که معرف مقام و مد اصلي آن بوده و هويت دستگاه را مشخص مي سازد)
- گوشه‏هاي بعد از درآمد
- فرم چهار مضراب ( قطعه اي سازي که مي تواند داراي تمپو و ضربهاي متفاوت 4/2 ، 8/6 ، 16/6 ، 16/12 و ... باشد)
- فرم تصنيف ( قطعه ي موسيقي با وزن مشخص که بر روي کلام يا شعر ساخته مي شود)
- فرم ضربي ( يک پاساژ يا يک قطعه ي کوتاه آوازي که به صورت بداهه سرايي در اجزايي گنجانده مي شود که ضرب آزاد نداشته و با الگوهاي ثابت وزني دو ضربي ، سه ضربي ، چهار ضربي و ... تنظيم مي شود)
- فرم رنگ (قطعه اي سازي که در آخر مجموعه قرار گرفته و در ميزانهاي 4/2 ، 4/3 و 8/6 و ... که حالتي از رقص و سماع را در شنونده برمي انگيزد)
2. درک بصری از اصوات (رابطه‌ای دو طرفه‌)
درک بصری از اصوات و امواج محیط پیرامون و طبیعت، در آفریدن هر دو دخیل هستند. برای مثال موسیقی بودائی‏هایی که در فراز قله‏های چین و میان انبوهی از درختان آنرا خلق کرده اند و امروز حتی به عنوان موسیقی ریلَکسِیشِن)‏relaxation‏) از انها استفاده می شود، به نوعی به وزش باد، یا ابری که میان دره‏ها پرواز می کند، شباهت دارد. موسیقی هوی متال (‏Heavy metal) این سبک از موسیقی در اصل برای اعتراض و بیان نابسامانی‏ها و ناامنی‏ها بوجود آمده است. اکنون خواننده با صدایی عصبانی و شاید محزون از این اوضاع شکایت می‏کند. صدای هارش گیتار و ریتم، صدای ماشینهای موتوری و انبوه آسمان خراش‏ها را به یاد شما می آورد. این موسیقی خیلی خوب به این وضع اعتراض می‏کند.
3. خلق یا تداعی فضا
برخی از موسیقی‏ها و یا سبک‏ها، ذاتا روح فضاسازی، تجسمی و تصویری دارند. موسیقیدان با چیدن ملودیها، و زیر صداهای مخصوص خود، و آمیختن آن با هنر تنظیم منحصر به فرد، برای شما یک فضا و حالت کاملا مجازی و تخیلی ایجاد می‏کند. این فضا و حالت می تواتند خوشایند، آرامش دهنده، توهم زا، استرس آور و یا رعب انگیز باشد. موسیقی متن فیلم های جنایی یا ترسناک از این قائده بهره می گیرند و ترس و هراس شما را با این ترفند چندبرابر می کنند.
موسیقی اصیل ایرانی با اینکه به قول استاد حسین علیزاده تصویری نیست، ولی باز خاطره اماکن و شهرهای مختلف را زنده می کند.
4. انتخاب سازها و جنس صدا
مانند فلوت آمریکای لاتین که‌ صدایی تخیلی و آسمانی دارد و احساسی متفاوت در مکان را در ما ایجاد می‏کند.
5. خاطره‌ و انتقال اطلاعات
موسیقی فولکلور و اصیل ایرانی با اینکه فضاسازی نمی‏کند ولی اطلاعات خوبی را به ذهن انسان وارد می‏کند.
تمام این موارد بر ذهن معمار موثر واقع می‏شوند و در خلق فضا موثر هستند.
6. طراحی فضا با توجه‌ به‌ نیاز موسیقی در اجرا و شنیدن بهتر آن
ساختمان اپرای سیدنی به دلیل اکوستیک قوی ان-که امواج صوتی را در کمتر از۲ ثانیه مستهلک می کند- شهرت دارد.

آکوستيک و معماري
هارموني صوتي همانند هارموني تصويري ، تضميني براي لذت زيبايي شناسي است. سکوت وظيفه ي معماري است تا صداي فضا در آن طنين افکند. به سبب اشکالات بيشمار و پيچيدگي مسائل مربوط به انتشار صدا در فضاي سرپوشيده (تالارها ) ، ناچار اين گونه مطالعات به کمک روشهاي ساده شده اي که راه عملي براي نيل به هدف را به سهولت ميسر مي سازد ، انجام مي گيرد و ساده ترين راه براي بررسي ترسيمي و مطالعات آکوستيکي بر روي اسکيس ساختمان تالار ، فرضيه ي پرتو صدا و انتشار خطي امواج آکوستيکي است .
صداي هوابرد و کوبه اي
شناسايي تفاوت صداي هوابرد و کوبه اي براي يافتن راههاي مبارزه با صداي آزاردهنده و ميرايش آنها بسيار مهم مي باشد زيرا پخش انرژي آکوستيکي براي اين دو يکسان نيست و براي هر يک شرايط پخش و يا پيشگيري جداگانه اي وجود دارد .

             
چند نمونه از صداي هوابرد                                                                                  چند نمونه از صداي کوبه اي

انتشار صدا و تباهي آن
چگونگي انتشار صدا در يک فضاي باز که ديواري آن را محدود نکرده باشد ، تنها بستگي به ساختمان هندسي سرچشمه دارد ؛ از اين رو کاهش شدت صدا – انرژي آکوستيکي که در هر ثانيه از يک مترمربع مي گذرد – که با فاصله ي آن از سرچشمه بستگي پيدا مي کند و تنها تابع ابعاد هندسي آن است و به فرکانس بستگي ندارد ،  تباهي هندسي انتشار صدا ناميده مي شود . فزون بر تباهي هندسي صدا کاهشهاي ديگري مانند تباهي در فضا – تباهي هوا ، تباهي بخارآب و مه ، تباهي باد و ... – يا تباهي در زمين – تباهي در گل و گياه – نيز به شدت صدا را مي کاهند ؛ از اين رو براي پيشگيري از آزار صدا ( نوفه ) با بهره گيري از تباهنده هاي نامبرده يا تباهنده هاي ويژه ي ديگر – مانند ديوارکهاي بازدارنده يا گذاردن سرچشمه در ژرفاي زمين – کوشش مي گردد که آزار نوفه کاهش يابد
براي بررسي تباهي هندسي مي توان سرچشمه هاي صدا را به سه دسته ي نقطه اي ، خطي و سطحي تقسيم کرد . سرچشمه ي نقطه اي به سرچشمه هايي گفته مي شود که اندازه هاي سرچشمه ي صدا در برابر طول موج ناچيز باشد مانند يک نفر گوينده ، يک بلندگو ، بيشتر تکنوازيها ؛ که در آنها امواج آکوستيکي از همه جهات منتشر مي گردند و مي توان امواج را کراتي در نظر گرفت که سرچشمه درمرکز آنها قرار دارد . از اين رو در چنين ميداني شدت انرژي آکوستيکي و فشار صدا با افزايش فاصله ، کاهش مي يابد .
آزار نوفه
نوفه هاي تأثيرگذار بر ساختمان را مي توان به قسم زير دسته بندي کرد :
1) نوفه ي خارجي : نوفه هايي که توسط پوسته ي خارجي و ديواره ها و پنجره هاي بيروني يک ساختمان وارد مي شوند ؛ مانند نوفه ي ترافيک هوايي – سر و صداي ناشي از پرواز هواپيماها بخصوص در حوالي  فرودگاههاي تجاري و نظامي ، نوفه ي صنايع – ايجاد شده به وسيله ي کارخانجات بزرگ و کوچکي که در گوشه و کنارشهرها پراکنده اند از جمله فلزکاري ، کفاشي و نساجي ، نوفه ي ترافيک زميني – براي بررسي دقيق آن بايد نوع وسيله ي موتوري ، سرعت حرکت آن و فواصل حرکت را نيز در نظر گرفت ، نوفه ي ترانسفورماتور – تراز نوفه ي ترانسفورماتورمتناسب با قدرت نامي آن مي باشد ، نوفه ي راه آهن – نوفه ي راه آهن در فرکانسهاي بم ، انرژي کمتر و در نتيجه مزاحمت کمتري نسبت به نوفه ي موتوري دارد ، نوفه ي محيط مسکوني .
2) نوفه ي داخلي : نوفه هايي که از فضاهاي همجوار به گوش مي رسند ؛ مانند نوفه ي وسايل خانگي.
3) نوفه ي تجهيزات و تأسيسات ساختماني : مانند نوفه ي تهويه.

فرم
در مورد تعيين فرم كلاسها، نخستين نکته اي که بررسي مي شود ، نسبت طول و عرض و ارتفاع به يکديگر مي باشد . ابعاد و فرم بايد طوري انتخاب گردد که حتي الامکان امواج ، يکنواخت پخش گردند و اين خود مستلزم اجتناب از ابعاد صحيح مي باشد

مصالح آبسوربنت
براي ايجاد آکوستيک مطلوب در تالار ، بايد واخنشي مناسب وجود داشته باشد و اين امر در صورتي عملي است که علاوه بر غيرقرينه و غيرهندسي بودن فرم كلاسها ، سطوح، نيز ناهموار ساخته شده و مصالح آبسوربنت ( جذب کننده ) به طور درهم در تالارها و كلاسهاي موسيقي به کار گرفته شود .
موادي که براي آبسورپسيون به کار برده مي شوند انواع مختلفي دارند و شناسايي مشخصات آنها ، نوع کاربردشان را تعيين مي نمايد .
ايزولاسيون پنجره ها
در ساختمانها پنجره ها ، همواره نقطه ضعف ايزولاسيون صداي هوابرد و نوفه بيرون – نوفه ي ترافيک و نوفه ي صنايع و ... – مي باشند ؛ رسيدن به بالاترين حد ايزولاسيون در پنجره هاي بازشو خود تابع نکات زير است :
شيشه‏ي دوبل از دو شيشه به ضخامتهاي گوناگون ، فاصله ي کافي ميان شيشه ها ، آب بندي کافي با چارچوب و چسبندگي کافي شيشه ها به قاب پنجره ، به کار بردن خمير پلاستيکي کشسان براي محکم کردن شيشه ها ، ساخت پنجره و نصب آن.
چنانچه در ساختمان پنجره از آهن يا فلزات ديگر نيز استفاده گردد تأثير چنداني در ايزولاسيون آن ندارد .
با وجود رعايت نکات ايزولاسيون در ساختمان پنجره ها ، حداکثر ايزولاسيون آن معادل يک ديوار ساده ي سبک مي گردد و از اين رو پنجره همواره نقطه ضعف ايزولاسيون بنا مي باشد .
ايزولاسيون صداي آسانسور، ايزولاسيون دودکش ها، ايزولاسيون لوله کشي ها، ايزولاسيون سقف در برابر صداي پا، ايزولاسيون صداي کوبه اي، ايزولاسيون کانالهاي تهويه، ايزولاسيون کانالها و شيارها، ايزولاسيون کلاسهاي تدريس موسيقي، ايزولاسيون صداي آسانسور

 طراحي اتاق‌هاي تمرين موسيقي، طراحي تالار کنسرت، طراحي مدرسه موسيقي

طراحي كلاسها
براي طراحي كلاسها بايستي از اصول تئوري ذکر شده ، نتايجي به منظور رسيدن به بهترين راه را با توجه به تجربيات گذشتگان براي تعيين فرم و حجم و پوشش ديوارها به دست آورد .عوامل اصلي که براي طراحي موردنياز مي باشد ، عبارت است از : حجم ، فرم و پس آوا

  تالار کنسرت رويال فستيوال هال لندن
معمار: ROBERT  MATTHEW
آکوستيک : P. H . PARKIN ' HOPE  BAGENAL 

مقطع ازسالن کنسرت رويال فستيوال هال( لندن )

اين تالار باگنجايش 2400 نفر و 22000 مترمکعب حجم ، يکي از بزرگترين تالارهاي کنسرت دنيا محسوب مي گردد . بزرگي ابعاد اين تالار را مي توان در اين جمله خلاصه کرد که فاصله ي صحنه تا آخرين رديف 45 متر است که به همين دليل مجبور بوده اند که شيب کافي براي رعايت نکات آکوستيک و اپتيک در نظر بگيرند .

 

  پلان تالار کنسرت رويال فستيوال هال

همانگونه که ازاشکال به خوبي مشهود است به منظور پخش يکنواخت صوت در کليه ي نقاط تالار چهار رفلکتور بزرگ چوبي بر بالاي صحنه ( سکوي ارکستر) نصب گرديده است . سقف کاذب اين تالار را نيز طوري بنا کرده اند که هم پخشايي را زيادتر مي نمايد و هم پخش انرژي آکوستيکي را در بالکن و رديفهاي عقب بيشتر مي نمايد ؛ همچنين با ساختن بالکنهاي جانبي برجسته اي که ضمنا˝ هيچ نوع تقارني هم ندارند براي ازدياد پخشايي ميدان آکوستيک اقدام گرديده است .
پس آوای اين تالار در حالت پر و خالي چندان اختلافي با هم ندارد ؛ علت کاهش واخنش در فرکانسهاي کم ، وجود سطوح پوسته‏اي فراوان در گوشه و کنار تالار مي باشد .

نماي داخلي تالار کنسرت

اتاق موسیقی کاخ عالی‌قاپوی اصفهان که شبیه اتاق‌های استودیوهای موسیقی امروزی، دیوارهایش آکوستیک است. طراحی علمی این سقف و دیوارها به پخش مناسب و اکوی صدای ساز نوازندگان دربار صفوی کمک می‌کرد و موسیقی را در تمام سالن به خوبی پخش می‌کرد

7. رابطه‌ مستقیم بین عدد (طول و عرض و ارتفاع) در معماری و فواصل و اختلاف صدا در موسیقی
مهمترین رابطه‌ را می‏توان در این بند جستجو نمود که‌ به‌ شرح زیر می‏باشد.
نقش رياضيات و تناسب در معماري و موسيقي
معماري و موسيقي هر دو موجوديتي نيمه مادي نيمه معنوي دارند و در ايجاد آنها بيش از حس بينايي و لامسه و شنوايي ، عقل و اعداد و محاسبه دخيل هستند .
کاربردهاي رياضي و يا حتي گاهي نظريه هاي فيزيکي را در موسيقي مي توان به کار برد ، بين موسيقي و اعداد پيوند نزديکي وجود دارد ؛ از مجموع انديشه ي رياضي ، که در موسيقي حاضر و ناظر است و حتي در برخي موارد نيز نسبت به رياضيات در مراحل پيشرفته تري است ، به سهولت مي توان استفاده کرد . کشش اصوات ، فواصل موسيقيايي ، جنبش و حرکت ( تمر يا طنين ، در آخرين نوع تحليلي اش ) نيازمند رياضيات است . فاصله ي يک صوت به گونه اي عددي – رياضي پي ريزي مي شود ... تا بتواند به همان شرط الزام آور تناسبها و وحدت صوتها که خاستگاه پايه اي يک اثر موسيقيايي است ، پاسخ گويد .
منظور از تناسب در معماري ، نسبتي است که بيان کننده ي رابطه ي بين دو يا چند اندازه است .

براي تناسب تعاريف مختلف قائل شده اند و اصولا˝ مي توان دو نوع تناسب را مشخص کرد : تناسب رياضي و تناسب هندسي . تناسب رياضي براساس يک واحد با مقدار ثابت است و گوياي نسبت عددي هر اندازه ي ديگر به اين واحد يا مدول است . به عنوان مثال نسبت قطعات در يک معبد يوناني بر اساس اين واحد يا مدول محاسبه مي شود . نسبت طلايي که لوکوربوزيه هم مدولر خود را بر اساس آن تهيه کرده است ، نمودار يک تناسب هندسي است . اين نسبت که اولين بار اقليدس به شرح آن پرداخته است ، به اين ترتيب به دست مي آيد که يک پاره خط به گونه اي به دو قسمت مي شود که نسبت قطعه ي کوچکتر به قطعه ي بزرگتر برابر نسبت قطعه‏ي بزرگتر به تمامي پاره خط مي باشد . تجربه ثابت کرده است که اگرنسبت بين طول و عرض آن برابر نسبت طلايي باشد ، متناسب ترين شکل مستطيل به نظر مي رسد و اين بدان معني است که نزديکترين فرم را به زيباترين فرمي که يک انسان متعارف در ذهن خود تصور مي کند دارد .
     

نسبت طلايي a:b=b(a=b                                           لوکوربوزيه ، انسان مدولر

فرم يا صورت اساسا˝ تابع سبک نيست اما استفاده از آن در ارتباط با زمان است اما تناسب بر خلاف آن جهاني بوده و زمان نمي شناسد . يک مثال خوب در اين زمينه ، تشابه نسبتهاي رعايت شده در دو ويلا ، يکي ساخته ي پالاديو – ويلاي پالاديو در مالکونتنتا در نزديکي ونيز – و ديگري اثر لوکوربوزيه – ويلايي در گارچس – است ؛ عليرغم تفاوتهايي که در شکل ظاهري اين دو ساختمان وجود دارد ، هم پالاديو و هم لوکوربوزيه از نسبتهاي 4 : 3 ، 4 : 4 ، 6 : 4 ( يا به صورت ديگر 3/1 : 1 ، 1 : 1 ، 2/1 1 : 1 ) استفاده کرده اند که استفاده از همين اعداد به عنوان نسبت زماني در موسيقي ، ضرب آهنگي کاملا˝ مطبوع ايجاد مي کند .

قياس نسبتهاي بين ويلايي از پالاديو در مالکونتنتاMalcontenta ، قرن شانزدهم ( چپ) و ويلايي از لوکوربوزيه در گارچس

نسبت‏ها و هارمونی:
تناسب‏های معماری منحصرا در حیطه‌ معماران نیست. روابط مستقر در طبیعت در موسیقی هم متظاهر می‏شوند. معمارانی که‌ این هارمونی را بکار میگیرند صرفا تناسب‏های موسیقی را در معماری ترجمه‌ و تطبیق نمی‏کنند، بلکه‌ آن هارمونی جهانی را بکار می‏گیرند که‌ در موسیقی تظاهر می‏کند.
فیثاغورث دریافته‌ بود که‌ هارمونی موزیکال از طریق تناسب بین اعداد کامل کوچک مشخص می‏شوند. چنانچه‌ در شرایط مساوی دو تار صوتی (طول یکی دو برابر دیگری) همزان مرتعش گردند صدات تار کوتاه‏تر یک اکتاو بالاتر از آن دیگریست. حال اگر طول تارها به‌ نسبت 3/2 باشد اختلاف صدا یا زیر و بمی آن به‌ اندازه‌ 5/1 است و چنانچه‌ در رابطه‌ 4/3 قرار گیرند اختلاف ارتفاع تن یک چهارم خواهد بود. بنابراین هم‏آوایی که‌ اساس موسیقی یونانی را پایه‌‏گذاری می‏کند یعنی اکتاو و بنجم و چهارم را می‏توان از طریق روند تصاعدی 4/3/2/1 نشان داد. همچنین دو آکورد ترکیبی  3/2/1 و 4/2/1  

مثال: بنای سن فرانسیسکو دلا وینیا
نمازخانه‌: طول 9 پا ، عرض 6 پا  یعنی نسبت 3/2 حفظ شده‌  که‌ همان فاصله‌ پنجم در موسیقی است.
نسبت طول و عرض شبستان در اصطلاح موسیقی 27/9 تعیین می‏کند که‌ این تناسب تشکیل یک اکتاو و فاصله‌ پنجم طبیعی را می‏دهد. 29/18/9 که‌ 18/9 برابر 1 اکتاو و 27/18 برابر با یک پنجم در موسیقی است
تناسب بین نمازخانه‌ بزرگ و کوچک 6/3 است یا یک اکتاو و رابطه‌ بین عرض ورودی و شبستان اصلی 4/3 است که‌ شامل 4/1 اختلاف صدا در موسیقی است.
یا روش محاسبه‌ ارتفاع بر پایه‌ طول و عرض:
فرض کنیم که‌ طول و عرض یک اتاق 6/12 باشد ارتفاع آن 9 خواهد بود

طبق فرضیه‌ عددی فیثاغورث عدد 3 اولین عدد واقعی است که‌ مربع و مکعب عدد 3 شامل آکوردهای جهانی می‏گردند. هارمونی جهانی را با یک ردیف هفت نمره‌ای 27 ، 9 ، 8 ، 4 ، 3 ، 2 ، 1 نشان می‏دهند زیرا رابطه‌ این اعداد نه‌ تنها شامل هارمونی موسیقی می‏شود بلکه‌ موسیقی غیر قابل شنیدن سماوات و بنیاد روح بشر را نیز دربرمی‏گیرد.

معماری چوبی

معماري چوبچوب، یکی از بهترین و سودمندترین مواد خام در طبیعت است كه تاثير بسزايي در پیشرفت ساخت و ساز داشته‌است.

چوب ابتدا ماده‌ای حیاتی برای ساخت ابزارهای اولیه، خانه و قایق برای حرکت در رودها بود. سپس، برای ساخت اکثر اشیاء و ابزارهای سودمندی که انسان قرنها برای پیشرفت زندگی خود به آنها متکی بود، به کار رفت و سرانجام به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین مصالح ساختمانی موجود در طبیعت شناخته شد که بشر در طول تاریخ از آن بهره برده‌است. در واقع چوب تنها مصالح ساختمانی است که از منابع قابل تجدید به دست می‌آید و مصالح خوبی برای مناطق زلزله خیز به شمار مي‌رود. با كارشناسان «منزل» همراه شويد تا اطلاعات بيشتري درباره چوب به دست آوريد.

خواص چوب

•    برخی ویژگی‌ها چوب را به ماده‌ای بدون جایگزین برای استفاده در ساختمان‌سازی تبدیل کرده است:

1-    قابلیت شکل‌پذیری و فرم‌گيري: چوب را می‌توان در حالت‌های گوناگون به راحتی فرم داد یا با ابزار و دستگاههاي مختلف، شکل مورد نظر را بر روی آن ایجاد کرد. در سازه‌های بزرگ و پل‌ها، با استفاده از تخته‌های چند لایی می‌توان تیرهای گوناگون ایجاد کرد که نیازهای سازه‌ای را برطرف کند؛ همچنين در ساخت یک صندلی راحتی نیز می‌توان فرم مناسب برای استقرار بدن را ایجاد کرد.

2-    ظرفیت حرارتی بالا: چوب دارای ظرفیت حرارتی بسیار بالایی است، بنابراين در برابر نور خورشید دمای سطح آن به راحتی بالا نمی‌رود. این خاصیت باعث می‌شود اعضای قطور چوبی در برابر آتش مقاومت زیادی داشته باشند به طوری که زمان زیادی طول می‌کشد تا قسمت‌های مرکزی آنها بسوزد. درهای ضد حریق چوبي، بر اساس همین خاصیت، بر درهای فلزی برتری یافته‌اند زيرا در زمان آتش‌سوزی زمان زیادی طول می‌کشد تا در چوبی به قدری داغ شود که دیگر قابل استفاده نباشد.

3-    مقاومت حرارتی: براساس آنچه در بالا گفته شد، چوب مقاومت زیادی در برابر انتقال انرژی گرمایی دارد و می‌تواند به عنوان عایق مناسبی در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین چوب در مقابل تغییرات دمایی واکنش کمی داشته و تغییر طول آن بسیار ناچیز است؛ در حالي كه این موضوع در مورد فلزات و مواد پلاستیکی نتیجه‌ای کاملا متفاوت دارد.

4-    آکوستیک: چوب خشک جاذب صداست و می‌تواند به عنوان عایق مناسب برای صدا در فضاهای گوناگون استفاده شود.

5-    وزن مخصوص کم: چوب به عنوان مصالحی سبک در سازه ساختمان‌ها، می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های ساخت، شرایط مربوط به آیین‌نامه‌های زلزله را رعایت کند. وزن هر مترمکعب چوب خشک بین 550 تا 850 کیلوگرم است. اين كم‌وزني همچنین باعث بالا رفتن سرعت و کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود.

6-    رنگ و بافت: چوب دارای ظاهری زیباست كه اغلب داراي رنگ‌های آرامش‌بخش یا کلاسیک است و مي‌توان از آن براي فضاهاي مختلف استفاده كرد. به طوری که تنها نیاز به جلادهنده دارد و مانند سایر مصالح نیازمند پوشش رنگی نيست.

7-    قابلیت بازیافت: قطعات چوبی به طور کامل قابل بازیافت هستند و هیچگونه ضایعاتی در طبیعت به جا نمی‌گذارند.

•    چوب دارای معایبی نیز هست که روش‌های گوناگونی براي رفع آنها به کار می‌رود:

1-    حمله آفات و حشرات: یکی از مشکلات اصلی چوب از قدیم، حمله آفات و حشرات به آن بوده که بسیار مخرب نیز هست. امروزه روش‌های مختلفی برای فرآوری و اشباع چوب وجود دارد که مانع از نفوذ حشرات در آن می‌شود. برخی از اين روش‌ها در کارخانه‌هاي چوب‌بری استفاده می‌شود، مانند شناورسازی در مواد شیمیایی حاصل از قطران ذغال سنگ یا مواد مشابه.
در کارهای ساختمانی و تزئینی، علاوه بر استفاده از چوب اشباع شده، از پوشش‌های گوناگون جهت افزایش مقاومت در برابر حشرات نيز استفاده می‌شود.
2-    آتش‌سوزی: سطح چوب در برابر آتش و حرارت به راحتی می‌سوزد. هرچند مرکز چوب در امان است اما دود حاصل از این سوختن می‌تواند بسیار خطرساز باشد. امروزه روغن‌ها و رنگ‌های ضدآتش جهت پوشش سطوح گوناگون ساخته شده كه به راحتی قابل تهیه هستند. این پوشش‌ها مقاومت سطح چوب را در برابر حرارت تا چند ساعت زیاد می‌کند.

کاربرد چوب

تمام خواص و ویژگی‌هایی که برای چوب گفته شد، چوب را به عنوان مصالحی مناسب برای بسیاری از فعالیت‌ها تبدیل کرده است. امروزه چوب در صنعت، ساختمان‌سازی، هنرهای تزئینی، مبلمان و ... کابرد فراوان دارد.

چوب در ساختمان‌سازی در چند بخش مورد استفاده قرارمي‌گيرد:
1-    اجزای باربر
2-    پوشش‌های سطوح
3-    در و پنجره
4-    مبلمان
5-    لوازم و تجهیزات
6-    وسایل کمکی ساخت مانند قالب‌بندی و چوب بست

ویژگی‌های معماری چوب به منظور کاربرد در دکوراسیون داخلی براي همه معماران و دكوراتورها شناخته شده است. به گونه‌ای که امروزه حتی مواد ترکیبی و پلاستیکی را با طرح چوب در بازار عرضه می‌کنند.

چوب و معماری پایدار


چوب به عنوان مصالحی مناسب در خدمت معماری پایدار قرار دارد. بناهای چوبی علاوه بر اینکه در زمان بهره‌برداری به علت کاهش مصرف سوخت، اثرات کمتری بر محیط زیست می‌گذارند، به راحتی قابل بازیافت بوده و ضایعاتي در طبیعت نخواهند داشت. قطعات ساختمان‌های چوبی تا 80 درصد قابل بازیافت و استفاده مجدد است.

سایر ضایعات ساختمان‌هاي چوبي نيز در ساخت کاغذ، تخته‌های فشرده و نئوپان استفاده می‌شود.

يادتان باشد، چوب از منبعی تجدیدپذیر تهیه می‌شود و این موضوع در مورد مصالحی چون سنگ و آهن صادق نيست. بنابراين به نظر می رسد چوب تنها ماده‌ای است که در آینده معماري و ساختمان‌سازي نقشی تعیین کننده خواهد داشت.

كارشناسان «منزل» در شماره‌هاي آتي، شما را با انواع و ويژگي‌هاي خانه‌هاي پيش‌ساخته چوبي آشنا مي‌كنند.

فنلاند، سرزمین معماری چوبی

دو سوم اراضی فنلاند از جنگل پوشیده شده است. چوب در واقع سمبلاین کشور محسوب می‌شود. برخی از معماران این کشور را سرزمین معماری چوبی لقبداده‌اند.
با افزایش کاربرد چوب در معماری، چوب و الوارهای چوبی عصر رنسانس خود رابه عنوان مصالح معماری می‌گذرانند. امروزه معماران به کاربرد چوب در ساختساختمان‌های خود بسیار اهمیت می‌دهند. چراکه چوب علاوه بر برخورداری از زیبایی واصالت و انعطاف‌پذیری در مقایسه با بسیاری از مصالح هزینه کمتری در بر دارد و مجموعاین عوامل ارزش آن را بیش از پیش روشن می‌سازد.

ما از طرح‌های معماری کهچوب در آنها بیشتر به کار رفته باشد، بیشتر لذت می‌بریم در واقع چوب به نوعی ارتباطما را طبیعت برقرار می‌کند.برخلاف سنگ، شیشه و آجر که به نظر می‌رسد شکل وقالب مشخصی دارند، چوب امکان تغییر شکل پیدا کردن و ایجاد تنوع را برای معمارانفراهم می‌کند. همین امر توجه معماران را به استفاده هر چه بیشتر از چوب جلب کردهاست. بسیاری از محققان معتقدند که با گذشت زمان ارزش چوب این ماده طبیعی بیشترخواهد شد. کاربرد چوب از هر نظر مقرون به صرفه بوده و ضایعات به دنبال ندارد.

در بین کشورهای دنیا فنلاند معماری چوبی را بیش از پیش مورد استفاده قرارداده است برخی از معماران این کشور را به سرزمین معماری چوبی لقب داده‌اند.

در دپارتمان معماری tkk این کشور برنامه یکساله‌ای در مورد چوب و معماریچوبی تنظیم شده است که در آن ویژگی‌های زیست‌شناختی، فنی و معماری چوب مورد بررسیقرار می‌گیرد. چرخه کامل چوب از زمان حیاتش در قالب یک درخت در جنگل تا زمانی که بهصورت الوار در ساخت خانه‌ها و یا تزیینات داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دنبالمی‌شود.

از چوب به عنوان یکی از مصالح ساختمان‌سازی در ساخت ساختمان‌هایمسکونی و اداری استفاده می‌شود. معماران چوب را در قالب سبک‌های سنتی یا به صورتورقه‌ورقه شده یا نوع‌های متفاوت دیگر به کار می‌بندند.

موزه « فینیش » در فنلاند چندی پیش نمایشگاهی با عنوان از چوبتا معماری برگزار کرد که در آن ساختمان‌هایی که عمده مصالح آن از چوب تشکیل شدهبودند به نمایش درآمدند.

دو سوم اراضی فنلاند از جنگل پوشیده شده است. چوبدر واقع سمبل این کشور محسوب می‌شود شاید به همین دلیل است که معماران این کشور قصددارند تا با بهره‌گیری هر چه بیشتر از این ماده طبیعی بین مصنوعات خود و محیطپیرامون ارتباط نزدیک برقرار کنند.

در کشور فنلاند استفاده از چوب به عنوان ماده اصلی در ساختمان‌سازیبیشتر از مواد دیگر نظیر سنگ مقرون به صرفه است، چرا که چوب ماده‌ای احیاپذیر استکه شرایط جغرافیایی این سرزمین دسترسی مصرف‌کنندگان این ماده را تأمین می‌کند.

البته آجر و سنگ نیز در ساخت بناها در این کشور مورد استفاده قرارمی‌گرفتند ولی شاید در دسترس بودن چوب و ارزان بودن و تبدیل‌پذیری آن به اشکالمختلف، کاربرد آن را بیش از پیش افزایش داده است. البته در کشور فنلاند در طول 40سال گذشته مصرف چوب کاهش یافته است ولی معماران این کشور سعی دارند تا با بهکارگیری سبک نوینی از چوب توجه همگان را به ارزش جاودانه این ماده طبیعی جلب کنند.

منبع : مرکز عمران ایران ( به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی ومعماری)

معماری نوسنگی
اکتشافات در

معماری نوسنگی، معماری است مربوط به دوران نوسنگی در جنوب غرب آسیا دوران نوسنگی حدود ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح قدمت دارد.

در مشرق زمین به دو دسته نوسنگی

و به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌گردد.

محتویات

جغرافیای تمدن نوسنگی

آسیا

تمدن‌هایی در جنوب شرق آناتولی، سوریه و عراق مربوط به ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد کشف شده‌است. که تولید غذا و جوامع در شرق اروپا حدود ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد بوده‌است.

مردم دوران نوسنگی در خاورمیانه و آناتولی، سوریه و و مرکز آسیا در ساخت خانه و روستا به وسیلهٔ قالب‌های خشتی بسیار ماهر بودند.

در از کاه و گل ساخته شده‌اند.

اروپا

در مرکز اروپا حدود ۵۵۰۰ سال قبل از میلاد که قدیمی‌ترین تمدن‌های این دوره مربوط به , ) می‌شود.

آمریکا

به جز تعدادی تبر و سرنیزهٔ مسی کشف شده در منطقهٔ دریاچه‌های بزرگ، مردم آمریکای شمالی و جنوبی و اقیانوس آرام تا زمان اولین ملاقات‌ها با اروپائیان مهاجر به آمریکا در حد دوران نوسنگی باقی ماندند.

باقی‌مانده‌های , پرتغال.

معبدها

معبدهایی برای مردگان به طرز ماهرانه‌ای ساخته شد بیش از هزار معبد در ایرلند از این دست کشف شده‌است. مردم نوسنگی در انگلستان برای مردگان خود تپه‌ها و معبدهایی از سنگ‌های بزرگ به عنوان یادمان می‌ساختند.

یادمان‌های دوران نوسنگی

معبد ماگالیتیایی, , برتانی

بسیاری از سنگ‌های یادمان در غرب اروپا و منطقه‌های مدیترانه‌ای اروپا یافت می‌شوند که در دوران نوسنگی بنا شده‌اند.

یکی از معروف‌ترین این یادمان‌های سنگی استون‌هنج در انگلستان هست که این یادمان هم دارای خوصیت یادمانی و هم خصوصیت نشناخته‌است.

که امکان کاربری مذهبی یا ستاره‌شناسی برای آن وجود دارد. همچنین قدیمی‌ترین یادمان سنگی کشف شده مربوط به جگانتیا در جزیره غودش است.

خانه‌های روی آب

خانهٔ ساخته شده روی آب دوران نوسنگی در اکتشافات سوئد () و محدودهٔ آلپ یافت شد. که بقابای آن در اتریش بالا، موجود است. در ابتدا باستان‌شناسان تصور می‌کردند که این خانه‌ها بر روی آب به صورت جزیره‌های مصنوعی مانند

در رومانی، مولداوی و اوکراین ساختمان‌های نوسنگی از کاه و گل ساخته‌شدند.

همچنین در این دوره سبک ساخت خانه‌های زیرزمینی

اقامتگاه‌های نوسنگی

اقامتگاه‌های معروف نوسنگی شامل:

راه‌ها

قدیمی‌ترین راه طراحی شده که سویت ترک نام دارد و درانگلستان واقع است مربوط به این دوره‌است.

ج

رونمایی از معماری جدید زاها حدید در کامبوج
زاها حدید معمار برجسته، اخیراً از طرح جدید خود برای سازه‌ای که قرار است در شهر پنوم پن در کشور کامبوج ساخته شود، رونمایی کرده است. این بنا از سویی هم فرهنگ غنی این کشور را معرفی نموده و از طرف دیگر باز تعریفی از سبک طراحی سنتی این کشور و حرکت آن به سمت معماری مدرن امروزی، ارائه خواهد داد. برای آشنایی بیشتر با این سازه در مطلب پیش رو زومیت را همراهی کنید. 

طرح جدید زاها حدید برای ساخت مرکزی در کامبوج

وضعیت عمومی معماری چین
معماری منحصر به فرد چین ،بخش مهمی از تمدن درخشان چین می باشد و با معماری غربی و اسلامی سه سیستم بزرگ معماری دنیا را تشکیل می دهد.

معماری چین یگانه سیستم معماری در جهان است که ترکیب بندی چوبی عمد ه ان میباشد که تجلی بخش عمیق اصول اخلاقی چینی ها و دیدگاه های زیبائی ،ارزش و طبیعت است .

خصوصیات عمده هنر معماری چین که بر اساس سنن عمیق فرهنگی مبتنی است به قرار ذیل است : اول اینکه به علت برجسته ساختن ایده تقدم قدرت امپراتوری بر هر چیز و نظریه طبقاتی موفقیتهای حاصله دربرنامه ریزی قصرها و شهرها بیشتربوده است .

دوم اینکه به زیبایی مجتمع توجه خاصی شده لذادر ترکیب بندی عمده معماریها شکل برقراری خانه ها وحیاط ها طوری است که دو طرف همانند اهرم متقابل عمل کنند .

سوم اینکه به طبیعت به هماهنگی عالی معماری با طبیعت عطف توجه خاصی شده است . در تاریخ چین در زمینه خصوصیات هنری و سبک و شیوه های سازندگی و طراحی معماری به تبادلات با خارج اهمیت زیادی داده شده و این مساله بر معماری ژاپن،کره ،ویتنام و مغولستان تاثیرات زیادی داشته است .

امروز معماری معاصر چین همزمان با حفظ سبک سنتی خود از ویژگی های هنری غرب نیز استفاده نموده و آنرا با خصوصیات چین توام ساخته و به پیشرفتهای مداوم دست یافته است
هنر و معماری مصر باستان
خصوصیات مصر مصر دارای جغرافیای ساده است (رودخانه - صحرا - صخره) سواحل نیل به طول 900 و پهنای 16 کیلومتر منبع حیات این سرزمین و ساکنان آن بوده است و می توان به جرأت گفت که شاهرگ حیاتی تمدن مصر محسوب می شود (تصویر 1). در مصر بر خلاف بین النهرین، ما شاهد ایجاد یک تمدن و امپراطوری واحد و طولانی با سنت های واحد - مذهب واحد و عقاید و سیستم نظامی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی واحد هستیم و بدین جهت در زمینه های هنری دارای هویتی مستقل و با ثبات و دست نخورده است که برای مدتی طولانی این ثبات را حفظ نموده است. ( تصویر 1) ساکنان مصر از دو تیره ی مختلف بودند، در قسمت شمالی (مصر سفلی) یعنی دلتای نیل انسان هایی از نژاد آسیایی با صورت های گرد و پوست های روشن و در قسمت جنوبی (مصر علیا) یعنی دره ی نیل مردمی از نژاد آفریقایی با پوست های قهوه ای و صورت های کشیده می زیسته اند. زمانی که نارمر پادشاه مصر علیا بر مصر سفلی غلبه یافت (حدود 3200 ق.م) این دو قسمت با هم یکی شده و اتحادی همیشگی در مصر آغاز شد. تئوری های سیاسی و مذهبی یکی گشته و سلطنت مطلقه با آیین «رع» شکل می گیرد. بر اساس این آیین به هنگام تولد انسان «خود» دیگری با انسان همراه و زاده می شوند به نام «کا» که بعد از مرگ به حیات خود ادامه می دهد و به همین جهت برای جاودانگی بقای «کا» پس از مرگ دست به اقدامات زیادی می زده اند از جمله مومیایی کردن اجساد جهت لانه کردن «کا» پس از مرگ در جسد و همین طور ساخت تندیس های متوفی و یا مقبره های با عظمت و به طور کلی قسمت اعظم آثار هنری و معماری مصریان از همین اعتقاد سرچشمه می گیرد. قدرت دین در مصر باستان را قدرت پادشاهان یکی بوده، چرا که پادشاهان مصر خود را دارای نیروی الهی می دانسته اند. در هنر مصر به خاطر ثبات حکومت و نگرش دینی، ما شاهد نوعی یگانگی در موضوع، تلقی و بیان در مدت زمان قریب به 2000 سال می باشیم. هنر مصر مورخان تمدن، مصر باستان را به سه دوره ی به هم پیوسته تقسیم می کنند: 1) پادشاهی کهن (سلسله های 1 تا 11) 3200 تا 2040 ق.م 2) پادشاهی میانه (سلسله های 11 تا 18) 2040 تا 1650 ق.م 3) پادشاهی جدید (سلسله های 18 تا 20) 1550 تا 1070 ق.م هنر پادشاهی کهن خصوصیات پادشاهی کهن بعد از اتحاد و یکپارچگی در سراسر مصر به دست «نارمر» پادشاهی کهن آغاز می شود. هنر مصر در عهد کهن را می توان اجمالاً با صفات «دینی»، «ابدیت گرایی»، «کاهنی» و «ایستایی» توصیف نمود. در نظام مصر پادشاهان موجوداتی تلقی می شدند که در مقررات جاری عالم هستی و حیات طبیعی مشارکت داشته اند. آنان از مقام اولوهیت برخوردار بوده و تجلی خدا بر روی زمین هستند. بدین جهت ما شاهد هستیم در بیش تر موارد آثار هنری را نقش برجسته ها و تندیس پادشاهان و ملکه ها، مقابر پادشاهان و تصاویر نقاشی از زندگی در این جهان و وادی پس از مرگ تشکیل می دهد. پیکر تراشی و نقش برجسته قدیمی ترین اثر بر جای مانده از هنر مصر «لوحه آرایش پادشاه نارمر» مکشوفه از «هیراکونپولیس» با قدمتی حدود 3000 ق.م است. این لوح حاوی اطلاعات ارزنده در خصوص شروع تمدن یک پارچه ی مصر توسط نارمر است. در یک قسمت این لوح شاه نارمر را با تاج و نمادهای مصر سفلی و در طرف دیگر لوح، شاه نارمر را با نمادهای مصر علیا نشان می دهد. این طرح ها به عنوان یک سند تاریخی ولی با زبان نماد و تصویر، وقایع زمان خود را ثبت نموده اند. وجود عناصر نمادین و اسطوره ای مانند سرگاو (در دو سوی بالای لوح) و عقاب به منظور استناد به تأیید الهی و ماورای طبیعی بر این پیروزی دنیوی است (تصویر 2). (تصویر 2) از دیگر آثار نقش برجسته ی این دوره لوحه ی تمثال «هزی رع» یکی از عالی مقامان دربار فرعون «زوسر» است که از «سقاره» کشف شده و متعلق به 3750 ق.م و بر روی چوب کنده کاری شده است. نکته ی قابل توجه این نقوش ترسیم و ساخت و ساز بدن است که تابع روش خاصی است. صورت و نیم تنه ی پایین از نیم رخ و بالاتنه از روبرو نشان داده می شوند. نوع ایستادن بسیار استوار و با وقار است (تصویر 3). (تصویر 3) «روش قراردادی نمایش تصاویر» بیش تر در مورد مضامین مذهبی و رسمی بوده و معمولاًً هنرمند در مضامین عادی با فراغ بال بیش تر به خالق می پردازد. پیکر تراشی و ساخت مجسمه های سنگی یکی از اصلی ترین اشکال هنری در مصر باستان است. اهمیت مجسمه و مجسمه سازی در مصر نیز به فرهنگ دینی و اعتقادات مصریان بر می گردد. همان گونه که توضیح دادیم مصریان معتقدند پس از مرگ، «کا» یا کالبد ثانوی انسان به حیات خود ادامه می دهد. به همین جهت همیشه تندیس هایی شبیه سازی شده از متوفی ساخته و در مقبره (اطاقک تندیس) قرار می دادند تا در صورت تخریب شدن جسد مومیایی شده، «کا» بتواند در درون مجسمه لانه کرده و به حیات خود ادامه دهد. نوع ساخت، دقت در فرم صورت با در نظر گرفتن خصوصیات فردی، بیان متانت قدرت و تعادل، وقار و شوکت در خور فراعنه از خصوصیات این مجسمه ها است. از نمونه های این گونه مجسمه ها می توان بدین موارد اشاده نمود: 1) پیکره ی شاه زوسر - سال 2750 ق.م (تصویر 4). (تصویر 4) 2) پیکره ی خفرن یا خفرع فرزند خوفو قرار داده شده در نمازخانه ی متوفی - سال 2600 ق.م (تصاویر 5) (تصویر 5) 1) شاه میکرینوس در میانه ی دو الهه ی نگهبان - از معبد دره ی میکرینوس واقع در جیزه - 2750 ق.م (تصویر 6). (تصویر 6) شاهزاده راحوتب و همسرش نوفرت - 2610 ق.م (تصویر 7). نکته ی قابل توجه در این زوج مجسمه استفاده از هنر نقاشی در مجسمه سازی است تا اثر نهایی جلوه ای طبیعی پیدا کند. موها، ابروها و مژه ها و پوست بدن به صورت طبیعی رنگ آمیزی شده است و همین طور نوع آرایش، زیورآلات، لباس، مو و ریش همگی ما را در پی بردن به زندگی فراعنه کمک می کند. لازم به ذکر است جدای از این مجسمه، این سنت (نقاشی روی مجسمه) در پیکره تراشی مصری گاهی مورد استفاده قرار گرفته است. (تصویر 7) جدایی از مجسمه هایی که جنبه ی آیینی و رسمی داشته اند، ساخت مجسمه های واقع گرایانه نیز در بین مصریان رواج داشته که اختصاص به افراد جامعه در طبقاتی پایین تر از فراعنه و اشراف داشته است نمونه هایی از این مجسمه ها عبارتند از: 1) پیکره ی چوبی موسوم به «شیخ البلد» مربوط به 2500 ق.م که از مقبره ی وی در «سقاره» کشف شده است (تصویر 8). (تصویر 8) 2) کاتب نشسته مربوط به 2400 ق.م کشف شده از سقاره که از جنس سنگ آهن رنگ شده ساخته است (تصویر 9). (تصویر 9) نقاشی آثار نقاشی در مصر باستان یکی از ارزنده ترین ذخایر هنری جهت بررسی تمدن مصر است. نقاشی به خاطر ویژگی های خاص خود از قبیل دو بعدی بودن - اشغال سطح و فضای کمتر و قابلیت استفاده ی طیف وسیعی از رنگ ها، اطلاعات وسیع تری نسبت به معماری و مجسمه سازی در اختیار ما قرار می دهد. جدای از این، وجود سنتی کهن در مصر که تزیین دیوارهای مقابر برای راحتی و آرامش متوفی پس از مرگ را یک اصل اساسی می دانسته اند باعث توجه بیش تر مصریان به نقاشی شده است. قسمت اعظم نقاشی های مصری را در مقابر و معابد به جای مانده از این تمدن مشاهده می کنیم. موضوع نقاشی های این تمدن کهن را می توان به سه طبقه ی کلی «اسطوره ای» «آیینی» و «واقعه نگاری» تقسیم نمود. اسطوره ای: موضوع این دسته از نقاشی ها «جهان خدایان و وادی پس از مرگ است» در این نقاشی ها به گونه ای ما بین شخص متوفی و جهان خدایان ارتباط برقرار می شده است (تصویر 10). (تصویر 10) آیینی: توجه نقاش در این مضامین عمدتاً به «مراسم سوگواری، تشییع جنازه و مراسمی از این سنخ معطوف می شده است» در این نوع نقاشی ها شخص متوفی نیز به عنوان یکی از عناصر تابلو محسوب می شود (تصویر 11). (تصویر 11) واقعه نگاری: موضوع این نقاشی ها «ثبت جلوه هایی از زندگی روزمره و حوادث رایج» است. تنوع موضوعی در این گونه نقاشی ها نسبت به دو مورد قبل بیش تر است (تصویر 12). (تصویر 12) نکته ی جالب توجه در بررسی نقاشی های «واقع گرایانه» خلاقیت، نوآوری و آزادی بیش تر نقاش در ارائه یک ترکیب بندی متنوع است که از لحاظ بصری جذابیت بیش تری دارد. از آنجایی که نقاش در این گونه از نقاشی ها ملزم به رعایت قواعد رسمی و قراردادی در ترکیب بندی ها نیست، نقاشی ها با خلاقیت هنرمند نیز همراه گشته است (تصویر 13). (تصویر 13) معماری مانگونه که توضیح دادیم بر اساس اعتقاد مصریان جسم پس از مرگ کالبدی است برای حیات «کا» پس کالبد ثانی انسان (کا) بعد از مرگ جسم، هنوز هم برای ادامه ی حیات، به او نیاز دارد. نیاز به حفظ و نگهداری جسم به منظور جایگاهی برای «کا» رفته رفته به مطالعاتی علمی در خصوص چگونگی جلوگیری از فاسد شدن بدن مرده رهنمون شد که در نتیجه ی آن «فن مومیایی کردن» اختراع گردید. و برای قرار دادن مومیایی در جای مطمئن مقبره ها شکل گرفته و به تکامل آن فکر کردند. و چون باید «کا» به حیات خود ادامه دهد درون مقابر را مثل زندگی این جهانی ساخته و اسباب و وسایل زندگی را در آن قرار می دادند و با نقاشی دیواری از زندگی متوفی در هر دو جهان، آن را تزیین می نمودند. پس از اتحاد مصر به تدریج توجه به مقبره به عنوان یک بنا باعث ایجاد شکل اولیه ی آن یعنی «مصطبه» ها می شود. مصطبه (به عربی یعنی سکو و تخت) عبارت بود از یک سکوی ساده با وجوه جانبی شیبدار با یک سوراخ مرکزی در سقف آن که جسد متوفی را از آن داخل می کردند (تصاویر 14). (تصویر 14) فرم تکامل یافته ی «مصطبه» را در هرم پله ای فرعون «زوسر» مشاهده می کنیم. این هرم از شش مصطبه روی هم تشکیل گردیده است و مربوط به 2750 ق.م است (تصویر 15). (تصویر 15) با افزایش قدرت فراعنه و القاء موجودیتی افسانه ای برای خود، مراسم تدفین با شکوه تر شده و به تبع آن شکل مقبره ها در آخرین مرحله ی تکامل خود در پادشاهی کهن به «اهرام ثلاثه» واقع در شهر «جیزه» می رسد. سه هرم خفرن (خفرع) - خوفو (خئوپس) و میکرینوس (منکوره) با سطوح جانبی صاف که در اصل با غلافی از سنگ های تراشیده و یک دست پوشیده شده است. در بین این اهرام، هرم خئوپس بزرگترین و قدیم ترین این اهرام و مربوط به 2650 ق.م است (تصویر 16). (تصویر 16) اصولاً استفاده از فرم هرم که یکی از پایدارترین فرم های هندسی است از روی آگاهی و با توجه به شناخت از خواص هندسی احجام که نشان گر دانش زیاد مصریان است صورت گرفته است و ارتباط مستقیم با بینش جاودانگی و ایستایی در مصر دارد. در تجزیه و تحلیل معماری اهرام بیدن موارد می توان اشاره نمود: 1) به عقیده ی مصریان انسان بعد از مرگ وارد مرحله ی جاودانگی می شود و مقبره ها باید از لحاظ فیزیکی این جاودانگی را به نمایش بگذارند. 2) معماری باید در ابعاد نمادین عظمت مقام متوفی یعنی فرعون را مجسم کند. در کنار این اهرام، تعداد دیگری هرم در ابعاد کوچک تر و همین طور مصطبه در جیزه واقع است و یکی از عجیب ترین اثر از مجموعه ی این آثار مجسمه ی «ابوالهول» است. این مجسمه که بیش تر به یک بنا شبیه است با سر انسان (خفرن) و بدن شیر ساخته شده و در کنار معبد «دره ای» واقع شده است. این مجسمه شاید عظیم ترین اثری است که برای نمایش گذاشتن شوکت و قدرت یک امپراطور تاکنون ساخته شده است (تصویر 17). (تصویر 17) هنر پادشاهی میانه در حدود سال 2300 ق.م شورش و طغیان اشراف و زمین داران بزرگ در مقابله و زورآزمایی با فراعنه از یک طرف و ضعف بنیه ی مالی فراعنه به خاطر هزینه های گزاف ساخت اهرام از طرف دیگر، زمینه ای را به وجود می آورد که آشوب و ناآرامی حدود یک صد سال مصر را فرا گیرد (به این روزگار «دوران فترت» می گویند) سرانجام «منتحوتپ» توانست دوباره مصر را یکپارچه نماید و سلسله های پادشاهی میانه شکل بگیرد نکته ی جالب توجه در این دوره نزول قدرت فراعنه از «خدا - شبانی» به «خدا - انسانی» است. پیکر تراشی در پیکره های شبیه سازی شده ی متعلق به دوره ی پادشاهی میانه ادراک نسبتاًً ژرف تری از شخصیت و حالت روانی انسان به چشم می خورد. مجسمه های «سنوسرت سوم» (تصویر 18) و «آمنمحت سوم» (تصویر 19) نمونه هایی از این ادعا است و با این که این مجسمه ها بسیار کوچک تر از مجسمه های قبل از خود هستند ولیکن تأثیر یک شبیه سازی به اندازه ی طبیعی را بر بیننده می گذارند. (تصویر 19) (تصویر 18) نقاشی نقاشی در این دوره ادامه ی همان سنت های پادشاهی کهن است. علاوه بر آن نقاشی در خارج از دربار نیز به حالت های بداهه نگاری و طبیعت پردازانه ادامه می یابد. نمونه ای از نقاشی های این دوره «غذا دادن به غزال ها» از مقبره ی «خنوم حوتب» مربوط به 1900 ق.م است (تصویر 20). (تصویر 20) معماری ناآرامی هایی که از آن صحبت به میان آمد تأثیر زیادی نیز در تغییر فرم و ظاهر بناهای مصری گذاشته و نمود آن را در ساخت «مقابر تخته سنگی» و شروع ساخت معابد مشاهده می کنیم. مقبره های تخته سنگی پادشاهی میانه در بیش تر موارد جانشین مقبره های هرمی متعلق به پادشاهی کهن شدند. قابل دید بودن هرم ها و وجود شورش ها و ناآرامی ها باعث شد که مقبره ها در دل کوه ها جای گرفته تا از گزند مهاجمان در امان بمانند. نمونه ای از این مقابر تخته سنگی را در «بنی حسن» و مقبره ی «خنوم حوتب» مشاهده می کنیم (تصویر 21). (تصویر 21) در این مقابر از ستون های تنومند با نقوش برجسته عظمت گرایانه استفاده شده است. از نکات دیگر معماری این دوره محوریت پیدا کردن ساخت معابد به جای مقابر است و معماری مذهبی که مقبره در آن رکن اساسی داشت و معبد جزء ثانوی بود به «معبد محوری» تبدیل می شود. هنر پادشاهی جدید گرانی که در چهره ی مجسمه ی «سنوسرت سوم» یکی از پادشاهان میانه مشاهده می کردیم که ناشی از رنج تحمیل شده توسط ملتش بود، بازتابی بود از حسن پیش از وقوع یک حادثه ی تلخ که در پایان این سلسله اتفاق افتاد و آن هم هجوم «هیکسوس ها» یکی از اقوام آسیایی سامی الاصل به مصر بود. هیکسوس ها حدود 175 سال بر مصر مسلط می شوند و در نهایت توسط «آحموس اول» شکست خورده و پادشاهی جدید آغاز می شود. پیکر تراشی از خصوسیات پیکر تراشی این دوره گرایش به نئوکلاسیسم یا تقلید از الگوهای پادشاهی کهن است. بازگشت به سوی ضابطه و ایجاد تأثیر بر بیننده از طریق بزرگ نمایی در آثار پیکر تراشی این دوره کاملاًً مشهود است. مجسمه های «حتشپ سوت» و جانشین او، مجسمه های بزرگ «ممنن» در «تبس»، مجسمه های صخره ای «رامسس دوم» و ملکه اش در «ابوسمبل» (تصویر 22)، تابوت «توت عنخ آمون» با طلای ناب متعلق به 1360 ق.م تندیس شاه «آخناتن» بر ستونی از معبد «آتن» در شهر «کرناک» 1360 ق.م (تصویر 23) از آثار به جای مانده ی پیکر تراشی این عصر است. (تصویر 23) (تصویر 22) تابوت سازی ساخت تابوت (ماسک بدن) نیز گاهی در قلمرو تندیس سازی وارد شده و هنرمندان تابوت هایی را شبیه متوفی به شکل ماسک بدن با چوب می ساختند و پس از رنگ آمیزی، آن را با زیورآلات می آراستند. یکی از نمونه های زیبای آن تابوت ها، تابوتی است از طلای ناب و مرصع به سنگ های قیمتی و مینا، متعلق به فرعونی به نام «توت عنخ آمون» که در نوجوانی جان سپرده است وزن تقریبی این تابوت حدود 1200 کیلومتر بوده و متعلق به 1360 ق.م است (تصویر 24). (تصویر 24) نقاشی آن چه درباره ی نقاشی این عهد باید بگوییم، تغییراتی است که در عهد «آخناتن» که نام قبلی او «آمنوفیس» بوده، رخ داده است. آخناتن بعد از به رسمیت شناختن یک دین جدید در مصر به ناگهان یک گسست را در زنجیره ی دینی و اعتقادی در مصر ایجاد می کند، که بر روی آثار هنری نیز تأثیرگذار است. نکته ی جالب توجه نقاشی این دوره توجه بیش تر نقاشان به گرایشات ناتورالیستی و طبیعت پردازی است. از نمونه ی نقاشی های این دوره می توان به مقبره ی «نخت» در «طیوه» مربوط به 1450 ق.م (تصویر 25) و همین طور نقاشی «صحنه ی شکار پرنده» جزئی از نقاشی مقبره ی «آمنمحت» در «طیوه» مربوط به 1450 ق.م اشاره کرد (تصویر 26). (تصویر 26) (تصویر 25) معماری آن چه در معماری مصر در دوران جدید بیش تر مشاهده می شود تلاش معماران برای پیدا کردن مجد و عظمت گذشته است ولی با نگاه و زاویه دید دیگر. آن ها به جای آن که عظمت بنا را در ساخت اهرام نشان دهند از طبیعت کمک گرفته و در دل کوه ها و صخره های بزرگ بناها را جای می دهند. از نمونه های خوب این بناها می توان به مقبره ی ملکه «حتشپ سوپ» در «دیر البحری» مربوط به 1500 ق.م (تصویر 27) و معبد «رامسس دوم» در «ابوسمبل» مربوط به 1257 ق.م اشاره نمود (تصویر 28). (تصویر 28) (تصویر 27) نوعی دیگر از معابد در مصر که در فضاهای بازساخته می شدند به معابد «پیلونی» معروف هستند. نقشه ی این معابد در امتداد یک محور که از ابتدا تا انتهای معبد کشیده می شود، طراحی می شده است (تصویر 29). (تصویر 29) نکاتی اساسی در ساخت این معابد قابل بررسی است: اول محوری که معبد از ابتدا تا انتها بر راستای آن به شکلی کاملاًً قرینه ساخته می شد و دوم سلسله مراتب فضاها در رابطه با عملکرد این معابد است که ابتدا از سردر ورودی آغاز و در انتها به «قدس الاقدس» یا جایگاه عبادت پادشاه می رسد. نکته ی دیگر قابل توجه در معماری مصری ها این است که آن ها هیچ گاه به معماری داخلی توجه نداشتند و بیش تر توجه آن ها معطوف به شکل خارجی بنا شده است.
معماری مصر
معماری مصر باستان را بر پایه مصالح مورد استفاده به دو دسته می‌توان تقسیم کرد. 1.بناهایی که از خشت (آجر نپخته) در ساخت آنها استفاده شده‌است. 2.بناهایی که از سنگ‌هایی نظیر بازالت، آهک، مرمر و گرانیت ساخته‌شده‌اند. آثار معماری به جا مانده از تمدن مصر باستان با توجه به مصالحی که در ساخت آنها به کار رفته است به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته نخست بناهایی هستند که مصالح به کار رفته در آنها آجر نپخته بوده است. از این نوع آجر در ساخت خانه‌های مصری در طول تمدنهای فراعنه، یونانی، قبطی و اسلامی استفاده می‌شده است و امروزه در ساخت خانههای روستایی کاربرد دارد. نوع دوم معماری سنگی است. •مصریها قومی ابدیت گرا بودند. در مصر هر معماری که مربوط به آن د نیا باشد سنگی است و هر معماری که مربوط به این دوران باشد خشتی و فانی است. گذشته از معماریی که در خدمت مذهب و مراسم تدفین بود نوع دیگری از معماری با نام معماری نظامی نیز در مصر رواج داشت که معرف آن قلعهها و برجهایی بودند که در آن زمان ساخته شدهاند این نوع معماری در دوران حکومت آل ایوب به اوج خود رسید که نمونههای بارز این سبک معماری قلعه صلاحالدین و دژ المظفراست. شکی نیست که قاهره بعد از اسلام تا پایان دوران عثمانی کماکان شاهکار معماری جهان محسوب می‌شد که دیوارهایی دور تا دور آن را محصور کرده بود. دروازههای باشکوهی برای تردد به این شهر در بین این دیوارها ساخته شده بودولی تنها دروازههای بابالنصر، بابالفتوح و بابالزویلا باقی مانده است. •در دوره بعد از این ساخت کلا" عوض شد و ساخت معبد و مقبره سنگی و صخره‌ای صورت گرفت یعنی صخره را سوراخ کرده و داخل آن مقبره می‌ساختند. مشهورترین آنها مقبره خنوم حوتپ در ۲۱۸۰ق. م و مقبره آمنمحت در بنی حسن می‌باشد؛ مقبره سنگی خنوم حوتپ معابد در مصر دو دسته‌اند: یکی معابد برای عبادت خدایان مثل معبد هوروس در ادفو و دیگری معابد برای مردگان مثل معبد ملکه حتشپسوت در دیرالبحری و معبد تخته سنگی غول آسای رامسس دوم در ابو سمبل برای مثال معبد حتشپسوت: این مجموعه در دامنه کوه جاسازی شده و ترکیب هیجان انگیزی را با معماری و طبیعت بوجود آورده است. سطوح تراس‌ها با راهروهای ستون دار جانبی بوسیله معبدی شیب دار به یکدیگر متصل می‌شوند در وسط تراس بالایی هرم کوچک "سنگی به عنوان نشانی از مقبره قرار دارد. محل دفن فرعون در خارج از مجموعه در دل کوه جای داده شده بود. این معبد ترکیبی از عظمت اهرام دوره پیشین و تالارهای ستون دار چند طبقه است. معبد حتشپسوت معماری بناها و کاخهای پادشاهی کهن مصر باستان: در حدود ۳۰۰۰ قبل از میلاد مسیح مصر سفلی و مصر علیا توسط فرعونی بنام تامر با هم متحد شد و اولین سلسله با یک سیاست واحد" ترکیبی از دو فرهنگ را به مورد اجرا در آورد پس از گذشت این دوره به تدریج معماری مصطبه آغاز شد. مقابر مصطبه‌ای: •اولین مقبره‌هایی که در مصر ساخته شد مصطبه نام داشت که مقبره‌های انفرادی بودند و از سنگ ساخته شده و ارتفاع آنها از سطح زمین حدود ۲/۵ متر بوده است. این مقبره‌ها که معمولا به شکل سکویی بلند و مستطیل شکل با دیوارهای پر شیب و قطور و با مفرغ سنگ یا آجر هستند محوطه‌ای برای دفن بودند که محوطه اصلی تدفین در زیر زمین و عمق زیاد قرار داشت و بوسیله هواکش به سکویی بلند متصل می‌شد و در ضمن بسیار محکم نیز بودند. در سراب یا همان محوطه تدفین مقبره مصطبه‌ای هیچگونه ارتباطی با محیط خارج وجود نداشت. نقاشی و مجسمه درگذشته و نیز اشیا نفیس و ظروفی که برای مرده لازم بود در آنجا می‌گذاشتند. ارتباط مقبره با خارج از دری بود و به فضای کوچکی منتهی می‌شد که اقوام نزدیک هدایای خود را آنجا می‌گذاشتند. سوراخی که از بالای جسد" متوفی را از آن وارد می‌کردند در برخی موارد از بام تا محل استقرار جسد بیش از ۳۰ متر عمق داشت و پس از اینکه جسد را داخل قرار می‌دادند این سوراخ را کاملا مسدود می‌کردند و دهانه آن را به دقت مانند سایر نقاط سقف می‌پوشانند. به طوریکه دیگر این مسیر کشف نگردد.
نمونه سئوالات آشنایی با معماری اسلامی ایران
ردیف نمونه سئوالات آشنایی با معماری اسلامی ایران 1 شبستان را تعریف کنید ؟ فضایی ستون دار است که در مساجد معمولا متشکل از چهاطاقی هایی است. 2 مشخصات معماری سبک خراسانی را بنویسید و نماد چیست و چند نمونه را نام ببرید ؟ 1- مردم واری 2- کیفیت ویژه 3- نیارشی 4- بوم آورد و سبک خراسانی نماد معماری مسجد است. مانند : 1- مسجد جامع فهرج 2- تاریخانه دامغان 3- مسجد جامع اصفهان 4- مسجد جامع نائین 3 مردم واری را تعریف کنید ؟ مردم واری در اصطلاح واژه ای است که معنای آن برای مردم بودن و ساخت بنا به توجه به ویژگی های فیزیکی بدن انسانهاست. 4 کیفیت ویژه در معماری سبک خراسانی شامل چه مواردی است ؟ 1-نوع مصالح 2- کیفیت مصالح و عواملی نظیر آن در معماری ایران 3- سادگی بسیاری از طرح ها 5 بوم آورد را تعریف کنید و محاسن آن را بنویسید ؟ بوم آورد به معنای استفاده از مصالح ساختمانی در دسترس برای هر منطقه است و محاسن آن : 1- صرفه اقتصادی دارد . زیرا نیازی به خرید و انتقال مصالح از محلهای دور دست نیست. 2- به دلیل در دسترس بودن مصالح تعمیر و ترمیم بناها با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر امکان پذیر است. 6 خصوصیات مسجد پیامبر را بنویسید ؟ مسجد پیامبر به عنوان اولین مسجد در سایر کشورهای اسلامی به عنوان یک منبع شناسایی میشود . در این مسجد با استفاده از با استفاده از لاشه های سنگ و به صورت خشکه چینی ، پی بنا ایجاد میشود و برای ساخت ستونها از تنه های درخت خرما استفاده میشود و برای پوشش سقف ها از لیف های خرما و پوست حیوانات استفاده میشود . فرم کلی مسجد حیاط دار است و یکی از بزرگترین مساجد دنیا است . 7 کهن ترین مسجد ساخته شده در ایران را توضیح دهید و در کدام شهر است ؟ مسجد جامع فهرج یا مسجد پهره در استان یزد. کهن ترین مسجد ساخته شده در ایران است . شیوه نیارش آن ، شیوه پارتی دارای میانسرا (حیاط مرکزی)، شبستان و صفه هایی است که یادآور مسجد پیامبر در مدینه است. 8 خصوصیات مسجد جامع فهرج را بنویسید ؟ خصوصیات این مسجد گچ بری هایی دارد که بدون تردید از دوران ساسانی منتقل شده ولی به صورت ساده تر . مناره ای در کنار این مسجد وجود دارد که جز مسجد اولیه نبوده و الهاقی است و در قرن 4 یا 5 به مسجد اضافه شده است.نقشه مسجد بسیار ساده و دارای شبستانی است با سه دهانه که دهانه مرکزی آن بزرگتر است . قوس ها هلالی و طاق ها در این مسجد از نوع آهنگ است. 9 یکی از ویژگی های اصلی مسجد فهرج چیست ؟ سقف مسجد بلندای چشم گیری دارد که یادآور معماری ساسانی است . استفاده از خست خام به عنوان ساخت و مایه اصلی مسجد یکی از ویژگی های اصلی آن است. 10 کهن ترین ساختمان شیوه خراسانی چیست و در مورد آن توضیح دهید ؟ تاریخانه دامغان . شبستان ستوندار مسجد با دهانه میانی بلندتر در ضلع جنوب قرار گرفته است و نمای مسجد دگرگون است و در آن تلفیقی از قوس های هلالی و قوس های جناقی دیده میشود و شیوه نیارش آن شیوه پارتی است و مسجد دارای یک مناره الهاقی 25 متری از جنس آجر است.که در دوره سلجوقی به آن اضافه شده است. 11 سه الگوی معماری مساجد را نام ببرید ؟ 1- ایرانی 2- ترکی 3- عربی (شبستانی) 12 انواع مساجد در ایران را نام ببرید ؟ 1- مسجد جامع 2- مسجد مصلی 3- مسجد مدرسه 4- مسجد محله 5- مسجد مقبره 13 مساجد الگوی عربی را توضیح دهید ؟ مساجدی هستند که در سالهای اولیه بر اساس طرح ستوندار یا شبستانی خصوصا در مناطق مختلف شبه جزیره عربستان ساخته میشوند . 14 مساجد ترکی را توضیح دهید ؟ این مساجد در کشور ترکیه منطقه آنوتولی و هاشیه دریای مدیترانه و مناطقی شکل میگیرد که تحت حاکمیت امپراطوری روم شرقی قرار دارد. 15 از معروف ترین مساجد سبک ترکی چه مسجدی است ؟و مشخصه اصلی این سبک را بنویسید ؟ مسجد ایاصوفیه در استانبول از معروف ترین مساجدی است که نمایان گر سبک ترکی در معماری مساجد است.داشتن یک گنبد اصلی تعدادی گنبد فرعی و تعدادی مناره از مشخصات اصلی ظاهری مساجد ترکی است. 16 مسجد جامع را توضیح مختصری بدهید و کاربرد های آن را بنویسید ؟ مهمترین مسجد شهر اسلامی است و بزرگترین مسجد شهر است و اولین مسجدی است که مسلمانان پس از ورود به شهر آن را ایجاد می کردند . مکانی بود برای حل اختلافات مردم ، اعلان دستورات حکومتی و مراسمی نطائر آنها. 17 مسجد مصلی را توضیح دهید ؟ این مسجد معمولا فاقد ساخ و ساز بوده و در محلی بیرون از محوطه اصلی شهر بنا میشده است و مخصوص خواندن نمازهای عیدین ، نماز باران و نظائر آنهاست. 18 مسجد مدرسه ها به چند دسته تقسیم میشوند ؟ توضیح دهید ؟ به دو دسته تقسیم میشوند : دسته اول مسجد و مدرسه به صورت مجزا و در دو بخش مسجد و مدرسه علمیه در مجاور یکدیگر قرار میگیرند.مانند مسجد جامع عباسی دسته دوم : مسجد و مدرسه با یکدیگر تلفیق هستند و همزمان هر دو فعالیت در بنا انجام می شود.مانند مدرسه آقا بزرگ کاشان 19 نکته قابل توجه ای که در مساجد ایرانی وجود دارد را بنویسید ؟ نکته قابل توجه در مساجد ایرانی تاکید ویژه بر درون گرایی و استفاده از تزئینات به شیوه ای انتزاعی است زیرا تزئینات به شیوه اشاره مستقیم در اسلام نهی شده است. 20 اجزای مسجد را نام ببرید ؟ 1- تشکیلات ورودی 2- حیاط 3- ایوان 4- شبستان 5-گنبدخانه 6- مناره و گلدسته 7- محراب و منبر 21 وظیفه اصلی تشکیلات ورودی مسجد را بنویسید ؟و یک نمونه را نام ببرید؟ جلوخان(فضای باز جلوی مساجد)، پیش طاق،هشتی و دالان ورودی ،تشکلات ورودی مسجد را تشکیل میدهند و وظیفه اصلی آن ارتباط فضای بیرون و فضای درون مساجد است . و نمونه بارز آن مسجد جامع عباسی در شهر اصفهان 22 حیاط به عنوان چه عنصری در معماری شناخته میشود و نقش آن چیست ؟ حیاط به عنوان عنصری بنیادین و مرکزی در مساجد و خصوصا مساجد ایرانی عنصری است که در معماری ایرانی سابقه ای حداقل 8 هزار ساله دارد.و نقش حیاط در مساجد همچون سایر بناها نظم بخشیدن به فضاهای سرپوشیده مسجد و ایجاد ارتباط میان قسمت های مختلف است. 23 عناصر مهمی که در حیاط مساجد دیده میشود را نام ببرید ؟ سنگاب ، مهتابی 24 دلیل عدم وجود باغچه در حیاط مساجد را بنویسید ؟ حفظ پیوستگی صفوف نماز و برگزاری نماز جماعت. 25 نقش حوض در مساجد ایرانی را بنویسید ؟ نقش حوض در مساجد نقشی دوگانه است.از طرفی نقشی عملکردی دارد و آن وضو گرفتن نمازگزاران است و از طرفی نقشی نمادین دارد که همانا انعکاس آسمان در آب حوض و پیوند میان زمین و آسمان است. 26 ایوان را تعریف کنید و در اصطلاح به آن چه می گویند؟ فضایی نیمه باز بود که فضای باز حیاط را به فضای بسته داخل متصل میکرد و در اصطلاح به آن گیری هم می گویند. 27 مهمترین ایوان مساجد چه ایوانی است و به چه دلیل ؟ ایوان جنوبی است که سمت قبله را یاد آوری میکند. 28 استفاده از آجر در پوشش چهارطاقی ها چه نقشی دارد؟ نقش سازه ای دارد و دهانه را می پوشاند و عنصری تزئینی هم به شمار میرود. 29 استفاده از گنبد در معماری ایران در کجا و در چه قرنی و مکانی رواج یافت ؟ در مقبره امیر اسماعیل سامانی در قرن سوم در بخارا استفاده از گنبد در معماری ایرانی بعد از اسلام رایج میشود. 30 مناره را تعریف کنید؟وساخت آن در چه دوره ای است؟ چند نمونه مثال بزنید؟ مناره به معنای محل نور در اصل برجی بوده است که بر فراز آن آتش روشن میکردند تا هم نوعی مراسم آئین باشد و هم نشانه ای برای مسافران در پیدا کردن آبادی هاو ساخت مناره ها در معماری ایران بعد از اسلام نیز خصوصا در عهد سلجوقی به صورت تک مناره آغاز میشود.مناره مسجد علی و مناره چهل دختران در اصفهان 31 چیده مناره سازی به چه صورتی است و در چه دوره ای است ؟ چیده مناره سازی در دوره معماری آذری از ساخت تک مناره به فرم دو مناره در دو طرف ایوان اصلی مسجد و سردر ورودی مساجد تغییر میکند ولی به دلیل ارتفاع بلند مناره ها ، گلدسته ها جایگزین آنها میشوند تا بتوان از آنها برای اذان گفتن نیز استفاده شود. 32 محراب چیست و جنس آن چیست و نفیس ترین آن را نام ببرید و دلیل اصلی چند محرابی چیست؟ محراب از عناصر شاخص در مساجد است و تقدس آن به دلیل نشان دادن جهت قبله است.جنس محراب بنابر نوع و زمان ساخت مساجد و مصالح در دسترس از نوع آجری ، سنگی ، گچی و به ندرت چوبی است.دلیل اصلی چند محرابی در برخی مساجد وجود چندین امام جماعت است و در برخی از مساجد به دلیل وجود انحراف در جهت قبله محراب اولیه در دوره های بعد محراب هایی با جهت اصلاح شده به مسجد اضافه شده است.نفیس ترین محراب ، محراب اولیایتو در مسجد جامع اصفهان. 33 منبر را تعریف کنید و جنس آن از چیست و نفس ترین منبر را بنوسید ؟ محلی است برای ایراد سخنرانی توسط ، سخنرانان مساجد. منبرها معمولا از جنس چوب ساخته میشود . و از نفیس ترین منبرهای موجود در مساجد ایران می توان به منبر مسجد جامع نائین اشاره کرد. 34 تنها مسجدی که مناره ندارد را نام ببرید ؟ مسجد جامع اردستان 35 مسجد جامع اصفهان چه سبکی دارد و با چه شیوه ای ساخته شده است و در چه دوره ای تغیرات در مسجد رخ داد؟ مسجد جامع اصفهان یکی دیگر از مساجد اولیه ای است که در سبک خراسانی در ایران ابتدا با شیوه شبستانی ساخته می شود و در دوره رازی از جمله تغییرات مسجد اضافه شدن چهار ایوان و تغییر فرم مسجد از وضعیت عربی به فرم ایرانی است.و آن را به عنوان موزه معماری ایران میشناسند .از نوع مساجد چهار ایوانه است و دارای دو گنبد در ضلع شمال و جنوب میباشد. 36 مسجد جامع نائین از چه سبکی است ؟ و نکته قابل توجه در مورد این مسجد چیست ؟ مسجد جامع نائین از جمله مساجد سبک خراسانی می باشد. و نکته قابل توجه این است که با اینکه مسجد در دوره خراسانی ساخته می شود و از جمله نشانه های معماری خراسانی استفاده حداقلی از ترئینات و سادگی مساجد است اما در مسجد جامع نائین شاهد این نکته هستیم که از تزئینات با فرم آجری استفاده وسیع شده است با اینکه مقیاس مسجد جامع نائین خیلی مقیاس وسیعی نیست. 37 مسجد جامع اردستان را مختصر توضیح دهید ؟ فرم ابتدایی آن از نوع شبستانی بوده که در دوره سلجوقی تبدیل به مسجدی ایرانی و چهار ایوانه می گردد.استفاده از تزتیناتی از جنس گچ بری در ایجاد کتیبه هایی داخل ایوان سمت جنوب مسجد است .این مسجد تنها کاربری مذهبی نداشته است. 38 مسجد نیریز را مختصر توضیح دهید ؟یکی دیگر از مساجد سبک خراسانی است و نکته قابل توجه راجع به آن وجود تنها یک ایوان در مسجد می باشد و از آنجایی که معمولا مساجد ایران دو یا چهار ایوان دارند وجود بناهای تک ایوانه در مساجد چندان رایج نمیباشد و مسجد نیریز در این میان نمونه ای منحصر به فرد به شمار میرود. 39 شیوه رازی را توضیح دهید ؟ چند نمونه از آنها را نام ببرید ؟ شیوه رازی چهارمین شیوه رایج در معماری ایران است و دومین معماری پس از اسلام.شروع این سبک از شمال ایران است ولی در ری به اوج میرسد.و ساختمانهای نفیسی در منطقه ری از این سبک ساخته میشوند. 40 آرامگاهی که مقطع آن پنج ضلعی است را نام ببرید و در کجا قرار دارد ؟ مقبره بابارکن الدین در تخت فولاد اصفهان 41 میل را تعریف کنید ؟ میل ها برج های راهنمای مسافران در بیابانها بودند معمولا میل ها را به اسم سازنده و واقف آن نام گذاری میکردند و مقبره خود سازنده در آن میل قرار داشت. 42 مهمترین مشخصات سبک معماری رازی چیست ؟ مهمترین مشخصات سبک معماری رازی تبدیل شدن مساجد شبستانی (عربی) به مساجد چهارایوانه ایرانی است. 43 در دوره تیموریان شبستانی به شکل خیمه ساخته شده است به چه معروف است؟ بیت الشطاع یا خانه زمستانی معروف است. 44 گنبد های به چه صورتی ساخته می شوند نام ببرید و هر یک را مختصر توضیح دهید ؟ ساخت طاق و گنبد پیشرفت میکند و قوس های تیزدار برای ساخت طاق و گنبد استفاده میشود گنبدها در این دوره ابتدا به صورت گسسته رک و سپس به صورت گسسته نار ساخته می شود. 45 مقبره امیر اسماعیل سامانی در کجا قرار دارد و فرم کلی بنا به چه صورتی است و مختصر توضیح دهید ؟ در بخارا هر چند این ساختمان در دوره خراسانی ساخته میشود ولی همه خصوصیات شیوه رازی را دارد. فرم کلی بنا مربعی شکل است و در چهار گوش آن چهار پیلک یعنی (نیم ستون) قرار گرفته است. 46 گنبد قابوس را مختصر توضیح دهید ؟یکی از خوش تناسب ترین ساختمانهای معماری جهان است که در شهر گرگان ساخته شده است.یک میل راهنما و یک نشان شهری و آرامگاهی برای قابوس، کتیبه موجود در بنا تاریخ ساخت آن را هم به سال قمری به صورت گنبد گسسته رک می باشد.و جنس بنا آجری است و بنا 5/55 متر ارتفاع دارد. 47 در نمای بیرونی گنبد قابوس حفره ای وجود دارد این حفره به خاطر چه چیزی است ؟ این حفره برای حمل و نقل مصالح استفاده میشده است که در زمان تکمیل شدن بنا به توجه به وصیت نامه قابوس این حفره پر نمیشود تا هر روز صبح اولین اشعه های نور خورشید بر بدن قابوس بتابد. 48 برج های خرقان را مختصر توضیح دهید ؟دو برج هشت گوش با فاصله کمی از یکدیگر که آرامگاه دو تن از امیران سلجوقی بوده است.و در گوشه های خو دارای پیلک میباشد از کهن ترین گنبد های دو پوسته گسسته ایران به شمار میروند. 49 تفاوت دو برج های خرقان را بنویسید ؟ برج اول دو پلکان که در پیلک ها قرار دارد و دسترسی به بام را امکان پذیر می سازد. برج دوم شاهد استفاده از یک پلکان است و دسترسی به بام را امکان پذیر نمی سازد. 50 کاروانسرای رباط شرف را توضیح دهید ؟ در نزدیکی شهر سرخس وجود دارد و از بناهای معروف سبک رازی است و بانی آن مادر سلطان حسین سنجر میباشد . طاق ها از نوع آهنگ و بعضا به شکل چهارگوش و چهاربخشی هستند. احتمالا کاربری مسکونی داشته است. 51 ویزگی منحصر به فرد کاروانسرای رباط شرف در چیست ؟ ویژگی های منحصر به فرد این کاروانسرا استفاده از دو حیاط پی در پی می باشد که حالت اندرونی و بیرونی به آن داده است. 52 شیوه تامین آب کاروانسرای رباط شرف از کجا تامین میشود؟ تامین آب کاروانسرا از طریق آب باران است . آب بامها از طریق ناودانها به گلدانچه های سنگی در زیر ناودان منتقل میشود و از طریق گلدانچه ها به آب انبار کاروانسرا میریزند. 53 معماری سبک آذری را توضیح دهید ؟ سومین شیوه معماری ایران است. شیوه آذری را یکی از دوران های پرشکوه در زمینه هنر و معماری به حساب آوریم. 54 اقدامات عمرانی که در زمان جانشینان چنگیز در ایران انجام شد را مختصر توضیح دهید ؟ دوره اول :زمانی که بعد از مرگ چنگیز در زمان جانشین وی هلاکوخان در ایران انجام می شود که مهمترین اقدام وی در این دوران می توان به ساخت بنای مهمی چون رصدخانه مراغه اشاره نمود که به دست معمار و دانشمند بزرگ ایرانی غیاث الدین جمشید کاشانی انجام میشود. دوره دوم : مهمترین حکمرانان دوره ایل خوانی می توان به سلطان محمد خدا بنده الجایتو اشاره کرد.و یکی دیگر از حکمرانان دوره ایل خانی غازان خان میباشد. 55 ویزگی معماری سبک آذری را بنویسید ؟ به ظرافت ساختمانها و عمودگرایی و ساخت بناهای بلند مرتبه اشاره کرد.که نتیجه آن ساخت ایوانهایی باریک و مرتفع در بناهای ویژه ای همچون مسجد میرچخماق در یزد شد. 56 ساختمانهایی که در دوره آذری با ابعاد بسیار بزرگ قابل مشاهده هستند را نام ببرید ؟ گنبد سلطانیه ، مسجد علیشاه تبریز 57 تزئینات در سبک آذری به چه صورتی بوده است ؟ بیشتر به صورت کاشی کاری بوده است. 58 در چه شیوه ای سفت کاری و نازک کاری ساختمان از هم جدا میشود ؟چرا؟ شیوه آذری،ابتدا ساختمان را باخشت یا آجر و یا سنگ لاشه می ساختند و سپس با آجر و اندود گچ و گاه ترکیب آجر و کاشی (معقلی) تزئین می کردند. 59 نیارش در سبک آذری به چه صورتی است ؟ در این دوره ابتدا استفاده از چفدکلیل (قوس) و سپس استفاده از چفد پنج و او هفت 60 تفاوت گریو و اربانه در چیست ؟ گریو فرم مخروطی دارد و اربانه استوانه ای شکل است . ارتفاع اربانه ها نیز معمولا از گریو کوتاه تر است . بلندی گریو در بارگاه امام رضا به حدود 10 متر است. 61 گنبد سلطانیه را مختصر توضیح دهید ؟ گنبد سلطانیه بر پایه ای هشت ضلعی ساخته شده است و گنبدی دو پوسته پیوسته دارد . ویژگی های ساختمانی و نیارشی گنبد سلطانیه آنچنان است که از روی آن گنبد سانتاماریا دل فیوره در فلورانس ایتالیا ساخته شده است. 62 مسجد جامع یزد را توضیح دهید ؟ این مسجد در ابتدا به صورت شبستانی و در شیوه خراسانی ساخته می شود که مسجد اولیه امروزه از بین رفته است و در شرق حیاط آن شبستان ستون دار جدیدی ساخته اند و در سمت جنوب آن گنبدخانه و شبستان به شیوه آذری بازسازی شده است. 63 مسجد جامع علیشاه را توضیح دهید ؟ در منطقه آذربایجان قرار دارد دارای یک میانسرای بزرگ و در حقیقت یک ارسنی شامل : مدرسه ، مناره ، برج ، سه ورودی مختلف و غیره بوده است. ایوان مسجد دهانه ای نزدیک به 30 متر و دیوارهایی با ضخامت 11 متر در شهر نیریز داشته است که در حال حاضر از بین رفته است. 64 آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی را به طور مختصر توضیح دهید ؟ بر روی آرامگاه شیخ صفی الدین ساختمانی در دوره آذری ساخته می شود و در شیوه اصفهانی بناهایی به آن افزوده می گردد . ساختمان وضع موجود شامل : آرامگاه ، خانقاه ، حرم خانه و آرامگاه شاه اسماعیل است که مقبره شیخ صفی فرمی استوانه ای شکل دارد با گنبد دوپوسته گسسته نار. 65 تزئینات بدنه اصلی آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی از چه نوعی است و مختصر توضیح دهید ؟ تزئینات بدنه اصلی آن از نوع معقلی می باشد . کلمه الله در آنها خودنمایی می کند . همچنین ساختمانی به نام چینی خانه در کنار آرامگاه وجود دارد که در آن چند صد شرف چینی مخصوص پذیرایی از بازدید کنندگان نگه داری میشده است. 66 ارسن بارگاه امام رضا شامل چه مواردی است آنها را نام ببرید ؟ ارسن بارگاه امام رضا شامل : حرم مطهر ، مسجد گوهرشاد ، مدرسه پریزاد ، مدرسه بالاسر ، آرامگاه شیخ بهایی ، توحیدخانه ، گنبد الله وردی خان ، دارالضیافه و فضاهای دیگری میباشد. 67 مسجد گوهر شاد را مختصر توضیح دهید ؟ این مسجد از نوع حیاط مرکزی و چهار ایوانه است که بخشی از بنای اولیه از بین رفته است و مجددا بازسازی شده است و معمار این بنا قوام الدین شیرازی می باشد که آرامگاه گوهرشاد در شهر هرات با گنبدی سه پوسته بنا کرده است. 68 مدرسه غیاثیه خرگرد را مختصر توضیح دهید ؟ در مسیر دو شهر خواف و جام مدرسه غیاثیه خرگرد قرار دارد که زیباترین مدرسه ایران نام دارد.معمار آن قوام الدین شیرازی و پسرش غیاث الدین شیرازی است. 69 مسجد میرچخماق را مختصر توضیح دهید ؟ مسجدی که در نگاه اول مسجدی چهار ایوانه است اما در اصل به جزء ایوان سمت جنوب بقیه ایوانها چون عمق زیادی ندارند نمی توان به آنها عنوان ایوان گذاشت . 70 آرامگاه شیخ احمد جام را مختصر توضیح دهید ؟ یک ارسن بسیار مهم که بسیاری ساختمانهای آن محصول شیوه آذری است خانقاه و آرامگاه شیخ احمد جام در مسیر مشهد به هرات ساخته شده است و تکمیل آن تا دوره قاجار ادامه می یابد. گنبد خانه در مرکز قرار دارد و ایوانی بلند راه رسیدن به گنبد خانه را نشان می دهد. 71 مسجد کبود تبریز را مختصر توضیح دهید ؟ از جمله مهمترین آثار شیوه معماری آذری می باشد و آن را بعد از گنبد سلطانیه در زنجان به عنوان نفیس ترین اثر معماری این دوره شناسایی کردند این مسجد که در شهر تبریز قرار گرفته است به دلیل آب و هوا سرد شهر تبریز عملا مسجدی بدون حیاط و متشابه با اندک مساجدی است که با این فرم ساخته میشوند. 72 فرم کلی مسجد تبریز به چه صورتی است و تزنینات مسجد از چه جنسی است ؟ فرم کلی مسجد به صورت یک گنبد خانه مرکزی است که توسط شبستان هایی احاطه شده . تزئینات مسجد از جنس کاشی معرق و معقلی می باشد که کل مسجد را فرا گرفته است . 73 مهمترین دلیل ساخت مدرسه چه بوده است ؟ تاکید اسلام بر تعلیم و تربیت 74 اجزاء اصلی مدرسه را نام برده و مختصر هر کدام را توضیح دهید ؟ 1- حجره :اتاق طلبه ها که معمولا یک ایوانچه و یک پستو با شکل های گوناگون بوده است و گاهی اوقات پستوها در دو طبقه بوده اند که طبقه پایین محل نگهداری اساس بوده و طبقه دوم آن محل دنجی برای مطالعه. 2- مدرس : محل کلاس های درس را مدرس می گویند که اغلب در هر مدرسه یک فضا بیشتر نداریم که استاد مربوطه در این مکان به تدریس علوم میپرداخته است. 75 مهمترین و زیباترین مدارس ایران را نام ببرید ؟ مدرسه غیاثیه خرگرد 76 در مورد خانه ها هر آنچه میدانید بنویسید ؟ خانه ها به عنوان مهمترین فضاهای خصوصی معماری ایران همواره دارای وجوه خاص در معماری بوده اند . اندام های مختلف خانه ضمن آنکه وظایف خاضی در معماری داشته اند در کنار یکدیگر یک کل واحد را تشکیل می دادند . 77 مهمترین مسائل پیرامون خانه ها در معماری ایران چیست ؟ جهت قرار گیری آنها و یا در اصطلاح رول میباشد که تابع اقلیم و شرایط خاص آب و هوایی هر منطقه است. 78 کشور ایران چند رون وجود دارد ؟ آنها را مختصر توضیح دهید و چند نمونه نام ببرید ؟ 3رون/1-رون راسته: مستطیلی است که در داخل یک شش ضلعی منتظم با جهت شمال شرقی به جنوب غربی قرار میگیرد.مانند : شهرهای تهران،تبریز،یزد 2- رون اصفهانی : مستطیلی است که در داخل یک شش ضلعی منتظم در جهت شمال غربی به جنوب شرقی قرار دارد. مانند: اصفهان و شیراز 3- رون کرمانی : مستطیلی است که در داخل یک شش ضلعی منتظم با جهت شرقی ، غربی قرار می گیرد.مانند : کرمان،همدان،شهرهای آذربایجان غربی. 79 اجزاء اصلی خانه ها را نام ببرید ؟1) سردر 2) هشتی 3) راهرو 4)حیاط یا میانسرا 5) اتاق 6) تالار 80 سردر را مختصر توضیح دهید ؟ بر عکس دیوار کاهگلی خانه سردر مجلل است. نسبت عرض سردر به تورفتگی آن معمولا دو به یک بوده و دارای سکوهایی در کناره آن به نام پاخوره بوده است . 81 هشتی را مختصر توضیح دهید ؟کارکرد های اصلی آن را بنویسد ؟ بعد از سردر قرار داشته و هر چند معمولا شکل آن هشت ضلعی است اما بعضا شکل های دیگری نیز دارد و از طریق راهرو به فضای خانه ارتباط می یابد . ایجاد مکس ، تقسیم فضا و انتظار از کارکردهای اصلی آن است. 82 راهرو را مختصر توضیح دهید ؟ فضای ارتباطی میان هستی و فضاهای داخلی خانه که معمولا به عنوان فضای رابط قسمت عمومی و خصوصی خانه شناخته می شود و به دالان نیز شهرت دارد. 83 حیاط یا میانسرا را مختصر توضیح دهید ؟ حیاط عامل ارتباطی در فضاهای داخلی خانه است و در داخل خود باغچه ها و حوض را جای داده است . حوض های دایره شکل فقط در شیراز استفاده میشده است. 84 انواع اتاق را نام ببرید و هر یک را مختصر توضیح دهید ؟ سه دری،چنج دری و غیره.که اتاق سه دری اتاق خواب بوده است و اتاق پنج دری مربوط به مهمان که معمولا نورگیری آن از طول انجام می شود .و در داخل پنج دری فضایی تو رفته و کمی بالاتر شاه نشین را تعریف می کند. 85 تالار را مختصر توضیح دهید ؟ فضایی برای استفاده در فصل گرم که به هوای آزاد راه داشته و در طبقه بالای آن بالاخانه قرار می گرفته است . سقف تالار بلند بوده و همانند آن در قسمت زمستان نشین فضایی چلیپایی شکل تحت عنوان شکم دریده قرار دارد.که علت اصلی چلیپا بودن آن بحث نیارش در این فضا است. 86 شیوه اصفهانی را مختصر توضیح دهید ؟ آخرین سبک معماری ایران در دوره بعد از اسلام است و خواستگاه اولیه آن در منطقه آذربایجان است و شاید بتوان ادامه آن را به نوعی در دوره قاجار نیز خصوصا در ساخت خانه های ارزشمندی قاجار پیگیری کرد. 87 ویزگی های معماری سبک اصفهانی را نام ببرید ؟(4 مورد ) 1) ساده شدن طرح ها و استفاده از پلان مربع و مستطیل 2) استفاده از هندسه ساده و شکل ها و خط های شکسته 3) کاهش استفاده از نهاز و نخیر و در عوض استفاده گسترده از پخ در کناره ها. 4) استفاده از مدول و بهره گیری از اندام ها و اندازه های یکسان ساختمانی. 88 نیارش در شیوه اصفهانی را بنویسید ؟( 3 مورد) 1) افول کیفیت ساخت و ساز به دلیل تنگی زمان و کاهش تعداد معماران پیره دست 2) استفاده از همه انواع گنبد خصوصا گنبدهای دو پوسته گسسته 3) دگرگون کردن مصالح قبل از بکارگیری آنها از این دوران رایج می گردد. 89 آرایه و تزئینات در شیوه اصفهانی را مختصر توضیح دهید ؟ عنصر اصلی تزئینات کاشی خشتی هفت رنگ می باشد که برای بدست آوردن آن روی کاشی سفید لعاب دار طرح آن را روی کار پیاده می کردند . 90 آثار معماری شیوه اصفهانی را بنویسید ؟ 1)کوشک چهل ستون قزوین 2) میدان نقش جهان اصفهان 4)مسجد جامع عباسی 5) کاخ عالی قاپو 6) کوشک هشت بهشت 7) کوشک چهل ستون 8)پل الله وردی خان 9) پل خواجو 10) مدرسه خان شیراز 11) ارسن گنجعلی خان در کرمان 91 کوشک چهل ستون قزوین را مختصر توضیح دهید ؟ این کوشک به شیوه پادجفت ساخته شده . دو هشت ضلعی تو در تو که در نما متقارن است اما در داخل هیچ یک از اتاقهای چهارگوشه ساختمان قرینه سازی نشده اند.در میانه بنا یک اتاق دوازده دری وجود دارد که به ایوانهای همجوار متصل است.سقف طبقه اول قوسی شکل و سقف طبقه بالا تخت است. 92 میدان نقش جهان اصفهان را مختصر توضیح دهید ؟ یک ارسن شهری با مجموعه ای از بناهای عظیم با ابعاد حدودا 150×500 متر که البته در گذشته بزرگتر بوده و در زمان شاه صفی یک دهانه مغازه به سمت داخل میدان به آن اضافه شده است. 93 مسجد جامع عباسی را مختصر توضیح دهید ؟ ساختمان ضلع جنوبی میدان که هر جند میدان رو به سمت جنوب است اما این مسجد چرخش به سمت قبله دارد این مسجد چهار ایوانه و حیاط مرکزی که بعد ها دو مدرسه در طرفین گنبدخانه آن ساخته میشود. 94 مسجد شیخ لطف الله را مختصر توضیح دهید ؟ در ضلع شرقی میدان مسجدی است ورود به گنبدخانه آن از رو به روی محراب اتفاق می افتد که پیش از آن بازدید کنندگان دالان پیچ داری را طی کرده اند.دارای زیر زمینی با سقف کوتاه و بدون حیاط است. 95 کاخ عالی قاپو را مختصر توضیح دهید ؟ جایگاه اداره امور کشور و دربار پادشاه در شش طبقه و با تزئینات ویژه، بزرگترین اتاق در طبقه سوم ویژه به تخت نشستن شاه عباس است و طبقه ششم مخصوص پذیرایی های رسمی بوده است و بزرگترین تالار مجموعه در این طبقه قرار دارد تحت عنوان اتاق موسیقی که گچبری های سقف آن به شکل ظروف است. 96 کوشک هشت بهشت را مختصر توضیح دهید ؟ در زمان شاه سلیمان و در باغ بلبل ساخته می شود در این باغ هشت ساختمان موجود بوده که بقیه از بین رفته است و همین بنا نیز نسبت به وضعیت اولیه دگرگون شده همانند سایر کاخ ها و کوشک ها به صورت پاد جفت ساخته شده است. 97 کوشک چهل ستون را مختصر توضیح دهید ؟ در زمان شاه عباس ساخته شده و در دوران شاه عباس دوم گسترش می یابد ساختمان در وسط باغی بنا شده و دیوارهای آن با آینه و نقاشی تزئین شده است و در و پنجره منبط و خاتم دارد. 98 پل الله وردی خان یا سی و سه پل را مختصر توضیح دهید ؟ معروف به پل جلفا ، به وسیله الله وردی خان سردار سپاه جنوب ساخته میشود و پل اولیه چهل چشمه داشته است درازای آن 360 متر وپهنای آن 14 متر است. 99 پل خواجو را مختصر توضیح دهید ؟ یکی از زیباترین پل های جهان ، در اصل هم پل بوده و هم صد ، در زمان شاه عباس دوم بنا میشود طول آن 312 متر و پهنای آن 12 متر است . از ویژگی های مهم پل کاشی کاری های آن است. 100 مدرسه خان شیراز را مختصر توضیح دهید ؟ دارای حیاط مرکزی و حجره هایی در اطراف حیاط و هم دارای ایوانچه ، هر حجره دارای یک پستو و بعضا دارای یک و نیم طبقه روی آن.در میان باغی ساخته شده بود و در طبقه بالا روی سردر مدرس ملاصدرا قرار دارد.تعداد حجره ها 92 که بر طبق حروق جمل نام پیامبر است . 5 مدرس دارد و 12 راهرو دارد و تعداد کل فضاهایش 114 عدد به تعداد سوره های قرآن است. 101 ارسن گنجعلی خان را مختصر توضیح دهید ؟ و در کجا قرار دارد ؟دارای مدرسه ، کاروانسرا،حمام و آب انبار و مسجد و ضراب خانه در اطراف یک میدان با ابعاد 50×100 که از سه طرف آن بازار می گذرد و در کرمان است. 102 مدرسه چهارباغ را مختصر توضیح دهید ؟ یکی از زیباترین مدارس ایران که در زمان شاه سلطان حسین ساخته می شود در شمال آن بازارچه بلند و در شرق آن کاروانسرای مادرشاه قرار دارد گرداگرد حیاط چهار ایوان قرار دارد . گنبد آن دو پوسته گسسته است و نهر فرشادی از میان آن می گذرد. 103 کلات نادری را مختصر توضیح دهید ؟ در زمان نادرشاه این کوشک در میان باغی بزرگ برای سکونت نادر ساخته می شود و نمای آن با سنگ مرمر سیاه پوشانده شده و ارتفاع آن 25 متر بوده که طبقه سوم از بین رفته و ارتفاع آن به 20 متر رسیده است . دارای 12 اتاق با تزئینات نقاشی و گچبری است. 104 شمس العماره را مختصر توضیح دهید ؟و مهمترین خانه های این شیوه را نام ببرید ؟ در نما به دلیل خودباختگی حکام قوس نیم دایره اضافه شده است که قبلا در معماری ایران سابقه نداشته است . معماران ایرانی معتقد بودند که این قوس یک پا دارد و ایستا نیست.استفاده کردن از پنجره های خورشیدی در دوره قاجار رواج می یابد.مهمترین خانه های این شیوه 1-خانه طباطبایی ها 2- خانه بروجردی ها 3- خانه عباسیان 105 کاملترین مدرسه را نام ببرید ؟ و در کجا قرار دارد ؟ مدرسه خان در شیراز 106 نهاز و نخیر به چه معنایی هستند ؟ نهاز یعنی بیرون زدگی و نخیر یعنی تو رفتگی 107 یک نمونه از گنبد گسسته نار و گنبد رک را نام ببرید ؟ گنبد گسسته نار مانند مسجد جامع اصفهان و گنبد گسسته رک مانند بابارکن الدین 108 گنبد های رک بیشتر در چه مناطقی دیده میشوند و به چه صورتی ساخته میشوند ؟ گنبد های رک در جنوب و به صورت پله پله ای ساخته میشود و بر گرفته از چغازنبیل.
ضوابط و طراحی مجتمع تجاری

ضوابط طراحی مجتمع تجاری

در طراحي مجموعه فوق به عناصر نور ، فضاهاي مفيد با توجه به كاربري ها ، مشاعات مورد نياز ، جداسازي فضاهاي عمومي و خصوصي ؛ طراحي نماي متناسب با نوع بافت و شرايط محيطي و استفاده از مصالح جديد دقت شده ، از نظر سازه با الگو گرفتن از سقفهاي كامپوزيت و سبك سازي سازه و ايجاد تغييرات و هماهنگ كردن اين سيستم با اسكلت بتني بار مرده و نيروي زلزله را به نحو چشمگير كاهش داده و ضريب ايمني تا حد زيادي افزايش پيدا كرده است . در مورد تاسيسات الكتريكي و مكانيكي تلاش شده تا از جديدترين تكنولوژي و مصالح موجود در كشور استفاده شده و كليه پيش بيني هاي لازم جهت استفاده بهتر انجام شود كه البته بصورت مجزا در اطلاعات مربوط به اجزاء ساختمان آورده شده است .

مشخصات معماري :
در طراحي معماري ساختمان به رعايت تقدم فازهاي مختلف طراحي و هماهنگي با ساير بخشهاي سازه اي و تاسيساتي دقت شده و طراحي نما و حجم با توجه به بافت منطقه و موقعيت زمين و كاربري آن و همچنين رعايت ضوابط شهرسازي صورت گرفته است استفاده از پانهاي 3D در ديواره هاي خارجي كه هم از نظر اتصال به اسكلت و استحكام قابل قبول و مورد تاييد مي باشد و هم از نظر سبكي و عايق حرارت و رطوبت مناسب مي باشد . به كار بردن تيغه هاي سبك براي ديوارهاي نازك داخلي و در نهايت كاهش وزن ساختمان براي كم كردن نيروي زلزله ، استفاده از پنجره هاي دوجداره ، رعايت عايق كاري حرارتي در ديوارها ، بام و تلاش در هماهنگ سازي و تناسب اجزاء و مصالح مختلف از نكات مورد بوده است .
كليه ديوارهاي زيرزمينها علاوه بر بتني بودن و با ضخامت cm 30 كاملا در دو طبقه عايق كاري رطوبتي شده اند . براي بلوكهاي اداري هر كدام يك دستگاه آسانسور 6 نفره با قدرت موتور بالاتر و براي بلوك مسكوني دو دستگاه آسانسور 10 نفره در نظر گرفته شده است كه مي توان از آنها به عنوان آسانسور حمل بار هم استفاده نمود .
طراحي شوت زباله در قسمت راه پله و دور از ديد عموم است ، و راه پله با نورگير و فضاي مناسب از نظر حركت و گردش ميباشد ، طراحي فضاي ورودي و راه پله و در نظر گرفتن سرايداري مجزا با امكانات كامل و در نقطه اي كه به حياط و پاركينگ و ورودي ها تسلط داشته باشد .
طراحي اتاقهاي خواب و مبلمان منزل با در نظر گرفتن ابعاد مورد نياز و استاندارد ميباشد و طراحي كابينتها نيز براي بهترين استفاده از فضاي در دسترس صورت گرفته ، كليه واحدها داراي كمد به اندازه كافي مي باشند . و كليه اتاق خوابها و هال و پذيرايي از نور طبيعي بهره مند هستند .
براي كليه واحدها مشاعات مورد نياز از قبيل پاركينگ سرپوشيده مجزا و بدون مزاحم و انباري و فضاهاي دسترسي در نظر گرفته شده و مساحتي در حدود 500 مترمربع بصورت حياط اختصاصي براي بلوك مسكوني پيش بيني شده است . كه طراحي فضاي بازي بچه ها و محيطي آرام براي مجموعه را به ارمغان خواهد آورد . در واقع واحدهاي مسكوني داراي مشاعاتي حدود 50% مساحت خالص واحدشان خواهند بود .
كليه كارهاي معماري با استفاده از تجارت چندين ساله در زمينه ساخت و عرضه آپارتمان در نقاط مختلف كشور ميباشد و در كليه مراحل با تيم طراحي و مشاور هماهنگي هاي لازم انجام پذيرفته است .

مشخصات سازه اي :
بارهاي طراحي سازه با توجه به نوع مصالح و نوع سقف در نظر گرفته شده است و كل سازه بوسيله دو نرم افزار تخصصي جداگانه طراحي و نتايج با هم مقايسه گرديده است و در نقاط بخصوصي نيز نتايج با روش دستي كنترل گرديده است . در قسمت طراحي اعضا براي بارهاي جانبي و زلزله ، مقدار بار زلزله بيشتر
از حد مشخص شده در آيين نامه فرض شده و در مقاطع مختلف ضريب اطمينانهاي كافي به كل اجزا تعلق گرفته است بعد از آناليز و طراحي كلي مشخصات عمومي سازه بدين قرار مي باشد .

مشخصات عمومي سازه :
اسكلت مجتمع بتني ، پي گسترده به ضخامت 70 تا 100 سانتيمتر ، سيستم سقف كامپوزيت ، داراي ديوار برشي در دو جهت ، ديوار حائل بتني در دو طبقه زيرزمين پلكان ها سيستم كامپوزيت ، استفاده از آرماتورهاي با مقاومت بالا از نوع A-3 استفاده از آخرين ضوابط آيين نامه آمريكا ، استفاده از بتن با مقاومت بالا رده و بيشتر ، استفاده از الياف پلي پروپيلن در بتن جهت شكل پذيري بيشتر ، استفاده از جوش مناسب در قطعات فلزي بكار برده شده انجام آزمايش از كليه بتن ريزي ها و مطابق با مشخصات فني ، رعايت كليه آيين نامه هاي ايران در تمامي بخش سازه اي پروژه انجام شده است .
سيستم قالب بندي در سازه مورد نظر فلزي بوده ، و از لقمه هاي مخصوص پلاستيكي براي رعايت پوشش ها استفاده شده است . كليه بتنهاي ريخته شده با مواد افزودني بوده و تلاش شده تا كليه موارد و ضوابط مربوط به ساخت ، ريختن و عمل آوري براي آنها به دقت انجام شود ، از مواد تشكيل دهنده بتن بارها آزمايش به عمل آمد و در هر مرتبه بتن ريزي نيز نمونه گيري انجام شده و جواب آزمايشها موجود مي باشد.
در زمان اجرا به رو اداري هاي مجاز اجزا ، اجراي پليت در قسمتهاي بتني جهت استفاده هاي بعدي ، انجام كرم بندي سقف قبل از بتن ريزي در كليه طبقات و رعايت دقيق ضخامت دال ها ، كارگذاري محل لوله ها و داكت هاي تاسيساتي قبل از بتن ريزي جهت جلوگيري از تخريب هاي بعدي و كليه مواردي كه سرعت و كيفيت كار را بالا مي برد . درزهاي اجرايي و سازه اي در بلوكهاي كنار هم و با ساختمانهاي مجاور كاملا رعايت شده است .

تاسيسات مكانيكي :
همانطور كه مي دانيم تاسيسات مكانيكي قلب يك ساختمان بوده و در اكثر موارد مشكلات تاسيساتي مشخص كننده كيفيت يك ساختمان خواهد بود .
سيستم گرمايش در ساختمان هاي اداري بصورت شوفاژ با پكيج مي باشد .
سيستم سرمايش با استفاده از كولرهاي گازي پانلي در هر قسمت ( Split unit ) نياز مصرف كننده را برطرف خواهد كرد .
در ساختمان مسكوني گرمايش بوسيله موتورخانه مركزي و شوفاژ ميباشد كه طراحي آن بصورت دو واحد جداگانه و موازي هم بوده تا در موقع خرابي و مشكل كل سيستم دچار مشكل نشود و سيستم سرمايش ساختمان كولر آبي مي باشد كه جاي آنها در تراسها در نظر گرفته شده تا در دسترس هر واحد بوده و دسترسي به آن آسان باشد .
در كليه طبقات سيستم اعلام و اطفاء حريق تعبيه گرديده است و در كل مجموعه عبور لوله هاي تاسيسات از طريق داكتهاي مخصوص و از قبل طراحي و اجرا شده مي باشد و در ساختمان مسكوني داكت تاسيساتي اصلي بصورت نفر رو بوده تا در صورت بروز مشكل قابل دسترسي باشد . همچنين تنظيم و كنترل سيستم آب سرد و گرم و شوفاژ هر واحد بصورت جداگانه در اختيار همان واحد خواهد بود .
در همه سرويس ها و آشپزخانه سيستم هواكش و تهويه هوا در نظر گرفته شده است . در موتورخانه هر مجموعه منبع آب ذخيره به اندازه ظرفيت مورد نياز تعبيه شده كه سيستمي مشخص فشار آب را در طبقات كنترل خواهد كرد . همچنين منبع جداگانه آب جهت سيستم اطفا حريق در موتورخانه در نظر گرفته شده است .
كل لوله كشي ساختمان بدليل وجود سقف كاذب از زير سقف عبور داده شده و عملا عملكرد روكار را دارد به همين خاطر مشكلات ناشي از پوسيدگي و شكستگي و ... رخ نخواهد داد . و در صورت هر گونه مشكل نيز بدليل دسترسي آسان قابل تعمير مي باشد .
كليه رادياتورها داراي شيرهاي ترموستاتيك و تنظيم مي باشند و سيستم تاسيسات با توجه به ديوارها و جداره هاي عايق و پنجره هاي دو جداره طراحي شده است .

تاسيسات الكتريكي و برقي :
طراحي تاسيسات برقي براساس نيازهاي استاندارد كل مجتمع با توجه به كاربري خاص هر بلوك انجام گرفته و كليه مصارف برقي و ماكزيمم بارهاي مصرفي در طراحي سيمها و كابلها در نظر گرفته شده است . بجز طراحي تابلو برق اصلي براي هر بلوك و عبور كابلهاي اصلي از داخل داكت مخصوص در هر واحد يك جعبه فيوز اختصاص قرار دارد كه كنترل كليه بخشها را در اختيار مصرف كننده قرار مي دهد .
تلاش خواهد شد تا در استفاده از كليه مصالح از بهترين نوع موجود در بازار و با نشان استاندارد استفاده شود . سيستم هر سه ساختمان داراي ارت بوده و سيم كشي نيز بر اين اساس صورت گرفته است و هر ساختمان داراي چاره ارت مجزا ميباشند و به طبع برج سعدي بدليل بلندتر بودن داراي سيستم صاعقه گير نيز خواهد بود .
كليه واحدها داراي سيستم اعلام حريق در نقاط حساس مي باشند . و در قسمت راه پله و پاركينگها دوربين مداربسته استفاده مي شود كه كنترل آن در سرايداري خواهد بود . نور در پاركينگها با توجه به نياز و بطور اتوماتيك كنترل خواهند شد . برق مشاعات و راه پله ها بصورت تايمر دار مي باشد . كليه واحدها داراي آيفن تصويري و همچنين درب پاركينگ كنترلي خواهند بود .
سيستم آنتن مركزي با سيم كشي جداگانه براي واحدها و در نظر گرفتن سيم دو زوج براي پوشش 2 خط تلفن در واحدهاي مسكوني و چهار زوج ( پوشش چهار خط تلفن ) در واحدهاي اداري و همچنين در نظر گرفتن دزدگير در واحدهاي اداري از ديگر كارها انجام شده مي باشد . سيستم كامپيوتر مركزي ( UPS ) و در دسترس بودن و محل مناسب براي كليدها و پريزها از نكات در نظر گرفته شده مي باشد .

مسجد شیخ لطف‌الله
مسجد شیخ لطف‌الله (ساخته شده در ۱۶۰۲ - ۱۶۱۹ میلادی) یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان است که در دوران صفویه بنا شده‌است. این مسجد شاهکاری از معماری و کاشی‌کاری قرن یازدهم هجری است که توسط استاد محمدرضا اصفهانی از معماران نامدار آن دوره ساخته شده‌است. مسجد شیخ لطف‌الله به فرمان شاه عباس اول در مدت هجده سال بنا شده‌است. این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو و در همسایگی مسجد امام واقع شده‌است. این مکان مذهبی برای تجلیل شیخ لطف‌الله المیسی بنا گردیده و سالانه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. به منظور تجلیل ازاو مسجد شیخ لطف‌الله برای تدریس و نمازگزاری وی اختصاص داده شد و وجه تسمیهُ مسجد مزبور به نام شیخ لطف‌الله از همین جهت است. شیخ لطف الله 6 سال قبل از در گذشت شاه عباس اول وفات یافت. مسجد شیخ لطف‌الله داراى‌ گنبدى‌ است‌ که‌ از درون‌ و بیرون‌ با کاشى‌‌کارى‌هاى‌ زیبا پوشیده‌ شده‌ است‌. این‌ گنبد روى‌ چندین‌ تاق‌ کنگره‌ دار مرتفع‌ استوار است‌ و با آیات‌ قرآنى‌ آراسته‌ شده‌ است‌. در فراز مسجد شیخ لطف‌الله دایره‌اى‌ وجود دارد که‌ داراى‌ منافذى‌ است‌ که‌ با تزیینات‌ فلزى‌ آراسته‌ شده‌ است‌ و براى‌ روشنایى‌ و تهویه‌ به‌ کار مى‌رود. این‌ گنبد به‌ نقوش‌ اسلیمى‌ بسیار ظریفى‌ تزیین‌ شده‌ که‌ در قشر خارجى‌ به‌ یک‌ ستاره‌ هشت‌گوش‌ ساخته‌ شده‌ از کاشى‌هاى‌ معرق‌ رنگارنگ‌ منتهى‌ مى‌شود. قلّه‌ آن‌ نیز به‌ کلاهکى‌ منتهى ‌مى‌شود که‌ با کره‌هایى‌ منظم‌ تزیین‌ شده است‌، محراب‌ از یک‌ طاق‌ دندانه‌ دار تشکیل‌ شده که‌ بر فراز آن‌ نقوش‌ ظریف‌ اسلیمى‌ نقش‌ بسته است‌. این‌ طاق‌ کنگره‌دار از داخل‌ داراى مقرنس‌هاى‌ صدفى‌ شکل‌ است‌ که‌ در انتهاى‌ آن‌ به‌ نقوش‌ گیاهى‌ زیبایى‌ آراسته‌ شده‌ است‌. مسجد شیخ لطف‌الله از لحاظ‌ زیبایى‌ نقوش‌ و اسلیمى‌ هاى‌ به‌ کار رفته‌ در آن‌ بى‌نظیر به‌ شمار مى‌آید. در سال‌ 1307 با توجه‌ به‌ طرح‌های‌ اصلی‌ و کاشی‌های‌ موجود نسبت‌ به‌ مرمت‌ سردر و گنبد اقدام‌ شد‌. کتیبه‌ نمای‌ خارجی‌ گنبد نیز نشان‌ دهنده‌ تعمیراتی‌ است‌ که‌ توسط‌ اداره‌ باستان‌شناسی‌ در سال‌ 1315 انجام‌ شده‌ است‌. در جلوی‌ مسجد حوض‌ 8 ضلعی‌ زیبایی‌ قرار داشته‌ که‌ در سال‌های‌ 1316 تا 1318 برداشته‌ شده‌ است‌. در این‌ زمان‌ پوشش‌ کف‌ گنبد خانه‌ از جنس‌ گچ‌ بوده‌ و پنجره‌های‌ چوبی‌ منصوب‌ در آن‌ روشنایی‌ زیرزمین‌ را تامین‌ می‌کرده‌ است‌. محراب مسجد شیخ لطف الها از شاهکارهاى بى‌نظیر هنر معمارى و از زیباترین محراب‌های است که در مساجد دیگر اصفهان مى‏توان مشاهده کرد.
استانداردها و ضوابط طراحی رستوران

قسمت آشکار و قسمت پنهان

درطراحی موفق یک رستوران ,تا حد زیادی به چگونگی مشاهده (احساس) مشتری, بستگی دارد در محیطهای شلوغ و پرازدحامسردر(Facade):رستوران باید به گونه ای باشد که کاملاً مشخص و مجزا به نظرآید و جلب توجه کند. این مساله به ویژه در مورد رستورانهای حاشیه جاده ها بسیار حایز اهمیت است و باید به گونه ای طراحی شود که اتومبیلی که با سرعت از آن محل عبور میکند تابلوی رستوران (Signage) و سردرآن را مشاهده نمایدو تابلو رستوران یکی از اجزای بسیار پراهمیت درطراحی خارجی رستوران است و عامل مشخص کننده ای در نمای خارجی رستوران به شمار می رود زیرا موجب جلب توجه مشتری شده, در ذهن آنها به عنوان نشانه رستوران باقی می ماند. امروزه طراحان گرافیک, با بهره گیری از رنگ, فرم خاص و نورپردازی, تابلوهایی بسیار تاثیرگذار که پیام آن نیز روشن, واضح و در عین حال بسیار جذاب است, خلق می کنند. سبک حروف روی تابلو نیز باید منعکس کننده نوع رستوران باشد و به مردم نشانه هایی را که بدانند در داخل رستوران با چه روبرو می شوند, ارائه نماید. گذشته از شکل تابلو, خوانا بودن حروف روی آن نیز, امری ضروریست. تابلو ضمن اینکه از اجزای تکمیل کننده طراحی ساختمان است, در عین حال عاملی مستقل است که باید با طراحی معماری هماهنگ باشد. بنابراین وجود تابلویی که خواندنش آسان باشد و نیز جلب توجه نماید ضروری می باشد

مشخص بودن سردر رستوران را می توان با رنگی کردن و بنوعی جدا کردن از ساختمان های اطراف طراحی کرد و نمی بایست تابلو را با خط های که خواندن آن به راحتی امکان پذیر نیست نوشت یا تابلورا با رنگهای زمینه و نوشته یک رنگ طراحی و آویزان کرد , طراحی برای سردرساختمان رستوران , خود به تنهایی, موجب تمایز آن رستوران از سایر رستورانهای رقیب است و تصویری به یادماندنی در ذهن میهمانان ایجاد می نماید البته باید به نامی که برای رستوران انتخاب می شود توجه کرد که نام مناسب انتخاب نمایند
اغلب مشتریان ممکن است از آشنا یان خود, راجع به رستورانی چیزی بشنود, یا تبلیغ آنرا بخواند, یا قسمت ها و طراحی های بیاد ماندی را به خاطر بسپارند تمامی این اطلاعات موجب می شود که مشتری به رفتن یا نرفتن به آن رستوران برای اولین بار تصمیم بگیرد.با صرف اولین غذا دررستوران, بیشتر مشتریان در مورد بازگشت مجدد به آنجا تصمیم می گیرند.
ظاهر رستوران, به شیوه های گوناگونی بر مشتری تاثیر می گذارد. مسلماً مکان دارای نقش تعیین کننده در سبک معماری رستوران است. بدین معنا که طراحی رستوران کنار دریا با رستوران داخل شهریا بین جاده ای یکسان نیست مشتری طبق مکان رستوران, انتظار طراحی خاصی را نیزدارد ظاهر رستوران, به شیوه های گوناگونی برمشتری تاثیر می گذارد.در نتیجه مشتری برطبق مکان رستوران, انتظار طراحی خاصی را نیز دارد ظاهر رستوران, به شیوه های گوناگونی بر مشتری تاثیر می گذارد.
اولین نگاه مشتری به بخش آشکاررستورا ن می باشد سردر و ظاهر ساختمان و سپس دکور ،طراحی میز و صندلی ،نور پردازی ، رنگ ، کف سالن ، وغیرو که نشان دهنده لوکس و مجلل بودن رستوران یا ارزان قیمت بودن خواهد بود برای تصمیم به رفتن یا نرفتن به رستوران میکند و همین نکته است که به مشتری القا می کند که قیمت این رستوران چند است آیا میتواند ازاین رستوران استفاده کند یا خیر ؟ مشتری معمولاً برای انتخاب رستوران دلخواه, به شیوه جستجو برای خرید کالاعمل می کند. اگر ظاهرآن جالب باشد, به داخل و مشخصات دیگر آن هم نگاهی می اندازد .
طراحی باید همچون عاملی نیرومند, تصمیم به بازگشت مجدد به رستوران را در مشتریان تقویت کند.چنانچه طراحی ظاهر ساختمان و تجهیزات مناسب نباشد مردم همیشه و با شک و تردید غذا انتخاب می کنند که آیا غذا سالم است یا خیر چنین می پندارند که مثل رستورانهای کنار جاده ها محیط غیر بهداشتی دارند وانتظار سرو غذا با ظروف لب پریده وغیر بهداشتی و قاشق چنگال چرب را رستورانی با ساختاری غیرازاین, غیر عادی جلوه می نماید. طراحی مناسب خارجی, غالباً مانع از بروز چنین پیش داوری ها می شود.امروزه, بسیاری از رستورا ن ها تابلو و محلهای ورودی خود را ارتقا بخشیده اند تا بتوانند با جلب نظر مشتریان, آنان را به ورود به رستوران تشویق کنند. بخش خارجی رستوران همانند ساختمانی فوق مدرن و بسیار لوکس می نماید که این چنین نمایی می تواند حاکی از فضای بسیار مجلل و باشکوه در داخل رستوران باشد.
رستورانها ی که طراحی وتشکیلات و نور پردازی و فضای مناسبی داشته باشند محیط گرم و صمیمی و شاد را برای مشتری تداعی می کنند.
اگر مکان رستوران که نقش تعیین کننده در سبک معماری رستوران دارد درست طراحی شده باشد و از طراحی های یکنواخت و تقلیدی استفاده نشده باشددر چنین مواردی, مشتری فضای رستوران را بر خلاف ذهنیتی که از قبل در مورد تریاها و رستورانهای یکنواخت و خسته کننده داشته می بیند و جذب محیط رستوران می شود.
پس یکی از رموزکلید موفقیت در طراحی ((منحصر به فرد)) بودن آن است. در مورد رستورانهای زنجیره ای, عامل معماری و طراحی و آرم خاص است که به سرعت با مشتری ارتباط برقرارمی کند و به سرعت موجب شناسایی آن از طرف مشتری می شود.با این وجود, باید توجه داشت که تکیه زیاد بر چشم انداز (ظاهر) معماری, موجب محدودیت قابلیت تغییرساختمان درآینده می گردد. همچنین چشم انداز ساختمان باید به گونه ای طراحی شود, که به راحتی قابل تقلید برای دیگران نباشدوهرگزاز قرینه سازی استفاده نکننداشخاص و رانندگان که از جلوی رستوران می گذرند, نه تنها متوجه خود ساختمان, بلکه متوجه مناظر طبیعی اطراف آن نیز می شوند.درحقیقت, دور نما به تاثیر اولیه رستوران بر افراد کمک می کند. دورنما نیز همانند سردروتابلو نشانگر فضای درون رستوران است.
به همین ترتیب, مشاهده دورنمایی که درآن گیاهان بدون آرایش خاصی قرار گرفته و انواع مختلف گلها و درختان درآن یافت می شود, مسلماً محیط غیر رسمی داخل رستوران را به مشتری القا می کند. دربرخی موارد, هماهنگی طرح دورنما و معماری ساختمان, نوعی تاثیردراماتیک را ایجاد می نماید.رستورانی که در محلی قرار گرفته باشد که مناظر بسیار دیدنی و جذاب در اطراف آن و سایر عوامل طراحی نیز, منطبق و هماهنگ با محیط طبیعی آن منطقه انتخاب شده باشد موفق تر می باشند دورنما در رستورانهایی که پارکینگ نیز دراطراف آن قراردارد, بسیار حایزاهمیت است.زیرا بعضی مواقع می توان با آرایش هنرمندانه درختان و بوته ها ساختمانها و محلهای بد منظره اطراف را از دید مشتریان پنهان داشت.
همانگونه که گفته شد تصویر خارجی رستوران, تاثیر اولیه را بر مشتری گذاشته با مشاهده آن, فضای خاصی متناسب با نمای خارجی رستوران برای خود تجسم می نماید. تاثیر بعدی درلحظه قدم گذاردن مشتری ازورودی (Entery): در جلویی به قسمت ورودی رستوران ایجاد می شود. راهروی کوچک بین در و قسمت پذیرش موجب می شود که مشتری قبل از ورود به محیط پرهیجان داخل, جلو ورودی توقف کوتاهی داشته باشد. شیوه های جداسازی محیط خارج ازداخل رستوران باید با نوع و مکان رستوران هماهنگ شود
شرایط آب و هوایی ایجاب می کندکه قسمت ورودی رستوران دارای یک فیلتر باشد اینکه فضای بین درورودی با دررستوران ایجاد شوددربیشتر موارد وجود این فضای ورودی یک ضرورت است و شکل آن بر شناخت مشتری از رستوران, تاثیر می گذارد. در رستورانهایی که ازدر شیشه ای استفاده شده است, مشتریان می توانند محیط داخل رستوران وحتی غذا های رنگین روی میزها را مشاهده کنندکه خود نوعی دعوت است اما در چوبی نوعی حس کنجکاوی را در مشتری برمی انگیزد.گاهی ایجاد چنین حس کنجکاوی می تواند آگاهانه و از روی عمد باشد و در بعضی موارد نیز باعث امتناع مشتری از ورود به رستوران گردد.
در ورودی علاوه براینکه نشانگر نوع رستوران است, باید به راحتی نیز قابل استفاده باشد. و ضمنا بایدتوجه شود تا بوی غذاهای که دررستوران طبخ میشود دراین مکان به مشام نرسد .
بطور کلی ، هتل داران و صاحبان رستوران ها که مبالغ گزافی به نیت خدمت اچتماعی و به امید بر داشت سود متعارف و جلب مشتری بیشتر سرمایه گذاری کرده اند ، قطعا موارد مشروحه را در نظر خواهند گرفت تا زحمات آنها به نتیجه رضایت بخشی منتهی گردد .


انواع رستوران:
۱رستوران های معمولی: که خود به سه دسته تقسیم بندی میشوند:
۱٫۱رستوران های سنتی:۱٫۳تا ۱٫۹ متر مربع برای هر نفر با میزهای ۲ نفره وچند نفره با پیشخدمت سرویس فضای نمایش و فضای کافی برای افراد
۲٫۱رستوران های با میز سلف سرویس :۱٫۶ متر مربع برای هر نفر فضای سلف سرویس فضای پختن و آماده سازی غذا
۳٫۱رستوران های ویژه :دارای ۲ متر مربع فضا برای هر نفر و الزامات خاص
۲٫گریل روم Grill Room
گریل روم سالن مخصوصی است که در مقابل مشتری، غذا طبخ می شود ، در این سالن تمام وسایل رستوران و آشپزخانه وجود دارد و افرادی که مایل باشند، می توانند در این سالن غذا صرف کنند.
۳٫فود کورت Food Court
فود کورت به سالنی یزرگی گفته میشود که به چند غرفه مختلف تقسیم شده و در هر غرفه غدای های خاص یا دسر های مختلف ارا ئه می شود و تمام غذا های که دراین مجموعه فروخته میشود قیمت ارزان و سریع است و محل نشتن برای تمام غرفه ها یک سالن مشترک است و هر غرفه برای دریافت پول خود صندوق جداگانه ای دارد و سرو سرویس اداره می شوند این مکان ها معمولا در محل های تجاری بزرگ مثل پاساژ ها برای صرف غدای مشتریان دایر می شود
۴٫تریا Teria
در سالن تریا ، بستنی ، نوشابه ، چای ، قهوه ،کیک و غذاهای ساده مانند همبرگر و ساندویچ سرو می شود .گاهی مسافرین ، در ساعاتی به هتل وارد می شوند که رستوران تعطیل است ولی تریا ظرف ۲۴ ساعت بازاست ونباید بسته باشد،ازاین جهت مسافران می توانند هرساعت که وارد هتل شدنداز تریا استفاده نمایند .ضمنا قیمت آنچه که در تریا مصرف می شود ارزانتر از قیمتی است که در رستوران حساب می شود.
۵٫رستورا ن های بوفه Buffet
به رستوران های گفته میشود که از قبل چندین نوع غدا های مختلف و متنوع همرا با دسر آماده روی میز به زیبائی چیده اند و هر کس مایل است هر چقد ر خواست می تواند از این غذا ها استفاده کند و محدودیت برای استفاده چند بار ندارند و قیمت برای هر نفر جلوی درب ورودی نوشته شده است و فقط نوشابه توسط گارسن سر میز سرو می شود و جهه آن جداگانه محاسبه و صورت حساب داده خواهد شد این رستوران ها باید دقت کنند که ظروف غدائی که در روی میز بوفه تمام شده فورا از همان غدا جایگزین نمایند

فضاهای داخلی رستوران :
سالن اصلی رستوران. آشپزخانه.سرویس بهداشتی.بخش اداری
سالن اصلی رستوران خود به بخشهای زیرمیتواند تقسیم شود
۱٫ . پذیرش :که باید در معرض دید عموم قرار بگیرد تا فرد پس از ورود به محیط داخل رستوران دچار سر در گمی نشود
۲٫بار :بعضی از رستوران ها یک بار نوشیدنی برای مشتریان در حال انتظار دارند طرح آنها باید به گونه ای باشد که سر پیشخدمت بتواند به راحتی سفارشها را بگیرد*
۳٫کافه سرویس:۸۳/۰تا ۱٫۵ متر مربع برای هر نفر .کافه ها معمولا خانوادگی هستند و غذا به این قسمت ها حتما توسط پیش خدمت برده میشود
۴٫بار قهوه:۱٫۲تا ۱٫۴ متر مربع برای هر نفر این گونه بارها عموما به صورت سلف سرویس هستند
۵٫ سلف سرویس:۱٫۴ تا ۱٫۷ نتر مربع برای هر نفر با یک پیش خوان بلند *
۶٫ پیش خوان:باید در مکانی در مقابل دید افراد قرار بگیرد در رستوران های سلف سرویسی نقشه ی آرایش صحیح برای پیش خوان میتواند بخش مهمی از طراحی باشد*
۷٫سالن ضیافت های رسمی:۸٫تا ۱٫۲ برای هر نفر سالنی است که به طور سنتی از یک میز اصلی بعضا بر روی یک سکو با میز های جانبی تشکیل میشوند
۸٫جالباسی یا محل نگهداری پالتو:این محل باید باید قبل از ورود به رستوران در قسمت ورودی رستوران تعبیه شود,تا مشتریان بتوانند برخی از اشیاء خود نظیر پالتو، کت، کلاه و یا بسته های مختلف را در آنجا قرار دهند.
صحیح آنست که اتاق کوچکی با یکنفر مسئول که برای تحویل گرفتن پالتو چتر و دادن شماره اینکار را انجام دهد مسئول این قسمت باید بر اموال مهمانان به دقت نظارت و از ربوده شدن وسایل جلوگیری کند.
۱۰ .ایستگاه پیش خدمت(WC): باید در مکانی قرار بگیرد که مزاحم میهمان ها و افراد نشود
۱۱٫ مکان نشستن:رستوران ها باید به گونه ای طراحی شوند که تنوعی در آرایش صندلی ها را به وجود آورند( برای مثال فضاهای ۴٫۶و ۸ نفره)

آشپزخانه:
آشپزخانه باید در یک سطح باشد تا بتواند سرویس دهی کامل را انجام دهد ناحیه ی آماده سازی غذا و انبارها باید در دسترس باشند
قسمتهای داخل آشپزخانه را نیز میتوان به قسنتهای زیر تقسیم کرد:
۱٫ناحیه ی پخت و پز :که دارای پلان آزاد است تا پیش خدمتها و آشپزها به راحتی بتوانند در فضا حرکت کرده و امر مربوط به خود را به راحتی انجام دهند
۲٫ناحیه ی تجهیزات:مکانی است برای قرار دادن تجهیزات نظیر سرخ کن کباب پز و
۳٫ناحیه ی آماده سازی:که دارای پلان آزاد جهت آماده ساری غذا برای سرو مشتری میباشد که این مکان میتواند به صورت اتاقکی در مجاورت ناحیه ی پخت و پز هم باشد
۴٫ناحیه ی شست و شو: که باید فضای کافی برای جکع آوری و شستشو و خشک کردن و طبقه بندی ظروف را داشته باشد
۵٫ناحیه ی مربوط به پرسنل :مانند اتاق غذا خوری و استراحت پر سنل که اتاق غذا خوری پرسنل معمولا به صورت سلف سرویس با صندلی های کوچک است در رستوران های بزرگ تر اتاقی مخصوص جهت استراحت سر آشپز با حمام مخصوص وی در نظر گرفته میشود
۶٫ناحیه ی انبار مواد غذایی:که خود به بخش نگهداری مواد خشک و منجمد و تقسیم میشود

سرویس بهداشتی :
فضای مورد نیاز سرویس در رستوران برای هر نفر ..تا. است که برای خانم ها و آقایان باید فضای جدایی در نظر گرفت نحوه ی قرار گیری سرویس باید به گونه ای در نظر گرفته شود که در معرض دید عموم قرار نگیرد و تهویه ی آن به خوبی انجام شود
فضای اداری:
در رستوران های بزرگ اتاقی جهت مدیریت رستوران و فضایی جهت استراحت مدیر در نظر گرفته میشود

بهداشت در رستوران:
تمام سطوح آشپزخانه باید قابل شستشو باشند معملا سطح آشپزخانه ی عریض با شیب کمتر از ۱:۲۰ مناسب است کانال های تخلیه ی کفی در ناحیه ی آشپزخانه و انبار مورد استفاده قرار میگیرند سطوح غیر لغزنده و کاشی کاری در اشپزخانه الزامی است

تاسیسات:

تمام امور آب برق و گاز باید توسط مجربین این امر اجرا شود تجهیزات برقی باید به قطع کن های اضطراری مجهز باشندمقررات بهداشتی غذا نیازمند تهویه ی کافی برای خارج ساختن بخار بو و استتهویه ی مکانیکی هوا با سرعت ۷٫۷ تا ۱۰٫۲ متر بر ثانیه ضروریست دمپر یا دریچه های اتوماتیک آتش .فیلتر های روغن و از اهمیت زیادی برخوردارند پنجره ها باید مجهز به توری باشند و چنانچه از تهویه ی مکانیکی استفاده میشود بدون بازشو باشند
جهت کاهش صدا در رستوران ها باید بین دیوارهای آشپزخانه ها با غذاخوری و یا بین دیوارهایی که نمیخواهیماتنقل صوت در آنها وجود داشته باشد عایق کاری صوتی شوند.سطوح جاذب صدا برای این امر مفید هستند

لوازم رستوران
لوازم رستوران عبارتست از :میز ، صندلی ، میز کمکی ، میز چرخدار ، میز مقسم ، میز صندوق ، میز سرویس ، صندلی مخصوص اطفال ، ظروف مختلف سرویس ، گلدان برای گل ، تریلی های مختلف برای دسر و ظروف ، هواکش برای خارج شدن دود .
میزهای رستوران :میز های رستوران باید بدون لبه باشد ، شکل این میزها مربع مستطیل یا گرد است ، برای برگزاری میهمانی ها وجشن ها معمولاً از میزهایی استفاده می شود که به هم وصل و جدا می شوند . شکل این میزها نیز مربع مستطیل می باشد ، جدا شدن این میزها از یکدیگر از آن جهت ضروری است که به آسانی حمل و نقل شوند تا بتوان آنها را از درب ها خارج یا داخل کرد . میزهایی که برای رستوران انتخاب می شود دو نفره ، چهار نفره ، شش نفره و هشت نفره می باشد.
میزکمکی :میزکمکی را در موقع سرو ، کنار میز مشتری قرار می دهند و روی آن به تعداد مشتریان ، بشقاب و دیس غذا می گذارند و غذا را در کنار میز مشتری و مقابل او می کشند و کمک گارسن آن را جلوی مشتری قرار می دهد ، اندازه میز کمکی معمولاً ۸۵×۴۰ است .
صندلی مخصوص کودکان :از صندلی های معمولی بلند تر است و حتماً باید دسته دار باشد تا اطفال مسافرین بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند
صندلی رستوران :پس از ورود مشتری به سالن غذای, اولین عاملی که در ارتباط مستقیم با وی قرار می گیرد، صندلی است. صندلی تعیین کننده مدت زمانی است که مشتری در رستوران سپری می نماید.برای رستوران های لوکس حتی الامکان باید از صندلی مبله استفاده شود ، بهتراست پشتی صندلی صاف باشد تا براحتی بتوان روی آن نشست.

کاربری شومینه درفضای خانه

در این روزهای سرد زمستانی هیچ چیز دلچسب تر از نشستن در کنار شومینه و لذت بردن از گرمای آتش نیست. در این مطلب ایده های بسیار زیبا، شیک، مدرن و مینیمال برای شومینه معرفی کرده

ایم.

در این خانه شیک سیاه و سفید که در سان‌فرانسیسکو قرار دارد، طراحی داخلی به نام «نیکول هولیس» با مهارت و زیرکی بسیار، شومینه مشکی با شعله های زرد آتش را در دیوار کاملا سفید

گنجانده است. این شومینه بسیار هنرمندانه و زیبا است و در فضاهایی که رنگ سفید غالب است، بسیار خودنمایی می کند.

دکوراتور این خانه «مارک انگلیش» است. او برای نصب شومینه در این خانه که در ویرجینیا قرار دارد، از سنگ های تزئینی داخلی بهره گرفته است. این سنگ ها رنگ طبیعی و چوب‌مانند دارند. این

شومینه به زیبایی به صورت یک نوار در طول دیوار کار گذاشته شده است و از کنار که به آن نگاه می کنید، ردیفی از شعله های زیبا را می بینید.

این شومینه طراحی موسسه طراحی داخلی به نام «سینبرگ لویناس» است. این شومینه سفارشی همچون شومینه های معمولی که هواکش و تزئینات آجری دارند، نیست و به روشی کاملا خلاقانه در

این خانه کار شده است. البته باید بدانید این شومینه گازی است و دودکش جدیدی برای دفع گاز و هوای داخل شومینه برای آن طراحی شده است.

جعبه های آتش را می توان کوچک تر نیز طراحی کرد. این نمونه جمع‌وجور شومینه ای شیشه ای است که در بالا مشاهده کرده بودید. موسسه «المز» آن را طراحی و در دل مرمرهای نقره ای بسیار

شیک آن را جای داده است. دیوار کاذبی که از جنس مرمر است در بالا و پایین این شومینه باعث زیبایی زیاد اتاق شده است.

ایجاد یک نوار باریک در دل دیوار باعث می شود تا نمای طبیعی تری از آتش را در اتاق داشته باشید. یک دیوار برجسته توسی رنگ در میان دیواری که با چوب های عمودی تزئین شده، شخصیت

متفاوتی به این اتاق بخشیده‌اند.

کف شومینه عریض که به طور سراسری یک دیوار را در بر بگیرد، برای افرادی که می خواهند شومینه و تلویزیون را در یک دیوار واحد کار کنند، ایده بسیار خوبی است. همان طور که در عکس می

بینید، این شومینه حدود 120 سانتی متر طول و 41 سانتی متر ارتفاع دارد و در قسمت پایینی دیوار کار شده است. شومینه در یک طرف و تلویزیون در طرف دیگر دیوار کار گذاشته شده اند تا گرمای

آتش به تلویزیون آسیبی نرساند.

این شومنیه طراحی هنرمندی به نام «تانیا شونرث» است. او طرح های روستایی و مدرن را با یکدیگر تلفیق کرده و این شومینه گازی را ساخته است.

این شومنیه به طور سفارشی و با سلیقه شخصی یک نفر خاص طراحی و ساخته نشده است. یک شومینه آماده است اما روش استفاده از آن در خانه آن را به ایده ای ناب تبدیل کرده است. این شومینه

گازی است و پانل آن را می توانید به رنگ های دلخواه خود تغییر دهید. هنر استفاده از این شومینه های آماده است این است که بدانید کجا و چطور آنها را نصب کنید.

این شومینه سیمانی به معنای واقعی کلمه جالب است. کاملا طبیعی دیده می شود و گرمایش خوبی نیز دارد. این نوع شومینه و دیوار سیمانی آن برای فضاهای خارج از خانه همچون کنار استخر یا

تراس مناسب است.

باغ ایرانی

باغ‌هاي ايراني تركيب و شكلشان را از تعريف هندسي و ساختاري خود و از تطبيق نظام‌هاي پايدارشان يافته‌اند. هندسه همچون نقشي كه در شكل‌گيري معماري ايراني دارد شالوده شكل‌گيري باغ نيز به ‌شمار مي‌آيد، تا آنجا كه مهمترين ويژگي و شاخصه باغ ايراني فضاي به غايت هندسي‌، منظم و از پيش طراحي آنهاست. اين شالوده هندسي در انتزاع مفاهيم‌، مباني و عناصر شكل‌دهنده باغ و نحوه تركيب اين عناصر و اجزاء كه در نهايت به ارايه شكل كلي آن مي‌انجامد نقش دارد. از سويي ديگر مجموعه‌اي از نظامها را نيز مي‌توان باز شناخت كه در شكل‌گيري باغ مؤثرند. اين نظامها مجموعه‌اي از قاعده‌ها و اساس فكري‌، آداب طراحي و نحوه زندگي و حيات مردمان تا روش‌هاي نظم‌بخشي به فضاها را شامل مي‌گردند.

برخي از اين نظام‌ها همچون نظام مالكيت زمين‌، نظام اقتصادي و معيشتي و نظام اجتماعي‌، فراتر از آنكه بر شكل‌گيري باغ تاثير مي‌گذارند‌، شكل كلي سكونتگاهها و محيط‌هاي انساني را تعيين مي‌كنند و برخي از آن‌ها بيشتر مختص شكل‌گيري فضاهاي معمارانه و آنچه بيشتر مورد توجه ما است يعني باغ مي‌گرداند. مجموعه اين نظامها هنگامي كه در ارتباط با هم قرار مي‌گيرند و يا صحيح‌تر اينكه بگوييم بر هم منطبق مي‌گردند‌، با مدد از آنچه از محيط طبيعي و مصنوع در اختيار مي‌گيرند و با در نظر داشتن اصول‌، هندسه و هنجارهاي معماري ايراني در محدوده‌اي تعريف شده نمادي از فردوس برين را شكل مي‌بخشند. اگر صحبت و بررسي آن مجموعه نظام‌هايي كه همچون نظام اقتصادي و نظام اجتماعي در سطحي كلان و در عرصه زيست مردمان تاثير گذارند را به فرصتي ديگر واگذاريم و اميد داشته‌باشيم كه بتوانيم نقش آنها را در شكل‌گيري باغ مورد كنكاش قرار دهيم كه در جاي خود بسيار با اهميت است‌، بايد به مجموعه‌اي از نظام‌ها همچون نظام اقتصادي‌، نظام كاركردي‌، نظام آبياري و نظام گياهي و همچنين نظام استقرار سخن به ميان آوريم. هر كدام از اين نظام‌ها‌، اصول و قواعد مدرن اما نانوشته‌اي بوده‌است كه تعريف‌، طرح‌ريزي‌، شكل‌ريزي و شكل‌گيري بخشي از باغ را در ارتباط با ديگر بخش‌ها به سامان مي‌رسانده‌، تا آنجا كه هيچ باغ ايراني شكل نگرفته مگر آنكه مجموعه اين نظام‌ها تحت ساختار و هندسه كلي و نيز هنجار شكل‌بخشي فضاي معماري ايراني‌، عناصر و اجزاء و عرضه‌ها را بطور توأمان در نظم خود آورده باشد. آنچه تذكر آن بجاست توجه به اين نكته است كه آنچه نظام‌هاي باغ دانسته مي‌شوند به مانند اصول معماري ايراني كه قابل بازشناسي اما غير قابل تفكيك‌اند‌، نه مفاهيمي جداي از هم كه جلوه‌ها و وجوهي از تعريف مفهوم‌وار باغ‌اند و در اصل خود جزء بخشي از تعريف يكپارچه از موضوع دانسته نمي‌شوند. بديهي است كه اين مجموعه نظام‌ها‌، ابزار امروز ما براي شناخت هر چه دقيقتر باغ هستند و تصور اينكه هركدام از آنها به تنهايي وجود خارجي داشته‌ باشند چندان صحيح نيست.

 

شايد بتوان گفت اين نظام‌ها كه در ارتباط با هندسه و ساختار فضايي معماري و باغ ‌سازي ايراني معني مي‌يابند روايتي هندسي از موضوع مورد نظر همچون زمين، آب و گياهن

معماری اورورتایی

از منابع آشوري ميتوان فهميد كشور اورارتو در يك منطقه كوهستاني در جنوب شرقي درياچه وان قرار داشته است.در اين منابع سلمانصر اول از لشكر كشي هاي خود بر عليه آنها گفته است كه مربوط به سالهاي 1270پ م است. از اين منابع ميتوان نتيجه گرفت در قرن 13پ م اورارتو كشور نبوده بلكه اجتماعي از 8 قوم متحد بوده است.اين اقوام به مرور قوت گرفتند تا اينكه در قرن 8 پ م توانستند كنترل مديترانه را به دست بگيرند. در همه عمر دولت اورارتو آشور يها با آنها مي جنگيدند و ظاهرا جنگ آنها بيشتر به خاطر داراييهاي اورارتوييان بوده است. پايان كار اورارتو را مي توان در سال 609پ م دانست كه شهر توشپا ي اورارتويي به دست مادها افتاد. سلطه مادها بر اورارتوييان عمر زيادي نداشت زيرا پايتخت مادها خيلي زود به تصرف پارسها درآمد و قوم ديگري كه ارامنه نام داشتند بر منطقه دولت اورارتو دست يافتند.خشيارشا در كنار درياچه وان كه مركز دولت اورارتو است سنگ نبشته اي دارد و از انجام عمليات ساختماني در آن محل خبر ميدهد. داريوش در شمارش سرزمينهاي تحت فرمان خود اورارتو را نام برده است ولي پس از آن ديگر نامي از اورارتو برده نشده است و به جاي آن نام ارمنستان آمده اس

شوشتر

آب و هوا

شهرستان شوشتر از جمله شهرهاي گرمسيري كشور مي باشد، كه به سبب قرار گرفتن در منطقه خشك داراي تابستانهاي طولاني و بشدت گرم و زمستانهاي نسبتاً معتدل است.همچنين بر اساس آمارهاي هواشناسي ايستگاه كليماتولوژي شوشتر كه طي يك دوره 21 ساله و از سال 62-1346 برداشت شده است .متوسط درجه حرارت منطقه برابر c3/24 مي باشد. بالاترين درجه حرارت متوسط ماهيانه را مرداد ماه با c1/35 و پائين ترين درجه حرارت متوسط ماهيانه را دي ماه باc2/12 دارا بوده اند. طي اين ذوره دهساله آماري حداكثر درجه حرارت مطلقي كه در ايستگاه شوشتر اتفاق افتاده است برابر c52 و حداقل درجه حرارت مطلق برابر c6درجه سانتيگراد زير صفر در دي ماه بوده است.

شوادان، نشان معماری دزفول و شوشتر
شوادان های (شوادون) دزفول ، حفره هایی دست کند می باشد که در دیوارها و سقف آن از هیچ نوع مصالح بنایی استفاده نشده و فقط در کفسازی و ساخت پله های آن آجر به کار رفته است. شوادان ها یکی از ویژگی های خاص و ویژه معماری دزفول است که کاربری های متنوعی داشته است از جمله کار تهویه هوا و خنکی ساختمان را بر عهده داشته ، به این صورت که شوادان دریچه ای در بیرون خانه برای ورود هوا داشته و با توجه به عمق شوادان و رطوبت موجود در آن ، هوای در شوادان خنک شده و این هوای خنک از طریق کانال هایی در بخش های مختلف ساختمان توزیع می شده است.
علاوه بر آن به عنوان محلی خنک و آرام در تابستان ها مورد استفاده قرار گرفته ، همچنین این شوادان ها به خانه های همجوار راه داشته است و به این صورت ارتباط نزدیکی میان همسایه ها وجود داشته است.
شیب موجود در سقف پلکانی که ارتباط حیاط با صحن شبستان را برقرار می کند نیز با مصالح آجری تزئین و بدینوسیله از ریزش سنگهای بستر طبیعی زمین نیز جلوگیری می نموده اند. لازم به ذکر است حفر شوادان به دلیل استحام زیاد بستر طبیعی زمین در دزفول که از سنگ کنگلومرا است میسر شده است گفتنی است کنگلومرا سنگی رسوبی است که وجود ذرات گل و آهک در لابه لای آن مانند ملات بسیار مستحکمی عمل نموده که این ذرات را به هم متصل می نماید
.

نمادهای شیطان پرستی در معماری،ابلیسک بخش سوم
نباید کاری کرد که نمادها موضوع بحث به صورت تفسیری باشد و لازم است ابتدا زاویه دیدمان را در مورد نمادها تصحیح کنیم تا رویکردمان در این گفتگو معلوم باشد، اظهار داشت: درباره نمادهای شیطانی سه نکته اساسی باید مورد توجه قرار گیرد و غفلت از این سه امر، ممکن است به شناخت و تحلیل ناصواب فرقه شیطان‌پرستی منجر شود یا باعث ترویج ناخواسته آیین شیطانی شود: اول اینکه؛ جریان شیطانی بسیاری از نمادهایی را که در دیگر آیین‌ها و مسلک‌ها ریشه دارد، امروزه به سود خویش و در خدمت خود به کار گرفته است.بسیاری از نمادهایی که امروزه به نام شیطان‌پرستی مشهور شده، متعلق به جریان شیطانی نیست و آن‌ها این نمادها را تصاحب کرده‌اند، هدف از این تردستی، اثبات ریشه‌دار بودن آیین‌ شیطان پرستی و تثبیت آن و اعتماد‌ بخشی به یاران شیطان است، پاره‌ای از این نمادها در تمدن‌های باستانی مصر و یونان ریشه دارد و بعضی دیگر متعلق به شرق است.

نمادهای شیطان پرستی در معماری،ابلیسک بخش دوم
ابلیسک که در واقعیت نماد آلت تناسلی اوزیریس است را نماد تأسیس حکومت ایالات متحده امریکا معرفی شده. اولین سوالی که به ذهنمان می رسد آن است که به فرض اگر آبلیسک نماد تأسیس ایالات متحده امریکا باشد، پس چرا ما این آبلیسک را در سراسر جهان و بهتر بگویم در تمام کشورها مشاهده می کنیم؟ نماد ایالات متحده امریکا در کشورهای دیگر چکار می کند؟ و سوال بعدی، چطور قبل از این که کشوری در سال ۱۷۷۶ به نام امریکا متولد شود، باید نماد آن از سال ها قبل تاسیسش در مکه به آن سنگ می زدند؟ مگر قبل تاسیس امریکا، نماد این کشور وجود داشته است؟ آیا ما و شما، زمانی که به مکه می رویم، به شیطان سنگ نمی زنیم؟ جواب یک کلمه، بله. اما باید بدانید که شما در حال سنگ زدن به یکی کهن ترین آبلیسک جهان هستید. گفته شده است که هر سنگی که به آبلیسک مکه برخورد می کند، شیطان دردش می آید، و این می تواند دلیل قانع کننده ای باشد که چرا جدیدأ دور همان آبلیسکی که مسلمانان در مکه سنگ می زدند، دیوار عظیمی کشیده اند تا سنگ ها اصلأ به آبلیسک برخورد نکند.(طراحی از نورمن فاستر)

نمادهای شیطان پرستی در معماری،ابلیسک بخش اول
آمده است که دو تن از خدایان مصر، به نام "گب" و "نوت" با هم ازدواج کردند. حاصل عشق آن دو، ۴ فرزند به نام ۱: اوزیریس ۲: آیزیس ۳: سث ۴: نفسیث بود. بعدها که فرزندان آنان بالغ شدند و به سنین ازدواج رسیدند، تصمیم گرفته شد که اوزیریس که فرزند ارشد خانواده بود با خواهر خود یعنی آیزیس ازدواج کند. اما این موضوع بر خلاف میل سث بوده است. بعدها که اوزیریس با خواهر خود آیزیس ازدواج کرد (ازدواج با محارم از همان زمان به وجود آمد)، و دیگر دانه های کینه در سینه سث تبدیل به نهال گشته بود و او تنها منتظر زمانی بود که انتقام خود را از برادر خود بگیرد. او در نهایت موفق شد که برادر خود، اوزیریس را به قتل برساند (مانند هابیل و قابیل) اما از ترس این که خواهرش، آیزیس آن را پیدا کند، او تصمیم گرفت اوزیریس را تکه تکه کند. سث بدن اوزیریس را به ۱۴ قسمت تقسیم کرد و هرکدام آن را در نقاط مختلف زمین قرار داد. آمده است که مناطقی که عضوهای بدن اوزیریس در آن پنهان شده بودند، به مکان های سرسبز و زیبا و بسیار حاصل خیز تبدیل گشتند.

نورمن فاستر

نورمن رابرت فاستر معمار مشهور بریتانیایی است. سبک وی بیشتر حول روش‌های معماری پایدار و سبز می‌چرخد. شهرت او بیشتر به خاطر طرح گنبد مجلس ملی آلمان در برلین و بنای مشهور به «خیارشور» در لندن فراگیر شد.

در خانوادهای کارگری در منچستر به دنیا آمد.در ۱۶ سالگی مدرسه را رها کرد و در عوض به خدمت در نیروی هوایی پادشاهی شتافت.

او نهایتاً در ۱۹۶۵ از دانشگاه منچستر لیسانس معماری گرفت، و برای تحصیلات تکمیلی به آمریکا رفت، و از دانشگاه ییل مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفت.

هوشنگ سیحون

هوشنگ سیحون متولد1299 است.

این معمار و نقاش ایرانی، استاد معماری و رئیس سابق دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

وی در خانواده‌ای اهل موسیقی به‌دنیا آمد. پدر بزرگ او میرزا عبدالله فراهانی بنیانگذار موسیقی سنتی و معروف به پدر موسیقی سنتی ایران بوده است.

مادر وی مولود خانم، از نوازندگان تار و سه تار و مرحوم احمد عبادی استاد بزرگ سه تار نیز، دایی سیحون است.

او پس از پایان تحصیل معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به دعوت آندره گدار رئیس اداره باستان‌شناسی وقت ایران، برای ادامه تحصیل راهی پاریس می‌شود و در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس بوزار طی حدود ۳ سال تحت تعلیم اوتلو زاوارونی به تکمیل دانش معماری خود می‌پردازد و در سال ۱۹۴۹ به درجه دکترای هنر می‌رسد.

معمار کیست
معمار کیست

معمار کسی که معماری می‌کند. طراح اوست و نظارت مستقیم بر فعالیت دیگر مهندسین عمران - تاسیسات الکتریکی - تاسیسات مکانیکی دارد. در واقع معمار ناظر نهایی و هماهنگ کننده کلیه نقشه‌های یک بنا شامل نقشه‌های معماری و طراحی - نقشه‌های محاسبات سازه ای و نقشه‌های تأسیساتی می‌باشد.

بنا به تعریف دکتر مهدی حجت، معماری ظرفی است که مظروف آن آدمی است. معماری، طراحی همهٔ چیزهایی است که انسان با آن سر و کار دارد.

در گذشته به جای کلمه معمار، از مهراز استفاده میکردند. معمار فردی است که تفکرات ناب و خلاقانه خود را بر اساس تعاریف مختلف با توجه به فرهنگ - سبک معماری منطقه - اقلیم - دید و منظر مناسب - کاربری فضا و فاکتورهای مهم دیگری اتود میزند.

در واقع معمار، مانند همه افراد دیگر، تخیلاتی دارد ولی با این تفاوت که می‌تواند این تخیلات خود را به عرصه ظهور برساند. تفاوت معماران نیز در قدرت تخیل، و همچنین توانایی آنان برای تحقق بخشیدن به آن است. معماری علمی است که با تکیه بر مضامین علمی و حرکت در مسیرخلاقیت هنری سعی در بهبود شرایط زندگی برای آحاد جامعه دارد و در واقع یک معمار، باید در تمامی زمینه‌های علمی و هنری خبره باشد تا بتواند اثری در خور توجه از خود بجا بگذارد.

معماری یکی از هفت هنر اصلی است و معمار هنرمند است و آثار او در زمره آثار هنری بررسی می‌شود. او باید دارای قدرت تجسم بالا، ذوق هنری و خلاقیت باشد و عناصر زیبایی شناختی بصری را بشناسد. معمارها رسالت سنگینی در جامعه امروز دارند، چرا که باید سوخت‌های فسیلی و تجدید ناپذیر را حذف و پای انرژی‌های تجدید پذیر مانند انرژی آفتاب - انرژی باد و... را به زندگی روزمره باز کنند و با فراهم کردن شرایط آسایش این انرژی‌ها را به خدمت گیرند. امروزه طراحی‌های تمام طراحان صاحب نام دنیا با رویکرد این علم صورت میپذیرد و این نوع طراحی را در ایران با نام معماری پایدار-معماری سبزدر گروه انرژی معماری می‌شناسند.

از معماران مهم و شهره ایران باستان می‌توان به شیخ بهایی اشاره کرد که وی طراح حمامی بود که تنها با یک شمع گرم می‌شد که این شمع از طریق تساعد گازهای زیرزمینی روشن نگه داشته می‌شد.

سبک‌های معماری

هر معمار قبل از طراحی، در ابتدا برای خود سبکی را انتخاب و طرح‌هایش را طبق شاخصه‌های همان سبک، مکتب و یا دوره ارائه میدهد. سبک‌های معماری زیر مجموعه های دوره‌های معماری هستند. معمولا معمارها در طرح‌های خود امضا دارند. این بدان معناست که هر معمار سبک مشخص به خود را دارد و معمولا فرم‌هایی که بیانگر هویت کار او هستند.

دوره‌های معماری

در مجموع کلیه دوره‌های معماری برگرفته از تقکرات مقطعی جامعه و تحت تأثیر فلسفه بوده است. دوره‌های مختلف معماری با توجه به یک سری قوانین کلی تعریف می‌شوند و هرکدام سبک‌های زیادی را در خود جای داده اند. برای مثال در دوره مدرن همه چیز به سمت نوگرایی و تجددخواهی پیش می‌رود، اما در دوره پست مدرن (پسامدرن) مدرنیته با نگاه به سنت مطرح میشود. انواع مختلف دوره‌های معماری به صورت کلی به بخش‌های زیر تقسیم بندی میشوند و معمار طرح خود را براساس مبانی نظری یکی از سبک‌های زیر مجموعه این دوره‌ها ارائه میدهد. -پارینه سنگی -نو سنگی -کلاسیک -نئوکلاسیک -مدرنیته -پست مدرن

معماران برجسته معاصر ایران

از معماران برجسته ایرانی می‌توان از: هوشنگ سیحون، سید هادی میرمیران، نادر خلیلی، محسن فروغی، حسین امانت، کوروش فرزامی، عبدالعزیز فرمانفرمائیان، کامران دیبا، داراب دیبا، علی اکبر صارمی، محمدکریم پیرنیا، مهدی حجت و بهرام شیردل نام برد.

منبع ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

موزه گوگنهایم در بیلبائو

فرهنگ‌های ساختمان‌سازی شامل تمام مؤسسات عمومی و فردی است که با آن‌ها سر و کار داشته و به نوعی بر شکل ساختار آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

موزه جدید «گوگنهایم» در اسپانیا به صورتی وسیع و گسترده مورد تحسین منتقدان معماری قرار گرفته و به عنوان سازه‌ای منحصر بفرد که اوج خلاقیت معماری در آن به کار رفته، شناخته شده است.

این سازه نشان دهنده این است که در آخر قرن بیستم بالاخره سازه ارزشمندی ساخته شد. این موزه با ظرافت خاص و به یاری خلاقیت بکار رفته در آن، به دنیای اطرافش مرتبط است.

این موزه مثالی برای استراتژی اقتصادی امروزی است که شهرهای صنعتی قدیمی مثل «بیل بائو» برای همگن ساختن خود با قوانین جدید فرهنگی، طراحی شدند.

در واقع این عملکرد بخشی از روند سیاسی در جوامع محلی مانند «باسکیوس»، تلاش می‌کنند از هویت خودشان در اروپا که سنت‌ها و قوانین ملی در آن به سرعت ناپدید می‌شوند، دفاع کنند.

این کار به طراحی و تکنولوژی کامپیوتر بستگی دارد. مؤسسه‌هایی مانند «گوگنهایم» و «گتی» با ارتباط بر قرار کردن به دنیای اینترنتی تجاری، هنر را به صنعتی تجاری تبدیل کرده‌اند.

معماران هم عصر ما، مثل آرشیتکت‌های زمان گذشته برای مفهوم و نماد معماری بیش از خود حرفه معماری اهمیت قائل می‌شوند. این مفاهیم بر ساختار محتوایی ساختمان‌ها و نحوه اداره و رهبری پروژه تأثیر گذاشته و نشانه‌های فرهنگ ساختمان‌های امروزی ما را تشکیل می‌دهند.

مفاهیم مذکور شامل مؤسسات سیاسی، مشتریان، بانک‌ها، مقاطعه‌کاران ، پیش بینی‌کنندگان ارزش ساختمان‌ها، ارزش و قیمت املاک، کارکنان ساختمان‌ها، تجار واحد‌های مسکونی، توسعه‌دهندگان، شرکت‌های بیمه و سایر مؤسسات هستند.

همچنین کاربران ساختمان‌ها، معماران، مهندسان، شرکت‌های مشاور، منتفذان معماری و فرهنگی و حتی مدارس معماری هم در این گروه قرار می‌گیرند.

به عبارت دیگر فرهنگ‌های ساختمان‌سازی شامل تمام مؤسسات عمومی و فردی است که با آن‌ها سر و کار داشته و به نوعی بر شکل ساختار آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

بسیاری از معماران از این مفاهیم تأثیر گذار در کارهایشان در راه‌های مشخص و معینی استفاده کرده واستادان معماری وقت خود را مخلصانه در این کار صرف می‌کنند.

مسئله کاملاً واضح این است که پیچیدگی معماری ساختمانهای جدید در دنیای امروزی، به اندازه مؤسسه‌ای که در آن قرار داشته و تصویری که هنرمند خلاق در ذهن مردم بوجود آورده بستگی دارد.

در این حال بسیاری از معماران به اهمیت تشریک مساعی و گرد‌آوری نقطه نظر‌های مختلف در حل مشکلات پی برده‌اند.

اغلب راه‌حل‌های اصولی و محافظه‌کارانه در حل مشکلات معماری ممکن است از طریق ارائه نقطه نظر‌های نوآورانه بدست آید.

اما در همان حال بسیاری از معماران فعلی معتقدند که موقعیت فعلی نمی‌تواند سودمند‌ترین راه‌حل باشد.بیشتر وقت آرشیتکت‌ها صرف مکالمات تلفنی و تشریفات مربوط به کاغذ بازی و ملاقات‌های وقت‌گیر با مقاطعه‌کاران، مشتریان، مقامات مسئول در ساخت‌و‌ساز، به منظور هماهنگ کردن کارها و سند‌سازی از این ملاقات‌های حضوری و مکالمات تلفنی می‌شد.

بیشتر نتایج حاصل از این فعالیت‌ها به صورت انبوهی از کاغذ‌ها که باید ضمیمه پروژه‌ها شده و با قیمت‌های که قابل تحقیق بوده و در ارزش‌گذاری بهای ساختمان سهیم بودند، نشانه‌گذاری شده‌اند.

بیشتر این فعالیت‌ها نه تنها به ساختار بهتر سازه‌ها کمک نکرد، بلکه اجرای قانونی را کم رنگ کرده و در حفظ خط سیر بهای کار ماهرانه تأثیر منفی داشت.

سؤال مهمی که در ذهن ایجاد می‌شود این است که چگونه کیفیت ساختمان‌ها از طبیعت فرهنگ پرورش ساختمان‌ها تأثیر می‌پذیرد؟

به عبارت دیگر تکامل ساخت ساختمان‌ها چگونه بر روی فعالیت‌های معماران و سایر کسانی که در آن نقش داشتند تأثیر می‌گذارد؟

به عقیده صاحبنظران مجله «آرکیتکچر ویک » فرهنگ تکامل ساختمان، نحوه تأسیس آن و نوع عملکرد‌های مردمی که از آن فرهنگ پیروی می‌کنند، پاسخ این سؤال را به صراحت بیان می‌کند.

برای این مجله این نکات فنی و استادانه مانند پنجره‌ای عمل می‌کنند که به سوی مجموعه‌ای غنی از مفاهیم ارزشمند باز شده‌اند. در این مجله به فرهنگ و تکامل ساختمان مانند مجلات دیگر از جمله «پرکتیس» و «کانستراکشن اینداستری» نگاه نمی‌شود.

ساختمان‌ها اساساً حرکتی متحورانه اجتماعی محسوب می‌شوند. طبیعت این حرکت متحورانه در طول تاریخ دچار تغییر و تحول شده است.این تغییرات بسته به نوع محل، از جایی به جای دیگر فرق کرده و در موارد اختصاصی کیفیت حجم، اندازه و بخش اصلی ساختمان‌های ساخته شده را کنترل می‌کند.

اغلب ساختمان‌ها در دنیا با حداقل دخالت اساتید معماری ساخته می‌شوند و هنوز آن‌ها از نظر شکل و ظاهر برای زندگی روزمره انسان‌ها طراحی می‌شوند.

معماران هیچگاه به عنوان قدرت نفوذی مورد احترام، در طراحی ساختمان‌ها مطرح نبوده‌اند. هنوز هم شخصیت ساختمان معمولاً انعکاس درستی از فرهنگ آن نیست، اما در انتها مراحل مشخصی باعث می‌شوند تا بدون دخالت معماران، فرهنگ ساختمان عینیت پیدا کند.

در پایان می‌توان گفت که هدف از این مقاله، حضور معماران ساختمان‌ها در فحوای کلام است.

عقیده دست‌اندر‌کاران مجله «آرکیتکچر ویک» بر این است که داشتن چنین دید مؤثری نه تنها تمرینی هم عصر با ماست بلکه به ما نشان می‌دهد چگونه چنین آزمایشی می‌تواند نقش مؤثری در پیشرفت و درک شهرهایی داشته باشد که این هزاران فعالیت مستقل توسط مردم را تحت پوشش قرار داده و ممکن است پیشرفت کنند.

برگرفته شده از سایت : http://hkarimi.frm.ir

رضا دانشمیر
پردیس سینمایی ملت، تهران مکان : تهران  - مساحت : 15400   متر مربع نام مالک : شركت توسعه فضاى فرهنگى
       رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
 
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
 
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
 
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
 
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
 
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
 
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
   
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
 
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهرانرضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران  رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
   
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
 
     رضا دانشمیر - پردیس سینمایی ملت - تهران
  

 

پنل کاربری
نام کاربری
رمز عبور
عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
درباره ی سایت
بزرگ ترین وب سایت تخصصی ارایه دهنده مطالب و فایل های معماری این سایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد .