دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

خوش آمدید
تبلیغات
اخبار:
نویسندگان
متروی مسکو ، یکی از زیباترین موزه های جهان!!!!

اگر روزی گذرتان به روسیه و شهر مسکو افتاد حتما از مترو این شهر دیدن کنید. بله " دیدن" چرا که معماری داخلی آن و آثار هنری که بر دیوار های این مترو نصب شده آن را تبدیل به یک موزه بسیار زیبا نموده است. گفته می شود که در دوران شوروی، میلیون ها دلار برای ساخت مترو مسکو هزینه شده است.

مترو مسکو با اين‌که از نظر تاريخ ساخت، جزو آخرين شهرهاي مدرن است، با يازده خط فعال، آنقدر سالن‌هاي زيبا و حيرت‌آوري دارد که همواره در ليست اماکن ديدني براي توريست‌هاي مسکو قرار دارد.

مشاهده عکس های بیشتر در" ادامه مطلب"
برچسب ها :

آموزش وی ری

,

پی دی اف آموزش وی ری

,
آموزش وی ری

یکی از محبوبترین موترهای رندر گیری برای Google Sketchup ، V-Ray می باشد. از این رو کتاب های منتشر شده برای این نرم افزار را ترجمه و تالیف کردیم و آن را به صورت رایگان در اختیار شما علاقه مندان قرار می دهیم تا شاید در موفقیت و پیشرفت شما صحیم باشیم.

کتاب V-Ray for SketchUp Version 1.48 نوشته Fernando Rentas یکی از دوستان ماست، که ایشان به صورت حرفه ای در زمینه V-Ray فعالیت می کنند. ترجمه و تالیف این کتاب نیز به قلم مهندس سعید غفاری و مهندس پویان سیجانی انجام شده که امید واریم مفید واقع گردد.

کاربران sketchup   در تمام زمینه ها ،V-Ray  را به عنوان سریعترین و با قابلیت ترین ماشین رندر گیری می دانند که این نرم افزار کمکی زیر نظر گوگل توسعه یافته و امروزه به یکی از همکاران قدرتمند sketchup تبدیل شده است.

امکانات جدیدی در ورژن ۴۸و۱ به این نرم افزار اضافه شده که به کاربر امکان استفاده بیشتر و دقیق تر از نورها و سایه ها، ایجاد بافتهای متنوع از جمله خاک، لایه های مختلفی از مواد، تجزیه زمان با سرعت بالاتر و غیره را می دهد و خروجی به مراتب قوی تری را پدید می آورد.

برای بهره برداری از این امکانات جدید به شما پیشنهاد می کنیم این ورژن را نصب کنید و با مطالعه این بخش از کتاب با این روشها و امکانات آشنا شوید. بیش از هر چیز در این کتاب سعی بر آن شده که با توضیحات مختصر بحث های پیشین را تکمیل و موارد جدید را به شما آموزش دهیم.

دانلود

معماري بين النهرين



يکي از مراکز تمدن قديم در آسيا،بين النهرين است ، که به وسيله رودخانه هاي دجله و فرات مشروب مي گردد،اين دو رود از کوههاي ارمنستان سرچشمه گرفته و با فاصله زيادي از يکديگر به طرف جنوب سرازير مي شوند و با سرعت زيادي از معابر عميق گذشته جلگه بين النهرين عليا را مشروب مي کنند،در حوالي بغداد فاصله دو رود از يکديگر در حدود سي کيلومتر است ولي از اين به بعد فاصله آنها از هم بيشتر شده و به اراضي جلگه هاي بين النهرين سفلي ميرسند،و در قورنه بهم پيوسته اروند رود را تشکيل مي هند و وارد خليج فارس مي شوند. بطوريکه اشاره گرديد سرزمين بين النهرين مرکز يکي از کهن ترين تمدن هاي اين منطقه نه تنها تاثيرعميقي بر اقوام و ملل همجوار داشته اند،بلکه از طرفي هم بي تاثير از آن ها نبوده اند،و نخستين تمدن شناخته شده اين سرزمين را سومريان تشکيل دادند.

سومر:

تقريبا در اوايل هزاره چهارم قبل از ميلاد مسيح حادثه اي عظيم در بين النهرين به وقوع پيوست و آن مسکون شدن دره هاي بزرگ رود خانه ها بود.پس از اين حادثه بود که نوشتن – هنر – معماري ساختماني و شکل هاي جديد حکومتي پديدار شد.سومريان مردمي کشاورز بودند که طرز مهار ميل را آموختند و شهرهايي با ديوار هاي قطور ايجاد کردند .مانند اوروک (ارخ و ارک به روايات کتاب مقدس)و وارکا و لاگاش را ساختند . اقوام سامي از صحراي غرب آمدند و آموختند و شهرهايي مانند کيش – رکد – ماري- و بابل را ساختند و پادشاهان مهمي همچون سارگن اکدي و حمورابي بابلي در ميان آنان شهرت بيشتري يافتند((اروک ))بزرگترين شهر سومري ،دو مجموعه بزرگ پرستشگاهي داشت:اولي به نام معبد ((انانا))از آن ((اينانا))الهه عشق بوده و ديگري به ((آنو)) خداي آسمان تعلق داشت.هرکدام از اين دو مجموعه داراي چند پرستشگاه بودند که قديميترين آنها در دوره ((اروک))ساخته شده بود.

قديمي ترين معبد حفظ شده مجموعه((انانا))به معبد سنگ آهک معروف است،زيرا دست کم بخش هاي پاييني ديوارهاي آن از اين سنگ ساخته شده است.و اين نکته زماني شايان توجه است که به خاطر بياوريمدر جلگه بين النهرين هيچگونه سنگ ساختماني يافت نمي شده است.اين پرستشگاه فضايي به ابعاد ??*??متر را ذر بر مي گرفت و از يک تالار مرکزي و اتاق هاي متقارن جنبي تشکيل مي شدکه يکي از اينها در هر طرف پله هايي داشت که به بام مي رفت.مهم ترين اتاق ساختمان،در جناح کوتاه جنوبي،به تالار مرکزي باز مي شد و دو اتاق جنبي در دوسوي آن داشت.در حالي که پلان و طاقچه هاي اين معبد از الگوهاي مرسوم پيروي مي کنند.استفاده از سنگ آهک در آن استثنايي است.

در مرحله بعدي ،ساختماني جانشين ((معبد سنگ آهک))شد که از آن هم عظيم تر بود و به ((معبد ستون))معروف است.اين ساختمان که هنوز به طور کامل حفاري نشده است بر سکويي آجري قرار داشت و از طريق يک دروازه يا ستون بندي به آن وارد مي شدند که از دو رديف ستون هر رديف داراي چهارستون بود که قطر هر کدام به ?/? متر ميرسيد.اين ستون ها و ديوارهاي محوطه کنارشان ،که به صورت يک سلسله نيم ستون ساخته شده بودند و نيز سکوي ساختمان،همه با نوعي موزائيک متشکل از مخروط هاي گلي تزئين مي شدند و اين هم يکي از ويژگي هاي معماري پرستشگاههاي سومري است،به اين صورت که طرح هاي منظمي را با کنار هم قراردادن قاعده مخروط هايي از گل پخته به وجود مي آورند و اين مخروطها را که هميشه به رنگ سرخ ،سياه وسفيد بود در گچ ديوارها فرو مي کردند.به نظر مي رسد که طرح  اين تزئينات تقليدي از نقش پارچه باشد.از عظيم آزاد تشکيل مي شد.اين مخروطهاي گلين همه جا ديده مي شود،اما معبد ديگري در ((اروک)) ميان دو مجموعه ((آنو)) و ((اينانا))قرار دارد که در آن از مخروط هاي سنگي استفاده شده است:سنگ هاي آهکي سرخ و سياه و   مرمر((سفيد)).هر معبد روي سکو ي افراشته قرار دارد که با ساختن معبد بعدي مرتفع تر مي شود تا اينکه آخرين پر ستشگاه روي تپه عظيم مصنوعي قرار مي گيرد که همام زيگورات باشد.در بين النهرين پرستشگاه نمودار کوشش انساني عظيمي بود که براي ساختن آن به کار مي رفت ساختمان معبد با کار داوطلبانه و تعاوني انجام مي شد.پرستشگاه را به معني واقعي به عنوان محل اقامت خدا(الهه)تلقي  مي کردند.هر شهروندي به يکي از پرستشگاههاي شهر وابسته بود و کل جامعه شهر حتي بردگان،به نام ((مردم نانا يا مردم نينهور ساگ))،يا …ناميده مي شدند.در بين النهرين زمان سومريان و حتي پيش از آنان معماري در خدمت مذهب بود.در حقيقت معماري و هنر را مذهب تعيين ميکرد.به عنوان مثال ،نقشه شهر،اين مرکزيت خدا را در زندگي خود نشان مي دادند.زيرا معبد خدا هسته ساختماني با عظمت آن را تشکيل مي داد.اين معبد نه فقط کانوني براي اين شهر بلکه مرکز فعاليت هاي اداري و اقتصادي آنان  نيز بود.معبد در واقع مرکز قلمرو خدايي بود که در نزد مردم زمين دار و رمه دار بزرگ و ثروتممند و نگهبان شهر به شمار ميرفت.

برجسته ترين بخش مجتمع و در واقع شناخته شده ترين ساختمان در دره بين النهرين معبد بود که،زيگورات ناميده مي شد. اکثر مورخان و محققان معتقدند که زيگورات را سومريان بوجود آوردند.فرم و نام زيگورات که در دوره هاي بعد مشخص شد در زمان سومريها به معناي کوه بوده است. و بعد ها نيز مورد استفاده بابلي ها قرار گرفت. زيگورات در لغت(زبان) بابلي به معناي سکو يا بناي پله پله اي که عرض و طول هر طبقه از اشکوبه پايين تر کمتر است.از چگونگي پيدايش يا نقش اين ساختمان هاي عظيم و چند طبقه خشتي اطلاعي بدست نيامده است بعضي ها اين ساختمان ها را پلکانهايي از آسمان يا کوه هاي ساختگي توصيف کرده اند. بيشتر دولت شهر هاي ويران شده  ؛اور،وارکا،نيپور،لارساواريدو همچنان در پاي زيگوراتها که به دوره سومري نوين که از سده بيست و دوم تا سده بيست و يکم پيش از ميلاد مربوط مي شود. معماران مي کوشيدند ،بلندترين  و کوه پيکرترين بناي ممکن را روي زمين بر پا دارند.براي ساخت يک زيگورات نخست کوهي از خشت خام بر روي شالوده اي عظيم به ارتفاع ?? متر دو طبقه سوار بر روي هم قرار دادند که به ترتيب کوچکتر مي شوند و از آن دو احتمالا طبقه بالا در حکم پي زبارتگاه بوده است. سه پلکان خرپشته اي هر يک با يکصد پله در يک نقطه به دروازه برج دار زيگورات مي رسند و از آن جا احتمالا پلکان ديگري به زيارتگاه يعني مرکز نمايش هاي آئيني منتهي مي شود.

ساختمان زيگورات ،اور کوه محکمي از خشت خام با نماسازي ضخيمي از آجر با ملات قيري است.آجر را به اين علت با ملات قير در نماسازي بکار ميبرند که بر قدرت و استحکام آن در برابر سيلها و ديگر عوامل طبيعي بيفزايند.احتمالا هر کدام از طبقات ساختمان زيگورات رنگ مخصوص داشت  و بر روي آن درختکاري با گلکاري شده بود. معماري سومري ها از مصالح آجر و گل و قير وخشت براي زيرکار،ولي آجرجوش و گاهي آجرهاي لعاب دار براي روکار (نما)استفاده مي شده،چوب نبز  در اين معماري بکار مي رفت،در واقع اساس و پايه معماري سومري که بعد  ها آکادي ها و بابليها هم ار آن تقليد و اقتباس نموده اند.از جرز و قوس و طاق گهواره اي بوده است.و اين عنصر بنيادي از هزاره سوم قبل از ميلاد وجود داشته است،که به سرزمين هاي شمالي بين النهرين اشاعه يافته است. هنر سومري ،هنر ديني (کاهني)تشريفاتي و مبتني بر پرستش رب النوعها (الهه)و نيز بزرگداشت فرمانرواي روحاني بوده است.

برچسب ها :

اتوکد

,
ترفندهای اتوکد

Hyperlink به اشيا موجود

يکي از جالبترين قابليتهاي اتوکد اضافه کردن Hyperlink به اشيا موجود در محيط ترسيم هست.
Hyperlink ها درست مثل همين Hyperlink هاي صفحات وب کار ميکنند. به عنوان مثال شما ميتوانيد قسمتي از محيط ترسيم رو به فايل اتوکد ديگري لينک کنيد تا کاربر به راحتي با يک مجموعه ترسيمات مرتبط، ارتباط برقرار کنه.
هنگام ساخت Hyperlink هيچگونه محدوديتي از نظر آدرس مقصد وجود نداره. ميتونه يک فايل اتوکد ديگه باشه يا اينکه يک فايل MSWord و يا DOC, XLS, PDF و … اين فايلها ميتوانند روي سيستم شما و يا روي سرور و يا اينکه يک آدرس وب و … قرار گرفته باشند.
براي ساخت Hyperlink در خط فرمان تايپ کنيد : HYPERLINK يا اينکه از ميانبر Ctrl-K استفاده کنيد. سپس شي مورد نظر رو انتخاب کنيد. و در پنجره اي که باز ميشه آدرس HYPERLINK رو وارد کنيد. ميتونيد يک توضيح هم اضافه کنيد. هنگامي که موس شما روي يک شي لينک شده برود علامت موس نمايشگر موس عوض ميشه و متني که نوشتيد ظاهر ميشه. با گرفتن کليد Ctrl و سپس کليک کردن بر روي شي مورد نظر آدرس مقصد لينک باز ميشه. اگر مقصد يک فايل اتوکد باشد اون فايل در پنجره جديدي باز ميشه.
رمز گذاري رو فايل هاي اتو كد!
 رمز گذاري رو فايل هاي اتو كد!
يكي از دغدغه هاي كاربران اتوكدمعمولاً دارند غير قابل دسترس كردن سايرين از فايل هايي است كه كار كردن.
براي اين كار از دو روش ميشه اقدام كرد.
1-از طريق پنجره save drawing az:
اين پنجره زماني ظاهر مي شود كه بخواهيم براي اولين بار فايلي را save كرده يا از فرمان save az استفاده كرده باشيم.
منوي toolsكه دربالا سمت راست اين پنجره هست را زده و گزينه Security options… را مي زنيم.
از پنجره باز شده در ري اوت Password,رمز دلخواه را وارد كرده و ok مي زنيم.پنجره جديدي باز خواهد شد كه در آن مجدداً رمز را وارد كرده و ok كرده و file را saveمي كنيم.
2-در پنجره option:
Op تايپ كرده و اينتر مي كنيم.در ري اوت open and save در قسمت file Safety Precautions دكمه Security options..را زده و ادامه كار مثل مرحله قبل.


حجم زياد فايل ها در اتوکد

گاهي اوقات فايلهاي شما حجم بسيار زيادي دارد. در حالي که داخل آنها ترسيم هاي کوچک و ساده اي هست و در برخي موارد با پاک کردن تمام اشيا داخل محيط ترسيم باز هم حجم فايل اتوکد به طور غير طبيعي بزرگ است.احتمالا اشيا غير ضروري زيادي در داخل ترسيم شما جا خوش کرده اند.
بهتره ابتدا تمام لايه ها را روشن کرده و اگر قفل هستند آنها در از حالت قفل در بياوريد. سپس با کمک دستور Purge فايل خودتان را از دست بلوک هاي بدون مصرف و لايه هاي خالي و سبک هاي متن و خطوط بدون مصرف و … راحت کنيد در بيشتر مواقع لازم است دستور Purge را بارها اجرا کنيد تا تمام زوايد نقشه حذف شوند. با کمک دستور Audit ميتوان ايراد هاي کوچک ترسيمي را برطرف کرد. پس از اجراي اين دستور حتما دوباره دستور Purge را اجرا کنيد تا اشيا اي که به دلايل مختلف در مرحله قبلي حذف نشده بودند قابل Purge کردن باشند.
بعد از انجام تمام مراحل بالا ممکن است هنوز اشيائي در ترسيم شما به طور مخفي مانده باشند. براي شناسايي اين اشيا ميتوانيد از دستور DBLIST استفاده کنيد. ممکن است اين اشيا يکي از اينها باشند:
1. متن ها و يا attribute هايي که فقط شامل کاراکتر فضاي خالي (Space) هستند.
2. سطوحي که کليه لبه هاي آنها نامرئي هستند. اين سطوح در اکثر مواقع توسط نرم افزارهاي جانبي (Add-on) و پلاگ-اين هاي اتوکد ترسيم ميشوند.
3. بلوک هايي که فقط شامل attribute هاي نامرئي باشند.
4. نقطه هاي تنهايي که ممکنه به زحمت ديده شوند.
براي حذف اين موارد ابتدا بايد آنها را به حالت مرئي در بياوريم تا قابل مشاهده و انتخاب شوند. براي حل مشکل شماره يک کافيه براي متغير QTEXTMODE مقدار 1 را انتخاب کنيد. براي موارد رديف دوم مقدار متغير SPLFRAME را تغيير دهيد. براي رديف سه از متغير ATTDISP استفاده کنيد. و براي مرئي شدن اشيا رديف چهارم متغير PDMODE را 3 و متغير PDSIZE را 0 قرار دهيد. سپس ترسيم خود را با کمک دستور regen به روز کنيد. مشاهده ميکنيد که تمامي اشيا نامرئي قابل مشاهده شدند. حال اگر لازم باشد ميتوانيد آنها را پاک کنيد. فراموش نکنيد که در پايان تمامي متغير هايي که عوض کرديد را به حالت اوليه برگردانيد.
به خاطر داشته باشيد در ترسيم خود از بلوکهايي استفاده کنيد که واقعا در ترسيم لازم هستند. به عنوان مثال تمام ترسيم خود را به بلوک تبديل نکنيد (کاري که خيلي ها انجام ميدهند
دستور UNDEFINE

با دستور مي‌توان دستورات توکاراتوکد را به فهرست دستورات تعريف نشده فرستاد و از اجراي آنها جلوگيري کرد. مثلاً اگه بخواهيد فرماني مانند فرمان Lineرا به فهرست دستورات تعريف نشده بفرستيد کافيه تايپ کنيد Undefineو اينتر بزنيد و بعد در پاسخ به درخواست فرمان نام فرماني که ميخواهيد بنويسيد:
Command: UNDEFINE
Enter command name: line
از اون به بعد ديگه فرمان Lineبه هيچ وجه اجرا نمي شه نه از طريق خط فرمان، نه از طريق منو و نه از طريق نوار ابزار يا الياس.
البته چنانچه قبل از هر دستوري يک نقطه قرار دهيد حتي اگر آن دستور در ليست دستورات تعريف نشده باشد نيز اجرا مي‌شود. يعني مي توان در خط فرمان تايپ کرد
Command: .l
از دستور REDEFINEنيز براي خارج کردن دستورات از ليست مذکور و اجراي عادي آنها استفاده مي‌شود
دستوري براي رفع خطاهاي اتوکد

از دستورAUDITبراي رفع نمايش خطاهاي اتوکد به روش زير استفاده مي کنيم
Command: audit
Fix any errors detected? [Yes/No] : y

 

خطاي هنگام بازشدن فايل هاي اتوکد

يکي از اشکالات برنامه محبوب اتوکدPRODUCED BY AN AUTODESK EDUCATIONAL PRODUCT مي‌باشد اين خطا در حين باز کردن فايل برنامه و يا در هنگامprint گرفتن و يا درحال کپي کردن از فايل خراب ايجاد مي‌شود که براي از بين بردن اين خطا کافي استمراحل زير را دنبال کنيد. براي از بين بردن آن ابتدا فايل را کامل باز مي‌کنيم سپس در خط فرمانDXFOUT را تايپ مي‌کنيم سپس در پنجره باز شده پروژه را با همان پسوند دادهشده ذخيره مي‌کنيم سپس پروژه ذخيره شده را مجددا باز کرده و دو باره فرمانDXFOUT را اجرا مي‌کنيم اين بار پروژه را با پسوند معمول اتوکد سيو مي‌کنيم.

ترسيم بيضي با گيره هاي فراوان براي ويرايش

به صورت پيش فرض بيضي هاي ترسيم شده داراي 5 گيره ( در چهار زاويه 0 و 90 و 180 و 270 و مرکز) مي باشند. ولي با اجراي متغيير سيستمي pellipseو دادن مقدار 1 به آن ، بيضي هاي ترسيم شده داراي گيره هاي زيادي در نقاط مختلف مي باشند که مي توان با جابجا کردن آنها ، يک شکل deformايجاد کرد.

ادغام دو لايه با هم

براي ادغام دو لايه از دستور LAYMRG به روش زير استفاده کنيد
Command: LAYMRG
Select object on layer to merge or [Name]:انتخاب يک عنصر از لايه اول
Selected layers: 1.
Select object on layer to merge or [Name/Undo]:انتخاب يک عنصر از لايه دوم
Select object on target layer or [Name]:
Do you wish to continue? [Yes/No] : y

Handleچيست؟

اگر دستور  listرا بر روي هر موضوعي اجرا کنيم ، يکي از مشخصاتي که اتوکد به ما نشان مي دهد handleاست که معمولا به صورت يک کد خاص مي باشد. اين کد دقيقا همانند يک کد ملي براي هر فرد در کشور است يعني همانطور که غيرممکن است دونفر در کشور داراي يک کد ملي باشند ، غير ممکن است که دوموضوع داراي يک کد handleبرابر باشند. اين کد براي شناسايي و تفکيک تمامي موضوعات در اتوکد مي باشد. حتي اگر دو خط روي هم به يک اندازه و رنگ و لايه و … ترسيم کنيم ، هر کدام يک کد handleخاص و متفاوت مي باشند.

ساخت سريع بلوک

ابتدا شکل مورد نظر را انتخاب سپس ctrl+cو در پايان ctrl+shift+vرا زده و در يک نقطه کليک مي کنيم.
در اين روش اتوکد يک نام به صورت يک کد خاص براي اين بلوک انتخاب کرده و نقطه اي را که داراي حداقل xو حداقل yمي باشد را به عنوان گيره انتخاب مي کند.

دستور extrim

فرض کنيد يک خط عمودي از ميان خطوط افقي موازي عبور کرده است ، با اجراي اين دستور و انتخاب خط عمودي و سپس کليک کردن در يک سمت آن خط ، مي توان تمامي بخش هايي از خطوط افقي در سمت مورد نظر حذف مي گردد.

هاي لايت شدن موضوعات با رفتن ماوس روي آنها

در نسخه هاي بالاتر از 2004 ، اتوکد اين قابليت را يافت که با رفتن ماوس بر روي موضوعات هاي لايت شده و پيش نمايش موضوعات انتخاب شده ، مشاهده مي گرديد. اين يکي از توانايي هاي خوب نسخه هاي بالا مي باشد ولي کاربران حرفه اي اتوکد مي دانند که در فايلهايي که حجم آنها حجيم است ، اين کار باعث پايين آمدن سرعت کار مي گردد. از مسير زير مي توان حالت پيش نمايش موضوعات را فعال يا غير فعال نمود.
Tools > options > selection> preview
در اين بخش دو گزينه وجود دارد با زدن تيک گزينه when a command is active، وقتي دستوري اجرا شده و اتوکد منتظر انتخاب شکل مي باشد ، با قرار گرفتن ماوس روي موضوعات ، پيش نمايش موضوعات نشان داده مي شود و با زدن تيک گزينه when no command is active، وقتي دستوري هم اجرا نشده باشد ، با رفتن ماوس بر روي موضوعات ، پيش نمايش آنها نشان داده مي شود. با برداشتن هر دو تيک ، هيچ وقت پيش نمايش موضوعات نشان داده نمي شود.

تکرار خودکار فرمان با استفاده از multiple

تا حالا براتون پيش اومده که از يه فرمان زياد استفاده کنيد؟ مثلاً فرض کنيد که بخواهيد از فرمان Circle پشت سر هم استفاده کنيد و آرزو کنيد اي کاش Circle هم مثل Multiple Point بود و مي‌شد بدون خروج از فرمان دايره‌هاي مختلفي را ترسيم کرد.
براي اين کار در خط فرمان multiple را تايپ نموده و در خط بعد نام فرماني که مي‌خواهيد به صورت پشت سر هم اجرا شود (مثلاً Circle) را تايپ کنيد. حالا ميتونيد بدون اين که از فرمان Circle خارج بشيد هر چقدر خواستيد دايره بکشيد. براي خروج از فرمان هم کافي است کليد Esc را بزنيد.

اندازه گذاري صحيح در ايزومتريک مجازي

کساني که ترسيمات سه بعدي را در ايزومتريک مجازي انجام داده اند ، مي دانند که با استفاده از دستورات رايج اندازه گذاري ، نمي توان اندازه گذاري اي انجام داد که خطوط امتداد آن ، هم امتداد خطوط 30 در جه ي ترسيمات ايزومتريک باشد. براي استفاده از اندازه گذاري مناسب در اين ترسيمات از دستور obliqueدر نوار ابزار dimensionاستفاده مي گردد بدين صورت که ابتدا اندازه گذاري معمولي خط مورد نظر را با دستور alignedانجام داده سپس دستور  obliqueرا اجرا کرده و ابتدا خط اندازه را انتخاب و اينتر و در پايان دو نقطه بر روي امتداد خطي که مي خواهيم ،خط امتداد به موازات آن ترسيم گردد را انتخاب مي کنيم. بدين ترتيب ، خطوط امتداد خط اندازه در جهت مناسب تغيير جهت مي دهند.

تغيير متن نوشتاري در کنار پنجره ي پيش فرض دستور text

هنگام اجراي دستور textو قبل از بازکردن محدوده ي متن نوشتاري ، در کنار پنجره حروف abcديده مي شوند. براي تغيير اين حروف به متن دلخواه ، متغيير سيستمي mtjigstringرا اجرا کرده و متن مورد نظر را تايپ مي کنيم.

دبل کليک براي ويرايش

بصورت پيش فرض با دبل کليک کردن بر روي هر موضوعي ، پنجره اي باز مي گردد که مي توان توسط آن برخي مشخصات شکل را تغيير داد. براي اينکه از اين حالت خارج شويم متغيير سيستمي Dblclkedit
را اجرا کرده و آنرا در حالت offقرار مي دهيم.
حذف آيکن ViewCube
برخي کاربران مخصوصا کاربران قديمي اتوکد مايل به حضور آيکن ViewCubeدر بالا و سمت راست صفحه ترسيم نيستند. براي اين کار به مسير زير رفته و تيک گزينه ي 2D wireframe visual styleرا بر مي داريم.
Tools > options > 3D Modeling > Display tools in viewport

 
باقي ماندن پلان يک شکل پس از extrude کردن آن

به صورت پيش فرض پس از اينکه يک پلان را توسط دستور extrude ارتفاع مي دهيم ، شکل اصلي پاک شده و يک حجم سه بعدي ايجاد مي گردد که اگر از شکل قبلي کپي تهيه نکرده باشيم ، بازگردادندن پلان شکل اوليه بسيار مشکل و در برخي موارد دردسر ساز و ناممکن است. براي اين کار پيشنهاد مي گردد که قبل از شروع هر عمليات سه بعدي ، متغيير سيستمي delobj را اجرا کرده و مقدار آن را صفر قرار مي دهيم. حالا اگر يک پلان extrude کنيم و حجم ساخته شده را جابجا کنيم ، خواهيم ديد که پلان دو بعدي قبلي در زير حجم سه بعدي شده باقي مانده است.

وجود برخي خطوط نامعلوم در نقشه ها که با پاک کردن آنها ، بخشي از اندازه گذاري ها يا تمام اندازه گذاري هاي انجام شده پاک مي گردند.
در اين حالت به مسير زير رفته و شکل فلش هاي خطوط اندازه گذاري را تغيير مي دهيم.
در اصل اين حالت يک قابليت جالب مي باشد که مي توان با ساخت يک بلوک و معرفي آن در بخش فوق با انتخاب گزينه ي user arrow، مي توان بلوک مورد نظر را به عنوان شکل فلش قرار داد. ولي برخي که قبلا اين کار را با عدم آشنايي انجام داده اند و کار را ناقص رها کرده اند ، باعث شده اند که شکل فلش ها تغيير يافته و در محل نامشخصي و به شکل بلوک ساخته شده قرار گيرند.

تجزيه ي متن هاي نوشته شده به حروف تشکيل دهنده ي آنها

مي دانيم که نمي توان توسط دستور explodeمتون نوشته شده را تجزيه کرد. براي اين منظور از مسير زير استفاده مي کنيم. البته بايد توجه داشت که نوار منوي expressدر نسخه هاي پايين تر اتوکد به شرطي وجود دارد که هنگام نصب اتوکد گزينه ي fullرا انتخاب کرده باشيم.
Express > text > explode text

بزرگ کردن آيکون هاي نوار ابزار

براي اين کار به مسير زير مي رويم و تيک گزينه ي use large buttons for toolbarsرا مي زنيم
Tools > options > display > window elements


تغيير جهت بزرگنمايي با چرخاندن ماوس

به طور پيش فرض ، با چرخاندن چرخ ماوس به سمت جلو ، تصوير بزرگ مي گردد ( zoom in) و بالعکس. ولي با اجراي متغيير سيستمي zoomweelو وارد کردن مقدار يک ، اين اتفاق برعکس خواهد بود.


تنظيم سرعت بزرگنمايي با چرخش موس

با اجراي متغيير سيستمي zoomfactorو وارد کردن عددي بين 3 و 100 مي توان سرعت بزرگنمايي را کم و زياد کرد. لازم به ذکر است که عدد پيش فرض اتوکد 60 مي باشد.


به هم ريختن اندازه گذاري

در برخي نقشه ها هنگام کپي کردن يا جابجا کردن يک فايل درون يک نقشه يا نقشه ديگر ، برخي اندازه ها در جاي خود قرار نگرفته و به سمتي پرت شده يا کشيده مي شوند. براي حل اين مشکل ، دستور dda را اجرا کرده و تمام نقشه را انتخاب مي کنيم.

متغير ها در اتوکد

بسياري از تنظيمات برنامه اتوکد با کمک متغيرهايي با نامهاي از پيش تعريف شده کنترل ميشود. معمولا برنامه نويس ها از اين متغير ها در متن برنامه هاي خود استفاده مي کنند. همچنين ميتوان از برخي از اين ها در ماکرو نويسي هم کمک گرفت.
بسياري از کساني که به طور حرفه اي از اتوکد استفاده ميکنند ترجيح ميدهند بجاي ياد گيري محل دگمه هاي صفحات پيچيده و تو در توي تنظيمات اتوکد از اين متغير ها در خط فرمان استفاده کنند. به عنوان مثال در ترفند قبلي با متغير PREVIEWEFFECT آشنا شديد.
در خط فرمان دستور SETVAR را تايپ کرده و سپس علامت سوال (؟) را تايپ کرده و اينتر کنيد. سپس علامت * را تايپ کرده و اينتر کنيد. در اينجا با زدن دگمه F2 ميتوانيد فهرست تمامي متغير هاي برنامه اتوکد را مشاهده کنيد.
همچنين مي توانيد فهرست تمامي اين متغير ها را در پنجره System Variables مشاهده کنيد. براي اين کار از دستور SYSVDLG در خط فرمان استفاده کنيد.
قبلا تعدادي از اين متغير ها را توضيح دادم. ولي نکته : تعدادي متغير هستند که در کمتر کتابي به آنها اشاره شده و همچنين تعدادي از آنها غير قابل تغيير هستند. شايد در نسخه هاي آينده اتوکد اين متغير ها فعال شوند. در زير تعدادي از آنها را نام ميبرم (ممکن است برخي از اين ها در نسخه اتوکد شما عمل نکند) :
• LINFO_ : شماره سريال قفل سخت افزاري شما را نشان ميدهد. تذکر : براي عمل کردن اين متغير در خط فرمان اين عبارت را عينا تايپ کرده و اينتر کنيد (علامت پرانتز ها حتما بايد باشند) :
• SERVER_ : مشخص کننده لايسنس شبکه. قبل از تايپ دستور بايد خط زير(Underline) را تايپ کرده باشيد.
• PKSER_ : شماره سريال اتوکد. قبل از تايپ دستور بايد خط زير(Underline) را تايپ کرده باشيد.
• VERNUM_ : ورژن شناسه اتوکد. قبل از تايپ دستور بايد خط زير(Underline) را تايپ کرده باشيد.
• ENTMODS : مقدار اين متغير متناسب با انجام هر عملياتي در ترسيم افزايش ميابد.
• GLOBCHECK : اين متغير جهت کنترل نحوه نمايش پنجره هاي DCL (مخفف :dialog control language) هست. از DCL در توابع ليسپ براي تعين نحوه نمايش پنجره ها استفاده ميشود.
• MILLISECS: شمارش گر ميلي ثانيه (از نسخه 2002 به بعد)
• NOMUTT: اگر مقدار اين متغير صفر باشد کليه پيغام هاي اتوکد پنهان ميشوند.
• QAFLAGS: مقداري بين 0 تا 32767 قبول ميکند! اين متغير ناشناخته است! با تغيير آن ريسک نکنيد!
• SHORTCUTMENU: جهت افزايش کارآيي براي مواردي که نياز به کليک هاي طولاني هست کاربرد دارد.
• SPACESWITCH: مقدار اين متغير ميتواند صفر يا يک باشد. و کاربرد آن فعال کردن امکان سوئيچ با دبل کليک از محيط model به paper و برعکس ميباشد.
• APBOX: ناشناخته!
• ACGIDUMPMODE: ناشناخته!
• LAZYLOAD: ناشناخته!
• MACROTRACE: ناشناخته!
• MAXOBJMEM: ناشناخته!
• CPUTICKS: متغير Read-Only ناشناخته!
• QAUCSLOCK: ناشناخته!
• ADCSTATE: وضعيت پنجره Design Center را نمايش ميدهد. اگر اين پنجره باز باشد مقدار اين متغير 1 و اگر بسته باشد صفر است. (پنجره Design Center با کمک ميانبر CTRL+2 باز يا بسته ميشود.)
• AUXSTAT: تعين وضعيت دستگاههاي جانبي متصل به سيستم. (به عنوان مثال ديجيتايزر)
• ENTEXTS: جهت محاسبه فضاي ترسيم.
• ENTMODS: مقدار اين متغير با انجام هر عمليات روي اشيا زياد ميشود.
البته توضيح برخي از اين متغير ها را خودم حدس زدم! در خيلي از فرومها و سايتها اگر دقت کرده باشيد هيچ توضيحي جز اينکه اينها اسرار اتوکد هستند گفته نشده!
دليل نبود اين متغير ها در فهرست متغيرهاي برنامه اتوکد بدليل آپديت نبودن فايل sysvdlg.dat اتوکد هست.
گويا از ورژن 2006 به بعد اين فايل اتوکد در بسته هاي شرکت اتودسک فراموش شده آپديت شود!

خط چين در اطراف شي در اتوکد

در اتوکد 2007 امکاني به کاربر داده شده که وقتي نشانگر موس خود را روي يک شي قرار دهيد آن را به صورت خط چين همراه با هاله اي (Highlight) در اطراف آن را مشخص ميکند. اين امر در پيدا کردن اشيا قبل از انتخاب آنها بسيار مفيد است.
ولي وقتي فايل ترسيمي سنگيني داشته باشيد و يا اشيا انتخابي داراي جزئيات فراواني باشند? همين افکت ساده براي شما دردسر بزرگي ميشود.
براي غير فعال کردن اين حالت و بازگشت به روش کلاسيک ميتوانيد مقدار متغير PREVIEWEFFECT را صفر قرار دهيد (به طور پيش فرض 2 هست). در اين حالت فقط شي مورد نظر به صورت خط چين نمايش داده ميشود.
همچنين ميتوان اين تغيير را از طريق Options > Selection > Visual effects > Selection preview هم انجام داد:
• Dash : پيش نمايش به صورت خط چين – متغير صفر (فشار کمتري روي سيستم شما مي آورد)
• Thicken : پيش نمايش به صورت خط پر رنگ و ضخيم – متغير 1
• Both : نمايش هر دو وضعيت بالا به طور هم زمان (پيش فرض اتوکد) – متغير 2 (در ترسيم هاي سنگين پيشنهاد نميشود)
ميتوانيد با کليک کردن روي دگمه Advanced options کنترل بيشتري روي نحوه تاثير اين افکت روي اشيا مختلف داخل ترسيم داشته باشيد. به عنوان مثال ميتوانيد حالت پيش نمايش براي هاشور ها را حذف کنيد.

خارج شدن از اتوکد از نوع ديگر

براي خارج شدن از اتوکد مي توان با Alt+F4 خارج شد ولي راه هاي ديگري وجود دارد از جمله فرمانexit و quit و همچنين Alt+Q ميباشد

فهميدن از مدت شروع ترسيم تا حال

گاهي اوقات مي خواهيم بفهميم که چقدر در روي يک نقشه کار کرده ايم.
در خط فرمان time را اجرا مي کنيم و در قسمت Total editing time مي توانيد ديد که مدت زمان به روز و ساعت و دقيقه و ثانيه ثبت شده است . در ضمن مشخصاتي از قبيل تاريخ ساخته شدن فايل و تاريخ آخرين ويرايش و مدت زمان باقي مانده تا ذخيره خودکار نشان مي دهد.

حذف نقطه هاي موقت هر هنگام ترسيم

شايد زياد به اين مورد برخورد کرده باشيد که در هنگام ترسيم مشاهده مي شود نقاط موقت بر روي صفحه نمايش به وجود آمده است که مزاحم طراحي مي شود با حرکت دادن صفحه و يا دستورredrow از بين ميرود که در اصطلاح (blip) گفته مي شود.
براي غير فعال کردن اين خصيصه در خط فرمان Blipmode را تايپ نموده و enter را مي زنيم و سپس مقدار ? را وارد مي کنيم . از اين به بعد ديگر نقاط را نخواهيم ديد.

تکرار فرمان به صورت خودکار

براي اينکه فرماني را به صورت متعدد و پشت سرهم انجام دهيد مطمئنا مقداري سخت خواهد بود (مخصوصا فرمان هاي طولاني)
براي مثال فرمان move را مي خواهيد به صورت متعدد اجرا و ترسيم را تغيير دهيد .
در خط فرمان multiple را اجرا نموده و در خط بعد فرمان move که مي خواهيد به صورت پشت سر هم اجرا شود را فقط تايپ کنيد.

بازگردان اختيارات راست کليک به اتوکد ?? و ماقبل

کساني که با اتوکد ?? و يا قبل از آن به صورت حرفه اي کار کرده باشند يکي از تغييراتي که بسيار محسوس و در دسر ساز مي باشد راست کليک است (که براي خودم واقعاً دردسر بود)
در اتوکد ها قديمي راست کليک برابر enter بود ولي در اتوکد ???? به بعد اختيارات خاصي در آن گنجانده شده است.
حال براي بازگرداندن به حالت اتوکد هاي قديم و اتوکد جديد (جوري که هر دو طرف راضي باشند) در منويtools>options و در سر برگ user preferences روي دکمه Right-click customization کليک کنيد (در اتوکد ????) تيک turn on time-sensitive right click را فعال نموده و apply & close را فشار دهيد
از اين به بعد اگر شما راست کليک نماييد فرمان قبلي اجرا مي شود و اگر چند لحظه راست کليک را نگه داريد اختيارات نمايان مي شود.

به دست آوردن مساحت و محيط ترسيم

اتوکد براي به دست آوردن مساحت بسيار قوي است و به راحتي مي توان نمودارها و چند ضلعي ها را مساحي نمود.
براي تعيين مساحت يک ترسيم در خط فرمان area را تايپ نموده و سپس گوشه هاي ترسم را تک تک انتخاب مي کنيم. راه بسيار ساده تري براي تعيين مساحت ترسيمات بسته و زير منحني به شرح زير است ابتدا در خط فرمان bo را اجرا کرده و در پنجره ظاهر شده روي دکمه pick point کيک کرده و نقطه اي درون ترسيمات را مشخص مي کنيم و دکمه enter را مي زنيم . حال ترسيم به صورت به هم پيوسته است و فرمان area را اجرا کرده و در خط فرمان O را تايپ مي کنيم و گوشه اي از ترسم را مشخص مي کنيم حال محيط و مساحت ترسيمarea = و محيط = Perimeter را مشخص مي کند.
در ضمن اگر بخواهيد جند ترسيم را با هم جمع کنيم مي توان: ابتداي اجراي دستور گزينه add را انتخاب و سپس ترسيم را مساحي کرده و در آخر مشاهده مي کنيد که از فرمان خارج نشده و ترسيم بعدي را وارد کرده و مجموع دو ترسيم را در قسمت Total area نشان مي دهد.

پيوسته کردن چند خطي (line)

يک تريسم با فرمان line درست کرديم و حالا مي خواهيم آن را به هم پيوسته کنيم
ابتدا فرمان pedit را اجرا کرده و چند خطي را انتخاب و در مرحله بعد J را تايپ کرده و از فرمان خارج مي شويم
حال چند خطي به pline تبديل شده است.

چند فرمان از اختيارات اتوکد

فرمان fill : اين فرمان براي نشان دادن اجسام توپر و خط هاي ترسيم شده با ضخامت است. در حالت onاجسام توپر را نشان مي دهد و در حالت off اجسام را توخالي نشان ميدهد و چاپ مي کند.
فرمان qtext : اين فرمان براي نمايش نوشته ها در تمامي حالات است . در حالت off نوشته ها نمايش داده مي شوند و در حالت on نوشته ها فقط به صورت يک قاب نمايش داده و چاپ مي شود
فرمان filedia : اين فرمان براي نشان دادن پنجره هاي کاربري است (مانند پنجره open و يا options). در حالت on يا ? پنجره ها نمايش داده مي شوند و در حالت off پنجره ها نمايش داده نمي شود و فقط از طريق خط فرمان دنباله داد.
لازم به ذکر است بعد از اجراي فرمان يک بار ترسيم را redraw نماييد.

تغيير رنگ پس زمينه اتوکد

کساني که با نرم افزار هاي ترسيمي ديگر کرده باشند و بخواهند با اتوکد کار کنند اولين چيزي که به چشم مي خورد رنگ سياه پس زمينه است .
براي تغيير اين رنگ از منوي Tools>Options را انتخاب مي کنيم و در سر برگ Display روي دکمهColor کليک کنيد ، در پنجره ظاهر شده در منوي کشويي color رنگ مورد نظر را انتخاب مي کنيم.

غير فعال کردن فايل هاي پشتيبان

براي غير فعال کردن فايل هاي با پسوند bak که به صورت اتوماتيک به همراه فايل به وجود مي آيد در خط فرمان isavebak را اجرا کرده و ? را وارد مي کنيم.

برچسب ها :

دانلود همه مباحث مقررات ملی ساختمان

,
مقررات ملی ساختمان

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث اول – کلیات

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث دوم – نظامات اداري

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث سوم – حفاظت ساختمان ها در مقابل حريق

مقررات ملي ساختمان ايران – مبحث چهارم – الزامات عمومي ساختمان

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث پنجم – مصالح و فرآورده هاي ساختماني

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث ششم – بارهاي وارد بر ساختمان

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث هفتم – پي و پي سازي

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث هشتم – طرح و اجراي ساختمان هاي با مصالح بنايي

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث نهم – طرح و اجراي ساختمان هاي بتن آرمه

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث دهم – طرح و اجراي ساختمان هاي فولادي

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث يازدهم – اجراي صنعتي ساختمان ها (بخش ساختمان هاي فولادي)

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث دوازدهم – ايمني و حفاظت كار در حين اجرا

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث سيزدهم – طرح و اجراي تأسيسات برقي ساختمان ها

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث چهاردهم – تأسيسات گرمايي، تعويض هوا و تهويه مطبوع

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث پانزدهم – آسانسورها و پله هاي برقي

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث شانزدهم – تأسيسات بهداشتي

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث هفدهم – لوله كشي گاز طبيعي ساختمان ها

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث هجدهم – عايق بندي و تنظيم صدا (بخش ساختمان هاي فولادي)

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث نوزدهم – صرفه جويي در مصرف انرژي (بخش ساختمان هاي فولادي)

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث بيستم – علايم و تابلوها

مقررات ملّي ساختمان ايران – مبحث بيستم یکم – پدافند غیر عامل

دانلود همه مباحث مقررات ملی ساختمان در یک فایل فشرده و با لینک مستقیم

حجم فایل : 75 مگابایت

معرفی رشته معماری و گرایشات آن

معرفی رشته معماری و گرایشات آن

ـ معماری ـ معماری منظر ـ مدیریت پروژه و ساخت ـ طراحی شهری ـ برنامه ریزی شهری ـ تکنولوژی معماری ـ انرژی معماری ـ مرمت ابنیه سنتی ـ مطالعات معماری ایران ـ معماری اسلامی 

معماری: رسالت اصلی رشته معماری ،طراحی ساختمان های مفید ، زیبا و اصیل و ساماندهی به محیط مصنوع و شکل دهی به فضای زندگی انسان در توازن با طبیعت متناسب با ارزش ها و شرایط فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و فنی جامعه است . معماری در هر عصر گویای نحوه زندگی اجتماعی ، سیاسی،اقتصادی مردم آن سرزمین می باشد و به همین دلیل برای آگاهی از آنچه در آن مکان گذشته است به مطالعه معماری آن زمان می پردازند. معماری ضمن اینکه یک رشته فنی مهندسی است ، در عین حال تخصصی مرتبط با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است . به همین جهت آموزش در رشته معماری به عنوان یک تخصص چند رشته ای شامل مباحث فنی و مهندسی می شود ، همینطور بر خلاقیت ، ذوق هنری و بنیان های زیبایی شناسی و مهارت های حرفه ای تکیه دارد و نیز از مباحث علوم اجتماعی ، اقتصادی و روانشناسی بهره می گیرد. متخصص این رشته فردی است چند بعدی و دور اندیش ، با ذهنی خلاق و تفکری نظام مند و همراه با مهارت های حرفه ای مناسب. در این راستا متخصص این رشته مسائل مطرح در حوزه معماری را به درستی تحلیل و ارزیابی کرده ، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری ، پالایش و سازمان داده ، آنها را در طراحی ساختمان ها و فضای دلنشین و زیبا بکار می بندد به طوریکه کیفیت زندگی افراد جامعه به صورت روز افزون بهبود یابد .

معماری منظر: معماری منظر رشته ای است که از لحاظ آموزش آکادمیک در کشور ما عمر کوتاهی دارد و هنوز جایگاه واقعی خود را در فرهنگ عمومی و جامعه حرفه ای به دست نیاورده است . علت این امر را می توان در عدم ارائه تعریفی جامع از آن برای عموم ،مشخص نبودن حوزه فعالیت آن و تداخل رشته های وابسته جستجو کرد . این تخصص یک تخصص بین رشته ای است که ریاضیات ، علوم مهندسی ، هنر ، تکنولوژی علوم اجتماعی ، سیاست و فلسفه را شامل می شود . فعالیت معمار منظر می تواند از طراحی یک پارک ملی تا طراحی زیر ساختهای شهری و مدیریت زمینهای بکر و احیا؛ اراضی مخدوش شده مثل معادن یا محوطه های دفن زباله را در بر می گیرد . معمار منظر بر روی انواع ساختارها و فضاهای بیرونی اعم از کوچک و بزرگ ، روستایی و شهری با مصالح نرم و سخت و مسائل هیدرولوژیکی و اکولوژیکی متفاوت فعالیت می کند .

حوزه فعالایت معمار منظر را می توان در حیطه های زیر خلاصه کرد: ـ برنامه ریزی برای توسعه های جدید از لحاظ فرم و مقیاس ـ طراحی منظر خیابانها و زیر ساختهای عمومی شهری ـ طراحی محوطه برای مدارس ،دانشگاهها ، بیمارستانها ، هتلها و . . . ـ طراحی پارکهای عمومی ، پارکهای موضوعی و فضاهای ورزشی ـ طراحی محوطه های مسکونی ، شهرکهای تجاری و صنعتی ـ برنامه ریزی برای ساخت بزرگراه ها ، ساختارهای حمل و نقل ، پلها و . . . ـ طراحی فضای شهری ، میدانها و پیاده راه ها و طراحی منظر راه ها ـ سازماندهی باز سازیهای شهری ـ ساماندهی مناظر طبیعی ، تاریخی و توریستی ـ حفاظت از باغهای تاریخی ـ بر نامه ریزی ساخت مخازن ، سدها ، نیروگاه ها و صنایع بزرگ ـ ارزیابی محیط و منظر ، ارائه طرح برای مدیریت سرزمین و آمایش آن

شهر سازی: شهرسازی دانشی است که هدف و وظیفه اصلی آن ایجاد زمینه و بستر مناسب برای زیست “انسان ” است . در عین حال شهرسازی ، در کنار مدیریت شهری ، وظیفه آماده سازی شرایط لازم برای تحققآرمانها و آرزوهای جمعی ساکنان شهرها را نیز بر دوش دارد و می باید موقعیت را برای حرکت انسان شهر نشین به سوی کمال مطلوب جامعه فراهم آورد. علاقمندان این رشته می توانند تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش شهر سازی و در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های برنامه ریزی شهری ، طراحی شهری ، و سه رشته پیشنهادی برنامه ریزی مسکن ، برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت شهری و در مقطع دکتری ، در گرایش شهرسازی ادامه دهند .

در ذیل به برخی از زمینه های کاری اشاره می شود : ـ تهیه طرحهای شهری و منطقه ای (جامع ، تفصیلی،هادی و . . .) ـ مشاوره در امور شهری و منطقه ای به مدیران و مسئولان رده بالا ـ فعالیت در شهرداریها ، استانداریها ، وزارتخانه های مربوطه  ـ نظارت بر ساختمانهایی با ارتفاع بیش از ۸ طبقه بر طبق قانون  ـ انجام پروژه های محوطه سازی ـ برنامه ریزی و طراحی شهرکهای گوناگون ( مسکونی ، صنعتی ، تجاری ) ـ برنامه ریزی و طراحی شهرهای جدید ـ مکان یابی عناصر و کاربریهای گوناگون شهری  ـ توانایی راه اندازی و استفاده از سیستم  ـ فعالیت گروهی با سایر تخصصها در پروژه های گوناگون  ـ فعالیت در مشاوران خصوصی و نیمه خصوصی شهر سازی ، معماری و . . . 

در این گزارش دو زیر مجموعه به شرح زیر است : ۱- طراحی شهری: به طور خلاصه این گرایش نحوه طراحی فضاهای شهری و نحوه قرار گرفتن ساختمان ها در یک مجموعه و روابط حاکم بر شکل گیری ساختمان های شهری را مورد بررسی قرار می دهد . ۲- برنامه ریزی شهری و منطقه ای: فعالیت های گرایش برنامه ریزی شهری عموماً در خصوص تهیه طرحهای جامع و یا تفصیلی شهرها و تهیه طرح های توسعه شهر ها در راستای اهداف اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی هر شهر و یا منطقه می باشد . زمینه های کاری این گرایش مشابه گرایش طراحی شهری است .

مدیریت پروژه و ساخت: وظایف اصلی یک مدیر پروژه را می توان ایجاد هماهنگی لازم در اجرای فعالیتها برای کاربرد مناسب منابع و امکانات ، به منظور رسیدن به هدف نهایی پروژه دانست . در ایجاد این هماهنگی ،الزاماًمحدودیت های زمانی ، بودجه ، نیروی انسانی ، تجهیزات مواد و سایر منابع و امکانات ، همچنین محدودیت های مربوط به کیفیت کارهای قابل اجرا و روشهای اجرای قوانین و مقررات حاکم بر محیط و بسیاری از محدودیت های دیگر که به نوعی با فازهیی مختلف پروژه ارتباط خواهد داشت مورد نظر قرار می گیرند . برای انجام وظایف ، مدیر احتیاج به برنامه ریزی ،سازماندهی، رهبری و کنترل خواهد داشت .

تکنولوژی معماری: این رشته ضمن توجه به مباحث عمومی رشته به طور مشخص بر طراحی فنی ساختمان و روش های بهینه ساخت آثار معماری و استفاده از تکنولوژی های مناسب در طراحی ، ساخت و بهره برداری از بنا تاکید می ورزد . فارغ التحصیلان این رشته به عنوان یک مهندس حرفه ای زمینه های کاری مناسبی در بخشهای خصوصی و یا دولتی به عنوان طراح یا ناظر پروژه و یا مدیر پروژه خواهند داشت.

انرژی معماری: شاهکارهای معماری سنتی مانه تنها الگوهای تمام عیاری را در مورد هماهمنگی ساختمان با طبیعت استفاده از انرژی های تجدید پذیر و عوامل مناسب سازگاری با چرخه های اکولوژیک و حذف پسماند عرضه کرده است در این رشته از یک طرف سعی در حد اکثر استفاده از امکانات محیط طبیعی و استفاده بهینه از فن آوری های معاصر و جدید دارد ، از طرف دیگر به مصرف بهینه منابع ، حذف پسماند و کنترل آلودگی های محیطی تاکید می ورزد . این گرایش یکی از جدیدترن گرایش ها در سطح ملی و بین المللی است.

مرمت ابنیه سنتی: مطالعه ، حفاظت ، مرمت و احیای بناها ، مجموعه ها ، محوطه ها و بافت های تاریخی عرصه های مسکونی کشور ، امری ضروری است . معماران و مهندسین این امر بسیار فنی ، فرهنگی و هنری را به عهده دارند باید علاوه بر اشراف و تسلط لازم بر ابعاد تخصصی و مفاهیم امروزی حرفه ی خود ، نظری هوشیارانه و عالمانه به گذشته داشته باشد .  فارغ التحصیلان مرمت و احیای بناهای تاریخی در واقع مهندسین معماری امروزین هستند که فرا گرفته اند چگونه “امروز” را با بهره گیری از تجربیات “گذشته ” برای “آینده ” بسازند . افرادی که می توانند پلی بین معماری گذشته و آینده ایجاد کنند . این دسته از متخصصان تاریخ را خوب می شناسند و می توانند آثار تاریخی را تجزیه و تحلیل کرده و بخوانند و مفاهیم و ارزش ها آن را استخراج و هوشیارانه به کار گیرند و با بیانی امروزی به جامعه معرفی نمایند . متخصصان این رشته قادر خواهند بود به یاری اطلاعات و دانش عمومی ، نظریو تحقیقاتی و تجربه علمی در مرمت و احیای هزاران بنای تاریخی که در اختیار واحدهای دولتی از قبیل سازمان میراث فرهنگی کشور است ، نقش موثری داشته باشند . همچنین می توانند در برنامه ریزی برای مرمت بناهای تاریخی کشور و تعیین اولویت های ضروری با هماهنگی مسئولین و دستگاههای مربوط مشارکت کرده و بر حسب ضرورت در مورد کارهای اجرایی مرمت نیز سهیم باشند .

بتن با خاصیت عبور نور
 

آرون لاسونسنری مجارستانی(Aron Losonczi) نوع جدیدی ازبتن را ایجاد کرد وآن را توسعه بخشید که نوررا از خود عبور می دهد.
- بتن عبور دهنده نور امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این متریال ترکیبی از فیبرهای نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوکها و یا پانلهای پیش ساخته ساختمانی مورداستفاده قرارگیرد.فیبرها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و ترکیبی ازیک متریال دانه بندی شده را تشکیل می دهند.به این ترتیب نتیجه کارصرفاً ترکیب دومتریال شیشه وبتن نیست،بلکه یک متریال جدید سوم که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کاملاً همگن است به دست می آید.

فیبرهای شیشه باعث نفوذ نور به داخل شیشه می شوند، جالبترین حالت این پدیده نمایش سایه ها دروجه مقابل ضلع نورخورده است، همچنین رنگ نوری که از پشت این بتن دیده می شود ثابت است به عنوان مثال اگر نورسبز به پشت بلوک بتابد درجلوی آن سایه ها سبز دیده می شود. هزاران فیبر شیشه ای نوری به صورت موازی کنارهم بین دووجه اصلی بلوک بتن قرار می گیرند،نسبت فیبرها بسیارکم وحدود 4درصد کل میزان بلوک ها است. علاوه بر این ، فیبرها به خاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده وتبدیل به یک جزء ساختاری می شوند بنابراین سطح بیرون بتن همگن و یکنواخت باقی می ماند.


- درتئوری ساختاریک دیوارساخته شده بابتن عبوردهنده نور،می تواندتا چند متر ضخامت داشته باشد، زیرا فیبرها تا20متر بدون ازدست دادن نور عمل می کنند.
- ساختارهای باربرهم می تواننند از این بلوک ها ساخته شوند، زیرافیبرهای شیشه ای هیچ تاثیرمنفی روی مقاومت بتن ندارند،بلوک ها می توانند دراندازه های متنوع وباعایق حرارتی خاص نصب شده روی آنهاتولیدشوند.

کاربردهای بتن عبوردهنده نور دیوار:
دراین حالت هردوسمت همچنین ضخامت این متریال جدید قابل مشاهده خواهدبود.اگرنورخورشید به ساختاراین دیوار می تابد، قرارگیری غربی یا شرقی توصیه می شودتا اشعه آفتاب درحال طلوع یاغروب بازاویه کم به فیبرهای نوری برسدوشدت عبورنوربیشترشود.
پوشش کف: درطول روز این یک کفپوش ازجنس معمولی به نظرمی رسد ودر هنگام غروب آفتاب، بلوک های کف دررنگهای منعکس شده ازنورغروب شروع به درخشش می کنند.
طراحی داخلی: ازاین نوع بتن می توان برای روکش دیوارها درطراحی داخلی استفاده کرد به صورتیکه ازپشت نورپردازی شده باشند و می توان از نورهای رنگی متنوع استفاده کرد.
مسطح کردن بلوک بتن: درصورت نیاز به مسطح کردن این بتن شیارهایی درداخل آن تعبیه می شوند، درحین ساختن دیوارها میلگردها به صورت عمودی یا افقی دراین شیارها قرارمی گیرند وفیبرهای اپتیکی بخاطر خاصیت انعطاف پذیری خوددر اطراف میلگردها جمع می شوند وبه این ترتیب میلگردها دیده نمی شوند.

مشخصات تکنیکی:

- ترکیبات: بتن وفیبراپتیکی،میزان فیبرحداکثر ده درصد کل بلوک،عبور3درصد نورتابیده شده ازهر4درصدکل فیبرموجود.
- چگالی: 2400-2100 کیلوگرم برسانتیمترمکعب .
- ا ندازه بلوک ها: ضخامت500-25 میلیمتر
عرض حداکثر:600 میلیمتر
ارتفاع حداکثر:300 میلیمتر

Litracub Lamp
لامپ لایتراکیوب یکی ازمحصولات موفق لایتراکان است که درآن بلوک ها باقرارگیری روی هم به صورت مکعبی می شودکه منبع نور درداخل آن قراردارد ونور با عبور از بتن به بیرون ساطع می شود.

مدرسه ژان مولین
از نظر شهری ، نواحی خاص تشکیل دهنده مدرسه یک گذار مداوم از یک واحد شهری و خانه های ساده کوچک می باشد.


 این پروژه برنامه یک مجتمع آموزشی با 10 کلاس ابتدایی و 5 کلاس برای اطفال را دنبال می کند. شیبی در طبقه اول مهدکودک ، ساختمان منحنی شکل را که اجازه می دهد تا نور خورشید به زمین برسد، از مدرسه ابتدایی جدا می کند. دو منحنی از بتن سفید فضایی سرشار از کشش را احاطه کرده و به دور آن از بینابین فضاها حرکت می کند.از نظر شهری ، نواحی خاص تشکیل دهنده مدرسه یک گذار مداوم از یک واحد شهری و خانه های ساده کوچک می باشد.اهالی مونتارژی به مسابقه این پروژه به دلیل پتانسیلی که در شهر به عنوان یک فرم آزاد ولی کنترل شده و بهینه دارد، علاقه مند شده بودند.خط اتصال با طبقه ، از یک شیب بزرگ ساخته شده است که در نتیجه آن دانش آموزان در بازی ماجراجویانه زمین شرکت می کنند. از نظر محیطی ، مصالح اجرا شده در مدرسه جوابگوی عملکردشان   می باشند : بتن سفید تمیز پوشش نهایی را تشکیل داده ، سنگ فرش چوبی ، قاب سقف از فولاد و خود سقف تماماً از گیاهان مخصوص ساخته شده است.معماران : ریچارد و اسکلر مکان : مونتارژی متره و برآورد : دال ، پاریس مهندس : سازة آلپی ، ESTB شرکت ساخت و ساز : TPBAT مساحت : 2800 متر مربع سال ساخت : 2013 عکاس : لوک بوگلی



چه نوری در فضا های داخلی و خارجی نیاز داریم؟

اگر از نور کامل و طبیعی خورشید که گستردگی و کیفیت آن قابل مقایسه با نورهای دیگر نیست صرف نظر کنیم، استفاده از نور آبی مصنوعی و چراغ های روشنایی، به نیازی ضروری و همیشگی تبدیل شده است.
به خصوص نقش نورپردازی در معماری داخلی بسیار مهم و جذاب می نماید. با افزایش کارآیی های صنعت برق و امکانات تکنولوژیک مربوط به آن، استفاده از محصولات وابسته به آن نیز رشد چشمگیری داشته است؛ چنانکه باید اذعان داشت روشنایی، راه را برای یک تحول در شناخت و طراحی معماری باز کرده است. این محصولات که مشتمل بر انواع چراغ ها و سیستم های روشنایی هستند، ابزار اصلی نورپردازی را تشکیل می دهند. با تنوع این ابزار، طراحان با مسئله ای مواجه می شوند و آن انتخاب صحیح وسیله نوری و تعیین محل مناسب برای آن است. چنین مشکلی پیچیده تر از تامین کمی نور است. اگر چه لامپ های عریان قادرند نیازهای کمی نور را به آسانی مرتفع کنند، واضح است که جنبه های دقیق تامین آسایش و نکات ظریف زیبایی شناسی از عهده این وسایل ساده برنمی آید. در حقیقت گره کار در تهیه و تامین نور نیست بلکه تنظیم منابع نوری برای خلق محیط مناسب بصری، مسئله اصلی است.  

 


در بررسی های انجام شده پیرامون استفاده افراد از نور و چگونگی نورپردازی منازل مسکونی خود، اطلاعاتی راه گشا به دست آمده است که راه را برای راهنمایی تولیدکنندگان، طراحان و نهایتاً استفاده کنندگان باز می کند یا باعث سوق دادن آنان به سمت استفاده از منابع نوری مطلوب و راهنمایی عموم به استفاده درست از منابع در اختیار می شود. ابتدا این نکات را مرورکرده و در ادامه، نکاتی را درباره روشنایی عمومی از نظر می گذرانیم. افراد مورد مطالعه در این مبحث در پاسخ به سؤالی در زمینه استفاده از نور عمومی و موضعی در محل زندگی خود اکثراً اذعان دارند که نور عمومی را بیشتر از نور موضعی در محل زندگی خود استفاده می کنند. 75% افراد، نور عمومی و 25% نیز نور موضعی را مورد استفاده قرار می دهند. در مورد استفاده از انواع مختلف چراغ های روشنایی، بازار خرید و استفاده به ترتیب با 50% و 35% و۱۰% در اختیار چراغ های سقفی، دیواری و پایه دار زمینی قرار می گیرد که این خود می تواند موید استفاده بیشتر مردم از نورهای عمومی در محل زندگی خود باشد. رنگ غالب نورهای مورد استفاده نیز حکایت از این دارد که نورهای با رنگ سرد، بیشتر از رنگ های گرم در بین مردم طرفدار دارد. اکثر مصرف کنندگان و خریداران چراغ های روشنایی هنگام خرید محصول مورد نظر، اولویت هایی را برای آن مدنظر دارند که زیبایی منبع نوردهنده، کیفیت نوردهی آن، قیمت و نصب و نگهداری آن، به ترتیب از عوامل دخیل در خرید و جذب مشتریان به محصولات است.
در اینجا به بررسی عواملی می پردازیم که عوامل اصلی در روشنایی محیط هستند. قابلیت دید در ناحیه تامین روشنایی، مهمترین نیاز استفاده کننده در محیط است. این قابلیت به عواملی بستگی دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم.
شدت روشنایی: برای هر ناحیه تامین روشنایی خاص باید میزان منابعی از شدت روشنایی ایجاد شود. شدت روشنایی در سراسر ناحیه ای که تامین روشنایی آن مدنظر است باید به طور معقولی یکنواخت باشد. این بدان معنی است که سر تا سر اتاق باید به میزان مناسبی روشن شود. این امر به منظور اجتناب از ایجاد نواحی تاریک با وسعت زیاد است که ممکن است در حالتی که شخص بایستی از ناحیه تامین روشنایی مربوط به خود به اطراف نگاه کند بر تطابق چشم اثر بگذارد.
شدت روشنایی باید با استانداردهای مربوطه انتخاب شود.
سطوح مجاور: از تفاوت زیاد در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب شود. تفاوت بین شدت روشنایی سطوح مجاور نباید از نسبت ده به یک تجاوز کند. از این رو درخشندگی اطراف ناحیه تامین روشنایی باید کمتر از درخشندگی خود ناحیه تامین روشنایی باشد؛ در غیر این صورت، قابلیت دید در این ناحیه، مختل می شود.
همچنین ممکن است باعث خستگی چشم شود، زیرا در این حال باید خود را دو برابر شرایط جدید تطبیق دهد. ( مثل هر بار که چشم از صفحه تلویزیون به اطراف منحرف می شود و دوباره به صفحه بر می گردد).
در صورت تداوم این کار، چشم خسته شده و منجر به ناراحتی هایی از قبیل سردرد، خستگی مفرد و غیره می شود.
حفظ شدت روشنایی: به منظور اطمینان از اینکه شدت روشنایی مورد نظر همواره تامین می شود، باید تدابیری برای حفظ شدت روشنایی، تعمیر و نگهداری و تمیزکردن چراغ ها اتخاذ شود.
شدت روشنایی نباید هرگز به کمتر از 80 درصد مقدار توصیه شده افت کند. در طراحی های خوب روشنایی، برای جبران تقلیل نوردهی در نتیجه کهنگی لامپ و تجمع آلودگی روی چراغ ها، شدت روشنایی اولیه، بیشتر از مقدار لازم در نظر گرفته می شود.
کنترل خیرگی چشم: به منظور پیشگیری از ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم ناشی از منابع نوری، درخشندگی آنها در زاویه های دید معمولی باید محدود شود.
لامپ های بدون پوشش، باعث ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم می شوند زیرا درخشندگی آنها معمولاً خیلی زیاد است. این امر در مورد لامپ های فلورسنت بدون پوشش در حالتی که کار مداوم در زیر نور این لامپ ها مورد نیاز است نیز صادق است.
چراغ هایی همانند لامپ فلورسنت از نوع بلند با پایه های باریک، بدون استفاده از وسایل کنترل چشم از قبیل پخش کننده های منشوری یا شبکه ای به کار می روند. با این حال، در حالی که مدت زمان قرارگیری در زیر نور لامپ های فلورسنت بدون پوشش برای مثال در راهروهای اتاق استراحت و غیره کم باشد، استفاده از آنها قابل قبول است.
انعکاسات ناخواسته: برخی از انعکاسات ممکن است در کارایی یا راحتی اشخاص، اختلال ایجاد کنند؛ مثلا انعکاس نور از روی سطوح براقی که روی آنها مطالبی نوشته شده است. معمولاً این امر خارج از کنترل طراح روشنایی است؛ زیرا به وضعیت قرارگیری در ناحیه تامین روشنایی نسبت به منبع نوری بستگی دارد. توزیع روشنی سطوح داخلی اصلی: علاوه بر کنترل درخشندگی منابع نوری، روشنی سطوح داخلی اصلی از قبیل دیوارها، سقف ها و غیره از طرق زیر حاصل می شود:
۱ - درنظرگرفتن ضرایب انعکاسی مناسب برای سطوح
۲ -تامین روشنایی مناسب برای سطوح
هدف از اتخاذ این تدابیر، اجتناب از تفاوت های بیش از حد روشنی سطوح وسیع است که در میدان دید قرار دارند. تفاوت های خیلی زیاد در روشنی سطوح همانند و درخشندگی بیش از حد منابع نوری باعث خستگی مفرط چشم ها می شود. از طرفی در صورتی که روشنی، خیلی یکنواخت باشد، تاثیر آن ایجاد محیط خسته کننده یا افسرده کننده است. با اینکه توزیع روشنایی عمومی عامل اصلی است ولی شدت سایه ها نیز در محیط تاثیر می گذارد. شدت سایه ها به وسیله نوع توزیع نور تعیین می شود. مثلاً نوردهی با زاویه بسته باعث ایجاد سایه هایی با شدت زیاد می شود؛ در حالیکه لامپ های فلورسنت سایه هایی ملایم ایجاد می کنند. سایه های با شدت زیاد، معمولاً مناسب نیستند؛ به جز مواردی که هدف، ایجاد جلوه های ویژه باشد.
انتخاب مستقیم روشنایی: سیستم های روشنایی باید به گونه ای انتخاب شوند که توزیع روشنی مورد نیاز را ایجاد کنند. این بدین معنی است که در مورد آویز یا چراغ هایی که روی سطوح نصب می شوند، در دفاتر کار و اماکن، حداقل 30 درصد نور منتشره باید به طرف بدن باشد. در این صورت می توان از کافی بودن روشنی سقف اطمینان حاصل کرد.
روشنایی غیرمستقیم: نحوه عمل این نوع روشنایی به صورت توکار است. در این روش همه نورها به طرف سقف هدایت می شود و سایر سطوح در اتاق به وسیله انعکاس متقابل روشن می شود. نتیجه این امر، خسته کننده است؛ زیرا توزیع روشنی بیش از حد یکنواخت است. همچنین این نوع روشنایی کارایی خوبی ندارد و فقط در موارد خاص باید از آن استفاده کرد. محل قرارگیری چراغ ها: ترتیب قرارگیری چراغ ها به منظور نیل به توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه ای باشد که نورکافی به قسمت های بالایی دیوارها و سقف برسد.
این امر عموماً نیاز به یک طرح قرارگیری چراغ ها در فواصل یکنواخت دارد تا بدین ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین روشنایی حاصل شود. در حالی که ترتیب قرارگیری به صورتی است که فواصل بین چراغ ها از مقدار حداکثر نسبت به فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی کند و فاصله از دیوارها نصف این فاصله است.
در مورد توزیع با زاویه بسته: به منظور حصول اطمینان از اینکه روشنی دیوار کافی است چراغ ها را لازم است حتی نزدیک تر به دیوارها قرار داد. در مورد چراغ های با نوردهی به طرف بالا لازم است آنها را در فاصله حداقل 150 سانتی متر از نصف و حتی بیشتر از آن قرار داد؛ به طوری که نور به طرف بالا به خوبی روی سقف توزیع شود.
رنگ و ترتیب رنگ ها: علاوه بر انعکاسات مناسب، سطوح باید دارای رنگ های مناسبی باشند. به طور کلی رنگ ها نباید قوی یا خیلی ضعیف باشند. رنگ های قوی می توانند باعث خستگی مفرط چشم شوند. مخروط های چشم در اثر خسته شدن باعث دیگرگونی تاثیر رنگ ها می شوند. رنگ های ضعیف نیز به همین صورت باعث خستگی چشم می شوند.
ترتیب رنگ ها در قسمت اصلی داخل اماکن بایستی ساده و غیر مزاحم باشد. به کمک مراکز آسودن بصری به شکل صفحات آویزان از دیوار مثل تقویم و ... محیطی که از نظر بصری رضایت بخش است، ایجاد می شود. از پنجره ها نیز برای این منظور استفاده می شود.
رنگ های گرم عبارتند از: قرمز، زرد، کرم، قهوه ای و... .
رنگ های سرد عبارتند از: آبی ها و سبزها و... .
انتخاب رنگ به محیط احساسی که تمایل به ایجاد آن است، بستگی دارد. رنگ های گرم از لحاظ بصری مهیج هستند؛ در حالی که رنگ های سرد، آرامبخش و متعادل هستند. تاثیر دیگر رنگ های گرم یا سرد روی اندازه های ظاهری اتاق است که کوچک تر و بزرگ تر از مقدار واقعی به نظر برسند. رنگ های گرم باعث کوچک تر به نظر رسیدن اتاق می شوند؛ در حالی که رنگ های سرد، اتاق را بزرگ تر نشان می دهند.
انتخاب رنگ نور منبع نور به عوامل زیر بستگی دارد:
۱ -کاری که در ناحیه تامین روشنایی انجام می شود.
۲ - شرایط داخل اماکن
۳ - سازگاری با سایر منابع نوری موجود مثل لامپ های نور زرد
برخی از کارهایی که در ناحیه تامین روشنایی انجام می گیرند، نیاز به منابع نوری با بازده رنگ بسیار خوب دارند. مشخصه های منابع نوری در هر دو مورد بازده رنگ و دمای رنگ برای این کاربردها معمولاً در استانداردهای مربوطه تعیین می شوند.
انتخاب دمای رنگ به شدت روشنایی بستگی دارد. در شدت روشنایی کم، نیاز به دمای رنگ پایین است و در شدت روشنایی زیاد، نیاز به دمای رنگ بالا . این انتخاب احتمالاً پیرو این مسئله است که نور روز معادل دمای رنگ بالا با شدت روشنایی زیاد پنداشته می شود، در حالی که دمای رنگ پایین که بشر هنگام شب در اطراف آن می نشست، برابر با شدت روشنایی کم تصور می گردید. انتخاب صحیح منابع نوری و ترتیب رنگ ها یک امر تجربی است، زیرا در مورد اینکه رنگ های مختلف در زیر نور منابع نوری مختلف و در محیط های مختلف چگونه به نظر خواهند رسید جز با تجربه شخصی نمی توان نظر داد.
رنگ نور آن تاثیر حسی است که به وسیله مجموعه طول موج های مختلفی که توسط چشم دریافت می شود، ایجاد می گردد. رنگ نور را نباید به عنوان یک مشخصه سطوح منعکس کننده نور تلقی کرد. رنگ نورهای منعکس شده از سطوح، به انتخاب نوع منبع نوری بستگی دارد. نهایتاً اینکه تصمیم گیری در مورد اینکه یک سطح رنگی در زیر نور یک منبع نور خاص چه رنگ به نظر خواهد رسید با استفاده از تجربیات عملی ممکن می گردد.  

 

 

 

 

 

 

 

 

تحولی در محیط کار

فنگ شویی در محل کار و میز مطالعه

اولین قدم ببینید میزتان کجا قرار گرفته است؟ میزتان نباید جلویش دیوار باشد، بهتر است دیوار در پشتش باشد، اگر دیوار جلوتان باشد مثل این است که یک مانعی جلوی روی تان قرار گرفته است. اگه دقت کنید حس می کنید که آدم کلافه یا زود خسته می شود، ترجیحا میز باید رو به در ورودی باشد بطوری که مسلط به اتاق باشید، حتی اگر نمی توانید جایش را تغییر دهید یک آینه روی میز قرار دهید که در را ببینید!

چیدمان روی میز

مطلب بعدی مرتب بودن روی میز است به هم ریختگی روی میز ما را دچار حس گیجی می کند، پس روی میزتان را مرتب کنید.

در فنگ شویی جهت ها خیلی مهم هستند. هر جهتی یک ویژگی دارد مثلا برای طراحی یک خانه پیشنهاد فنگ شویی برای قرار گیری آشپزخانه، اتاق، نشیمن و ... بر اساس این جهات است که متفاوت با دانسته های ما نیست، همان دانسته ها است ولی دلایل اش خوب خیلی جالب است. حالا در مورد میز کار هم این جهات را اعمال می کند که مثلا چه چیزهایی کجای میز قرار بدیم تا با دیدن اونا حواس مان به یک سری چیزها باشد.

وسط میز مهمترین جای میز است، مرکز نیرو، پس اگر روی میزتان کامپیوتر هست حتما وسط باشد یا هر چیز دیگری که بخش اصلی کارتان هست را وسط قرار دهید.

یکی از مسائل مهم هنگام کار حفظ خونسردی است. در فنگ شویی جهت چپ نشان دهنده خونسردی و شجاعت است:

  • جنوب غربی - خونسردی
  • شمال غربی - شجاعت

گفته می شود ترجیحا یک تمثال مذهبی یا کارت پستالی از طبیعت در این بخش قرار داده شود.

سمت راست هم مربوط به توجه و ارتباطات است، بهتره در این سمت یک کره زمین و چند شاخه گل قرار داده شود. کره زمین برای اینکه یعنی شما طالب مشتریان زیادی هستید و این حس نا خودآگاه در شما تقویت می شود.

از آنجایی که کامپیوتر یکی از اصلی ترین منابع تجارت است باید سعی کنیم صفحه آن را همیشه تمیز کنیم، این کار اولین تاثیر مثبت بر روی خودمان دارد. همان طوری که می دانید گرد و غبار روی صفحه کامپیوتر خیلی هم خطرناک هستند!

توصیه می شود حتما وقتی کامپیوتر خاموش است (کامپیوتر داخل اتاق مان) با کاور رویش را بپوشانیم. خصوصا روی صفحه مانیتور. اگر بخصوص محل خوابیدن ما هم توی همان اتاق باشد. (در مورد آینه هم این مورد رعایت شود)

برای تصویر پس زمینه، زمینه ای که در آن از رنگ ارغوانی ملایم استفاده شده باشد به ذهن آرامش بیشتری می دهد

فنگ شویی مخالف هر گونه انباشتگی در هر زمینه ای است. در این مورد هم باید روی دسکتاپ خیلی خلوت و منظم باشد، و برای اینکه این احساس به ما دست ندهد که سرمان با انبوهی از کار شلوغ شده این نظم و ترتیب را در همه فولدرها و درایوها و … باید رعایت کنیم. همچنین از شلوغ شدن ایمیل ها نیز باید خودداری شود.

معماری های بی نظیر دنیا

آشیانه پرنده


طرح مواج بنایی زیبا که استادیوم ملی چین است . این بنا معروف به آشیانه پرنده است و بزرگترین سازه ساخته شده از فلز به شمار می رود که 5 سال ساخت و تکمیل آن به طول انجامید.

کلیسای جامع پوشیده از رنگ های آبنبات


بنایی بسیار زیبا و شاد سرشار از انرژی، درخیابان بسیل مسکونمونه بی نظیری است که استعداد و نبوغ روس ها را به معرض نمایش گذاشته است.

نزدیک تر به خدا


منار آلم مینستر که گویی آسمان را درمحله آلم واقع در آلمان به دو نیم کرده است، مدت ها به عنوان اثری بی نظیر شناخته می شد به سفارش یکی از شخصیت های زمانه تاسیس این بنا در قرن چهاردهم آغاز شد اما تا سال 1890 کار تکمیل آن به طول انجامید.  ان بنادرزمان خودبه عنوان بلندترین کلیسای جهان به شمار می رفت.

یک شاهکار هنری


این اثر هنری بسیار زیبا  ساخت آن به دستور ملکه الیزابت دوم در سال 1973 آغاز شد. طراح و معمار آن به دلیل کشاکش مسئولان دولتی هرگز نتوانست پایان شاهکار خود را ببیند.

جذاب و عظیم


این بنا ی تاثیر گذار و با ابهت در دو وجه ساخته شده است تا دو بلوک بزرگ فلزی از دو سر به هم پیوند بخورند. این دو بلوک معظم بالاخره در سال 2007 به هم متصل شدند. هم اکنون این محل خانه سینمایی مرکزی در چین است.

مناره ای الهام بخش


دبی، بلندترین آسمان خراش به نام برج خلیفه - طرحی مرکب از دو برج مسکونی وتجاری که مدت هایی طولانی رکورد های جهانی را شکست و رسیدن به این رکورد را دست نیافتنی کرد. این برج که توسط معماران آمریکایی طراحی شده است هزینه ای بالغ بر 15 میلیارد دلار داشته است.

برج های دوقلو


برج های دو قلوی مالزی از سال 1998 تا 2004در صنعت برج سازی  حرف اول را می زدند.


 جزیره ساخته دست بشر


هر چند این تصویر تا حد ممکن تصور ساخته بشری بودن جزیره را غیر ممکن می کند اما واقعیت این است که تمام اجزا ساخته شده این جزیره از مواد و مصالح ساخته شده به دست انسان کامل شده . جزیره پالم ایسلند( نخل خرما) در دبی است  که طرح معماری و مهندسی خارق العاده و برجسته ای به شمار می رود.

گنبد دو هزار ساله


طرحی ارزشمند و دقیق به جا مانده از گذرگاه تاریخ انگلستان . این پرده گنبدی متعلق به زمان های بسیار اکنون  در حال از بین رفتن است ،اما این اثر در جنوب لندن هم چنان توجه  بسیاری را به خود جلب کرده است  وشگفت زده می کند.

زندگی آینده در زمان حال


این بنا با نام لاتین خود " بیوسفیر 2 و لانگ" بنایی کاملا مجهز، نمایانگر بزرگترین و نزدیک ترین طرح ممکن و مناسب زیست محیطی است که تا به حال ساخته شده است.

مکعب آبی


طرحی که تا به حال نظیر آن دیده نشده، طرحی که اولین بار با نقش های تراشیده شده بر روی دیوار ترسیم شده است و همانند سنگ های آسمانی است


عکس های پنت هاوس 23 میلیارد تومانی در تهران
یک برج اشرافی در کامرانیه تهران که قیمت پنت هاوس این برج 23 میلیارد تومان برآورد شده است.



سالن سینمای سه بعدی با سیستم صوتی دالبی ساراند، سالن بیلیارد با میز اسنوکر، دو فضای مجزا با مساحت بالغ بر 500 متر مربع جهت استخر ، سالن Gym با دستگاه ورزشی ، کنترلرهای هوشمند ABB با امکان تنظیم دما ، نور ، صدا یا موسیقی تنها بخشی از امکانات سوپر رویایی برج هستند.

در آشپزخانه ها هم از تجهیزات اجاق گاز، فر، مایکروویو، قهوه ساز و ماشین ظرفشویی استفاده شده که همگی توسط یک برند آلمانی معروف ساخته شده اند. سازندگان برج می گویند این سازه تا 8/6 درجه در مقیاس ریشتر در برابر زلزله مقاوم است!

به گزارش ایران ناز برای خرید ارزان ترین واحد در طبقه اول ساختمان به چیزی حدود پنج میلیارد تومان ناقابل نیاز خواهید داشت. بهترین واحد برج یک پنت هاوس 1400 متری دوبلکس است که حدود 23 میلیارد تومان قیمت دارد. تنها پورسانت معامله این واحد 230 میلیون تومان تخمین زده می شود.
 














معرفی رشته معماری و گرایشات آن

معرفی رشته معماری و گرایشات آن

ـ معماری ـ معماری منظر ـ مدیریت پروژه و ساخت ـ طراحی شهری ـ برنامه ریزی شهری ـ تکنولوژی معماری ـ انرژی معماری ـ مرمت ابنیه سنتی ـ مطالعات معماری ایران ـ معماری اسلامی 

معماری: رسالت اصلی رشته معماری ،طراحی ساختمان های مفید ، زیبا و اصیل و ساماندهی به محیط مصنوع و شکل دهی به فضای زندگی انسان در توازن با طبیعت متناسب با ارزش ها و شرایط فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و فنی جامعه است . معماری در هر عصر گویای نحوه زندگی اجتماعی ، سیاسی،اقتصادی مردم آن سرزمین می باشد و به همین دلیل برای آگاهی از آنچه در آن مکان گذشته است به مطالعه معماری آن زمان می پردازند. معماری ضمن اینکه یک رشته فنی مهندسی است ، در عین حال تخصصی مرتبط با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است . به همین جهت آموزش در رشته معماری به عنوان یک تخصص چند رشته ای شامل مباحث فنی و مهندسی می شود ، همینطور بر خلاقیت ، ذوق هنری و بنیان های زیبایی شناسی و مهارت های حرفه ای تکیه دارد و نیز از مباحث علوم اجتماعی ، اقتصادی و روانشناسی بهره می گیرد. متخصص این رشته فردی است چند بعدی و دور اندیش ، با ذهنی خلاق و تفکری نظام مند و همراه با مهارت های حرفه ای مناسب. در این راستا متخصص این رشته مسائل مطرح در حوزه معماری را به درستی تحلیل و ارزیابی کرده ، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری ، پالایش و سازمان داده ، آنها را در طراحی ساختمان ها و فضای دلنشین و زیبا بکار می بندد به طوریکه کیفیت زندگی افراد جامعه به صورت روز افزون بهبود یابد .

معماری منظر: معماری منظر رشته ای است که از لحاظ آموزش آکادمیک در کشور ما عمر کوتاهی دارد و هنوز جایگاه واقعی خود را در فرهنگ عمومی و جامعه حرفه ای به دست نیاورده است . علت این امر را می توان در عدم ارائه تعریفی جامع از آن برای عموم ،مشخص نبودن حوزه فعالیت آن و تداخل رشته های وابسته جستجو کرد . این تخصص یک تخصص بین رشته ای است که ریاضیات ، علوم مهندسی ، هنر ، تکنولوژی علوم اجتماعی ، سیاست و فلسفه را شامل می شود . فعالیت معمار منظر می تواند از طراحی یک پارک ملی تا طراحی زیر ساختهای شهری و مدیریت زمینهای بکر و احیا؛ اراضی مخدوش شده مثل معادن یا محوطه های دفن زباله را در بر می گیرد . معمار منظر بر روی انواع ساختارها و فضاهای بیرونی اعم از کوچک و بزرگ ، روستایی و شهری با مصالح نرم و سخت و مسائل هیدرولوژیکی و اکولوژیکی متفاوت فعالیت می کند .

حوزه فعالایت معمار منظر را می توان در حیطه های زیر خلاصه کرد: ـ برنامه ریزی برای توسعه های جدید از لحاظ فرم و مقیاس ـ طراحی منظر خیابانها و زیر ساختهای عمومی شهری ـ طراحی محوطه برای مدارس ،دانشگاهها ، بیمارستانها ، هتلها و . . . ـ طراحی پارکهای عمومی ، پارکهای موضوعی و فضاهای ورزشی ـ طراحی محوطه های مسکونی ، شهرکهای تجاری و صنعتی ـ برنامه ریزی برای ساخت بزرگراه ها ، ساختارهای حمل و نقل ، پلها و . . . ـ طراحی فضای شهری ، میدانها و پیاده راه ها و طراحی منظر راه ها ـ سازماندهی باز سازیهای شهری ـ ساماندهی مناظر طبیعی ، تاریخی و توریستی ـ حفاظت از باغهای تاریخی ـ بر نامه ریزی ساخت مخازن ، سدها ، نیروگاه ها و صنایع بزرگ ـ ارزیابی محیط و منظر ، ارائه طرح برای مدیریت سرزمین و آمایش آن

شهر سازی: شهرسازی دانشی است که هدف و وظیفه اصلی آن ایجاد زمینه و بستر مناسب برای زیست “انسان ” است . در عین حال شهرسازی ، در کنار مدیریت شهری ، وظیفه آماده سازی شرایط لازم برای تحققآرمانها و آرزوهای جمعی ساکنان شهرها را نیز بر دوش دارد و می باید موقعیت را برای حرکت انسان شهر نشین به سوی کمال مطلوب جامعه فراهم آورد. علاقمندان این رشته می توانند تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش شهر سازی و در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های برنامه ریزی شهری ، طراحی شهری ، و سه رشته پیشنهادی برنامه ریزی مسکن ، برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت شهری و در مقطع دکتری ، در گرایش شهرسازی ادامه دهند .

در ذیل به برخی از زمینه های کاری اشاره می شود : ـ تهیه طرحهای شهری و منطقه ای (جامع ، تفصیلی،هادی و . . .) ـ مشاوره در امور شهری و منطقه ای به مدیران و مسئولان رده بالا ـ فعالیت در شهرداریها ، استانداریها ، وزارتخانه های مربوطه  ـ نظارت بر ساختمانهایی با ارتفاع بیش از ۸ طبقه بر طبق قانون  ـ انجام پروژه های محوطه سازی ـ برنامه ریزی و طراحی شهرکهای گوناگون ( مسکونی ، صنعتی ، تجاری ) ـ برنامه ریزی و طراحی شهرهای جدید ـ مکان یابی عناصر و کاربریهای گوناگون شهری  ـ توانایی راه اندازی و استفاده از سیستم  ـ فعالیت گروهی با سایر تخصصها در پروژه های گوناگون  ـ فعالیت در مشاوران خصوصی و نیمه خصوصی شهر سازی ، معماری و . . . 

در این گزارش دو زیر مجموعه به شرح زیر است : ۱- طراحی شهری: به طور خلاصه این گرایش نحوه طراحی فضاهای شهری و نحوه قرار گرفتن ساختمان ها در یک مجموعه و روابط حاکم بر شکل گیری ساختمان های شهری را مورد بررسی قرار می دهد . ۲- برنامه ریزی شهری و منطقه ای: فعالیت های گرایش برنامه ریزی شهری عموماً در خصوص تهیه طرحهای جامع و یا تفصیلی شهرها و تهیه طرح های توسعه شهر ها در راستای اهداف اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی هر شهر و یا منطقه می باشد . زمینه های کاری این گرایش مشابه گرایش طراحی شهری است .

مدیریت پروژه و ساخت: وظایف اصلی یک مدیر پروژه را می توان ایجاد هماهنگی لازم در اجرای فعالیتها برای کاربرد مناسب منابع و امکانات ، به منظور رسیدن به هدف نهایی پروژه دانست . در ایجاد این هماهنگی ،الزاماًمحدودیت های زمانی ، بودجه ، نیروی انسانی ، تجهیزات مواد و سایر منابع و امکانات ، همچنین محدودیت های مربوط به کیفیت کارهای قابل اجرا و روشهای اجرای قوانین و مقررات حاکم بر محیط و بسیاری از محدودیت های دیگر که به نوعی با فازهیی مختلف پروژه ارتباط خواهد داشت مورد نظر قرار می گیرند . برای انجام وظایف ، مدیر احتیاج به برنامه ریزی ،سازماندهی، رهبری و کنترل خواهد داشت .

تکنولوژی معماری: این رشته ضمن توجه به مباحث عمومی رشته به طور مشخص بر طراحی فنی ساختمان و روش های بهینه ساخت آثار معماری و استفاده از تکنولوژی های مناسب در طراحی ، ساخت و بهره برداری از بنا تاکید می ورزد . فارغ التحصیلان این رشته به عنوان یک مهندس حرفه ای زمینه های کاری مناسبی در بخشهای خصوصی و یا دولتی به عنوان طراح یا ناظر پروژه و یا مدیر پروژه خواهند داشت.

انرژی معماری: شاهکارهای معماری سنتی مانه تنها الگوهای تمام عیاری را در مورد هماهمنگی ساختمان با طبیعت استفاده از انرژی های تجدید پذیر و عوامل مناسب سازگاری با چرخه های اکولوژیک و حذف پسماند عرضه کرده است در این رشته از یک طرف سعی در حد اکثر استفاده از امکانات محیط طبیعی و استفاده بهینه از فن آوری های معاصر و جدید دارد ، از طرف دیگر به مصرف بهینه منابع ، حذف پسماند و کنترل آلودگی های محیطی تاکید می ورزد . این گرایش یکی از جدیدترن گرایش ها در سطح ملی و بین المللی است.

مرمت ابنیه سنتی: مطالعه ، حفاظت ، مرمت و احیای بناها ، مجموعه ها ، محوطه ها و بافت های تاریخی عرصه های مسکونی کشور ، امری ضروری است . معماران و مهندسین این امر بسیار فنی ، فرهنگی و هنری را به عهده دارند باید علاوه بر اشراف و تسلط لازم بر ابعاد تخصصی و مفاهیم امروزی حرفه ی خود ، نظری هوشیارانه و عالمانه به گذشته داشته باشد .  فارغ التحصیلان مرمت و احیای بناهای تاریخی در واقع مهندسین معماری امروزین هستند که فرا گرفته اند چگونه “امروز” را با بهره گیری از تجربیات “گذشته ” برای “آینده ” بسازند . افرادی که می توانند پلی بین معماری گذشته و آینده ایجاد کنند . این دسته از متخصصان تاریخ را خوب می شناسند و می توانند آثار تاریخی را تجزیه و تحلیل کرده و بخوانند و مفاهیم و ارزش ها آن را استخراج و هوشیارانه به کار گیرند و با بیانی امروزی به جامعه معرفی نمایند . متخصصان این رشته قادر خواهند بود به یاری اطلاعات و دانش عمومی ، نظریو تحقیقاتی و تجربه علمی در مرمت و احیای هزاران بنای تاریخی که در اختیار واحدهای دولتی از قبیل سازمان میراث فرهنگی کشور است ، نقش موثری داشته باشند . همچنین می توانند در برنامه ریزی برای مرمت بناهای تاریخی کشور و تعیین اولویت های ضروری با هماهنگی مسئولین و دستگاههای مربوط مشارکت کرده و بر حسب ضرورت در مورد کارهای اجرایی مرمت نیز سهیم باشند .

معمار کیست؟

معمار کیست؟

تعریف معمار

قدمت معماری به عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه، به قدمت تاریخ بشر می رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است.
معماری در دنیای کهن به‌عنوان حرفه‌ای مطرح بود که از یک سو از فنی‌ترین حوزه‌های مربوط به علوم‌ ساختمانی تا هنری‌ترین مباحث مربوط به زیبایی‌شناسی، و از سوی دیگر از طراحی در مقیاس کوچک یک عنصر تأسیساتی مانند یک آب‌انبار یا پل کوچک یا اصطبل تا طراحی یک محله و یک شهر را دربر می‌گرفت و هر چند که در هر یک از حوزه‌های فوق‌ افرادی صاحب‌نظر و حرفه‌ای‌تر بودند و سلسله‌مراتبی نیز بین معماران گوناگون وجود داشت، اما در مجموع همه فعالیت‌های فوق در حوزه معماری قرار داشت.

 

معماری به عنوان اجتماعی‌ترین هنر بشری با فضای اطراف انسان مرتبط است. حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا امروز و در آینده، لحظه‌ای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود. شهرها پر از ساختمان‎هایی هستند که با استفاده از هنر و مهارت‎های علمی و ریاضی طراحی شده‎اند. این مهارت‎ها در ترکیب با هم عناصر زیبایی‎شناسی نامیده‎ می‎شوند. اصول زیبایی‎شناسی برگرفته از هنر، علم و ریاضیات در طراحی معماری مورد استفاده قرار می‎گیرند، مثل کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای ایجاد یک الگو، توازن، ریتم، کنتراست و وحدت. این عناصر در کنار هم به معماران اجازه می‎دهند تا ساختمان‎های زیبا و مفید خلق کنند. به بیان بهتر، اصول زیبایی‎شناسی به اضافه جنبه‎های ساختاری به ساختن یک ساختمان موفق کمک می‎کند…….
موضوع معماری درباره فضاست. تعاریف مختلفی که تاکنون از معماری ارائه شده است، اغلب به گونه‌ای بر اهمیت فضا در معماری تاکید می‌کنند، بطوری‌که وجه مشترک بسیاری از این تعاریف، در تعریف معماری به عنوان فن سازماندهی فضا است. به عبارت دیگر موضوع اصلی معماری این است که چگونه فضا را با استفاده از انواع مصالح و روش‎های مختلف، به نحوی خلاق سازماندهی کنیم. از دیدگاه اگوست پره(Auguste Perret) ، معماری هنر سازماندهی فضاست و این هنر از راه ساختمان بیان می‌شود. ادوارد میلر اپژوکوم (Edvard Miller Upjokom) نیز معماری را هنر ساختن و هدف کلی آن را محصور کردن فضا برای استفاده بشر تعریف می‌کند. به گفته لامونت مور (Lamont Moore) نیز معماری هنر محصور کردن فضا جهت استفاده بشر است.

معمار کیست ؟

ویترویوس پدر معماری در قدیمی ترین کتاب معماری موجود ( ده کتاب معماری ) ویژگیهای معمار را چنین بیان می کند :
معمار باید به علوم و معارف گوناگون آراسته باشد، چون با قوه تمییز او است که تمامی آثار دیگر هنرها به محک در می آید. معرفت معمار فرزند علم و عمل است . عمل، ممارست مداوم و منظم در کار است یعنی کاردستی با انواع مصالح ، طبق یک نقشه و عمل ، قدرت بیان و نمایش چابک دستی معمار است طبق اصول تناسبات.
پس معمارانی که کسب مهارت دستی را مراد خویش قرار داده اند بی علم ، هیچ زمان نتوانسته اند منزلتی را بیابند که سزاوار مرارتهایشان باشد، چون آنانکه فقط بر علم و تتبع تکیه کرده اندکه بی گمان به دنبال صورت بوده اند و معنی.
لکن آنانکه معرفتی کامل از علم و عمل دارند ، همچون مردانی تا بن دندان مسلح ، بی درنگ به مراد خود دست یافته اند و افتخار را نصیب خویش کرده اند.
در همه امور ، خاصه معماری ، دو چیز است :‌ آنچه معین است و آنچه به چیزی معنی می بخشد. انچه معین است ، موضوعی است که از آن سخن می گوییم و آنچه معنی می بخشد ، اثباتی است طبق اصول علمی.
پس آنکس که خود را معمار می خواند باید در دو هر متبحر باشد. او باید بالذات با استعداد باشد و هم مستعد تعلیم دیدن.
معمار باید تعلیم دیده باشد تا از خود خاطره های ماندنی تر در رسالتش بجا بگذارد.
معمار باید علم رسم نقشه را بداند تا بتواند بی فوت وقت طرحهایی ترسیم کند ، برای بیان شکل کاری که پیشنهاد می کند.
هندسه نیز کمکی بزرگ به معماری است. خاصه اینکه به ما کاربرد خط کش و پرگار را می آموزد تا در تهیه نقشه های ساختمان در محدوده املاک آمادگی یابیم و گونیا و تراز و شاغول را به درستی به کار بریم.
علم روشنایی را نیز باید بداند چرا که با آن و با استفاده از هندسه نور درون ساختمانها می تواند از نقاط معین ساختمان رسم شود.معرفتی گسترده از تاریخ لازم است ، زیرا در میان بخشهای تزیینی ساختمان ، بسیاری از نقوش هستند که معنی نهفته در آن را باید بتواند برای دیگران بیان کند.
و اما فلسفه که معمار را بلند نظر و نه خود بین و خاضع ، عادل و درستکار می سازد بدون آزمندی . این اهمیتی بسزا دارد ، چرا که اثری نمی تواند بدون صداقت و راستی به درستی خلق شود. معمار نباید آزمند باشد و خاطر خود را با اندیشه ی کسب در آمد مشغول نماید. اینها همه از جمله احکام فلسفه است.
معمار همچنین باید موسیقی را نیز درک کند تا بتواند از علم فواصل موسیقی و ریاضی آگاهی داشته باشد.
معمار باید علم طب را به علت مسائل اقلیم ها ، هوا ، صحت و عدم صحت زمینها و استفاده از آبهای مخلف را بداند. زیرا بی این ملاحظات صحت در یک خانه فراهم نخواهد شد.
او باید قوانین را بداند. باید قوانینی را بداند که در ساختمانهایی که دیوارهای مشترک دارند لازم است ، با توجه به آبی که از پلکان می ریزد و نیز قوانینی درباره ی زهکشها ، پنجره ها و تامین آب و سایر مقوله ها از این دست باید بر معماران شناخته شده باشد تا پیش از آن ساختمانها را بنا نگذارند و پس از پایان یافتن کار به حل بپردازند.
با نجوم است که ما شرق و غرب و شمال و جنوب را و همچنین با علم افلاک اعتدالین ، زمان تحول و مسیر ستارگان رامی یابیم . اگر کسی به این امور آگاهی نداشته باشد ، نخواهد توانست نظریه ی ساعتهای آفتابی را بفهمد.
وی می گوید: من فکر می کنم هرکسی حق ندارد عجولانه خود را معمار بنامد بی آنکه از کودکی از پله های این علوم بالا رفته باشد و با این گونه دانش ، هنرها و علوم مختلف پرورش یافته ، به اوج سرزمین مقدس معماری برسد. شاید در نزد بی تجربه ها شگفت نماید که طبیعت انسانی بتواند اینچنین موضوعات زیادی را درک کند و به خاطر بسپارد. اگرچه مشاهده ی این امر که تمامی علوم پیوندی مشترک از یگانگی و وحدت دارند ، به این باور منجر خواهد شد که امر مزبور به سادگی می تواند تحقق یابد.
البته اینکه پیتئوس ( سازنده معبد میروانا در پیرنه ) گفت : « معمار باید در تمام هنر ها و علوم خبره باشد ، بسیار بیش از مردانی که هر یک با کار خود و ممارست در آن ، یک مبحث را به حد کمال رسانیده اند . » در واقع تحقق نمی یابد.
پس معمار نباید باشد و نمی تواند باشد ادیبی چون ارسطرخس ، هر چند از ادب بی بهره نباشد ، نیز موسیقی دانی چون اریسو کزنوس هرچند از موسیقی به بهره نباشد و نیز نقاشی چون آپلس هر چند در طراحی بی مهارت نباشد و پزشکی چون بقراط هر چند از طب بی بهره نباشد……

تاریخچه معماری

تاریخچه معماری

هنگامی  که تاریخچه معماری را بررسی می کنیم به زمان نوسنگی می رسیم. تاریخ معماری به تاریخ پیدایش بشر بر می گردد. یعنی صدها سال پیش از تولد مسیح نیز هنر معماری بین انسان ها رواج داشته است. فرهنگ ساخت و ساز در جنوب شرقی آناتولی، سوریه و عراق حدود ۸ هزار سال قبل از میلاد و در جنوب شرقی اروپا، حدود ۷ هزار سال قبل از میلاد مسیح پدیدار شده و رواج یافته است.  مردمی که از فرهنگ نئولیتیک (نوسنگی) برخاسته اند، معماران بسیاری خوبی به شمار می رفته اند. اگر به مواد مورد استفاده و طراحی های آنها نگاه کنید، به خوبی می توانید خلاقیت و زیبایی را در آنها احساس کنید.همه خانه های متعلق به آن زمان با گچ به خوبی پوشانده شده اند.

بیشتر خانه های آن زمان مملو از نقاشی های دیواری از انسان ها و حیوانات هستند.

خانه هایی با سقف های بلند، قبرهای بزرگ، اتاق هایی برای مقبره ها، تپه های خاک، انباری از سنگ های چخماق از ویژگی های معماری خانه های آن زمان است.

یونان، روم و بیزانس در تاریخ معماری، طراحی های بسیار کلاسیک دارند. اگر به سبک بناهای معماری یونان نگاه کنیم، متوجه می شویم که به ایجاد فضاهای باز که در آن زمان «اگورا» به معنای بازار نامیده می شدند، بسیار اهمیت می داده اند.  در اطراف این بازارها، انواع معابد، فروشگاه ها و ساختمان های عمومی ساخته شده اند. اوج تحول معماری را نمی توان بدون نقش رومی های باستان دانست. رومی ها نخستین افرادی بودند باعث پیشرفت هنر معماری در دنیا شدند. استفاده از سنگ های مرمر و بتن در ساخت بنا و طراحی آرک ها و قوس های زیبا، مواردی بودند که رومی ها بنیانگذار آنها هستند.

دو مورد جالب دیگر که مربوط به آن دوره است، استفاده از پوشش های سیال در ساخت گنبدها و کف بناهای سلطنتی امپراطوری روم است. در زمان امپراطوری، روم ها ساخت پل و جاده را آغاز کرده بودند. آب گرم و حمام های عمومی نیز در آن زمان رونق گرفت و اهمیت بیشتری به ساخت آنها داده شد.

معماری بیزانس، در واقع شکل پیشرفته معماری رومی است. معماری بیزانس و رومی بسیار شبیه یکدیگر هستند. ویژگی هایی که تفاوت آنها را نشان می دهد اضافه شدن موارد زیر به معماری بیزانس است:

• پیچیدگی های هندسی • استفاده از آجر و گچ در ساخت و ساز • بکار گیری تزئینات حکاکی شده به جای موزاییک • ساخت گنبد در بالای ستون ها • استفاده از ورقه های نازک مرمر سفید در ساخت پنجره

اگر به مواد استفاده شده در ساخت بنای ساختمان های آن دوره نگاه کنیم، متوجه نوآوری و خلاقیت در طراحی و ساخت آنها می شویم. حدود ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بود که معمارهای یونانی شروع به استفاده از سیمان در طراحی و ساخت بناهای خود کردند. البته قبل از آن از موادی همچون گچ در ساخت بناها استفاده می شد اما هیچ کدام از آنها استحکام سیمان را نداشتند. برای استحکام بیشتر، رومی ها از گدازه های آتشفشان در بناها استفاده می کردند. سیمانی که رومی ها استفاده می کردند، «سیمان پوزولانی» نام داشت. این سیمان، محکم ترین سیمان موجود در طول تاریخ است. تا پیش از ساخت سیمان پورتلند، سیمانی محکم تر و سفت تر از پوزولانی ساخته نشده بود. اما سیمان Portland در استحکام، رکورد پوزولانی را شکست.

در قرن ۱۹ میلادی، همه سبک های معماری و مواد کاربردی در آنها ترکیبی از همه سبک های مختلف در طول تاریخ بود. موادی که در حال حاضر در معماری ما استفاده می شود، از دوران باستان گرفته نشده است. همین مساله باعث تفکیک معماری باستانی و معماری کنونی است. استفاده از آهن در ساخت بنا به قرن ۱۹ میلادی بر می گردد. در حدود سال ۱۸۴۰ میلادی بود که از آهن در معماری بناها برای اولین بار استفاده شد. در آن زمان آهن بیشتر برای ساختمان های ضد حریق بکار می رفت. چینی ها کمی زودتر استفاده از آهن را در معماری خود رواج داده بودند. اما در انگلستان، همزمان با ساخت نخستین مرکز خرید ضدحریق توسط «ویلیام استات» در سال ۱۷۹۲ میلادی در «دِربی»، استفاده از آهن نیز در بناها رونق یافت.

شیشه نیز از جمله ابزار و موادی است که در قرن ۱۹ میلادی در ساخت و معماری بناها مورد استفاده قرار گرفت و در کنار خشت و آهن، به جزو جدانشدنی معماری ساختمان ها اضافه شد و به سرعت رواج پیدا کرد. «قصر کریستال» یکی از بناهای بسیار زیبا و چشمگیر زمان های قدیم است که با استفاده از آهن و شیشه طراحی و ساخته شده است. المان دیگری که بعدها به معماری اضافه شد، سازه های پیش ساخته بودند. Paxton، نخستین ساختمانی بود که با دیوارها و عناصر پیش ساخته ساخته شد.

معرفی رشته معماری

معرفی رشته معماری

معماری در لغت به معنای علم بنائی و آباد سازی آمده و معمار به معنای بسیار عمارت کننده و کسی است که در آبادانی جهان می کوشد. قدمت معماری به عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه، به قدمت تاریخ بشر می رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است. از این رو می توان گفت که رشته مهندسی معماری به دلیل این خصلت و به ویژه با توجه به ماهیت هنری و نقش مهمی که خلاقیت هنری در آن ایفا می کند اساساً با سایر رشته های مهندسی متفاوت است.

دروسی مانند ترکیب ها، طراحی ها، دروس نظری معماری دروس خاصی هستند که عموماً به شیوه آتلیه ای یا کنفرانس های دانشجویی برگزار می شود و از نظم و قاعده مشخصی پیروی نمی کنند. مفاهیمی که در این دروس وجود دارد برپایه طرز تفکری کاملاً متفاوت با دروس دبیرستان بوده بدین رو موفقیت فرد در دوره دبیرستان و کنکور تضمینی برای اقبال فرد در این دروس به شمار نمی رود. داشتن استعداد هنری و به کار گرفتن عنصر خلاقیت در روند طراحی لازم موفقیت است. و نکته دیگر آنکه از دست دادن آینده شغلی برای فرد اهل ذوق رابطه ای با عدم توفیق در تحصیلات آکادمیک معماری ندارد چه بسا همین فرد بتواند یک مهندسی ناظر خوب، مدیر پروژه، برنامه ریز شهری بشود

 

دروس رشته :

۱ آشنایی با سیر هنرها ۲ آشنایی با مبانی برنامه‌ریزی کالبدی ۳ آشنایی با مرمت ابنیه ۴ آشنایی با معرماری معاصر ۵ آشنایی با معماری اسلامی ۶ آشنایی با معماری جهان ۷ اخلاق معماری ۸ انسان، طبیعت، معماری ۹ ایستایی ۱۰ برداشت از بناهای تاریخی ۱۱ بیان معماری ۱ ۱۲ بیان معماری ۲ ۱۳ تأسیسات مکانیکی ۱۴ تاریخ شهرهای ایران ۱۵ تاسیسات الکتریکی (نور و صدا) ۱۶ تحلیل فضاهای شهری ۱۷ تعمیر و نگهداری ساختمان ۱۸ تنظیم شرایط محیطی ۱۹ حقوق معماری ۲۰ درک و بیان محیط

۲۱روستا ۲۲ روستا ۲ ۲۳ روش تحقیق ۲۴ ریاضیات و آمار ۲۵ زبان تخصصی ۲۶ ساختمان ۱ ۲۷ ساختمان ۲ و گزارش کارگاه ۲۸ سازه‌های بتنی ۲۹ سازه‌های نو ۳۰ طراحی فنی ۳۱ طرح معماری ۱ ۳۲ طرح معماری ۲ ۳۳ طرح معماری ۳ ۳۴ طرح معماری ۴ ۳۵ طرح معماری ۵ ۳۶ طرح نهائی ۳۷ فرآیند و روشهای معماری ۳۸ مبانی نظری معماری ۳۹ متره و برآورد ۴۰ مدیریت و تشکیلات کارگاه ۴۱ مصالح ساختمانی ۴۲ معماری جهان اسلام ۴۳ مقدمات طراحی معماری ۱ ۴۴ مقدمات طراحی معماری ۲ ۴۵ نقشه برداری ۴۶ هدسه کاربردی ۴۷ هندسه مناظر و مزایا ۴۸ کاربرد کامپیوتر در معماری ۴۹ کارگاه مصالح و ساخت

بازار کار : فارغ‌التحصیلان رشته معماری در نهایت می‌توانند در زمینه‌های زیر ایفای نقش کنند: ۱- طراحی (تک بنا یا مجموعة زیستی کوچک)، از طراحهای اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا عناصر تشکیل دهنده بنا. ۲- رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور) ۳- نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر) ۴- مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه) ۵- تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانکاری و احداث ساختمان. ۶- همکاری با کلیه متخصصینی که کارشان با ساماندهی فضای زیست مرتبط است، مانند اکولوژیست‌ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و. . . . ۷- طراحی پارک‌ها و میادین شهری و محوطه سازی. ۸- مشارکت در پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی. ۹- طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی. ۱۰- انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضای زیست.

انواع معماری

انواع معماری

واژه واسازی یا ساختار شکنی ( deconstruction) یکی از سبکهای جدید در معماری می باشد. در این سبک از معماری معمار به شیئ تقریبآ فاقد حجم مشخص طرحی معماری می دهد.مانند این که شما بخواهید از فرم کاغذ مچاله، یک ساختمان برای موزه خلق کنید.

تنوع زیست محیطی از یک سو و فرم موزه از سوی دیگر,فضا را برجسته میسازد.ساختن و پرداختن بدان پلی خواهد بود که ساختمان را به زندگی ارتباط و سوق میدهد.برجستگی متقابل موزه,تاثیری فوق العاده ای خواهد بود که متاثر از نزدیکی فرم خانه با طبیعت میباشد.بام غرفه ها به وسیله سقف های رنگارنگ حتی از فاصله های دور نمایان خواهند بود و موجی خواهد بود که در نزدیکی ساحل نقش میبندد و ناظر را از میان دریایش اغوا میکند و همچنان که بر پهنه های حسی وسعت متلاطم است گویای پیوند انچه در نهانش است با طبیعت بکرش میباشد و جاذب کشتی های توریستی کانال پاناما به سوی خود خواهد بود.جمعآ این پشت بامها ناهمواری هائی خواهند داشت که گوشه هایی از طبیعت اطرافشان می باشد و یک بازنمایی روشن از نیروهای طبیعت که گوشه هایی از جهان مان میباشد خواهد بود.این منطقه یک تاریخ غنی دارد.ان اصولا مشتمل از سلسله ای از جزایر می باشد که بوسیله گذرگاهی که از سنگ و صخره می باشد اتصال یافته اند و کانال پاناما را خلق کرده اند.دیکانستراکشن، تدقیق و تحلیل موشکافانه یک “بافت” است. نقدِ صرف نیست. دیکانستراکشن، کنشِ یاد-آوری است؛ کنشِ حیرانی؛ حیرتی مستمر. دیکانستراکشن یک گرایش اخلاقی است؛ اخلاق به مفهومی که لویناس به کار می برد. یعنی یک رابطه بنیادین، نه ضرورتا قواعدی برای زندگی در آن رابطه.»

واسازی ، صرفا” نظریه ی درباره معنا نیست بلکه واسازی بدنبال نفی هژمونی و سلطه است. و ادعای معناداری از نظر دریدا، شکلی از بسط سلطه و هژمونی است که متن آن را تحقق می بخشد.اگر دریدا به مساله معنا در متن می پردازد بدان خاطر است که سلطه و هژمونی نهفته در معنای مدعی حقیقت را متزلزل نماید. بعبارت دریدایی ، تلاش وی برانداختن دوگانه هایی همچون صدق / کذب است که از طریق و بوسیله آنها ادعای حقیقت نهادینه و بسط می یابد. و امکان سلطه و هژمونی یک روایت را بر کنش فردی و اجتماعی فراهم می سازد.

این برداشت از واسازی باعث می گردد که ” واسازی ” از نظریه ی در باب معنا فراتر رفته در گستره اجتماعی – سیاسی کاربرد یابد.دراینصورت واسازی ، تلاشی برای برانداختن هر ادعایی است که سعی می کند با ادعای حقیقت و یگانگی خود را مشروع و توجیه نماید.

معماری عملکرد گرا

معماری فوق حاوی معماری عملکردگرائی آغازین یعنی:سادگی ” احجام مکعبی ” کاربرد زیاد شیشه “سطوح سفید ” و فضاهای باز میباشد.در این طرح کلیه اتاق ها برای ایجاد فضایی یکپارچه و سیال یکی شده اند.حتی گذار درون و برون نا محسوس است.لبریز کردن فضا از نور نه صرفآ به دلایل کارکردی ان بلکه “بدون شک ” برای تاکید بر مشخصه ی متحدالشکلی و منطقی بودن نیز صورت گرفته است.به این اعتبار “عملکردگرایی در خلق زبان رسمی جدید که بیان کننده ی آزادی مطلوب دوران و نیز اعتقاد به توفق علمی-منطقی واقعیت میباشد ” پیروز شد.

معمار این خانه با شکوه برنده جایزه معماری شده است.دیوار های شیشه ای سر به فلک کشیده “منظره خلیج خیره کننده و جوشان راهنمای اشتیاقی به سوی آرامش است.سبک معماری ای نو ” استادی بی عیب و نقص به همراه طرحی متمایز شما را به زندگی جدید دعوت میکند.
دیوار های سفید و کف های براق چینی به رنگ سفید یک دید صیقلی پیوسته در سر تاسر خانه ایجاد میکند آنچنان که پهنا و وسعت شیشه ها ان را حفظ خواهد کرد.

اختلاط ماهرانه فضای داخلی با محیط پر آب خارج با جداره شیشه ای مایل به آبی منعکس کننده آب و آسمان و جلوه ای متعالی به عنوان اصلی بصری است.بازتاب تابش آفتاب به همراه اتاق و فضاهائی متناسب فضائی خواهد بود که با جوی آرام پر می شود.فواره های متعدد و جوشان به همراه استخری هر چند کوچک تاثیری از آب متحرک در خانه ایجاد میکند.

معماری هندسه گرا

معماری هندسه گرا نشانه های فرهنگی , همچون نشانه های طبیعی , عام و بی زمان است , و لذا هندسه را می توان با قوامینی همتراز قوامین علمی تبیین کرد.نقشهای هندسی اسلامی , آینه یک تمایل فرهنگی است.این تمایل همان گریز از طبیعت و میل به انتزاع هندسی است.در هم آمیختن نقش و زمینه , بازتاب جهان بینی خاص اسلامی است که قدرت را مختص خداوند متعالی می شمارد که همه مراتب نزد وی یکسان است پس نقشهای هندسی اسلامی زاده یک مقصود هنری است که نگاره های طبیعت گرای کلاسیک را تغییر و به مدار فرهنگی کاملآ متفاوتی وادار کرد.

از میان دانش های روز , از جمله ریاضات و هندسه و آن ها که علوم خالص به شمار می آمدند , برخی نقش آفرینی بیش تری یافتند و کار ساز شدند.ریاضیات , به دلیل استحکامی که در ذات خود داشت و به دلیل اتکاء بر ” عدد ” نمادهائی از مفهوم برابری را میان افراد جامعه می نمایاند.و چنان که ” بنیامین فارینگتن ” میگوید , ” تا نیمه , طعم و بوی ” دموکراسی ” می دهد; ضمن اینکه عدد , موجودیتی مفهومی خود که زاده از ” منطق ” بود را هرگز در سطح ثانوی یا فرعی قرار نمی داد.

ویلیام موریس (William Morris) میگوید : “معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه می‎کند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمی‎توانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند”.و همان گونه که می دانید شکل کلی فضای معماری برانگیزاننده ادراک مخاطب خود خواهد بود. هندسه بدلیل نفی هرگونه هرج و مرج فضائی به رشد رسیده را بوجود می آورد و در رشد شخصیت مخاطب خود نقشی ویژه دارد.آری هندسه تا نیمه طمع و بوی دموکراسی می دهد.بلی هویت….
فلورو به اتکاء شناخت کاملی که از دانشمندان بزرگ پیش از افلاطون داشت ((سقراط , لیمورگوس , فیثاغورس و دیگران)) , مفهوم افلاطونی ((خدا-هندسه دان)) را تفسیر می کند : (( ….ریاضیات , در واقع , از آنجا که بر روی اعداد بنا شده است , چیز ها را به شکلی برابر توزیع می کند ; هندسه , چنان که بر روی تناسبات بنا شده است , چیزها را بر اساس شایستگی توزیع می کند. بنابراین هندسه هرج و مرج در دولت نیست , اما برعکس , در آن اثر گذاری مهمی را در زمینه متمایز کردن آدمیان خوب و بد اعمال می کند ; به این شکل , که نه بر مبنای اهمیت یا بر حسب اتفاق , اما بر پایه تفاوت میان عادت سوء و خصیصه خوبشان پاداش می گیرند.این سیستم هندسی همان سیستم متکی بر تناسب است که خدا بر چیزها اعمال می کند و , (( تینداروس )) عزیز , این همان است که عدالت و احقاق حق نامیده می شود.این سیستم به ما یاد می دهد که باید عدالت را مانند برابری مورد توجه قرار دهیم اما نه برابری را مانند عدالت ; و بنابراین , آنچه که اکثریت آمال خود قرار می دهند از تمامی بی عدالتی ها بزرگتر است و خدا آن را از دنیا دور کرده . زیرا غیر قابل عملی کردن بوده است ; اما او توزیع ثروت ها بر اساس شایستگی را از طریق ثبات بخشیدن به آن بر مبنای هندسه , یعنی بر حسب تناسب و قانون , مورد حفاظت قرار می دهد و نگاهش می دارد.))

مـعـمـاری قـبـل از اسـلام

معـماری ایرانی را باید بطور صحـیح از اعـماق تاریخ ایـن سرزمـیـن کهـن مـورد بررسی قـرار داد.

معـماری ایرانی به شـش قـرن قـبل از میلاد مسیح باز می گـردد، که مـشـخـصات هـر دورهً معـماری را در دوره های مـخـتـلف تاریـخـی شـرح می دهـیـم :

۱- معـماری دوران ماقـبـل تـاریخ تـا زمان حـکـومت مادها.

۲- معـماری از زمان حکـومت مـادهـا تـا پـایان دوره حـکـومت ساسانیان .

در رابـطه با معـماری ایران، بایـد به خـوانـنـدگـان یـادآوری شـود، تـغـیـیـراتی کـه در رابـطه بـا هـنـر پـیـشـیـنـیان ایـران در معـماری داده شـده و نـحـوهً ساخـتمان سازی آن دوران. در سخـنی کـوتاه مـی تـوان به : حکـاکـی بـر روی سـنگ، گچکاری، نقاشی، آجرکاری، آئینه کاری، کاشی کاری، موزائیک کاری و دیـگـر کـارهـای تـزئـیـنی اشـاره کرد.
الـبـتـه مـا بایـد استـثـنـاهـایی هـم بـرای ساخـتـمان هـای چـنـد شـکـلی کـه بـرای مـواردی خـاص اسـتـفـاده می شد، قـائـل شـویم. این گـونـاگـونـی بـرآمـده از نـیـازهـای خـاص مـردم در زمـانـهـای مـتـفـاوت بـوده است.

هـنـرمـنـدان ایـرانی بـه دنـیـا ثـابـت کـردن کـه تـوانائـی هـای بالایی دارنـد و شـامـل احـتـرام بـسیار، بـخـاطر اثـرهـای تـاریخـی مـنـحـصر بـفـرد فـراوانـی کـه از خـود بـجـای گـذاشـتـه، هـسـتـند.

بـنـظر مـشکـل می رسد که بـتوان معـماری ایرانی را از زمانـهـای بـسـیـار دور تـا بـحـال طـبـقـه بـنـدی کرد. اما، تـرتـیـبات زیـر مـی تـواند چـشـم انداز وسـیـعـی از ایـن کـارهـا در اخـتـیـار شـمـا قـرار دهـد: کـلـبه هـای ماقـبل تـاریـخ، شهـرهـا و قـصـبه های اولـیه، اسـتحـکـامات و دژهـای نـظـامی، معـابـد و آتـشـکـده ها، مـقـبـره ها و آرامـگـاه هـای بـزرگ، مـکـانهـای عـظـیـم تـاریـخـی، سـدهـا و پـلـهـا، بـازارهـا، حـمام هـا، جـاده هـا، مسـاجـد عـظـیـم، بـرجـهـا و مـنـاره هـا، ساخـتـمانهـای مـذهـبـی و محـلهـایی از دوران اسلامی، و هـمچـنـیـن بـنـاهـا و یـاد بـودهـای گـسـتـرده در کـشـور ایران.
از دیگـر چـیـزهـای مهـمی که بـرروی معـماری ایرانی تـاثـیـر گـذار بوده است، شـرایط مهـم آب و هـوائی در فلات ایران بوده است. بطور مـثـال سبک معـماری در شـمال کـشـور و کـوهـپـایـه های ایران بـا سـبک معـماری در جـنـوب و کویر ایران تـفـاوت دارد. اکـنـون با مصـادف شـدن بـا اطاعـات تـمام نـشـدنـی و حـیرت آوری کـه امـکـان آن در هـیچ کـشور دیـگـری نـیـست، نگـاهـی داریم گـذرا بـه معـماری ایرانی.
صحـبت کردن در مـورد معـماری باستانی، بدون ایـنکـه نـمونه هایی از آن وجود داشتـه باشـد تـقـریـباً غـیـر مـمـکـن است.

یکی از قـدیـمی ترین بـناهای کـشف شده در فلات ایران مربـوط می شود به بـنای رنگ شـده ” زاغ تـپـه ” در قـزوین. در تاریخ گـذشـته کـه مربوط می شود به قـرن هـفـتم و اوایل قـرن شـشم قـبل از میـلاد، بایـد بـسیار مورد رسیدگـی قـرار گـیرد که در آن زمان قـبل از تاریخ، چـگـونـه و با چـه وسائـلی این بـنا را آراستـه کـرده اند. از این بـنا بـرای جـمع شـدن و اجـتماعـات استـفاده مـی شده است.

در این بـنا از شومـیـنه برای گـرم کـردن ساخـتمان در فـصلهای سرد سال اسـتـفاده می شده است. هـمـچـنـین محـلی بـرای درست کردن کـباب داشـتـه است. هـمچـنـین این ساخـتمان دو محـل برای نگـهـداری ابزارها و وسائـل، بعـلاوه اتاقـی کـوچـک که از آن به عـنـوان نـشـیـمن استـفاده می کردند. دیـوارهـا بـوسـیله نـقاشـی از بـز کـوهـی تـزئـیـن شـده است. بـه احـتـمال خـیـلی زیـاد از این مـکـان برای انجـام مراستم مـذهـبـی خـود استـفاده می کـردنـد.

تـپـه سـیالک در نـزدیکـی کاشان نـیـز یکی دیگـر از این مکـانهـای تـاریـخی است، که بـه قـرن شـشم و پـنجـم قـبل از مـیـلاد بـرمـی گـردد.

مهندس معماري كيست؟


مهندسی معماری چیست؟

مقدمه
پیشینه معماری ایران به  حدود ۱۰۰۰ سال پیش از اسلام می‌رسد و پس از ظهور این دین، نیز تاکنون شاهد بیش از ۱۴۰۰ سال معماری ایرانی- اسلامی هستیم. از قدیم‌الایام معماری ایران دارای دو نظام  کلی آموزش بوده است. یکی از این دو نظام، آموزش سنتی معماری است، که ریشه در قرون و اعصار دارد و انتقال اطلاعات و مفاهیم در… آن به‌صورت سینه به سینه، مدیدی و مدادی(۱)  انجام پذیرفته است؛ و نظام دوم، با ظهور مدارس معماری در ایران و تحت عنوان نظام آموزشی آکادمیک و کلاسیک بوجود آمده است. اهمیت بازشناسی آموزش معماری در کشور نیز  در آموزش آکادمیک بیشتر جلوه می‌نماید، که غالباً در مقام مقایسه معماری و معماران معاصر، با معماری و معماران گذشته بر می‌آییم. این در حالی است که معمار معاصر را  محصول آموزش دانشکده‌های معماری امروزی و معمار گذشته را حاصل آموزش سنتی معماری می دانیم.

تعریف و شرح

معماری در لغت به معنای علم بنایی و ابعاد سازی آمده است و معمار به معنای بسیار عمارت کننده آنکه عمارت کند وموجب رونق و تعالی گردد وعمارت نیز به معنی آبادی است. لغات هم ریشه معماری و عمارت نیز همه معنایی از آبادانی و زندگی و حیات را درخود دارند.  معمر به معنای منزل فراخ با آب و گیاه ومردم است.

در قرآن نیز در مواردی به ساختن و معماری و یا عمارت که ریشه معماری دارد، اشاره شده است. هنگامی که خدا می‎فرماید “عمروالارض” یعنی زمین را آباد کنید و زمین بنایی والا می باشد. تعمیر هم از همین ماده است و همچنین عمر نیز به معنای تعمیر بدان بواسطه روح است واگر زیارت خانه خدا هم عمره می گویند باز به همین خاطر است که زیارت مردم مایه آبادانی بیت الله الحرام است.

در تفسیرالمیزان مجموعه این معانی ( لغوی وقرانی) نشان می دهد که مفهوم “معماری” عمیق‎تر از ساختن به تنهایی و ابعادش وسیعتر از به وجود آوردن کالبد یک ساختمان می‎باشد که مفاهیمی مانند زنده‎سازی و احیاء و تداوم وحیات وآبادانی را درخود نهفته دارد یا به عبارت دیگر معماری همواره به معنای ایجاد فضایی با روح و حیات تصور می گردد. در این جا در مقام تعریف معماری باید به چند نکته زیر توجه کنیم :

اول اینکه در معماری همیشه معرفت و عمل به هم پیوسته است وسیر ازمعرفت به عمل واجرا معماری را پدید می آورد. دیگر اینکه اثرمعماری همواره در پیوند با محیط مطر ح است و بدون ارتباط با محیط و بافت اطرافش شکل نمی‎گیرد وتعریف نمی شود.

بدین ترتیب از مجموعه تمامی آنچه به اجمال بیان شد بطور خلاصه میتوان گفت که:

معماری نوعی عمل خلاقانه است که مقصود آن شکل دادن به فضای زیست انسان درتمامیتش می‎باشد و گستره آن از جوابگویی به نیازهای انسانی در پیوند با محیط و طبیعت تا بیان عواطف و اعتقادات او طیف وسیعی را در برمی‎گیرد.

به این ترتیب هدف این رشته تربیت افرادی است که براین طیف عمل خلاقانه تسلط  یافته و توان انتقام بخشی به مقتضای زیست انسانی را داشته باشند تا بدین ترتیب ابعاد کمی وشرایط کیفی زیست و رشد درجامعه فراهم گردد.

کاربرد و زیر شاخه ها

با توجه به وجوه و ابعاد رشته مراحل مختلف شکل‌گیری اثر، منابع و روشهای شناخت بسیار متعدد و متنوعی که معمار ناچار به مراجعه آنهاست و طبیعت رشته، به چهار زمینه فعالیت آموزشی یا حوزه دست می‌یابیم که از این میان یک حوزه یعنی طراحی معماری نقش ستون فقرات و محور اصلی مجموعه آموزشی را به عهده دارد و سه حوزه دیگر فن ساختمان، تاریخ هنر و معماری و مرمت و احیای ابنیه و بافتها و مجتمع‌های زیستی به مثابه پایه‌ها و بخشهای تقویت‌کننده و گاهی تخصصی این ستون فقرات محور اصلی می‌باشند.

طراحی معماری

درس طراحی معماری مهم ترین و اصلی ترین درس رشته معماری می باشد. به گونه ای که دیگر دروس برای خدمت رسانی و تکمیل و در گرداگرد این درس و یا پیش زمینه این درس ارائه می شوند و این درس، ستون فقرات رشته معماری را تشکیل می دهد. درس طراحی معماری به این صورت تعریف گشته است که در درازای دوران تحصیل معماری ، ۵ درس زیر عنوان طراحی معماری به دانشجویان معرفی می شوند که به ترتیب طرح ۱، طرح ۲ الی طرح ۵ می باشد( در نظام قدیم معماری، ۸ طرح معماری ارائه می شد که بعدها به ۷ طرح کاهش پیدا کرد که پس از تغییر نظام آموزشی معماری و ارائه رشته معماری به صورت کارشناسی به ۵ طرح کاهش پیدا کرد).

نحوه ارائه این درس بدین صورت است که در هر درس، یک پروژه معماری با موضوعات مختلفی همچون مسکونی، فرهنگی، آموزشی و… ارائه می گردد. استاد مربوطه به فراخور سواد و توانایی های خویش، چند جلسه اول را به مرور روند یک پروژه معماری و تعریف سوژه و مبانی نظری پرداخته و با معرفی سایت مربوطه، کار طراحی دانشجویان آغاز می گردد. معمولاً دانشجویان یک سری مطالعات اولیه را زیر عنوان فازصفر باید انجام داده و پس از کسب اطلاعات و دانش کافی در مورد سایت و موضوع پروژه و تجزیه و تحلیل کامل سایت، طراحی های نخستین و یا به قول معماران؛ اتودهای اولیه را انجام می دهند. معمولاً اتودهای اولیه به صورت دستی و یا ارائه ماکتهای اولیه با مواد ارزان قیمت صورت می پذیرد. استاد مربوطه باید در هر مرحله از درس در کنار دانشجو بوده و او را راهنمایی و ایرادات کار وی را بر طرف کرده و او را به سمت پیشبرد پروژه هدایت کند که در اصطلاح دانشکده های معماری ایران،کرکسیون(correction) نامیده می شود.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

دروس‌ پایه‌:

هندسه‌ کاربردی‌، کارگاه‌ مصالح‌ و ساخت‌، درک‌ و بیان‌ محیط‌، بیان‌ معماری‌، هندسه‌ مناظر و مرایا، ریاضیات‌ و آمار، انسان‌، طبیعت‌، معماری‌، مقدمات‌ طراحی‌ معماری‌.

دروس‌ اصلی‌ :

مبانی‌ نظری‌ معماری‌، آشنایی‌ با معماری‌ جهان‌، برداشت‌ از بناهای‌ تاریخی‌، آشنایی‌ با معماری‌ معاصر، نقشه‌برداری‌، تنظیم‌ شرایط‌ محیطی‌، تأسیسات‌ الکتریکی‌ (نور و صدا)، تأسیسات‌ مکانیکی‌، مقاومت‌ مصالح‌ و سازه‌های‌ فلزی‌، سازه‌های‌ بتنی‌، ایستایی‌، متره‌ و برآورد، مدیریت‌ و تشکیلات‌ کارگاه‌، مصالح‌ ساختمانی‌، ساختمان‌، روستا، طرح‌ معماری‌.

دروس‌ تخصصی‌:

آشنایی‌ با مبانی‌ برنامه‌ریزی‌ کالبدی‌، تحلیل‌ فضاهای‌ شهری‌، آشنایی‌ با مرمت‌ ابنیه‌، طرح‌ معماری‌، طراحی‌ فنی‌، طرح‌ نهایی‌.

مهندسی معماری در ایران

همانطور که گفته شد معماری در ایران قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال دارد و نمونه های هنر مردم ایران نظیر شیخ بهایی را در همه جای این مرز و بوم مشاهده می کنیم، اما رشته مهندسی معماری در سال ۱۳۰۸ همزمان با تاسیس دانشگاه علم و صنعت که آن زمان هنر سرای عالی نام داشت در ایران متولد شد و بعدها معماران به نامی را تربیت کرد که بنیانگذاران سبک نوین معماری در کشور بودند و می توان از میان آنان علی صادق و ایرج مشیری را نام برد.

باغ بهشت بريتانيا

باغ بهشت بريتانيا

از سلسله مقالات معرفیشاهکارهای معماری جهان

مهندس محمد رضا دهقانی



باغ بهشت از مهمترين پروژه هاي ساختماني هزاره و همچنين يكي از بزرگترين گلخانه هاي جهان است كه مكاني براي نمايش وابستگي انسانها به گياهان و گوناگوني بسيار زياد آنها مي باشد.

* * *
معمار: نيكولاس گريمشاو (Nicholas Grimshaw)
مكان: سنت آستل (St. Austell) ، كورن وال (Cornwall) ، انگلستان
تاريخ آغاز ساخت پروژه: ژانويه سال 1996 ميلادي
تكميل فاز نخست: عيد پاك سال 2000
پايان كليه مراحل ساختمانسازي: عيد پاك سال 2001
سبك: تكنولوژي برتر (High Tech)
مساحت: 23 هزار متر مربع
* * *



باغ بهشت كه در ماه مارچ سال 2001 گشايش يافت، به گونه اي برنامه ريزي شده بود تا به يكي از مهمترين جاذبه هاي جهانگردي مبدل شود. در واقع، حتا پيش از گشايش رسمي، پروژه مورد بازديد كثيري از مردم علاقمند سراسر جهان واقع گرديد.

سرچشمه باغ بهشت :
پروژه بهشت زاييده تفكر تيم اسميت بود كه هم اكنون مدير اجرايي باغ بهشت است. در سال 1995 وي با كمك معماري محلي بنام جاناتان بال اقدام به برآورد هزينه پروژه كردند كه حاصل، بودجه اي معادل 86 ميليون پوند براي احداث چنين باغي بود.
ايده پروژه بهشت، ساده بود: خلق مكاني توريستي در سطح كلاس جهاني كه بازگوكننده داستانهايي انساني از وابستگي انسانها به گياهان باشد، به ويژه مي بايست اين مكان به گونه اي تدارك ديده مي شد تا علاوه بر اينكه بصورت نمايشي جذاب جلوه گر شود، به اندازه كافي بلند و مرتفع باشد تا درختان سر به فلك كشيده جنگلهاي پر باران در آن جاي گيرند، همچنين به ميزان لازم وسيع و عريض باشد تا بتوان پوشش گياهي مديترانه اي را بصورت پرتگاههايي مصنوعي در آن قرار داد؛ به راستي كه باغ بهشت برازنده لقب هشتمين عجايب جهان است.


سايت :
يك گودال عميق رسي خارج از سنت آستل براي اجراي پروژه، ايده آل بود، چراكه هم مجموعه را در مقابل باد محافظت مي كرد و هم در بخش جنوبي آن صخره اي سنگي وجود داشت كه براي دريافت نور خورشيد مناسب بود.
ايده طرح بر مبناي خلق مجموعه اي عظيم از “گلخانه ها” بود كه در زمين شيبدار بخش جنوبي، يعني جايي كه صخره قرار داشت، برپا مي گشت و بايد يك كلكتور خورشيدي و سيستم بانك گرمايي با ذخيره سازي 24 ساعته در آن مكان مهيا مي گشت. سطح شيبدار جبهه شمالي نيز بايد جهت مزرعه هايي پلكاني با نمايشهايي تنديس گونه آماده سازي مي گرديد.
گرچه، سايت كامل و بدون عيب و نقص نبود: شكل مخروطي آن در مقابل سيل و طوفان بسيار آسيب پذير بود، خاك مناسبي نداشت و زمين ناپايدار بود. اين مسايل تماماً توسط معماران، مهندسين و متخصصان باغباني در نظر گرفته شد، اما براي اجراي اين پروژه نسبت به ديگر نقاط برتري داشت، بنابراين انتخاب گرديد؛ در واقع موانع اصلي با همكاري و اشتياق گروه همكاران پروژه از سر راه برداشته شدند.


طراحي :
مفهوم كلي، خلق تجربه اي نو بود كه بايد بازديدكنندگان را با پيش بيني، شور و هيجان و شگفتي مواجه مي كرد - منظره سازي و معماري بايد اين تصور را بوجود مي آوردند.
دو نمونه محيط داخلي وجود داشت، يكي براي گياهان نواحي مرطوب استوايي و ديگري جهت پوشش گياهي آب و هواي گرم و معتدل؛ در تكميل اين دو، باغي بيروني با محيطي وسيع براي گياهان مناطق سردسير در نظر گرفته شد.
سازه هاي دروني كه تشكيل دهنده گلخانه هايي عظيم بودند،“بيوم” نامگذاري گرديدند كه در منطقه شيبدار جبهه جنوبي گودال رسي ساخته شدند تا جلوه اي طبيعي به گياهان ببخشند.
در ابتـدا تصميم بر آن شد كه دو بيـوم با ساختاري فلزي و شيشه اي ساخته شود و سازه سقف پايانه بين المللي واترلو در لندن به عنوان الگو براي آن دو انتخاب گرديد. بنابراين از طراح پايانه يعني دفتر معماري نيكولاس گريمشاو و همكاران در جهت تحقق اين تفكر، براي همكاري دعوت به عمل آمد.
وجود درختان سر به فلك كشيده، باعث جلوگيري از رسيدن نور طبيعي خورشيد به ديگر گياهان مي شد و اين باعث مي گرديد تا گياهان بخاطر برخورداري از نور خورشيد به صورت غير طبيعي رشد نمايند.
متخصصين سازه هاي فضايي پيشنهادي مناسب ارايه دادند: در قانون ژئودوزيك، اجزا در سطوحي صاف براي ايجاد فرمي منحني به يكديگر پيوند مي خورند. يك خط ژئودوزيك، كوتاهترين فاصله بين دو نقطه در سطحي منحني است و باعث ايجاد طرحي براي فرم آزاد و پابرجا مي شود.
صاحب تفكر گنبد ژئودوزيك، معمار آمريكايي، ريچارد باكمينستر فولر (Richard Buckminster Fuller) بود، كسي كه بزرگترين گنبد را در پاويون ايالات متحده در نمايشگاه جهاني (Expo) سال 1967 مونترآل كانادا با قطري معادل 250 فوت (76 متر) ايجاد كرد.
متخصصين سازه هاي فضايي مرو، دفتر معماري نيكولاس گريمشاو و همكاران و مهندسان سازه، آنتوني هانت و شركا با همكاري يكديگر بر روي نحوه تقاطع مجموعه اي از گنبدها كار كردند. آنها پي بردند كه شيشه بسيار سنگين، انعطاف ناپذير و خطرناك براي كاربردي اينچنيني است و همچنين دريافتند كه “اتيل تترا فلوئور اتيلن” (ETFE) كه فلوئور پليمري با ويژگيهاي كششي مناسب است، براي كاربرد در اين پروژه، راه حل خوبي است. به علاوه، مقاوم و سبك وزن است (وزني معادل يك درصد همان ابعاد شيشه دارد) و شفافيتي بالا براي عبور اشعه مـاوراءبنـفش دارد؛ETFE در مقـابل نور خـورشيد فـرسايش نمي يابد و خاصيت عايقي بهتري نسبت به شيشه داراست. همچنين قابل بازيافت بوده و نيز مقاومتي معادل چهارصد برابر وزن خود دارد.
گرچه در برابر ايجاد سوراخهاي سطحي حساس است، اما به سادگي با استفاده از نوارهاي ETFE مي توان آن را تعمـير نمود. ورقه هاي ETFE بيش از بيست سال در باغ وحش بورگرز هلند پابرجـا مانده است. تصمـيم بر ساخت گرفـته شد؛ بيوم ها بايد با ورقه هاي 3 يا 4 لايه اي ETFE پوشش مي يافتند.


بيوم ها :
هر بيوم شامل چهار گنبد است كه با كمانهايي فلزي در محل اتصال به يكديگر تقويت شده اند. شكل ايجاد شده، حداكثر اندازه و استحكام را با استفاده از حداقل فولاد و همخواني با محيط متفاوت گودال رسي فراهم مي كند. در كل، آنها بزرگترين گلخانه هاي جهان هستند.
بيوم بزرگتر – مربوط به پوشش گياهي مناطق مرطوب استوايي – سطحي معادل 170 هزار فوت مربع (15590 متر مربع) يا 8/3 جريب (55/1 هكتار) را پوشش مي دهد و 180 فوت (55 متر) ارتفاع، 330 فوت (100 متر) عرض و 660 فوت (200 متر) طول دارد.
بيوم مربوط به پوشش گياهي مناطق گرم و معتدل، 70 هزار فوت مربع (6540 مترمربع) يا 6/1 جريب (65/0 هكتار) مساحت دارد و 115 فوت (35 متر) ارتفاع، 213 فوت (65 متر) عرض و 440 فوت (135 متر) طول دارد.
شش ضلعي ها، پنج ضلعي ها و مثلث هايي كه پيـوند آنها تشكيل دهنده بيوم هاست، تماماً داراي ويژگيهاي منحصربفردي هستند كه اين ناشي از طبيعت غيرعادي سايت مي باشد.
گرما با فنهاي بزرگ گرمازا توسط آب گرم از دستگاههاي اصلي مولد گرماي زيرزميني تأمين مي گرديد. مسير، شدت، رطوبت و دماي هوا با نرم افزار كامپيوتري كنترل مي شد؛ همچنين اين نرم افزار، بازشوها را در بالا و پايين گنبدها كنترل مي كرد. هواي گرم به سمت بالا هدايت مي شد و هواي خنك تر از بخش پايين جايگزين آن مي گرديد.


ساختمان :
در ابتدا، جداره هاي گودال را كه بسيار ناپايدار بودند، با زاويه اي مناسب و ايمن برش دادند و لبه هايي تراس مانند ايجاد كردند. دو هزار تخته سنگ كه تعدادي از آنها 40 فوت (12 متر) طول داشتند به سمت جداره ها رانده شدند تا مجدداً مورد استفاده قرار گيرند و در آنجا ثابت گرديدند.
فونداسيونهاي بيوم ها در پايين و بالاي ديواره هاي گودال با 5/6 فوت (2 متر) عرض، 5 فوت (5/1 متر) ضخامت و 2800 فوت (858 متر) طول گسترانيده شدند.
بيوم ها با جرثقيلي تركيبي (ايستا و متحرك) و داربست برپا گشتند. داربستهاي 192 فوتي (5/58 متري) ساخته شدند كه بلندترين سازه داربستي جهان تا آن زمان بودند.
داربستها همچنين ركورد بزرگترين حجم سازه را با 9/6 ميليون فوت مكعب (195600 متر مكعب) شكستند. درصورتيكه اجزاء به دنبال يكديگر در خطي مستقيم قرار مي گرفتند، خطي به طول 230 مايل (370 كيلومتر) ايجاد مي كردند.
دو بيوم بوسيله لينك كه ساختماني با سقفي پوشيده از چمن است و تركيبي زيبا با مناظر اطراف خود پديد آورده، به يكديـگر متـصل شـده اند و اين احساس را بوجود مي آورند كه بيـوم ها از زمين روئيده اند.
گروه طراحي تمايل داشت كه فضايي سبز در مركز گودال ايجاد شود و مسيري براي بازديدكنندگان بوجود بيايد تا سايت دلپذيرتر جلوه گر گردد.
تغييرات در وضعيت طبيعي زمين با ايجاد فضاهايي صميمي مانند “وايلد كورن وال” و مجسمه هايي غير معمول كه داراي معناي خاصي مي باشند، ايجـاد شد و از وضعيت پيشـين گودال، تنها خاطره اي برجاي ماند. مسيرها و شيبراههاي پيچدار، تصاويري زيبا از منظره سازي توسكاني پيش چشم بازديدكنندگان پديد مي آورند.
فضاهاي معـماري، تنـها حدود يك چـهارم سـايت را به خود اختصاص مي دهند، بقيه سايت شامل بخشهايي است كه هريك مفهوم خاصي دارند و به ميـزان قـابل توجـهي از گيـاهان منطقه معتدل و تنـديس هاي طـراحي شـده توسط مشاورين كاربرد زمين پوشيده گرديده اند.

"

سي و سه پل

سي و سه پل
از سلسله مقالات معرفی ابنیه ایران


این پل كه در نوع خود شاهكارى بى‏نظیر از آثار دوره سلطنت شاه‏عباس اول است، به هزینه و نظارت سردار معروف او الله ‏وردى‏خان بنا شده. این پل در حدود 300 متر طول و 14 متر عرض دارد و طویل‏ ترین پل زاینده ‏رود است كه در سال 1005 هجرى ساخته شده است. در دوره‌ صفویه‌،مراسم‌ جشن‌ آبریزان‌ یا آبپاشان‌ ارامنه‌ در كنار این‌ پل‌ صورت‌ می‌گرفت‌. ارامنه‌ جلفا، مراسم‌ «خاج‌ شویان‌» را نیزدر محدوده‌ همین‌ پل‌ برگزار می‌كرده‌اند. پل‌ مزبور یكی‌ از شاهكارهای‌ معماری‌ و پل‌ سازی‌ ایران‌ و جهان‌ محسوب‌ می‌شود.

و به روایتی دیگر:

این پل در سال (1011 ه.ق) باهتمام اللهوردیخان سپهسالار شاه عباس و بنا به فرموده شاه مزبور شروع به ساختمان گردید و به طورى كه در عالم آراى عباسى نوشته شده داراى چهل چشمه (دهانه) بوده كه از هر چشمه آب خارج مى‏گردیده، پلى بسیار عریض و طویل و مرتفع، شالوده آن با سنگ و آهك ریخته شده و با آجر و گچ بالا رفته و دو طرف پل غرفات و غلام گردشهاى بلند فوقانى ساخته و چشمه ‏هاى زیرینش زیاد با عرض و مرتفع و طول آن 350 قدم و عرضش بیست قدم و شش معبر باین شرح داشته است:

1- راه وسط كه مخصوص عبور سواره و گردونه‏ها بوده است. 2 و 3 دو طرف پل كه از میان گالالریها ى زیبا مى‏گذشت و به پیاده‏رو تخصیص داشت. 4 و 5 پشت بامهاى گالارى از دو طر ف كه دور آن نرده داشته و موقع طغیان رود تفرجگاه باشكوهى بوده است، سرانجام گالاریهاى پل به وسیله پله‏هاى ظریف بزیر پل متصل مى‏شد و از زیر پل هم موقع كم آبى عبور مى‏كردند. 6 از زیر پل بود.

مساحت این پل را سیاحان انگلیسى چهارصد و نود یارد تعیین كرده‏اند. هفت دهانه این پل گرفته شده و اكنون 33 دهانه دارد و از این رو به پل 33 چشمه شهرت دارد.

این پل را بنامهاى: پل شاه عباسى - پل اللهوردیخان - پل جلفا - پل چهل چشمه - پل سى و سه چشمه خوانده‏اند و وجه تسمیه هر یك چنین است: 1- پل شاه عباسى از آن جهت گویند كه شاه عباس اول دستور بناى آن را داده است و چون بمباشرت و اهتمام اللهوردیخان ساخته شده به پل اللهوردیخان معروف گردیده و از لحاظ اینكه معبر مردم به جلفا بوده آن را پل جلف هم گفته‏اند و چون در ابتداء چهل چشمه داشته پل چهل چشمه و اینك سى و سه چشمه دارد به پل سى و سه چشمه اشتهار دارد.

این پل براى اتصال خیابان چهار باغ كهنه عباسى به خیابان چهارباغ بالا و باغ هزار جریب و عباس آباد ساخته شده است. این پل در جشن آبریزگان و آب پاشان محل اجتماع شاه و بزرگان و شعراء و رجال و سایر مردم بوده است.

شرحى را كه سرپرسى سایكس انگلیسى راجع به این پل نوشته از نظر اینكه بسیار دقیق و وضع پل را در آخر قرن سیزدهم و اوائل قرن چهاردهم هجرى مجسم مى‏نماید عیناً در اینجا نقل مى‏گردد:

خیابان با شكوه چهارباغ از یك طرف به پل اللهوردیخان كشیده مى‏شود، كه با این كه حالیه روى بویرانى نهاده معذا از پل هاى درجه اول عالم به شمار مى‏آید، اینجا از یك شاهراه سنگ فرش شده وارد مدخل عمومى پل مى‏شوند شكل فوق العاده و شگفت آور این پل كه 388 یارد طول آنست مقابل یك جاده سنگ فرش شده‏اى به عرض 30 پا بدین قرار ایت كه در آن سه معبر در سه سطح مختلف تعبیه شده كه یكى از آنها راه معمولى روى پل است كه در دو طرف آن طاق نماهاى سرپوشیده ساخته‏اند. طاقنماها از طرفى برودخانه و از طرفى به همین جاده مشرف مى‏باشند، در بالا و پائین این طاقنماها كه با تابلوى نقاشى شده تزیین یافته بود هر كدام یك پیاده روهائى است كه با پله كانها باین راه اصلى وصل مى‏شود و در كنار سطح رودخانه معبر دیگرى است كه به طول رودخانه امتداد مى‏یابد. تنها انتقاد مخالفى كه براى ساختمان این پل مى‏شود كرد و آن از تصویر هم نمایان است آنكه، پل مزبور در مقابل جریان ضعیف و باریك زنده رود در بیشتر فصول سال بیش از، انداغزه جنبه ظرافت دارد.

در تاریخچه ابنیه تاریخى اصفهان درباره این پل تاریخى چنین نوشته است:

در انتهاى جنوبى خیابان چهارباغ پل اللهوردیخان است كه به نام بانى و سازنده آن خوانده مى‏شود و در همان موقعى كه شاه عباس دستور كاشتن درختان چهارباغ را مى‏داده رفیق و سپهسالار شاه نیز در ساختمان این پل به وسیله آجر و سنگ تراش فعالیتى به خرج مى‏داد، وضعیت این پل با قدیمش تفاوت زیادى نكرده است. ایوانچه‏ها و غرفه‏هاى زیبا و متناسب طرفین پل كه جاى نشستن اهالى و عبور و مرور است به همان حالت اولیه باقى مانده است. طول این پل 295 متر و عرضش 13/75 متر مى‏باشد. نوشته‏اند كه در ابتدا چهل چشمه داشته و به تدریج سى و سه چشمه شده در سنوات اخیر قسمت زیادى از بستر رودخانه را تصرف كرده و اشجارى غرس نموده بودند به طورى كه چند چشمه پل از عبور آب محروم گشته ممكن بود بكلى متروك شود وى در سال 1330 كه آقاى مصطفى خان مستوفى ریاست شهردارى اصفهان را داشت شهامت و شجاعت به خرج داد و اراضى مزبور را از تصرف غاصبین خارج و مجراى عبور آب چشمه‏ها را باز كرد و اقدام به ساختمان دیوارهاى سنگى در طرف شما رودخانه نموده كه نوز آثارش پابرجا و عملیاتش زبانزد مردم این شهر است. در دوره صفویه ارامنه حق داشتند تا میدانى كه اول پل احداث شده بود جمع شوند و مال‏التجاره و صنایع خویش را با صنعتگران اصفهانى تبدیل نمایند و حق نداشتند از این پل عبور كرده داخل شهر شوند در جل این پل مجسمه رضا شاه كبیر بر روى ستونى بارتفاع 5 متر دیده مى‏شود كه اسبى سوار و به طرف شما متوجه است اطراف این مجمسه فعلاً میدان 24 اسفند و با میدان مجسمه نامیده مى‏شود.

در شمال شرقى پل یعنى اول خیابنى كه به طرف شرق امتداد دارد ساختمان آجرى است كه بیاد مقبره كمال الدین اسماعیل )قبرش در جهانباره است( ساخته شده و خیابان مزبور به نام آن بزرگوار نامیده مى‏شود كه به طرف پل جوئى و خواجو امتداد دارد.

به طورى كه ملاحظه شد گفتار تاریخچه ابنیه تارخى اصفهان وضع پل زاینده رود را در گذشته و حال تشریح كرده و اقتضاء داشت كه براى استحضار سرگذشت پل ایام گوناگون درج گردد.

تاورنیه سیاح فرانسوى راجع باین پل در سفرنامه خود كه نظم الدوله ابوتراب نورى آن را ترجمه كرده چنین نوشته است:

پلى كه در وسط خیابان تقاطع مى‏كند موسوم به پل اللهوردیخان كه بانى آن بوده است مى‏باشند و آن را پل جلفا هم مى‏گویند. این پل تمام از آجر و سنگ بنا شده و سطح آن بیك میزان است. دو طرف آن از وسطش پست‏تر نیست، 350 قدم طول و بیست قدم عرض دارد و زیر آن چندین چشمه و طاق از سنگ ساخته شده كه خلى پست و كم ارتفاع است، در دو كناره پل راهروى به عرض هشت نه پا و به طول تمام امتداد پل كه چندین طاق با پایه‏هاى مرتفع به ارتفاع 25 یا 30 پا سقف آن را نگاهداشته‏اند دیده مى‏شود، اشخاصى كه مى‏خواهند هوا خورى كنند وقتى كه خیلى گرم نباشد از بالاى سقف راهروها عبور مى‏نمایند، اما معبر معمولى از زیر آن راهروها است كه به منزله نرده و نگهبان است و روزه نهائى به طرف رودخانه دراد كه هواى لطیف و خنك از آنه داخل راهرو مى‏شود. زمین راهرو از سطح پل خیلى بلندتر است و به توسط پله به راحتى بالاى آنها مى‏روند. فضاى وسط پل مخصوص عبور گارى و دواب است و تقریباً 35 پا عرض دارد. یك معبر دیگر هم دارد كه در تابستان و وقع كمى آب به واسطه خنكى خیلى مطبوع است و آن از میان خود رودخانه است در خط مخصوصى كه تخته سنگها نزدیك هرم اتفاق افتاده مى‏توان از روى آنها رد شد بدون اینكه پاتر بشود. از تمام دهنه‏هاى زیر پل به واسطه درهائى كه به هر چشمه گذراده‏اند مى‏توان عبور نمود از پلكانى كه در قطر پایه پل ساخته شده از روى پل به زیر چشمه‏ها و طاقها پائین مى‏روند و همینطور پله هائى در دو طرف دارد كه به بالاى مهتابى روى راهروها صعود مى‏نمایند و عرض راه پله‏ها بیش از 2 تواز (4 ذرع تقریباً( است، و در دو طرف نرده و محافظى كشیده‏اند كه از پرت شده جلوگیرى مى‏نمایند.

بنابراین این شش معبر در روى این پل وجود دارد: یكى در وسط و چهار تا در دو طرف كه عبارت است ازى زیر و بالاى هراهرورهاى پلكان تنگى كه به زیر پل مى‏رود حقیقتاً این پل از روى صنعت و استادى بنا شده و مى‏توان گفت قشنگترین صنعت و شاهكار ابنیه ایران است، اما بسى دور است از اینكه به استحكام پل نف پاریس ساخته شده باشد.

سرپرسى سایكس انگلیسى در شرحى كه راجع به پل زاینده رود نوشته بود گفته بود كه این پل با اینكه روى به ویرانى نهاده از پل هاى درجه اول عالم است و اما تاورنیه تعصب ملى نگذارده كه در قضاوت خود انحراف نورزد، گرچه تاورنیه در كلیه موراد نظرش ساده نبود و اغلب خواسته است بناها و دیگر آثار ایران را كوچك و پست جلوه دهد و از دیگران هم استفاده كرده كه در تجلیل اصفهان غلو كرده‏اند.

اینكه آراى مختلفى راجع به این پل نگاشته شد براى امكان استخراج نظر صحیح و صائب درباره آن بود و اینكه درستى و نادرستى نظرهائى چون نظر تاورنیه معلوم گردد. در هر حال اكنون این پل در اصفهان ممتاز و در درجه اول قرار دارد و چون از آثار باستانى به شمار مى‏رود زیر شماره 110، به ثبت تاریخى رسیده است.

شاه عباس اول به طورى كه مورخان و سیاحان خارجى نوشته‏اند در هر حال در جشن آبریزان شركت مى‏كرد و اگر در اصفهان بود در كنار زاینده بود برابر پل سى و سه پل و اگر در مازندران بود در كنار دریاى خزر، و گاهى روى پل سى و سه چشمه برگزر مى‏كرد.

در كتاب زندگانى شاه عباس اول راجع به جشن نوروز كه شاه در سال 1018 هجرى در روى پل سى و سه پل برگزار كرده چنین نوشته است.

جشن نوروز غالباً از سه تا هفت شبانه روز دوام مى‏یافت. گذشته از باغ نقش جهان پل اللهوردى خان را نیز آئین مى‏بستند و چراغان مى‏كردند. و گاه به فرمان شاه عباس بر سر پل مراسم گلریزان صورت مى‏گرفت، و گلهاى فراوان در راه شاه و همراهان او ریخته مى‏شد. از آن جمله در سال 1018 با آنكه جشن فروردین مصادف با ماه محرم بود، به فرمان شاه هفت شبانه روز جشن نوروزى گرفتند و بر سر پل گلریزان كردند و چون مردم اصفهان در چراغان و آئین بندى هنر نمائى بسیار كرده بودند، شاه مبلغ پانصد تومان از مالیات آن سال را به ایشان بخشید.

در تاریخ این جشن و گلریزان میر حیدر معمائى كاشى چنین سروده است:

گل گشت روى پل چو كند خسرو عجم گل گشت روى پل پى تاریخ كن رقم

موضوعى كه باقى ماند تاریخ بناى پل است كه بامر شاه عباس كبیر انجام شده است. آنچه مسلم است در سال 1018 كه جشن گلریزان در حضور شاه عباس انجام گردید پل مزبور ساخته بوده است ولى مورخان سال اتمام را متفاوت نشوته‏اند:

اسكندربیك در عالم آراء در وقایع سال (1011) چنین نوشته:

در انتهاى خیابان باغى بزرگ و وسیع، پست و بلند، نه طبقه جهت خاص پادشاهى طرح انداخته بباغ عباس آباد موسوم گردانیدند و پل عالى مشتمل بر چهل چشمه به طرز خاص، میان گشاده كه در هنگام طغیان آب در كل، یك چشمه به نظر در مى‏آید، قرار دادند كه بر زاینده رود بسته شده هر دو خیابان بیكدیگر اتصال یابد.

حاج میرزا حسن خان جابرى انصارى در تاریخ اصفهان و رى در وقایع اسل 1005 ه.ق( چنین نوشته:

شاه عباس اصفهان را پاى تخت دائمى خود نموده طرح عمارات عالیه انداغخ، سر درب درب قیصریه جنگ او است با ازبكان.

و در وقایع سال (1008 ه.ق) چنین نوشته:

شاه از هرات به اصفهان آمده و تكمیل طرح عمارات و باغات كه هر یك از امراء باغى به نما خود ساخته در حواشى چهار باغ كهنه در چهار باغ بالا.

و نیز در وقایع سال (1008 ه.ق) مى ‏نویسد:

شاه عباس به اصفهان برگشت، اللهوردیخان را فرمود پل زاینده رود را با عمارات دیوانى بساخت.

در وقایع سال (1012) نوشته است:

بناى سر درب عالى عیصریه و كاشى كارى ممتاز آن ...

میرزا علینقى كمره‏اى متخلص به نقى كه از شعراى زمان بوده ماده تاریخى سروده كه ابیات آن چنین است:

فلك قدر الله و یردى كه قدر ز عباس شاه اندر ایام یافت

بامداد بیگ ویردى دادگر پلى كدر آغاز و انجام یافت

بسعى ملك سیرت آقا حسین بخیر العمل حسن اتمام یافت

به دست زبر دست صعب امیر چو بند امیر این بنا نام یافت

پى سال تاریخ این پل نیافت كسى خوبتر از »پل اتمام یافت«

ظاهراً گفته عالم آرا اینستكه پل در سال (1011 ه.ق) ساخته شد و گفته‏هاى جابر انصارى قسمتى حاكى است كه در سال مزبور ساخته شده و قسمتى مى‏رساند كه دستور داده شده كه بسازند و در قسمت نوشته كه ساختن آن با سر در قیصریه مقارن بوده و حال آنكه ساختمان سر در قیصریه را از وقایع سال 1012 نوشته است. و هیچ اشاره بسند این گفته‏ها هم نشده است.

ماده تاریخ منسوب به نقى كمره‏اى هم حاكى است كه ساختمان پل امیر در سال (1005 ه.ق) انجام یافته است ولى تاریخ شروع آن معلوم نیست و باید اذعان كرد كه اگر منظور همان پل چهل چشمه و یا اللهوردیخان باشد محال است كه در ظرف یكسال چینن پلى ساخته شده باشد و حدال باید در سال (1003 ه.ق) شروع شده باشد تا در (1005 ه.ق) به اتمام برسد.

آنچه به نظر مى‏رسد این است كه براى ساختمان عباس آباد مسلم است كه باید ابتداء پل واسطه ساخته شود و سپس شروع به ساختمان آن طرف پل شود. تاریخ ساختمان چهارباغ یعنى اتمام آن مطابق ماده تاریخى كه سروده‏اند و عالم آراء نوشته است. هزار و پنج هجزرى است و ماده تاریخ چنین است:

عجب چارباغى است بهجت فزا گرش ثانى خلد گویند شاید

چو تاریخ آن دل طلب كرد گفتم: نهالش به كام دل شه بر آید

كه با حساب حروف جمل با هزار و پنج مطابقت دارد و نیز تاریخ تكگائى كه در خیابان چهارباغ طبق دسترو شاه عباس ساخته شده سال هزار و یازده است كه در تذكره نصرآبادى به نقل از تاریخ جلال منجم به شاه عباس اول منسوب شده و آن ماده تاریخ چنین است:

كلبه‏اى را كه من شدم بانى مطلبم تكیه سگان على است

زین سبب فیض یافتم ز اله كه مرا مهر با على ازلى است

خانه دلگشا شدش تاریخ چونكه از كلب آستان على است

و از طرفى اللهوردیخانه در سال (1004 ه.ق) از طرف شاه عباس اول به ایالت فارس منسوب گردید و در آنجا به اداره امور و تمشیت مى‏پرداخت تا اینكه حكومت كهكیلویه هم بر حزوه حكومتش افزوده گردید و از مجموع این تواریخ استنباط مى‏شود كه شاه عباس پس از استقرار به سلطنت و پیش از اینكه مقر خود را صافهان قرار دهد در صدد بوده كه اصفهان را به پایتختى انتخاب كند و از این رو دستور داده بود كه طرحهائى براى آبادى اصفهان مهیا كردن آن براى پایتختى ریخته شود و شاید اعزام اللهوردیخان به فراس هم از این نظر بوده كه اقدامات عمرانى اصفهان هم زیر نظر او قرار گیرد و عمدتاً باید عمران اصفان از بعد از تاریخ اعزام اللهوردیخان یعین بعد از سال (1004 هجرى) انجام یافته باشد و تقریباً هم همین طور است چه مطابق ماده تاریخى نقى كمره‏اى هم ساختمان پل اللهوردیخانه در سال (1005 ه.ق( اتمام یافته و عمران خیابان چهار باغ در (1005 ه.ق) و تكایا چهارباغ در (1011 ه.ق) و در سال (1025 ه.ق) تمام ساختمانهائى كه از زمان شاه عباس شروع شده بوده سرانجام یافته بوده است.

و اما اینكه گفته شده در سال (1011 ه.ق)مأمور ساختمان پل شده با تاریخ اتمام پل كه (1005 ه.ق) باشد مغایر است، مى ‏توان گفت اللهوردیخان ابتداء طبقه زیرین پل را براى امكان عبور و مرور ساخته بوده كه در (1005 ه.ق) به اتمام رسیده بوده و بعد در (1011 ه.ق) مأمور شده كه پل را به اتمام برساند یعنى طبقه بالا را نیز بسازد كه در موقع طغیان رودخانه هم عبور و مرور از طبقه دوم مقدور باشد و شاید طغیان رودخانه زاینده رود موجب تكمیل پل بوده است و با این فرض دیگر مغایرتى در بین نخواهد بود.

نظر دیگرى هم امكان دارد و آن این است كه بگوئیم پل موضوع ماده تاریخ نقى كمره‏اى در فارس بوده نه در اصفهان ولى چون در تاریخ چنین اشاره‏اى نشد ناچار باید پل موضوع ماده تاریخ نقى را همان پل سى و سه پل دانست.


لوکس ترین و گران ترین هتل جهان در آنتالیا

هتل آنتالیا



The image “http://i279.photobucket.com/albums/kk157/theopold/s.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

هتل معروف، فوق مدرن و پنج ستاره “مردان” در ۲۳ می ۲۰۰۹ در ساحل کندو (Kundu) در آنتالیای ترکیه افتتاح شد.

dali2

dali3

dali4

این هتل که از مدرنترین هتلهای موجود در دنیا می باشد با هزینه ای بالغ بر ۱.٤ میلیارد دلار احداث شده است. هتل فوق مدرن مردان در محوطه ای به مساحت ۱۸۰ هزار متر مربع ساخته شده است. بنای هتل از استانبول الهام گرفته شده است. در هتل مردان یک استخر عظیم ۱٦ هزار متر مربعی موجود است.

dali5

dali6

dali7

این هتل دارای ۲۷۱ اتاق استاندارد، ٦۲ اتاق بسیار بزرگ، ۱٦ سوئیت سلطنتی با الهام گیری از کاخ دلماباغچه، ۳۸ حمام ترکی، ٤۱ اتاق دوبلکس، ۸۲ جونیور سوئیت، ٤ آپارتمان شاهنشاهی، دو سوئیت ٦۰۰ مترمربعی با حوضهای ویژه، ٤٤ سوئیت دارای باغچه، ۱٦ رستوران و ۳۲ بار می باشد. استخر هتل با الهام گیری از تنگه استانبول ساخته شده است و بنا نیز دارای موتیفهایی از قصر دلما باغچه می باشد.

dali8

dali9

dali10

dali11

dali12

هتل مردان همانند استانبول دارای دو قطعه می باشد که یک حوض وسیع بین آنها قرار دارد. در یک طرف حوض، بناها با الهام از مناطق اورتاکؤی و آرناووت کوی در بخش اروپایی استانبول و در طرف دیگر نیز بناها با الهام از معماری کلاسیک ترکی در بخش آسیایی، ساخته شده اند. در فاصله بین دو طرف نیز رفت و آمد با قایقهای سلطنتی صورت می پذیرد.

dali13

dali14

dali15

dali16

dali17

هتل مردان با سرمایه گذاری تلمان اسماعیل اف، شهروند آذربایجانی الأصل روسیه ساخته شده است. ترکیه یکی از جذابترین کشورهای دنیا برای گردشگری است و مسئولان کشور نیز زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های توریستی را فراهم کرده و امنیت سرمایه آنها را تضمین می کنند. ترکیه در سال گذشته پذیرای ۲٦ میلیون توریست خارجی بوده است.

dali18

dali19

dali20

dali21

dali22

(مرکز فرهنگی آمریکایی- مکزیکی): MACC

برای آنان که خالق شرایط اند نه زاده ی شرایط

(مرکز فرهنگی آمریکایی- مکزیکی): MACC

 

طرح بر پایی یک مکان فرهنگی برای هنرمندان لاتین و مردم عامه در اوایل دهه ی 1960 در شهر آستین (شهری در ایالت تگزاس) ارائه شد.جشن کلنگ زنی پروژه درنوامبر2005زده شد وپروژه درژانویه ی 2006 شروع شد.

سرانجام یک رویای سی ساله در15سپتامبر2007به همراه بازگشایی بزرگ یک مرکز فرهنگی مکزیکی آمریکا یی تبدیل به آجروملات شد.مارتین دل کمپو درسخنرانی خود برای گروهی که از طرف شهربرای انتخاب معمار برگزیده شده بودند سخنرانی خود را در موردچگونگی تصوراتش نسبت به خورشید و ماه از زمانی که به طراحی "ام.آ.سی.سی" فکر می کرده توضیح می دهد. پس ازآن " د لئون" منظره را تصویر کرده وپیش فرضی به شکل هلال ماه  ارائه می دهد.جایی که فضای اداره و کلاس ها باید جا داده شوند و به وسیله ی سه هرم متصل شوند.

این تیم طراحی بعد از گرفتن پروژه برای طراحی با مردم شهر در مورد احتیاج آنها برای توسعه ی پلان اصلی مصاحبه کردند،همچنین جلسات با سران جامعه ترتیب دادند تا احتیاجات آنها را در یابند به این دلیل که طبق گفته ی خود هیچ تفکر واضحی از این که پروژه چه چیزی باید باشد نداشتند.این مرکز توسط معمار مکزیکی تئودورگنزانس د لئون ،دارنده ی جوایز ریادی شامل مدال طلای2008 از اتحادیه ی بین المللی معماران،طراحی شده است.واین تنها ساختمان او در ایالت متحده است. آنچه که تئودورگنزانس دراین پروژه درپی آن بودهنریست که شامل پیامد های انتزاعی،ارتباطات تناسبی نور و سایه،اهمیت(مادیت)بتن وخلق یک اثرماندگار معماری است.تهیه ی پیش نویس طرح به صورت آزادانه ومدل های مطالعاتی با جزئیات زیاد روش های طراحی بود که تئودور گنزانس د لئون برای گسترش طراحی شماتیک مورد استفاده قرار داد.این پروژه در دو طبقه سازماندهی شده است.بلوک های هلالی شکل به سمت جنوب شرقی است که یک سطح افقی برای پروژه سازماندهی و درست می کند و یک میدان بزرگ به سمت رودخانه نیز ایجاد شده است.

تکمیل فاز1 "ام.آ.سی.سی" مرکز فرهنگی آمریکایی مکزیکی به دلیل داشتن قسمت های فرهنگی شهر آستین  وفضاهای سرگرمی به خلاقیت،محافظت،ارائه و ترقی میراث وهنرهای فرهنگی مکزیکی-آمریکایی اختصاص داده شد. این مکان به عنوان منبعی برای جامعه ی محلی و بازدیدکنندگانی ازمیان اعضای جامعه ومحصلان،به پرورش فهم وارتقاء فرهنگ اسپانیایی همانند خصوصیات فرهنگ جاه طلبانه ی بومیان آمریکا متمرکز است. برنامه ها و برنامه های تحصیلی شامل هنرهای بصری،تئاتر،رقص،ادبیات،موسیقی چند رسانه ای و هنرهای آشپزی است.

فاز 1 پروژه: فاز1 پروژه شامل یک میدان بیرونی ،یک ساختمان دو طبقه با اداره ها(دفاتر)، کلاس ها واتاق های ملاقات و همچنین پارکینگ همکف،فضاسازی ویکی از سه سازه ی سایه ای برای میدان است.

 


 

فاز 2 پروژه:اضافه کردن یک سالن تئاتر300 نفره، ملحقات کلاس ها و اداره ها

(برای تحصیل،نمایشگاهها،فضای تمرین نمایش،ودفاتر) و دو سازه ی سایه ای دیگر.

 

 

فاز3 پروژه:

کلاس های اضافی  و اداره ها ، یک سالن تئاتر800  نفره و پارکینگ...

 

 

پالت مصالح " ام.آ.سی.سی" همانند اکثر کارهای گنزانس د لئون عملاً محدود شده است. در اینجا اکثر مواد سفید هستند. پوشش آشکار سنگدانه ای بتن، جداگرهای سفید،دستگیره(نرده های) آلومینیومی یا شیشه ای، ویترین شیشه ای یا آلومینیومی، چوب های رنگ روشن یا فرش های طوسی.قاب بندی سازه ای و مجاری مکانیکی در استودیوها وکلاس ها کاملا مشخص است.حائل های عمودی بتنی پیش ساخته ی شیب دار طوری طراحی شده اند که وقتی از جلو به آنها نگاه شودشفاف و وقتی از زاویه هابه آنها نگاه شودمات به نظرمی رسند.

تئودور گنزانس د لئون: من معتقدم که "ام.آ.سی.سی" باید بنایی ویژه برای معرفی جامعه ی آمریکایی مکزیکی باشد وباید یک نقطه ی مرجع شهری در نقطه ای بسیار خوب درسواحل دریاچه ی "لیدی برد" ایجاد کند. من یک مجموعه طراحی کردم،یک اثر کلی ازاشکال سفید ،یک حجم منحنی،یک شکل هلالی ،یک استوانه و منشورهای سه ضلعی در سایزهای مختلف.همه ی آنها یک ترکیب هنری مطلق،منحصربه فرد وکاملا مدرن به وجود می آورند. بدنه ی منحنی شکل وهلالی فضای میدان را در بر می گیرندوچشم ها را به سمت دریاچه هدایت می کند.همه ی منحنی ها(گردش ها) و دسترسی ها به آن فضا است.این مجموعه به عنوان مکان ملاقات است. منحنی ها به عنوان گردشگاه معماری که ازچشم اندازهای متفاوت در میدان ومنظره ی دریاچه برخوردار است طرح ریزی شده است.

 


فرهنگسرای نیاوران

برای دانشجویان معماری

برای آنان که خالق شرایط اند نه زاده ی شرایط

 فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای‌ نیاوران در سال 1356 ، با مساحت 25000 مترمربع ساخته و افتتاح شد. کامران دیبا معماروطراح فضای فرهنگسرا‌ بوده که هم‌زمان موزه هنرهای معاصر وپارک شفق را نیزطراحی و اجرا کرده است‌.این فرهنگسرا‌به طورخاص زیرنظر وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی فعالیت می‌کند. فضای داخلی فرهنگسرا‌ شامل سالن اصلی باعنوان تالار نیاوران با ظرفیت 300 نفر، سالن گوشه با ظرفیت 100 نفر، کتابخانه‌‌، نگارخانه‌،رستوران و ساختمان اداری است.کتابخانه‌ فرهنگسرا‌ مخزن کتاب‌های تخصصی هنر است‌، ونگارخانه دارای سه سالن است که نمایشگاه‌های عکس‌،نقاشی‌،خط‌، مجسمه و ... در آن برگزار می‌شود.همچنین، رستوران فرهنگسرا‌ در دو طبقه با امکانات کامل برقرار است‌.واحدهای فعال در این فرهنگسرا‌عبارتند از:
 واحد تجسمی‌ که وظیفه آن برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در ایام مختلف است‌; واحد نمایش که اجرای نمایش‌های مختلف را بر عهده دارد; واحد موسیقی ضمن برگزاری دوره های عالی موسیقی خارجی و داخلی‌، اجرای کنسرت‌های مختلف و برنامه‌های پژوهشی موسیقی را نیز برعهده دارد; واحد سینما شامل فیلم‌خانه تخصصی با 26 برنامه موضوعی و برنامه‌های پژوهشی یک فیلم‌، یک فیلم‌نامه‌. همچنین‌، شنبه‌ها فیلم‌های سینمایی روز اکران می‌شود.در این فرهنگسرا‌ کلاس‌های آموزشی برگزار نمی‌شود.

 

از دیگر مراکز فعال فرهنگسرا نگارخانه‌ای است با سه طبقه در کنار ساختمان شمال غربی با 160 متر دیوار نمایشگاهی. دیوار بزرگ نگارخانه که مشرف به حیاط نیز است، با سنگ مرمر زرد و سبز پوشیده شده است.
کتابخانه فرهنگسرادر بخش غربی ساختمان دایر شده است. در این فضای 250 مترمربعی که اززمان افتتاح فرهنگسردایراست.درابتدادارای منابع بسیارغنی درحوزه هنروشرق‌شناسی  بود. باگذشت زمان این کتابخانه‌ به مرکزی برای استفاده دانشجوهاواستادان وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی مبدل شد،اما به مرور زمان ضرورت تغییر کاربری این کتابخانه از "عمومی" به "تخصصی هنر" موجب ارتقای سطح هنری کتابخانه شده است.                           

 

بررسی از نظر اقلیم :

فرهنگسرای نیاوران به لحاظ اقلیم در موقعیت معتدل کوهستانی می باشد در این اقلیم به علت وجود بادهای شمال معماری فرهنگسرا به صورت شرق و غرب طراحی شده است. نورگیری این بنا از 4 طرف صورت می گیرد.گر چه ساختمان نیاوران به صورت قسمتهای مجزا طراحی شده و بعد در کنار هم قرار گرفته اما با بداعت های خاص طراح توانستند،ارتباطی صحیح و جستجوگر میان دو ساختمان بوجود آید.

 

حال به بررسی سه مجموعه دفتر مخصوص ، باغ قدیمی و فرهنگسرا می پردازیم: دفتر مخصوص این ساختمان که در انبوهی از درختان قرار گرفته به وسیله یک سکو از بخش پایینی باغ جدا گشته این ساختمان در میان فضای باز قرار دارد و خود بنا دارای حجمی تقریبا مکعبی شکل با چهار وجه خود به بیرون نگاه می کند.

 

فرهنگسرا:

معرفی فضاها: ساختمان فرهنگسرا که در بخش جنوب غربی بستر واقع شده است. ترکیبی از اجزاء مختلف می باشد که به گرد حیاط نظام یافته اند قرار گیری مجموعه بدین نحو، تقریبا شکل (U) مانند را به وجود آمده است حجم کلی بنا با ارتفاعی حدود دو طبقه دیده می شود و تمامی اجزاء مجموعه دارای ارتفاعی تقریبا یکسان هستند. بافت نمای مجموعه بتونی ( با چاشنی خردلی رنگ) می باشد در سطح نماهای دو بخش نگارخانه و نمایشخانه بلوکهای مرمر در داخل قابی از بتون، و همباز با آن دیده می شود. مجموعه نسبت به خیابان پاسداران، که جبهه اصلی برخورد با باغ است به دلیل وجود انبوه درختان به چشم نمی آید.

 

بررسی و نقد ورودی : سر در ورودی این بنا، به صورت متقارن می باشد. این سر در به عنوان پیش ورودی برای دسترسی به درب اصلی فرهنگسرا می باشد. سر درفوق بر گرفته ازساختار فضای هشتی در معماری سنتی می باشد.

 

سمت راست درب ورودی اتاق نگهبانی قرار دارد. دسترسی به ساختمانهای اصلی از طریق پله ها صورت می گیرد. وجود دو عامل بعدی سکوها و شمشادهادر دو طرف پله ها عمل هدایت مخاطب به سمت ساختمان اصلی را به عهده دارد.پس از ورود، از جبهۀ جنوبی، برای دستیابی به مجموعۀ فرهنگی، وارد فضایی باز می شویم. به این ترتیب خصلت فضای باز، نقش تعیین کننده ای در هدایت، به سمت فرهنگسرا دارد.این مسیر حرکت در فضای باز روی یک محور قرار گرفته که به وسیلۀ حصاری از درختان در دو سوی آن تقویت شده است. ردیف پله و ردیفی از درختان کوتاه تر که به صورت نامنظم در یک سمت این محور بر حرکت در این مسیر تأکید نموده است.در پس این راه به سطح وسیع باز می رسیم که تفاوت فضای آن با مسیر طی شده تأمل مخاطب را در هنگام روبه رو شدن با این فضا ایجاد می کند. مسیر طی شد ه، فضای خطی و عبوری می باشد، در حالیکه این سطح ایجاد احساس سکون و ساکت می نماید. وسعت این فضای باز شکل یافتن آن توسط کف سازی، و تفاوت نوع تک درختان آن همگی برآنچه که گفته شده تأکید کرده اند.

 

در این مرحله، با چهرۀ اصلی مجموعه روبه رو می شویم. تاکنون مخاطب ـ تا رسیدن به این مرحله ـ تنها در فضای باز است که غوطه می خورد. اما در اینجا برای ورود به حیاط می بایست از یک طاقی بتونی گذشت. محل قرار گیری این طاقی و باغچه کناری آن باعث تأمل در فضا شده است. به این ترتیب قبل از ورود به حیاط، با چهرۀ داخل آن آشنا می شویم.حیاط از سه طرف، توسط ساختمان محصور شده است. از یک سمت باز می باشد. یک طاقی کوچک محل ورود به حیاط را، از این جبهه نمایان می سازد. این اشارۀ به ورود در برابر عظمت ساختمان و اجسام آن بسیار کمرنگ می نماید. در حقیقت در مقایسه با این همه فضای باز، طاقی به این کوچکی، تأثیر چندانی بر جدا ساختن حیاط ندارد.

 

اینکه حیاط در میانۀ ساختمان جای گرفته و کف مناری خاص خود را یافته است و یک طاقی برای تأکید به ورودی ایجاد شده نشان دهندۀ آن است که عنصر مهمی در طرح می باشد. اما پایین تر قرار گرفتن آن، باغ را مشرف به آن کرده و اهمیت حیاط کم نموده است. برای ورود به حیاط باید از طاقی بتونی و سپس پلی که بر روی یک آنجا قرار گرفته است بگذاریم. حرکت روی این پل معلق موجب می گردد که متوجه ورود به یک فضای نوین شویم.

 

پس از حرکت بر روی این پل و فرود از چند پله، با زاویۀ دید جدیدی با منظرۀ حیاط روبه رو می گردیم.

«ایجاد یک آنجا، که در ابتدای ورود به حیاط، در زیر پل ورودی قرار گرفته است و اینکه در هنگام ورود به حیاط، در زیر پای، قرار می گیرد. نقش آب را در فضا و ارزش آنرا، کم قدر نموده است. درست به عکس آن ارزشی که آب و حرکت آن در باغ قدیمی داشت».

«در حقیقت، در اینجا آب به صورت ابزاری بررسی جدا نمودن دو مرحله گشته است و نه یک اصل و عامل اساسی در حیاط».  نکته مهمی در بارۀ طاقی ورودی وجود دارد و آن این است که این عنصر فضایی به همان اندازه که در خارج حیاط به ورود به آن تأکید می کند به همان اندازه نیز، در داخل آن محل خروج را نشان می دهد. «نکته اینجاست که وقتی یک فضا به عنوان مراد و مقصود مطرح می گردد آن زمانیکه عنصر مهمی در یک مجموعه گشته، یک ورودی در نقش آن، طریقۀ مناسبی برای عودت می باشد. اما منطقی آن است که همان ورودی از داخل حیاط چهرۀ مشخصی نیابد، تا که مرتب به محل خروج اشاره کند. چرا که این اتفاق با اصل بودن و هدف بودن یک فضا، منافات دارد».حیاط در قلب قرار گرفته و علاوه براینکه قلب ارتباطی ساختمان است، عنصر اصلی فضایی مجموعه گشته. دو نمای پیش آمده یک حجم توپر و یک ورودی در گوشه حیاط، اولین اجزایی هستند که به دیده می آیند. و بدین ترتیب اولین فضاهایی هستند که خود را معرفی می کنند و به طرف حیاط چهره می یابند.حیاط دارای اهمیت بسیاری است و عامل اصلی وحدت دهندۀ مجموعه می باشد. اما در حقیقت بسیاری از فضاها به حیاط نگاه نمی کنند، به جز آنکه، ارتباط داشته باشند. یا نیم نگاهی.دو نمای پیش آمده، متشکل از فضاهایی هستند که به طور مستقیم با فضای باز حیاط در تماس اند و تمام بدنه نماهای آن ها، ورودی نیز می باشد.وهمچنین فضاهایی هستند که نگاه به سمت حیاط دارند و از لحاظ فضایی به حیاط وابسته اند. اما حجم توپر سمت دیگر عنصری از مجموعه است که ارتباط مستقیم با حیاط نداشته و منظر آن نیز بخشی از باغ است.عنصر دیگری نیز از مجموعه ـ کتابخانه ـ در کنج حیاط به دیده می آید، که با مراجعه به تصاویر فرهنگسرا مشخص است که عنصری واحد و منفرد است.وبه طور مستقیم با حیاط مرتبط نیست و تنها نیم نگاهی به آن می اندازد. بخش نمایشنامه نیز کاملاً جدا از حیاط شده است و تنها یک ارتباط غیرمستقیم با آن دارد. «جالب توجه است که دو جبهۀ حیاط که به آن رو کرده اند، عبارتند از غذاخوری و غرفه های فروش یعنی فضاهای خدماتی مجموعه. بدین ترتیب می توان تشهابهی بین این حیاط و یک میدان محله ای شهر برقرار کرد».

«میدانی که تعدادی دکان و مغازه به همراه بعضی از عناصر دیگر که با آن ممکن است توجه داشته باشند یا نداشته باشند ـ آنرا احاطه کرده اند».اجسام گرد حیاط، ناپیوسته و تکه تکه اند و نتیجتاً حصار کاملاً ثابت و یکنواختی به دور آن پدید نیاورده اند. به این ترتیب مطرح شدن تک تک اجزاء با هم ترکیب شده است. در این حال توجه به این اتفاق نیز ضروری است که فاصلۀ این اجزاء آنقدر زیاد نیست که حیاط، طرحی بی شکل یابد. چنان است که چهارگوشه بودن حیاط، به صورت تقریبی حس می شود. به واقع چشم مخاطب، بدنۀ این اجزاء را تا حدی یک حصار پیوسته احساس می کند. بلندای یکسان این بدنه ها به این اتفاق کمک کرده است.

 

پلکان ورودی که در گوشۀ حیاط به چشم می خورد به صورت سکویی بیرون زده خود را به نمایش می گذارد. کوتاه شدن ورودی در حیاط، چهره آن را نمایانگر کرده است.با وجود وضوح زیاد این ورودی، مشخص نیست که مدخل ارتباطی کدام بخش از، مجموعه است. این ورودی در حقیقت محل ارتباط با نگارخانه و همچنین بخش اداری است. اما استقرار آن در کنار حجم نگارخانه به گونه ای نیست که ارتباط پیوستۀ با آن را به وضوح رساند. از طرف دیگر قرارگیری نگارخانه و غذاخوری این الهام را تشدید می کند. عدم وجود یک مدخل ورودی واحد برای همۀ بخشهای مجموعه از عوامل دیگری است که باعث می شود که مجموعه یک کل واحد به نظر نیاید، چرا که به این ترتیب، با سه بخش مرتبط با حیاط، روبه رو می شویم که هر یک دارای ورودی مجزا می باشند.«شکل حجم نگارخانه، عظمت و سنگینی و توپری آنچنان است که در مقایسه با اجزاء دیگر مجاور حیاط، گنگ و نامفهوم به نظر می رسد. این حجم با آنکه در یک سوی حیاط قرار گرفته است، اما به نظر می رسد که از آن دور می باشد، گویی حتماً می بایست داخل شویم تا ادارکش کنیم. انتظام فضای بسته: در این مجموعه چنین به نظر می رسد که نخست این اجزاء به صورت منفرد طراحی شده اند و سپس کنار یکدیگر چیده شده اند، بدین ترتیب کل نتیجه ای از اجزاء به نظر می رسد (منفرد در متصل). این امر در نمای خارجی مجموعه به خوبی مشهود است. به طوری که در نمای جنوبی حجم سنگین و توپر با سطوح مرمرین نمایشخانه در کنار حجم معلق کتابخانه رویت می شود.

 

و تفاوت شفافیت کتابخانه به بسته بودن نمایشنامه و شکاف بین این دو ـ از نظر فضایی، تمایز بیشتری را باعث می شود. در نمای غربی نیز تفاوت میان اجزاء تفاوت میان حجم کتابخانه، آشپزخانه، رامپ ارتباطی و نیز حجم مکعب شکل اداری، تفاوت میان اجزاء را نمایش می دهد و به همین دلیل است که این نما، همانند یک بافت اتفاقی شهری شده است و باز به همین دلیل است که با بافت مسکونی اطراف خود همخوانی دارد. برای دسترسی به بخش نگارخانه (با وجود اینکه در کنار حیاط قرار گرفته) می بایست از پلکان بالا رفت. و پس از عبور از ورودی از یک دالان شیبدار (رامپ) گذشت.قرار گرفتن این مسیر ارتباطی میان نگارخانه و حیاط کاملاً این دو را از هم جدا کرده است. در حقیقت با گذر از این دالان، مخاطب از نظر حسی کاملاً از حیاط جدا می شود و سپس وارد نگارخانه می گردد.به همین ترتیب در مورد نمایشخانه، نخست از پلکانی در فضای بسته پایین می رویم، وارد یک راهروی ارتباطی می شویم و سپس به نمایشخانه می رسیم.ونیز برای دسترسی به کتابخانه، در آغاز وارد فضائی نیمه باز در گوشه ای حیاط می شویم که دارای جبهه ای باز به سمت جنوب و خارج باغ است. تا اینجا ما از فضای حیاط کاملاً جدا شده و وارد فضای دیگری می شویم. از این به بعد وارد فضای بسته شده و از پلکان ارتباطی بالا رفته و آنگاه وارد کتابخانه می شویم. گویی از یک میدان محله ای، خارج شده ایم، به کوچه ای رفته ایم و از آن نیز به بستی و سپس به خانه ای بخش اداری نیز همانند آنچه گفته شد از طریق دالان ارتباطی نگارخانه به حیاط مربوط می گردد.به نظر می رسد که در این مجموعه اصرار زیادی بر ایجاد عناصر مجزا شده است. و همانطور که گفته شد که کاملاً مشهود است که تعدادی ساختمان در کنار هم چیده شده اند و این مجموعه را ساخته اند.اما در بعضی نقاط مداری متناقض با این استدلال دیده می شود. به این ترتیب که گاه برای وصول به یک جزء باید از حریم فضایی جزء دیگر گذشت. مثلاً برای ارتباط با کتابخانه، ما در آغاز وارد فضایی نیمه باز در زیر سطح اصلی کتابخانه می شویم در حقیقت تا به حال وارد ساختمان کتابخانه شده ایم، اما برای رسیدن به سطح کتابخانه وارد پلکانی می شویم که متعلق به حریم فضایی نمایشخانه است.و یا برای دسترسی به بخش اداری، پس از دالان را طی کردیم، قبل از آنکه وارد آن شویم، به داخل حریم فضایی نگارخانه می افتیم.همچنین در جبهۀ جنوبی، ساختمان باریکی است که از 3 دهانه تشکیل شده است، که دو غرفۀ فروش کتاب در آن جای گرفته اند. در پس آن ساختمان نمایشخانه قرار دارد. برای ارتباط با نمایشخانه، نخست باید از میان این ساختمان گذشت.

 

نگارخانه:

 

فضای دالان ووردی بگونه ای است که نوعی کنجکاوی را برای رسیدن به یک مقصود هدف برمی انگیزد. تاریک بودن فضا، که به وسیلۀ شکافی نورانی تشدید شده، شیب ملایمی که ایجاد حرکت می نماید و نیز پیچش آن که زاویۀ در را می بندد و حس کنجکاوی را برمی انگیزد، به همۀ و همه باعث می شوند که جویای دستیابی به یک مقصد باشیم گرچه باریک بودن و تاریکی آن باعث می گردد که فضای نگارخانه وسیعتر و روشن تر نماید (چرا که فضای نگارخانه خود به دوکس) اما عدم وجود یک تمامیت و شکل واحد در این بخش نمی تواند تصور رسیدن به یک فضای کامل را ایجاد کند. چرا که فضای نگارخانه خود به دو بخش :تقسیم می شود و با ورود به بخش اول، هنوز فضایی دیگر در پیچش است. عوامل دیگری که نیز بر کشش مخاطب به سمت بخش دوم تأثیر می گذارند، وجود پنجرۀ وسیع در دیوارۀ انتهایی ـ وسعت فضای بخش دوم ـ قلیل بودن سطح بخش اول. همچنین به دلیل وجود یک نورگیر در وسط، دو کانال تأسیساتی در طرفین آن و دو مسیر ارتباطی در کنار دیواره ها، فضایی مجزا، در میان دو بخش نگارخانه ایجاد شده است. این امر یکپارچگی فضای نگارخانه را تقلیل می دهد و حرکت مداوم و بی انقطاعی در این فضا را غیرممکن ساخته.

 

قرارگرفتن بخش دوم در دو نیم طبقه ـ بالا و پایین ـ و وجود نورگیر مرکزی و متمایز شدن کف این قسمت، نوعی ارتباط و پیوستگی را میان این دو نیم طبقه ایجاد کرده است و چرخشی را میان این دو ایجاد می کند. و نتیجتاً ارتباط از یک سطح به سطح دیگر از طریق ورود به فضای بخش اول صورت می گیرد.نمایش خارجی نگارخانه به صورت یک حجم توپر و سنگین است که ترکیبی از بتن و سطوح مرمرین می باشد و قرار گرفتن سطح مرمرین درون قاب بتونی، قدرت تاب با بیشتر کرده و تأکید برقاب، ساختمان را پر صلابت نموده است.نزدیک بودن رنگ بتن و مرمر، مکعب حجم را بیشتر می نمایاند. چنانچه تفاوتی کامل میان قاب وسطح میانی آن ایجاد شود ممکن است که ستونها برجسته تر شده نمای اصلی این مجموعه به سمت باغ است. در جبهۀ طرف حیاط، وجود حفره های کوچک (نسبت به سطح بزرگ) بسته بودن حجم را تأکید کرده است.

 

بخش نمایش:

 

در این بخش مهمترین فضا، نمایشخانه است پلکان عریضی نیز برای دسترسی به آن از طرف حیاط ایجاد شده است. قرار است که مخاطب از این پلکان به نمایشخانه برسد. اما دیده می شود که فضای اتصالی بین این دو یک راهرو است. راهرویی که در یک سوی آن پنجره ای و در سوی دیگرش، پلکانی ارتباطی با طبقات وجود دارد. این دو نقطه نمایانترین بخشهای راهرو هستند. به همین دلیل محصوری فرضی بین این دو ایجاد شده است و نتیجتاً نقاط بدنۀ راهرو کم ارزش گذشته اند. درهای نمایشخانه در این بدنه قرار گرفته اند و از اجزاء دیگر متمایز نمی شوند و در نتیجه این راهرو، از نظر فضایی ـ عنصر مناسب برای هدایت مخاطب از پلکان اصلی به طرف نمایشخانه (بدلیل شکل خود) عنصر مهمی گشته، حال آنکه رابطه بین آن و سالن بسیار ضعیف عمل می کند.این نکته نیز جالب است که با وجود ضعف این راهرو در حل ارتباط فضایی، در این آنکه درهای خروجی از نمایشخانه راهروهایی منتهی به این فضا را باز می شوند، بر اهمیت راهرو تأکید شده است.

 

کتابخانه:

 

این بخش، ساختمانی است که در یک گوشۀ حیاط واقع شده و خود را به طرف حیاط به عنوان یک عنصر فرعی متظاهر می سازد تمامی دید اصلی آن قسمت جنوب و خارج مجموعه است. این بخش از دو طبقه تشکیل شده است. بخش اول فضای نیمه بازی است که گویا با بخش غذاخوری در ارتباط بوده است. و طبقه دوم آن سالن کتابخانه است. فضای داخل کتابخانه، با پنجره ای وسیع به سمت جنوب و به منظرۀ شهر نگاه می کنند و از پنجرۀ دیگر نیز نیم نگاهی به حیاط فرهنگسرا دارد. مخاطب در آن می پندارد، در ساختمانی رو به منظرۀ شهر قرار گرفته، که از طرفی نیز همجوار یک حیاط است. نکته ای که قبلاً خاطر نشان شد، این است که دو طبقه این بخش، در محل ارتباط عمودی، با ساختمان نمایشخانه در هم می آمیزد.همچنین با وجودیکه طبقات، متعلق به یک مجموعه واحدند، هر کدام با یکی از طبقات بخش  غذاخوری در ارتباطند و در نتیجه استقلال ضعیف شده.

 

بخش اداری:

 

مجموعه ای است از یک سری اتاق با حائل های شفاف که به گرد یک مرکز ـ در دو طبقه حلقه زده اند.

 

در محل این مرکز، نورگیری در سقف وجود دارد، اما چنین نمی یابند که مجموعه اتاقها به مرکز نگاه می کنند زیرا که دیوارهای شفاف آنها آنقدر وسیع اند که همانند پنجره ای رو کرده به یک سمت نمی باشند. «معمولاً وجود پنجره زمانی حس می شود که یک دیواره شکافته شود. تا که آن سوی آن دیده شود». به این ترتیب وجود حائلهای شیشه ای صرفاً باعث پیوستگی فضا می شود.مکعب بخش اداری در تظاهر خارجی به صورت تکراری بیرون زده از مجموعه می نماید. که هر چرخیدن یک پیشاننی در بالای بدنۀ نماهای آن، تمام شدن و کامل بودن مکعب را تقویت می نماید و در عین حال تا انتهایی قابهایی برای نگاه کردن به خارج باز شده اند. این بخش همانند کتابخانه به فضای خارج نگاه می کند.

 

نهارخوری: دارای سه ورودی می باشد: از حیاط دری، از ورودی نگارخانه و بخش اداری و در آخر از کتابخانه.

 

پنجره ای باز به سمت حیاط دارد. همچنین از طریق نورگیری که در سقف آن تعبیه شده، از طبقه دوم نیز نور دریافت می کند.

 

مجسمه ها: دیبا از آثار هنری حجمی در طراحی فضاهای شهری، محوطه سازی و بازسازی خود، استفاده فراوان کرده است. برای فرهنگسرای نیاوران سه پیکره به پرویز تناولی سفارش داد. میل پیکره ها همه افراد معمولی بودند که برحسب اتفاق وقت می گذارندند این پیکره ها بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفت. عکاسانی با گرفتن تصویر مردم در کنار آنها یا دست به گردن آنها امرار معاش می کردند.

 

   

ظوابط طراحی فرهنگسرا در چند جمله

فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌گری، دوزندگی و جزاینها فراهم می‌گردد. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند.  برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای نیز می‌پردازند. بسیاری از فرهنگسراها ویژه‌کار (تخصصی) اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز می‌سازند.

فرهنگسراها برپایه شیوه فعالیت به یکی از محورهای سه گانه شخصیت (کیستی)، محتوا (درونمایه) و نهاد می‌پردازند:

فرهنگسراهای شخصیت محور

عبارت‌اند از فرهنگسراهای کودک، نوجوان، جوان، دانشجو، دختران، بانو، و سالمند.

فرهنگسراهای محتوا محور

عبارت‌اند از: اندیشه، قرآن، پایداری، هنر، ملل، قانون، تیره‌ها (اقوام)، ورزش، ماه‌ بهمن، کار، دانش‌ها، تندرستی، طبیعت، و فناوری اطلاعات.

فرهنگسراهای نهاد محور

عبارت‌اند از خانواده، مدرسه، و شهر.

                   

بخشهایی از طراحی فرهنگسرا:

۱):لابی اصلی و زیرمجموعه های آن که شامل:

فضای انتظار و نشیمن،فروش اغذیه،محل نگهداری کودکان،عناصر خدمات عمومی مانند باجه های تلفن و اینترنت،عناصر دسترسی و ارتباط مانند:رمپ،پله و آسانسور

۲):غرفه های فروش محصولات فرهنگی و هنری

۳):سایت اداری شامل:

اتاق کنفرانس،اتاق منشی و ریاست،دفاتر کار،بایگانی،آبدارخانه،سرویسهای بهداشتی،محل انتظار ارباب رجوع

۴):آمفی تئاتر و سینما

۵):کتابخانه

۶):گالری نمایش آثار هنری

۷):کلاسها و آتلیه های آموزشی شامل:

نقاشی،معماری،عکاسی،مجسمه سازی،لابراتوار زبان و...

۸):واحد سمعی بصری و سایت رایانه

۹):رستوران یا کافی شاپ


طرحی جدید برای ساختمان شرکت اپل

بنیانگذار شرکت اپل طرح جدیدی را از ساختمان مرکزی جدید برای شرکت اپل ارائه کرده است که به یک بشقاب پرنده یا کشتی فضایی بزرگ شباهت داشته و می تواند 12 هزار کارمند را در خود جا دهد.

طرح جدید برای ساختمان آینده شرکت اپل

استیو جابز اعلام کرد این بشقاب پرنده عظیم قرار است به عنوان پایگاه جدید شرکت اپل در منطقه "کوپرتینو" در کالیفرنیا ساخته شود. وی طرح 600 هزار متر مربعی خود را در شورای شهر "کوپرتینو" به نمایش گذاشت و خود نیز از گفتن این نکته که این ساختمان به یک بشقاب پرنده بزرگ شبیه است، خودداری نکرد.

پنل کاربری
نام کاربری
رمز عبور
عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
درباره ی سایت
بزرگ ترین وب سایت تخصصی ارایه دهنده مطالب و فایل های معماری این سایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد .