دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

دانلود مقالات و پایان نامه های معماری

خوش آمدید
تبلیغات
اخبار:
نویسندگان
خلاصه کتاب سیمای شهر کوین لینچ

کوین لینچ در سال 1918 در شیکاگو آمریکا بدنیا آمد. او معماری را از فرانک لویدرایت آموخت و به تحصیل در رشته برنامه ریزی شهری در دانشگاه انیستیتوی تکنولوژی ماساچوست (MIT) پرداخت در سال 1947 فارغ التحصیل گردید. سپس آموختن را در پژوهش های روانشناسی و نیز مردم شناسی ادامه داد. مسیرهایی که او را به روش نو در حل مسائل شهری راهبر شدند. او از سال 1948 تدریس در دانشگاه MIT را آغاز کرد و به موازات آن به کسب تجربه حرفه ای در رشته شهرسازی به عنوان مشاور در طرح های ساماندهی متعددی در آمریکا به ویژه در طرح دوباره سازی بستن پرداخت. در سال های 9-1954 با همکاری گئورگی کپس پروژه ای تحقیقاتی در مورد« خوانایی نرمال شهر » به انجام رسانید که ماحصل آن کتاب معروف سیمای شهر می باشد. این کتاب در سال 1960 منتشر گردید. علاوه بر کتاب مذکور آثار عمده وی عبارتند از: برنامه ریزی سایت (1964)، دید از جاده با همکاری اپلیارد و مه یر(1964) و فرم شهر خوب (1980).
او در سال 1991 دارفانی را وداع گفت.

تصویر ذهنی از شهر

تصویر ذهنی از شهر کتاب "سیمای شهر" که اکثراً لینچ را به واسطه آن می شناسند و جای خود را به ادبیات کلاسیک رشته طراحی شهری به خوبی باز کرده است، مشتمل بر پنج فصل می باشد:

ـ فصل اول با عنوان تصویر ذهنی (سیمای) محیط به بیان مبانی نظری لینچ پرداخته و برای اصطلاح های مورد استفاده وی به فصول بعدی تعاریفی ارائه می کند.

ـ فصل دوم گزارشی است از مطالعه سیما یا تصویر ذهنی شهروندان از شهر آمریکایی بستن، لوس آنجلس و جرسی سیتی. در این فصل روش بررسی سه شهر مذکور و نتایج حاصله از آن منعکس گردیده است.

ـ در فصل سوم کتاب تصویر ذهنی از شهر و عناصر آن مورد بحث قرار می گیرند و عناصر پدید آورنده تصویر ذهنی تعریف و تشریح می شوند.

ـ فصل چهارم به ارائه اصول طراحی برای ایجاد تصویر ذهنی نقش انگیز از شهر مبادرت می ورزد.

ـ در نهایت فصل پنجم با عنوان مقیاس تازه، جمع بندی است از مهمترین تفکرات لینچ تا آن زمان (233: 1998Jessen & Schmidt,) در ادامه مفاهیم و نکات مورد تأیید لینچ در این کتاب به طور اجمالی مورد بحث قرار می گیرد.

برای دیدن کامل خلاصه ی کتاب به ادامه ی مطلب بروید

معرفی سایت های جامع معماری

سایت های تخصصی ایرانی

آدرس

نام

www.tehrancivileng.ir

انجمن صنفی مهندسان عمران شهر تهران

www.issiran.com

انجمن آهن و فولاد ایران

www.ici.ir

انجمن بتن ایران

www.chilan.ir

انجمن تولید کنندگان فولاد ایران

www.gsoi.ir

انجمن زمین شناسی ایران

www.acco.ir

انجمن شرکت های ساختمانی

www.omran.net

انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران

www.ieea..ir

انجمن مهندسی زلزله ایران

www.irsen.org

انجمن متخصصان محیط زیست

www.iiees.ac.ir

پژوهشگاه مهندسی زلزله

www.farsnezam.org

دفتر فنی وزارت مسکن و شهر سازی

www.nhlo.gov.ir

سازمان ملی نظام و مسکن

www.nezam.ir

سازمان نظم مهندسی ساختمان

www.ncc.org.ir

سازمان نقشه برداری کشور

www.bhrc..gov.ir

مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن

www.udro.org.ir

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران

www.irancivil.ir

پایگاه اطلاع رسانی متخصصان ساختمان

www.irancivilcenter.com

پایگاه اطلاع رسانی صنعت ساخت و ساز

www.omran.net

پایگاه اطلاع رسانی عمران

www.civilica.com

مرجع تخصصی عمران

www.uan.ir

پایگاه هطلاع رسانی شهرسازی و معماری

سایت های تخصصی خارجی

www.aci-int.org

انجمن بتن آمریکا

www.iabse.ethz.ch

IABSE

www.asce.org

مهندسان ساختمان آمریکا

www.cmec.org

سازمان مصالح مهندسی ساختمان

www.fmb.org.uk

فدراسیون ساختمان سازان عمده

www.wallaceresearch.net

معماری جهانی

www.pubs.asce.org/cedbsrch.html

در اینجا با سایت جامعه مهندسی عمران امریکا آشنا می شویم . در سایت می توان مطالبی چون کتاب ها ، ژورنال ها و مقالات و متن های آموزشی را می توان مشاهده کرد . همچنین یک موتور جسجتوی قدرتمند را می توان در سایت مشاهده کرد که ارآئی بالائی در یافتن مطالب تخصصی در زمینه مهندسی عمران دارد .

www.icivilengineer.com/

سایت I CIVIL ENGINEER یک سایت اطلاع رسانی درباره مهندسی عمران در اینترنت می باشد . در سایت می توان اخبار ، پروژه های جدید ، امکانات جستجوی مطالب تخصصی ، اخبار صنعت ، مشاهده پروژه های عظیم عمران ، مجله های تخصصی ، آموزش ONLINE و گزارش رویدادهای اتفاق افتاده در حیطه مهندسی عمران را مشاهده کرد .

www.cerf.org/research/material.htm

سایت CERF به ارائه مطالبی درباره مواد به کار برده شده در ساختن بناها و ساختمان ها می پردازد . مواد پیشرفته ، تکنولوژی های جدید در مواد ، پروژه ها ، اخبار و انتشارات موسسه را می توان در سایت مشاهده کرد .

http://people.civil.gla.ac.uk/

در این سایت با دپارتمان مهندسی عمران دانشگاه GLASGOW آشنا می شویم . در سایت می توان مواردی چون تحقیقات ، مقالات ، دوره های آموزشی دانشگاه ، اساتید ، آخرین اخبار ، LINK های مفید و آشنائی با پروژه های انجام شده را مشاهده کرد .

www.ce.berkeley.edu/

این سایت به دانشکده مهندسی عمران دانشگاه BERKELEY تعلق دارد . در سایت امکانات جستجو برای پیدا کردن مطالب مورد نظر کاربران قرار داده شده است ، همچنین منابع اطلاعاتی عمران ، کتابخانه مهندسی ، تحقیقات ، پروژه های انجام شده و مرکز تحقیقات دانشکده و آخرین اخبار را می توان در این سایت مشاهده کرد .

http://www-ce.stanford.edu/

این سایت به بخش مهندسی عمران ومعماری دانشگاه STANFORD تعلق دارد . در سایت می توان به مطالبی از قبیل برنامه های جدید موسسه ، برنامه های تحقیقاتی و مطالب بسیار دیگری که در پائین سایت آمده است را مشاهده کرد .

www.cee.mtu.edu/

دانشکده مهندسی عمران و معماری دانشگاه MICHIGAM در این سایت به معرفی آن مرکز و فعالیت های انجام گرفته در آن می پردازد . در سایت می توان مواردی چون INDEX الفبائی مطالب سایت ، امکانات جستجو ، همکاران موسسه ، آخرین اخبار و رویدادها ، برنامه های آموزشی دانشگاه و تحقیقات به عمل آمده در آن واحد را مشاهده کرد .

www.sustainableabc.com/

در این سایت به ارائه مطالب و اطلاعاتی درباره معماری پرداخته می شود . همچنین می توان LINK هایی به سایت های دیگر مرتبط را مشاهده کرد . انواع ساختمان ها با معماری های مختلف در این سایت نشان داده شده اند .

www.engr.wisc.edu/cee/

گروه مهندسی عمران و معماری دانشگاه WISCONSIN-MADISON در این سایت به معرفی خود می پردازد . در سایت می توان اطلاعاتی درباره اساتید و دانشجویان موسسه ، برنامه های در دست اقدام موسسه ، تحقیقات به عمل آمده ، خبرنامه ها و ارتباط با صنعت در دانشگاه را بدست آورد .

www.ce.jhu.edu/

این سایت به بخش مهندسی معماری و عمران دانشگاه JOHN HOPKINS مربوط می باشد . در سایت امکان دسترسی به آخرین اخبار و رویدادها فراهم می باشد ، همچنین می توان اطلاعاتی درباره برنامه های آموزشی موسسه ، اعضا ، سمینارها ، تحقیقات به عمل آمده در آن مرکز ، منابع اطلاعاتی مرجع و امکانات جستجو را در سایت را در دسترس مشاهده کرد .

www.nexusjournal.com/

ژورنال تخصصی مهندسی عمران و معماری NEXUS را می توان در این سایت مشاهده کرد . در سایت امکان دریافت شماره جدید ژورنال پس از عضو شدن در سایت میسر می باشد ، همچنین در صورت نیاز امکان دسترسی به آرشیو نشریات نیز میسر می باشد . مطالب دیگری چون تحقیقات ، کتاب ها ، کتابخانه مجازی و امکانات عضویت در سایت فراهم شده است .

www.ccee.iastate.edu/

این سایت به کالج مهندسی عمران و معماری LOWA STATE UNIVERSITY تعلق دارد . در سایت می توان به مواردی چون تحقیقات ، بخش های آموزشی موسسه ، معرفی گروه ، رویدادها ، خبرها ، منابع اطلاعاتی مرجع ، امکانات جستجو ، INDEX الفبائی مطالب سایت ، پروژه های تحقیقاتی ، برنامه های مهندسی و آموزش اشاره کرد

سایت معماران معروف

ادرس

نام

www.Calatrava.com

Santiago Calatrava

www.Foster and Partners.com

Norman Foster

www.Ngrimshaw.co.UK

Nicolas Grimshaw

www.RichardMeier.com

Richard Meier

www.pcFandp.com

I.M.Pei

www.rpwF.org

Renzo Oiano

www.Richard.co.UK

Richard Rogers

www.SOM.com

Skidmore Owings & Merrill

www.Botta.ch

Mario Botta

چرا مقبره بوعلي سينا 12 ستون دارد؟

آرمگاه شيخ‌الرئيس ابوعلي سينا، فيلسوف، دانشمند و طبيب مشهور ايراني ملقب به نابغه شرق (428-370هق) در ميداني به نام بوعلي سينا در شهر همدان واقع شده است

آرامگاه بوعلي سينا در زميني به مساحت 3090 متر مربع احداث شده و زير بناي اصلي آن حدود 1792 متر مربع و نماي آرامگاه از سنگ خاراست .


اما چرا آرامگاه شيخ‌الرييس 12 ستون دارد؟

آرامگاه طبيب‌الاطبا را از روي قديمي‌ترين بناي تاريخ‌دار دوره اسلامي در ايران، عين گنبد قابوس ساخته‌اند، اما اين دو كمي با هم تفاوت دارند. آرامگاه بوعلي نصف بناي گنبد قابوس است و از طرفي آن بنا هيچ منفذي از پايين تا بالا ندارد. ولي اين بنا 12 ستون دارد كه نشان‌دهنده 12 رشته دانشي است كه ابن سينا بر آن‌ها احاطه داشته است.


مكاني كه آرامگاه را در آن ساخته‌اند، منزل ابوسعيد دخدوك بود كه شيخ مدتي ميهمان او بود و از دوستانش به حساب مي‌آمد.


طرح ساخت آرامگاه بوعلی سینا به مناسبت هزارمین سال تولد او (1330) از اولین كارهای دوره دوم فعالیت انجمن آثار ملی بود.

هیئت موسسان انجمن آثار ملی در سال 1334 با پیش‌فرض برتری تلفیق معماری قدیم و جدید یك مسابقه معماری بین معماران آن دوره ترتیب داد كه با نظر مساعد گدار و فروغی، طرح هوشنگ سیحون به عنوان بهترین طرح برگزیده شد و جایزه بهترین طرح اجرای ساختمان بود.


روز تولد بوعلي سينا، روز پزشك نامگذاري شده است.

ثبت ملي بزرگترين مسجد صخره‌اي كشور


مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از ثبت ملی بزرگترين مسجد صخره‌اي كشور در قلب روستاي پلكاني عنصرود خبر داد

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدي گفت: مسجد عنصرود بزرگترين مسجد صخره‌اي كشور است كه در روستاي پلكاني عنصرود شهرستان اسكو واقع شده است.


وی افزود: این روستا با داشتن مسجدي با مساحت 570 متر مربع و فضايي بزرگتر از مسجد روستاي كندوان، صاحب بزرگترين مسجد صخره‌اي كشور است.


وي گفت: قدمت اين بنا بر اساس گفته‌هاي اهالي روستا به اوايل دوره قاجار می‌رسد، اما با وجود نشانه‌هايي همچون محرابي منسوب به دوره ايلخاني و كنده كاري‌ها و معماري خاص به كار رفته در بنا، طولاني بودن قدمت این بنا حتي تا بيش از هزار و 500 سال بعيد به نظر نمي‌رسد.


محمدي گفت: ورودي مسجد به گونه‌اي تعبيه شده كه كاربري ابتدايي مسجد در آن بعيد بوده و طبق گمانه زني‌ها و شواهد به نظر مي‌رسد مسجد صخره‌اي عنصرود پيش از اين، مكاني مقدس و جايي شبيه نيايشگاه بوده كه پس از اسلام به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفته است.


وی ادامه داد: كراني بودن بنا موجب شده است مسجد با كمترين امكانات گرمايشي و سرمايشي برودت هوا را تغيير داده و در زمستانها گرم و در تابستانها هوايي خنك داشته باشد.


محمدی با اشاره به نقش ويژه اين مسجد در ميان مردم روستا بیان کرد: مردم روستا بسياري از رسوم و

آيين هاي بومي و مذهبي خود را در اين مسجد به جا مي‌آورند، كه يكي از مهم‌ترین آنها تجمع مردم در اولين روز زمستان در آنجا و شروع ختم قرآن است، به گونه‌ای كه آخرين سوره‌هاي كلام‌الله در لحظات تحويل سال نو در اين مسجد قرائت مي‌شود.


وی افزود: اين مسجد در بين اهالي بسيار مورد احترام بوده و تمام مراسم مذهبي بدون اينكه دعوتي صورت بگيرد و با استقبال بسيار از سوي مردم در آن برگزار مي‌شود.


وی اظهار کرد: با توجه به اينكه عوامل تخريبي نظير رطوبت، فرسايش و نازك شدن تدريجي ديواره‌ها در دوره‌هاي اخير روي بنا تاثيرگذار نبوده، خوشبختانه اين بنا در وضعيت پايداري به سر برده و با توجه به صخره‌اي بودن، نياز به مرمت‌هايي نظير تزئينات ندارد.


رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گفت: علاوه بر این مسجد، برخي دیگر از اماكن عمومي روستاي عنصرود به دليل آب و هواي سرد منطقه و پله‌اي بودن به صورت صخره‌اي ساخته شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به معماري حمام روستا نیز اشاره کرد.


محمدي تشريح كرد: ثبت ملي مسجد صخره‌اي روستاي عنصرود علاوه بر حفظ و نگهداري اين اثر منحصر بفرد، منجر به معرفي و جذب بيش از پيش گردشگران به اين روستاي زيبا و ويژه خواهد شد.


مسجد صخره‌اي روستاي عنصرود يكي از 15 اثر آذربايجان شرقي است كه در پنجمين همايش ملي شوراي سياست گذاري ثبت ميراث فرهنگي در استان البرز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.

ساخت خانه مدور ذرتي!


شركت معماري فرانسوي St. André-Lang نمونه اوليه يك خانه فشرده مدور را طراحي كرده كه از چوب ذرت در درون ديوارهاي آن استفاده شده است

اين خانه با مساحت 20 متر مربع در پارك حفاظت شده‌يي در فرانسه واقع شده و اخيراً برنده رقابت معماري زيست سازگار و ارزان شده است.

هزينه كلي اجراي اين پروژه هفت هزار يورو عنوان شده است.

اين ساختمان كه “Tourner autour du Ried” نام گرفته، در شكل مدور طراحي شده و نور آفتاب در طول روز از خلال آن فيلتر مي‌شود.


به دنبال گردش روزانه شرق به غرب خورشيد، سقف آن مجهز به يك محور مركزي نور است كه نواحي را مطابق نيازهاي فعاليت‌هاي مختلف روزانه روشن مي‌كند.


براي مثال، نواحي خوابيدن در شرق تعبيه شده‌اند و ميز و دفتر كار به سمت جنوب شرق و همچنين فضاي باز نشيمن نيز در قسمت جنوب قرار دارد.


در مركز اين ساختمان يك باغ مركزي قرار دارد كه مملو از زندگي گياهي محلي بوده و حضور طبيعت را در آن تضمين مي‌كند.


به اين دليل كه خانه جديد هنوز در مرحله نمونه اوليه است، اقدامات لازم آب و هوايي، الكتريسيته، لوله‌كشي و ساير امكانات زندگي از جمله آشپزخانه و حمام آن صورت نگرفته است.


از آن جا كه ساخت چنين خانه‌يي كمتر از يك ماه زمان مي‌برد، اين پروژه گامي به سوي ساخت خانه‌‌هاي بادوام و ارزان به شمار مي‌آيد.


شركت سازنده در نظر دارد اين طرح را در مقياس بزرگ‌تري انجام دهد.

بزرگترین سازه ماکارونی جهان در دانشگاه آزاد قزوین

مصطفی نصیری اوانکی، دانشجوی رشته معماری مقطع کارشناسی و سرپرست گروه معماران جوان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص چگونگی ساخت این سازه اظهارداشت: طراحی این سازه از تیر ماه تا اواخر شهریور سال 90 به طول انجامید و ارائه طرح از مهر تا آبان و ساختن این پروژه از دوم آبان تا 11 اسفند سال 90 به طول انجامید.

وی افزود: این سازه با 24 متر طول، پنج تر ارتفاع و عرض سه تا 5.5 متر ساخته شده است.

سرپرست گروه بزرگ ترین سازه مارکارونی جهان گفت: برای ساخت این پروژه بیش از 33 هزار متر ماکارونی (33 کیلومتر) به کار رفته که این میزان 18 کیلومتر بیشتر از رکورد جهانی گینس است.

وی بیان کرد: هم چنین برای اتصال این سازه ماکارونی از 758 عدد چسب استفاده شده و وزن کل این سازه 103 کیلوگرم و 75 کیلو بار سقف را تحمل کرده است.

این مسئول در خصوص چگونگی ثبت جهانی این سازه در کتاب رکوردهای گینس یادآورشد: خوشبختانه وقتی در سازه های این چنین در جهان شروع به تحقیق کردیم متوجه شدیم چنین سازه ای تاکنون در دنیا ساخته نشده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم از ظریف ترین عنصر مثل ماکارونی، سخت ترین و استوارترین سازه را بسازیم.

نصیری یادآورشد: بعد از ساخت این سازه در مکاتبه با سازمان جهانی گینس ثبت این سازه را به عنوان بزرگ ترین سازه ماکارونی درخواست کردیم که مسئولان این سازمان اعلام کردند که هیچ سرفصل و موضوعی در خصوص بزرگ ترین سازه ماکارونی در این کتاب وجود ندارد و گروه معماران جوان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اولین گروهی بودند که مسئولان سازمان جهانی گینس را متقاعد کردند تا سرفصلی برای این موضوع تعریف کنند.

نصیری اوانکی ادامه داد: در مکاتبات بعدی قرار شد تا سازمان جهانی گینس کارشناسان خود را برای بازدید و تائید این سازه به ایران بفرستند اما با هماهنگی صورت گرفته از سوی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و سازمان جهانی رکوردهای دنیا (گینس) قرار شد تا اعضاء گروه به عنوان نماینده سازمان گینس با ارسال تمام اسناد و مدارک موجود از جمله عکس، فیلم و تاییدیه نامه های سازمان های مورد نظر گینس همچون تاییدیه نامه های استادانی که در این رشته صاحب نظرند، روند ثبت جهانی این سازه در کتاب گینس طی کنند.

سرپرست گروه بزرگ ترین سازه مارکارونی جهان افزود: مسئولان سازمان جهانی گینس در مکاتبه با دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از این دانشگاه به دلیل این که سرفصل جدیدی را به کتاب گینس اضافه کردند تقدیر و تشکر ویژه ای کردند تا ماه سپتامبر مراحل ثبت جهانی سازه در کتاب رکوردهای گینس به پایان می رسد و گواهی نامه این رکورد به مسئولان ایرانی اعلام وارسال خواهد شد.

نصیری اوانکی به کاربردهای چنین سازه ها در پروژه های عمرانی اشاره کرد و گفت: با طراحی و سـاخت این سازه ها می توانیم پیش زمینه ای از سازه های فلز آلومینیوم را در پروژه های عمرانی بسازیم.

وی گفت: اگر اندازه این سازه را با فلز آلومینیوم در اندازه واقعی 20 برابر کنیم از نظر وزن بسیار سبک و بسیارمقاوم و قابل انعطاف خواهد شد و می توان از این فلز که از نظر ساختار شباهت بسیاری به ماکارونی دارد، استفاده کرد.

نصیری در پایان از حمایت های ویژه دکتر موسی خانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برای ساخت این سازه تقدیر و تشکر کرد و گفت: این حمایتها انگیزه دانشجویان برای انجام کارهای دبزرگ و مبتکرانه را دو چندان کرده است زیرا در برنامه ها و بازدید های مسئولان عالی رتبه کشور از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین بازدید از سازه ها را نیز در دستور کار قرار می دادند که این بازدیدها برای اعضاء تیم باعث دلگرمی و ایجاد انگیزه می شد.

گفتگو با حسین امانت طراح برج آزادی

گفتگو با حسین امانت طراح برج آزادی

 

برج آزادی که در زمان خود شهیاد نام داشت و یادمانی برای دو هزار و پانصد سال شاهنشاهی ایران بود، خیلی زود نماد دروازه گونه تهران و ترجمان معمارانه ایران مدرن شد، این بنا اکنون سی و شش ساله است و در حالی که با یک چرخش بزرگ، نماد انقلاب سال ۵۷ تلقی می شود، فرسوده از گذر زمان و رنجیده از بی مهری کسان، خود را نیازمند مرمت می یابد. با این حال دست بردن در مجموعه ای که ایرانیان سخت بدان خو گرفته اند وخارجیان، ایران امروزی را با تصویرش می شناسند، کاری ساده و خالی از حرف و حدیث نیست.

شهرداری تهران مسؤول مرمت و بهسازی برج و میدان آزادی است و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور نظارت بر این کار را به عهده دارد؛ چرا که برج آزادی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

شهرداری بر این باور است که عملیات مرمت را "کاملا اصولی" به پیش می برد، اما سازمان میراث فرهنگی نظر متفاوتی دارد. چندی پیش خبرگزاری میراث فرهنگی (
CHN) گزارش داد که کارشناسان این سازمان، پس از بازدید از کارگاه مرمت و بهسازی برج آزادی، در حضور سرپرست کارگاه گفته اند: "اقداماتی که تاکنون در جزیره برج آزادی به بهانه ساماندهی و مرمت انجام شده، مرمت نبوده، بلکه فاجعه ای دردناک در تاریخ ساماندهی آثار تاریخی است."

استفاده از واژه "جزیره" برای میدان آزادی، اشاره طنزگونه و تلخی است به قرار گرفتن این میدان در میان ترافیک سنگین ورودی غربی پایتخت و قطع ارتباط پیادگان با میدانی که طرحش ملهم از باغ های ایرانی است و در اصل برای پیاده روی ساخته شده است.

شهرداری نقشه های مرمت را برای تایید به سازمان میراث فرهنگی ارایه کرده و این سازمان نیز به نوبه خود خواستار تایید نقشه ها توسط مهندس ایرج حقیقی شده است؛ یعنی کسی که در زمان ساخت برج آزادی، مسؤول کارگاه برج بود. او اکنون به خارج از کشور سفر کرده است.

در این میان هیچ کس سراغ مردی را نمی گیرد که ایده چنین اثر بدیعی از ذهنش تراوش کرد، همان جوان ۲۴ ساله و تازه از دانشگاه درآمده ای که حالا از مرز ۶۵ سالگی گذر کرده و هزاران کیلومتر آن سوتر از تهران، نگران دست پرورده خویش است: حسین امانت.

آقای امانت که اینک در شهر ونکور کانادا سکونت دارد، از معماران نوپردازی است که حتی اگر هیچ کاری غیر از طراحی برج و میدان آزادی انجام نداده بود، بازهم نامش در تاریخ معماری مدرن ایران جاودانه می ماند. اما او در کارنامه خویش، کارهای سترگ دیگری نیز دارد: طراحی ساختمان دانشگاه صنعتی شریف یا آریامهر سابق (۱۳۵۴)؛ ساختمان مرکز صنایع دستی سابق و سازمان میراث فرهنگی امروزی (کامل شده در سال ۱۳۶۳)؛ ساختمان سفارت ایران در پکن (کامل شده در سال ۱۳۶۲) و آثار دیگری که در سال های دوری از وطن و در کشورهای مختلف جهان ساخته شده اند.

نقاشی های خیابانی

 سایر عکسها در ادامه ی مطالب...

ساختمان های غیر معمولی
  
ساختمان پیانو شکل در چین

     
سایر عکس ها در ادامه ی مطالب...    

نرم افزار نقشه برداری و آموزش سریع Road workshop

نرم افزار نقشه برداری و آموزش سریع Road workshop


نقل قول :

نرم افزار Road workshop جدید ترین برنامه ای است که در رابطه با برنامه های نقشه برداری در زمینه راه سازی است که توسط این سایت متشر شده است از امکانات این برنامه ...

1- محاسبه خاکبرداری و خاکریزی در مقاطع مختلف مسیر .
2- قابلیت تلورانس دادن به خط پروژه جهت لایه ریزی .
3-محاسبات میخ کوبی در طرفین مسیر .
4- اعمال شیب عرضی جهت محاسبات میخ کوبی ارتفاعی مسیر.
5- امکان چاپ فرم محاسبات .

آموزش سریع برنامه در فرمت WORD در فایل Read me برنامه موجود میباشد .

به حجم 7.06 مگابایت

در فرمت فشرده (rar)

رمز فایل : surveying.ir
 

دانلود

دانلود رایگان جزوه تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته(دکتر قاضی)
دانلود رایگان جزوه تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته(دکتر قاضی)

 

دانلود   فصل اول

 

دانلود  فصل  دوم

دانلود رایگان برنامه ای کوچک برای طراحی اولیه یک پلان

دانلود رایگان برنامه ای کوچک برای طراحی اولیه یک پلان

نقل قول :

بعضی وقتها ما میخواهیم یک پلان ساده خانه را در اتوکد بکشیم و اندازه گذاری کنیم و … اما گاهی میخواهیم ایده خود را از پلانی که طراحی کرده ایم نشان دهیم و برای بیننده توضیح بدهیم و شاید تغییراتی در آن اعمال کنیم البته که این کار با اتوکد امکان پذیر است اما اگر کمی راحت طلب باشید و بخواهید تا رسیدن به نقشه نهایی از اتوکد استفاده نکنید من برنامه زیر را به شما پیشنهاد میکنم که با دانلود آن با حجم 1.87مگابایت راحت طلبی و تنبلی را در اینگونه مواقع به شما آموزش میدهد در این برنامه شما میتوانید تب پلان خود را بکشید و عناصری مانند دیوار و پنجره و در را در آن تعبیه کنید

 

دانلود

دانلود نرم افزار پرتابل تحلیل تیر (BEAMD 2010 PORTABLE)
دانلود نرم افزار پرتابل تحلیل تیر (BEAMD 2010 PORTABLE)

[تصویر:  beamd8.jpg]
 
دانلود نرم افزار خط تاثیر

دانلود نرم افزار خط تاثیر

خط تاثیر برای سازه های معین

به حجم  31 کیلوبایت

در فرمت فشرده (rar)

 

دانلود

سازه فضا کار

مفاهیم اولیه سازه فضا کار

سازه فضا کار| 0.6  مگابایت | فرمت PDF

نقل قول:

از طرفی با پیشرفت علم و تکنولوژی نیازها و خواسته های جدید در زمینه مهندسی سازه رخ داده است . عامل زمان اهمیت بیشتری یافته و باعث روی آوردن به سازه های پیش ساخته شده است، همچنین با افزایش جمعیت،جوامع بشری علاقه به داشتن فضاهای بزرگ بدون حضور ستون های میانی از جمله مراکز خرید و سوپرمارکت ها، مساجد، پل ها و سازه هایی که در مدار زمین قرار می گیرند نظیر بشقاب مخابراتی اشاره کرد . این نوع سازه ها بدلیل اشکال بسیار متنوع از جمله گنبدی، چلیکی، قوسی، شبکه ای مسطح دو یا چند لایه و …دارای جذابیت فراوان هستند . در این مقاله سعی شده است کلیاتی مفید و قابل کاربرد در زمینه سازه های فضاکار اجمالا بیان شود تا مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد...

دانلود

دانلود نرم افزار محاسبه بهینه تیر بتنی تحت لنگر
دانلود نرم افزار محاسبه بهینه تیر بتنی تحت لنگر خمشی بر اساس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان
  

راھنمای نرم افزار( COBEAM)

REBAR =  نوع آرماتور(مگاپاسکال)

CONCRETE =  نوع بتن (مگاپاسکال)

Max. Size = حداکثرقطرآرماتوردرمحاسبات انجام شده

Mu = لنگر خمشی نھائی با اعمال ضرائب

H = ارتفاع مقطع تیر

B = عرض مقطع تیر

COVER = فاصلھ مرکز آرماتور از سطوح تیر

Min.Dis.Top = حداقل فاصلھ لازم آرماتورھای لایھ فوقانی با درنظرگرفتن نکات اجرائی

Min.Dis.But = حداقل فاصلھ لازم آرماتورھای لایھ تحتانی با درنظرگرفتن نکات اجرائی

Max. Type = . حداکثرتعدادنوع(تیپ) آرماتورکھ درچیدمان مورد استفاده قرار می گیرد

AS(c   = سطح مقطع فولاد فشاری محاسباتی

 ( As(t = سطح مقطع فولاد کششی محاسباتی

Sum Of Slab Tic. =  مجموع ضخامت سقف در دو طرف تیر(محل ھائی که قالببندی ندارد)

Rebar Cost =  ھزینھ تمام شده آرماتوربندی(شامل مصالح و اجرت با توجھ به قیمتھای روز)

Concrete Cost = قیمت تمام شده بتن

Formwork Cost = قیمت تمام شده قالببندی

B <= And B >=  محدوده تغییرات عرض بھ ارتفاع مقطع تیر(در طراحی خودکار)

برای طراحی خودکار مقطع تیر ابتدا لنگرخمشی نھائی را که پس از اعمال ضرائب بدست آمده را واردنموده  و برنامه را اجرا نمائید. در این مرحله احتیاجی به وارد نمودن ابعادعرض وارتفاع مقطع نمی باشد.نرم افزار با توجه به قیمت ھای تمام شده , اقتصادی ترین مقطع را با بھره گیری از الگوریتم ھوش مصنوعی محاسبھ می نماید. دراین حالت چنانچه پارامترھا بدون تغییر بمانند اجرامجدد برتامھ امکان رسیدن به دقت بیشتر را ایجاد می نماید. پس از بدست آمدن ابعاد مقطع برای ویرایش و ھماھنگی با ابعادقالب(به ویژه در قالببندی فلزی)عرض و ارتفاع مورد نظررا وارد نمائید.

درحالت طراحی خودکار حداکثر عرض و ارتفاع بھ مقدار ۶٠٠ و ٨٠٠ میلیمتر در نظرگرفتھ میشود.در صورتیکه در محلھای مربوط بھ عرض وارتفاع عددی داده شود برنامھ از حالت خودکار خارج شده و ابعاد انتخابی را محاسبه می نماید.

درمواردی که آرماتورھای کششی در دولایھ قرار میگیرند نرم افزار با محاسبھ مرکز ثقل دولایه مقدارعمق موثر مقطع را اصلاح نموده و محاسبات را مجددا بر اساس عم ١ موثرجدید تکرار مینماید.لذا دراین حالت مقدار آرماتور کششی وفشاری محاسبه شده مقداری افزایش می یابد.مقدار فاصله مرکزدو لایهآرماتورھای کششی بهمقدار (بزرگترین قطر آرماتورمصرفی + حداقل فاصلھ لازم) تعیین میگردد.

به حجم 2.35 مگابایت

در فرمت اجرایی (exe)

دانلود

دانلود نرم افزار طراحی خاموت تحت اکسل

دانلود نرم افزار طراحی خاموت تحت اکسل

نقل قول :

برنامه ای که براتون آماده کردم مربوط به طراحی خاموت های تیر و ستون می باشد و شامل دو برنامه ی مجزا برای تیر و ستون که در فرمت اکسل می باشد. کافی است شما ابعاد و ورودی های خواسته شده را وارد کنید تا خود برنامه محاسبات مربوط به طراحی را در عرض یک ثانیه انجام دهد.

 

 

دانلود

دانلود نرم افزار ساده و کم حجم طراحی مقاطع بتنی

 

دانلود نرم افزار ساده و کم حجم طراحی مقاطع بتنی

 

 

به حجم  126 کیلوبایت

در فرمت فشرده (rar)

دانلود

دانلود چهار برنامه تحت اکسل

( طراحي ستون - براساس آبا ، تحلیل خرپا ، طراحی تیر بتونی ، طرح نمودار ديوار برشي )

به حجم  1.03 مگابایت

در فرمت فشرده (rar)


براي دانلود كليك كنيد

آشنایی با رشته‌های عمران

آشنایی با رشته‌های عمران
________________________________________
معرفی رشته مهندسی عمران

مهندسی عمران از جمله رشته‌های است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران کشور است. یعنی هر چیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد، مانند سد، فرودگاه، جاده، پل، برج، تونل، دکل‌های مخابرات، ساختمان‌های مقاوم در مقابل زلزله، سیل و آتش، نیروگاه‌های برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز ،در حیطه کار مهندس عمران قرار می‌گیرد.

مهندس عمران طیف بسیار وسیعی از کارها را در برمی گیرد. یعنی اگر بخواهیم ساختمان، پل، برج، تونل، راه، سیلو یا شبکه‌های فاضلاب بسازیم ،در آغاز به یک مهندس کارامد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی ،اقتصادی نیز عمل کند .چون اقتصادی بودن ،یک اصل در مهندسی عمران است.
این رشته در سطح کارشناسی دارای سه گرایش عمران- عمران، عمران –نقشه برداری، عمران –آب است.

گرایش عمران –عمران

به محاسبه و طراحی سازه‌های متفاوت تحت نیروهای مختلف مانند باد ،زلزله، سیل،آتش و وزن خود ساختمان یا سازه می پردازد.این رشته علاوه بر این کارها در زمینه‌های دیگری مانند راهسازی , پلسازی ,سد سازی و کارهای دیگر نیز می پردازد و کار آن تنها محدود به ساختمان و سازه نیست.

گرایش عمران – نقشه برداری
برای انجام یک کار عمرانی که گاه جندین سال طول می کشد باید نقشه برداری کرد و اطلاعات دقیقی از ابعاد مکان ساخت سازهٔ مورد نظر بدست آورد .برای مثال در هنگام نصب دکل‌های مخابراتی ،در آغاز باید مسیر دکل گذاری و فواصل بین دکل‌ها ،به یاری نقشه برداری تعیین شود و سپس دکل‌های مورد نظر را نصب کرد.

رشته نقشه برداری که در حال حاضر در کشورهای پیشرفته ژئوماتیک نامیده می‌شود داری زیر شاخه‌های ژیودزی، سامانه‌های اطلاعات مکانیGIS، سنجش از دور، فتوگرامتری وهیدروگرافی می باشد.نقشه برداری پایه و BASE هر پروژه عمرانی است .

گرایش عمران –آب (هیدرولیک)
می‌گویند در آینده نه چندان دور، دستیابی به منابع آبی جدید برای کشورهای خاورمیانه که یکی از مناطق خشک یا نیمه خشک جهان است نیازی ضروری می‌شود.





معرفی رشته مهندسی عمران

________________________________________
1- مقدمه:

مجموعه مهندسی عمران یا رشته عمران یکی از رشته¬های پر اهمیت و جذاب در مجموعه رشته¬های آزمون سراسری است که داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می¬تواند آن را انتخاب کند. پیشرفت سریع جوامع و نیازهای روز افزون آنها به انجام طرحهای مختلف عمرانی از یک طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می¬نماید تا با یک برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در جامعه ، گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود.

2- اهمیت و ضرورت:

سرپناه از نیازهای اساسی و اولیه نوع بشر است که در دوره¬های مختلف زندگی او بصورتهای مختلفی به این نیاز پاسخ داده شده است. انسانهای اولیه از غارها که بصورت طبیعی ساخته پدیده¬های زمین شناسی بودند استفاده می¬کردند. ولی آیا انسان بلند پرواز که همواره سعی در بدست آوردن و رام کردن طبیعت دارد، می¬توانست به این مکانهای محدود و بی روح بسنده کند؟

انسانها با بکارگیری ابزارهای دست ساز خود و استفاده از منابعی که طبیعت در اختیار آنها قرار می¬داد، اقدام به ساخت محلی برای زندگی خود کردند. با پیدایش اولین سرپناه دست ساز بشر پایه و اساس مهندسی عمران بوجود آمد. با بزرگتر شدن جوامع و نیاز آنها به سرپناههای بزرگتر، و تلاش بشر در جهت مهار و رام کردن طبیعت در جهت رفع نیازهای خود همانند ساختن سدها و پلها و ... رفته رفته نقش مهندسی عمران در زندگی بشر پررنگ و پررنگتر شد.

پیشرفتهای بزرگی که امروزه شاهد آن هستیم در سایه آرامش و ایمنی ایجاد شده توسط مهندسی عمران حاصل گردیده-است. مهار قهر طبیعت همانند سیل و زلزله و طوفانهای وحشتناک، هدیه¬هایی هستند که مهندسی عمران به جامعه امروزی عطا کرده است. از طرف دیگر راههای ارتباطی که همچون شریانهای حیاتی جامعه هستند، سدهای عظیمی که برق را به ارمغان می¬آورند، تونلهایی که دل کوهها را می¬شکافند و ... همگی شواهدی بر اهمیت این رشته مهندسی دارند.

در زبان انگلیسی به مهندسی عمران Civil Engineering اطلاق میشود که Civil به معنی تمدن و از همان ریشه کلمه Civilization است. پس میتوان نتیجه گرفت همانطور که از اسم این رشته پیداست، مهندسی عمران یعنی مهندسی تمدن! و تقریبا بیش از سایر رشته¬های مهندسی به جامعه نزدیکتر است.
3- تفاوت مدرک و شغل مهندس عمران:
ذکر این نکته ضروری است که مهندسی عمران، یک مدرک تحصیلی است که به فرد پس از تحصیل در دانشگاه اعطا میشود، ولی به عنوان شغل به حساب نمی¬آید. بلکه بدلیل گسترده بودن حوضه فعالیت دانش آموختگان این رشته، شغلهایی که یک مهندسی عمران میتواند داشته باشد بصورتهای مختلفی طبقه¬بندی می¬شوند. یک مهندس عمران می¬تواند در حوضه پیمانکاری، مشاوره، نظارت و یا اگر دقیقتر به موضوع بنگریم در قسمتهای ساختمان سازی، سدسازی، راه سازی، پالایشگاه و سازههای صنعتی، مدیریت ساخت، سازه¬های دریایی و ... فعالیت داشته باشد که سعی خواهم کرد در ادامه مطلب توضیحات بیشتری را در این مورد ارائه نمایم.

رشته عمران در کشور ایران در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می¬شود و امکان گرفتن مدرک در هرکدام از مقاطع برای دانشجویان ایرانی وجود دارد. با بالارفتن سطح تحصیلی، بدلیل گسترده بودن زیر مجموعه¬ها، زمینه فعالیت محدود و بصورت تخصصی درمی¬آید، برای مثال یک دانشجو در دوره کارشناسی عمران، بصورت ضمنی تمام دروس زیر مجموعه¬های مختلف را مطالعه میکند و تقریبا با تمام زیر مجموعه¬ها بصورت محدودی آشنا می¬شود ولی در دوره¬های بالاتر فقط یکی از زمینه¬ها مورد مطالعه دقیقتر قرار میگیرد. برای مثال درس "اصول مهندسی زلزله" یکی از دروس دوره کارشناسی است که طی آن دانشجویان با اساس زلزله و طراحی در برابر زلزله آشنا می¬شوند. اما در دوره کارشناسی ارشد مهندسی زلزله، دانشجویان فقط بصورت تخصصی به مطالعه دقیق زلزله می¬پردازند.
در این مطلب بیشتر به معرفی رشته مهندسی عمران یعنی دوره کارشناسی عمران پرداخته می¬شود و گرایشهای مختلف آن توضیح داده می¬شود.

4- معرفی اختصاری گرایشهای مختلف مهندسی عمران

4-1- مهندسی عمران – عمران


این رشته قبلا به مهندسی راه و ساختمان موسوم بوده و به منظور تربیت مهندسان طراح ، محاسبه و اجرای پروژه‌های ساختمانی، صنعتی ، راه‌سازی و تاسیسات آبی و نظارت بر حسن اجرای طرحهای عمرانی در زمینه‌های فوق و همچنین همکاری با مهندسان مشاور یا محاسبه در زمینه‌های یاد شده ، به وجود آمده است. قسمت عمده دروس این رشته را مجموعه متنوعی از دروس نظری و پروژه‌های طراحی تشکیل می‌دهد و کنار آنها تعدادی دروس آزمایشگاهی و کارگاهی و نیز دو دوره کارآموزی در طی دو تابستان پیش‌بینی شده است. با توجه به سیاستهای عمرانی و سرمایه‌گذاریهای دولت برای ایجاد ساختمانها، راهها، پلها، سدها، نیروگاههای هسته‌ای و حرارتی ، رفع نیازهای عمرانی در زمینه مسکن و تاسیسات آبی جهت تامین آب آشامیدنی شهرها و روستاها همچنین بازسازی مناطق جنگ‌زده اهمیت این رشته مشخص می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در وزارتخانه‌ها (نظیر وزارتخانه‌های راه‌ و ترابری مسکن و شهرسازی و نیرو) و شرکتهای دولتی و شرکتهای خصوصی و مهندسان مشاور به کارهای طراحی ، محاسبه و اجرا بپردازند. در شرایط حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در دوره‌های مختلف کارشناسی ارشد سازه (آنالیز و طرح سازه‌ها) ، خاک و پی (مطالعه مسائل مربوط به رفتار خاکها و محاسبات پی‌ها) ، راه و ترابری (طرح راهها و شبکه ترابری) ، سازه‌های آبی (طراحی سازه‌های هیدرولیکی و مسائل آبی دیگر در ارتباط با سدها) در داخل کشور ادامه تحصیل دهند.

امکان ادامه تحصیل در دوره دکتری در داخل و در خارج از کشور وجود دارد. دارا بودن دانش قوی ریاضی و فیزیک و توانایی جسمانی از ضروریات این رشته است. حدود 10 درصد از دروس این دوره عملی است و از دروس تخصصی آن می‌توان طراحی سازه‌های فولاد و بتن ، پی‌سازی، مکانیک خاک، مکانیک سیالات، هیدرولیک و تحلیل سازه‌ها را نام برد.


4-2- مهندسی عمران – نقشه‌برداری
طرح و اجرای برنامه‌های عمران و مطالعات مربوط به زمین مستلزم وجود اطلاع دقیق مهندسی (مسطحاتی، ارتفاعی، چگونگی) به هنگام به صورت نقشه‌های گوناگون (ترسیمی ، رقمی، تصویری) از منطقه مورد نظر است. مجموعه نقشه‌برداری پاسخگوی این نیازها به گونه‌ای هماهنگ با دیگر رشته‌های عمران است و هدفش تربیت افرادی است که آگاهی علمی کافی و مهارت فنی لازم را در زمینه نقشه‌برداری داشته باشند. داوطلبان ورود به این رشته باید در ریاضیات (هندسه، مثلثات) و فیزیک دوره دبیرستان قوی بوده علاقه‌مندی و آمادگی جسمی (برای کارهای صحرایی و ...) لازم را دارا باشند. بعضی دروس تخصصی این رشته عبارتند از : راه سازی ، تئوری خطاها، جغرافیای ایران ، نقشه‌برداری، ژئودزی (جهت تعیین شکل زمین) فتوگرامتری زمینی و هوایی (عکسهای هوایی) کارتوگرافی، هیدروگرافی (نقشه‌برداری از بستر دریا) ، پروژه و کارآموزی از جمله دروس این دوره است. بعضی تواناییهای فارغ‌التصیلان این رشته عبارتند از:

مدیریت گروههای اجرایی در عملیات نقشه‌برداری ، طرح و برنامه‌های سیستم نقشه، محاسبات و برنامه‌ریزی در زمینه‌های مختلف فنی نقشه‌برداری، تدریس و آموزش در دوره کاردانی (پس از طی دوره مربوط به تعلیم و تربیت).

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا حد کارشناسی ارشد در داخل و در سطوح بالاتر در خارج از کشور موجود است. سازمان نقشه‌برداری وزارت برنامه و بودجه ، وزارت راه و ترابری ،‌ وزارت نفت ، سازمان آب ، سازمان بنادر و کشتیرانی،‌ اداره جغرافیایی ارتش و سپاه و بخش خصوصی و ... از جمله محلهای جذب فارغ‌التحصیلان این رشته است.

نظر دانشجویان: این رشته از لحاظ آموزشی با نارسایی‌هایی نظیر کمبود استاد و لوازم کار مواجه است. زیربنای کلیه کارهای عمرانی نقشه برداری است و با توجه به لزوم انجام دادن کارهای عمرانی، فارغ‌التحصیلان آن سریعا جذب بازار کار می‌شوند. داوطلبان باید به سختی کار در بیابان و کوهستان و شرایط سخت نقشه‌برداری توجه داشته باشند.

4-3- مهندسی عمران – آب
این دوره به منظور تربیت متخصصانی تدوین شده است که بتوانند در زمینه‌های شناخت منابع آب و کنترل و بهسازی کیفیت منابع آب اطلاعات لازم را به دست آورند تا بتوانند در مراحل مختلف طراحی ، نظارت و مدیریت پروژه‌های آب کار کنند. با توجه به اینکه توسعه کشور در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی ، عمران و ... بستگی به میزان آب قابل استفاده دارد می‌توان صنعت آب را در ایران در زمره صنایع مادر به حساب آورد. داوطلبان ورود به این دوره باید در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی دبیرستان قوی بوده، علاقه‌مندی و استعداد لازم (خصوصا در زمینه طراحی ) را داشته باشند. دروس این دوره به صورت عمومی، پایه ، اصلی ، تخصصی، انتخابی و کارآموزی (کارآموزی صحرایی پروژه تخصصی و کارآموزی تخصصی) است. بعضی دروس اصلی و تخصصی این رشته عبارتند از : مکانیک خاک ، هواشناسی ، هیدرولیک ، آبهای زیرزمینی ، سدهای کوتاه ، پی‌سازی و ...

فارغ‌التحصیلان این دوره تواناییهای لازم را در زمینه‌های مربوط به کارشناسی مطالعه منابع آب ، تاسیسات آبی و سازه‌های هیدرولیکی، کارشناسی آب و فاضلاب و نظارت بر حسن اجرای طرحهای آبی را خواهند داشت. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا حد کارشناسی ارشد و بالاتر در داخل و خارج از کشور وجود دارد. سازمان آب، وزارت جهاد کشاورزی ،‌ وزارت نیرو و بخش خصوصی و ... از جمله مراکز جذب فارغ‌التحصیلان این دوره است.

نظر دانشجویان : یکی از امتیازات این گرایش آن است که علاوه بر محاسبات سازه‌ای، وارد محاسبات هیدرولوژی و هیدرولیک نیز شده و بر وسعت کار می‌افزاید.

5- توضیح کامل گرایش مهندسی عمران – عمران

5-1- تعریف و هدف
عمران یکی از گرایشهای مجموعه مهندسی عمران است که در مقطع کارشناسی در بسیاری از دانشگاههای معتبر کشور ارائه می گردد.

هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه های مختلف عمرانی در زمینه های ساختمانی ، راه سازی،پل سازی، سازه ها و بناهای آبی ، جمع آوری و دفع فاضلاب و … مسوولیت طرح، محاسبه اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند.

5-2- اهمیت و جایگاه در جامعه
کمتر جایی از یک جامعه و کمتر محلی از یک منطقه است که فعالیتهای عمرانی به عنوان اولین واساسی ترین نیازهای آن طرح نشود. حتی تمام فعالیتهای صنعتی، کشاورزی، و … نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم به این رشته و ابسته اند و از آن سود می برند.

علاوه بر رشد و توسعه جوامع، پیشرفت علم و فن آوری نیز ضرورت پرداختن و توجه دقیق و علمی به کارهای عمرانی و تغییر شیوه های گذشته را آشکار می سازد. فعالیتهای مختلف عمرانی در جهت ایجاد ساختمانها، راهها- پلها، سدها، شبکه های آب رسانی شهرها و روستاها، ساختمانهای خاص نظیر نیرو گاههای هسته ای و حرارتی و .. بخش بزرگی از مجموعه فعالیتهای اقتصادی و تولیدی کشور را به خود اختصاص می دهد به گونه ای که سهم عظیمی از سرمایه گذاری های ملی در طرحهای ساختمانی و صنایع وابسته به آن به کار گرفته می شود.

مجموعه مطالب بیان شده و نیز جذب سریع فارغ التحصیلان این مجموعه در وزارت خانه ها و نهادها و سازمانهای دولتی و همچنین بخشهای خصوصی نظیر : شرکتهای مهندسان مشاور و شرکتهای ساختمانی و راه سازی و … اهمیت قابل ملاحظه و نیاز خاص به متخصص در این رشته را، حتی در مقایسه با سایر رشته های فنی و مهندسی، به وضوح نشان می دهد .



5-3- تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن

برای ادامه تحصیل در این رشته – با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این دوره تدریس می گردد – داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه های ریاضی . فیزیک برخوردار باشد، همچنین توان جسمی، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت تجسم و دقت کافی در مسائل را داشته باشد. شایان ذکر است که بسیاری از کارها و طرحهای عمرانی در خارج از محیطهای شهری بوده و فعالیت نسبتا" زیادی را می طلبد.

5-4- تواناییهای فارغ التحصیلان
همان گونه که اشاره شد، فارغ التحصیلان این رشته می توانند پس از پایان تحصیلات، مسوولیتهای متفاوتی نظیر طراحی، محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرای طرحهای مختلف عمرانی را به عهده گیرند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1- محاسبه، ساخت و اجرا و تا حدودی طراحی ساختمانهای مختلف مسکونی ، اداری و صنعتی اعم از آجری، بتنی وفولادی، نظیر ساختمانهای مسکونی ویلایی ، چند طبقه، آپارتمانها و برجهای بلند و همچنین کارهای ساختمانی اداره ها، مدرسه ها، بیمارستانها، کارخانه ها و مراکز صنعتی، ساختمانها و مراکز ورزشی، تالارهای اجتماعات و …

2 - طراحی، محاسبه و اجرای راهها و جاده های مختلف ارتباطی داخل و خارج شهرها و و روستاها اعم از : راههای شوسه، راههای آسفالته، بزرگ راهها و نیز راه آهن ( شامل مسیریابی، پیاده کردن مسیر، زیر سازی و روسازی).

3- ساخت و اجرا و در مواردی طراحی و محاسبه انواع پلهای بتنی وفلزی و با دهانه ها و ابعاد و شکلهای متفاوت نظیر : پلهای داخل شهری و روگذرها، پلهای خارج شهری و جاده ها.

4- اجرای سدهای مختلف خاکی و بتنی و نیز بندهای انحرافی و سایر تاسیسات وایسته نظیر تونل یا کانال انحراف آب رودخانه ( جهت اجرای عملیات کارگاهی در ضمن ساخت سد) ، تاسیسات آبگیری از سد و کنترل ارتفاع آب در پشت سد و ... )

5 - اجرای کارهای مربوط به ساماندهی رودخانه ها.

6- طراحی، محاسبه و ساخت خطوط انتقال آب اعم از انواع کانالهای تحت فشار و یا کانالهای با سطح آزاد آب که به منظور انتقال آب از سدها و دریاچه ها و .. . برای مصارف کشاورزی، شرب و صنعتی به منطقه های مورد نیاز و نیز جهت انتقال آب از تصفیه خانه های آب به مخازن آب و از آن جا به مناطق مصرف، ساخته می شوند.

7- ساخت تصفیه خانه های آب و فاضلاب شامل : ساختمانها تاسیسات مربوط ، محوطه سازی و ...

8- طراحی، محاسبه وساخت شبکه های آب رسانی به منطقه های شهری و روستایی جهت تامین آب شرب مورد نیاز افراد و تاسیسات مربوط نظیر : مخازن آب،لوله کشی، انشعابات، و ...

9- طراحی ، محاسبه ساخت شبکه های جمع آوریو دفع آبهای سطحی ناشی از نزولات جوی در خیابانها وسایر منطقه های شهرها و شهر کها و همچنین شبکه های جمع آوری و دفع فاضلابهای خانگی و صنعتی و انتقال آنها به خارج از شهر و تصفیه خانه ها.

10- انجام بسیار از کارهای نقشه برداری که برای کارهای ساختمانی مختلف نظیر: سراه سازی، سد سازی، و کهبه خصوص برای پیاده نمودن و اجرای دقیق نقشه ها مورد نیاز است، و همچنین تا حدودی کارهای نقشه کشی طراحی و معماری .



5-5- موقعیتهای شغلی و محلهای کار
مراکز مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فعالتیهای عمرانی نقش دارند که هر یک به تناسب نوع فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ التحصیلان این رشته می کنند.

وزارت خانه های مسکن و شهر سازی، راه و ترابری ، جهاد سازندگی و نیرو بهصورت گسترده تر و سایر وزارت خانه ها ، اداره ها ، سازمانها، مراکز دولتی و خصوصی نظیر : وزارت خانه های آموزش وپرورش ، کشاورزی، فرهنگ و آموزش عالی،بانکها و ... به صورت غیر مستقیم برای کارهای عمرانی خود مثل طرح محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز به استخدام مهندسان عمران دارند. علاوه بر آن، شرکتهای مختلف مهندسان مشاور که در کشور به صورت گسترده وظیفه طراحی ، محاسبه و نظارت براجرای پروژه های ساختمانی را برعهده دارند، همچنین شرکتهای ساختمانی و را ه سازی دولتی و خصوصی که در اجرای این طرحها فعالیت دارند ،تعداد کثیری از فارغ التحصیلان رشته عمران را استخدام می کنند.

5-6- واحدهای درسی
بر اساس مصوبه های شورای عالی برنامه ریزی، دانشجو باید در دوره کارشناسی عمران 14 واحد درسی رابگذراند که 20 واحد آن درسهای عمومی ، 25 واحد درسهای پایه، 8 واحد درسهای اصلی و تخصصی الزامی و 15 واحد درسهای اختیاری است.

1- درسهای عمومی ،درسهایی است که در تمام رشته های تحصیلی دانشگاهی و در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته ب صورت مشترک ارائه می گردد و دانشجو موظف به گذراندن آنهاست، نظیر معارف اسلامی، فارسی و زبان خارجی .

درسهای پایه به درسهای گفته می شود که در غالب رشته های هم گروه ( نظیر گروه فنی و مهندسی ) و بخصوص در گرایشهای مختلف یک رشته، بهصورت مشترک تدریس شده، اساس و پایه درسهای اصلی و تخصصی را تشکیل می دهد نظیر ریاضی عمومی ،معادلات دیفرانسیل وفیزیک.

درسهای اصلی و تخصصی الزامی عبارت از درسهایی است که دانشجو را در زمینه تخصصی مربوط آموزش داده،او را برای انجام وظایف خاص در زمینه کارهای خویش در جامعه آماده می¬سازد ، نظیر " رسم فنی و نقشه کشی ساختمان " ، " سازه های بتن آرامه " و " سازه های فولاد " . گذراندن این درسهای تخصصی الزامی است.

درسهای اختیاری ، عبارت است از : مجموعه درسهایی که اگر چه تخصصی است، اما دانشجو می تواند با توجه به علاقه شخصی و برنامه ای که برای اینده خود دارد و همچنین نظر استاد راهنما در گروه و با هماهنگی شورای آموزشی گروه، تعدادی از آنها را انتخاب نماید : نظیر : " ماشین الات ساختمان " ، اصول مهندسی ترافیک " و بناهای آبی " .

الف ) درسهای پایه
13 واحد از درسهای پایه در زمینه ریاضی است، شامل " ریاضی عمومی " ، " معادلات دیفرانسیل " ، " محاسبات عددی و آمار " و " احتمال مهندسی " که پایه درسهای تخصصی در مهندسی عمران را تشکیل می دهد ومکمل ریاضیاتی است که در دوران دبیرستان و در رشته ریاضی – فیزیک خوانده می شود. برای موفقیت در این درسها، دانشجو باید تلاشهای فکری و علمی قابل ملاحظه ای انجام دهد.

همچنین درسهای " فیزیک در زمینه های حرارت " ، " مکانیک " و الکتریسته " و " مغناطیس " و یز درس " برنامه نویسی رایانه" – که در آن دانشجو با رایانه و زبانهای برنامه نویسی رایانه آشنا می شود وبه برنامه نویسی به زبان فرترن تسلط پیدا می کند – از جمله درسهای پایه هستند.

ب ) درسهای اصلی و تخصصی الزامی
این درسها که بسیاری از آنها به یک دیگر وابسته اند و بعضی پیش نیاز درس دیگر است، دانشجو در طول نیم سالهای مختلف تحصیلی آنها را انتخاب ومی گذراند. دراین جا خلاصه ای از مطالب مطرح شده در بعضی از درسهای تخصصی الزامی را ارائه می کنیم .

رسم فنی و نقشه کشی ساختمان : در درس " رسم فنی و نقشه کشی ساختمان " ، دانشجو با اصول کلی رسم فنی و نمایش قطعه ها به صورت تصویری آشنا شده، پس از شناخت علائم قرار دادی در نقشه های ساختمان و نقشه های تاسیسات برقی و مکانیکی، چگونگی رسم نقشه های مختلف و خواندن نقشه های ساختمانی را فرامی گیرد.

اصول مبانی معماری و شهر سازی : در این درس که پس از درس فنی و نقشه کشی گذراندنه می شود، دانشجویان با نظریه های معماری ونقش مهندسان معماری در جامعه آشنا شده، چگونگی ارتباط بین فضاهای مختلف در انواع ساختمانها نظیر ساختمانهای مسکونی ، کودکستان، مدرسه ، کتابخانه ، بناهای صنعتی و درمانگاه وبیمارستان را فرا می گیرند. همچنین مطالبیدر مورد مفاهیم اولیه شهر سازی و جوامع روستایی و شناخت طرحهای هادی و تفصیلی و منطقه ای در مورد فعالیتهای عمرانی شهری، در این درس ارائه می گردد.

استاتیک، مقاومت مصالح ،تحلیل سازه ها : در این درسها که به ترتیب در نیم سالهای مختلف ارائه می گردد، تعادل سازه های مختلف دراثر بارها ونیروهای وارده بر آنها مورد مطالعه قرار گرفته، چگونگی محاسبه سازه هایی همچون خرپاها بیان می شود. سپس به بررسی نیروهای داخلی به وجود آمده دراثر بارهای خارجی وروشهای تعیین آنها در قسمتهای مختلف سازه پرداخته ، ضمن تعیین مشخصه های هندسی قطعه های مختلف، مقاومت آنها را در مقابل نیروهای محوری و برشی همچنین خمش و پیچش مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار می دهد.

همچنین در درس" تحلیل سازه ها " ، روشهای محاسبه تغییر مکان سازه ها و تحلیل سازه های پیچیده تر نظیر : " تیرهای سراسری " " قابهای" وساختمانهای بلند ( برج)، به دانشجو آموزش داده می شود.

اصول مهندسی زلزله : شناخت علتهای وقوع زلزله ، چگونگی سنجش قدرت زلزله، چگونگی تخریب و راههای کاهش پیامدهای آن، و روشهای تحلیل سازه های مختلف در برابر زلزله جهت مقاوم سازی آنها به خصوص برای منطقه های زلزله خیز ایران از اهمیت خاصی برخوردار است کهدر درس " اصول مهندسی زلزله " مورد بحث قرار می گیرد.

سازه های بتن آرمه و پروژه : بسیاری از ساختمانها وسازه ها نظیر ساختمانهای چند طبقه ،پلها و .. با بتن و بتن مسلح ساخته می شود و در موارد دیگر نیز حداقل برای ساخت قسمتهایی از سازه نظیر پی و فوندانسیون ( شالوده ) و.. از بتن استفاده می گردد. در درس " سازه های بتن آرامه " با استفاده ازاصول فراگرفته شده در تحلیل سازه ها، واکنش قطعات بتنی نظیر تیرها، ستونها، قابها، و صفحات ساخته شده از بتن مسلح تحت تاثیر انواع مختلف بارگذاری وترکیبات آنها مورد بررسی قرار گرفته ، با توجه به خواص مکانیکی بتن و فولاد و ایین نامههای مختلف ،ابعاد قطعه ومیزان فولاد لازم در هر قسمت ، معین و طراحی می گردد.

در نهایت ،دانشجو از طریق انجام طرح، کلیه مرحاه های بارگذاری، آنالیز، و طراحی یک سازه بتنی را به پایان رسانیده، گزارش کاملی از طی مراحل و نحوه محاسبات ونتیجه آنها ارائه می کند.

سازه های فولادی وپروژه : دراین درسها،دانشجو ضمن آشنا شدن با انواع فولادهای ساختمانی ، واکنش و مقاومت آنها، به چگ.نگی عملکرد اعضای مختلف یک سازه فولادی تحت اثر بارهای مختلف تسلط یافته، نحوه محاسبه قطعه های مختلف نظیر تیرها، ستونها، قابها، بادبندها واتصالهای مختلف آنها را فرا می گیرد، همچنین برای طراحی و تعیین مشخصه ها و ابعاد این قطعه ها، حداقل با یک ایین نامه معتبر بین المللی و نیز با ایین نامه ساختمانهای فولادی ایران آشنایی کامل پیدا می کند.

در پایان درس نظری ، دانشجو طرح کامل یک سازه فولادی را از ابتدا تا انتها به همراه گزارش مبسوط آن – به عنوان پروژه – ارائه می کند.

مکانیک خاک و پی سازی : بارهای وارد شده بر سازه ها از طریق پی یا فوندانسیون ( شالوده ) به خاک منتقل می شود. بدین جهت، شناخت چگونگی واکنش انواع خاکها و پی ها از ضروریات است. با این تعبیر ، هدف از این دو درس ، اشنایی دانشجو با مبانی و مفاهیم مقدماتی واکنش خاکها با تکیه بر خواص فیزیکی – مکانیکی آنها و با توجه به زمینه های کاربردی در مسائل مهندسی نظیر تنشها ومقاومت خاک و بررسی پایداری در خاکها و اصول و قانونهای حاکم بر آنها وهمچنین شناسایی انواع پی ها، ظرفیت باربری و محاسبه آنهاست .

مکانیک سیالات ، هیدرولیک و هیدرولوژی مهندسی : بررسی خواص فیزیکی سیالات و از جمله آب، قانونهای حاکم بر آنها در حالت سکون و حرکت، نیروهای وارد ده بر اجسام و ساختمانها تاسیسات مختلف ناشی از وجود سیال، تجزیه وتحلیل ومحاسبه جریان درمسیرهای تحت فشار و نیز بررسی حرکت وواکنش آب در شرایط و حالتهای مختلف در کانالهای با سطح آزاد و قانونهای هیدرولیکی حاکم بر آنها، از جمله هدفهای درسهای مکانیک سیالات و هیدرولیک است. همچنین در درس هیدرولوژی مهندسی، دانشجو با انواع بارندگیها، تبخیر و تعرق ، نفوذ آب در خاک، آبها سطحی ، آبهای زیر زمینی و روشهای تخمین و مطالعه آنها آشنا می شود.

مهندسی آب وفاضلاب و پروژه : برای تامین آب مورد نیاز جوامع روستایی ،شهری ومراکز صنعتی لازم است تا با انواع و میزان مصرف آب،چگونگی تامین آب، خطوط انتقال و نحوه محاسبه آنها، تصفیه خانه ها، مخزنهای ذخیره، شبکه توزیع آب و محدودیتهای فنی مربوط، آشنایی کامل وجود داشته باشد، همچنین چگونگی جمع آوری ، دفع و تصفیه فاضلابهای سطحی ، خانگی وصنعتی و آشنایی با مجموعه تاسیسات مرتبط از مسائلی است که یک مهندس عمران باید با آنها آشنایی داشته باشد. این موارد از جمله هدفهای درس " مهندسی آب و فاضلاب و پروژه " است که در نهایت به انجام یک پروژه برای محاسبه و طراحی کامل شبکه توزیع آب، جمع آوری و دفع فاضلاب و آبهای سطحی یک شهر یا شهرک منجر می شود.

بناهای آبی : در این درس ، دانشجو با طراحی و محاسبه برخی از شیوه های انتقال آب و سازه های آب نظیر : کانالهای خاکی و پوشش دار، کانالهای تحت فشار ، ایستگاههای پمپاژ، آبشارها یا شیب شکنها، زیر گذرها، حوضچه های آرامش و چگونگی آبگیری از سدها، دریاچه ها، کانالها و رودخانه ها و تاسیسات مربوطه آشنا می شود.

نقشه برداری و عملیات : کاردان با دوربینهای مختلف نقشه برداری از طریق اندازه گیری مستقیم و موقعیت نقاط زمینی شناخت انواع و استاندارد نقشه و کاربرد آنها در مهندسی عمران، روشهای اندازگیری طول، زاویه تعیین امتداد وترازیابی و ... از نیازهای ضروری مهندسی عمران است که در درسهای یاد شده به عنوان یکی از درسهای جذاب بیان می گردد.

راه سازی، روسازی راه و مهندسی ترابری : از جمله تخصصهای مهم یک مهندس عمران، شناخت طرح و محاسبه زیر سازی و روسازی راههاست. بدین منظور درسهای یاد شده جهت فراگیری مطلبی نظیر : طراحی و اجرای راها شامل : مسیریابی، عملیات خاکی، مشخصه ها و طرح هندسی راها در مسیرهای افقی و قائم، مشخصه های فنی انواع مصالح راه و لایه های مختلف روسازی آن ، همچنین روشهای طرح و اجرای روسازیهای شنی و آسفالتی و نیز شبکه هاب حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و برنامه ریزیها و مدیریتهای حمل و نقل ارائه می گردند.

در درس پروژه راه سازی که پس از درسهای راه سازی و مهندسی ترابری ارائه می شود، کاربرد اصول را هسازی در طرح کامل یک راه، از ابتدا تا انتها به همراه رسم نقشه ها و محاسبه های مربوط مورد توجه قرار می گیرد .

ج ) سایر درسها
علاوه بر موارد یاد شده که اهم درسهای دانشگاهی در رشته مهندسی عمران – عمران می باشد، درسهای دیگری نظیر : " مصالح ساختمانی و آزمایشگاه " ، " تکنولوژی بتن و آزمایشگاه " ، " آزمایشگاه مکانیک خاک " ، " آزمایشگاه هیدرولیک " و " آزمایشگاه مقاومت مصالح " ارائه می گردد که در درسهای آزمایشگاهی، دانشجو بعضی مطالب خوانده شده در درسهای نظری را در عمل آزمایشگاهی آزمایش می کند.

درسهای نظیر " راه آهن " ، و " اصول مهندسی ترافیک " هم که از جمله درسهای مهم این دوره هستند در بسیاری از دانشگاههای معتبر به عنوان درسهای اجباری تدریس می شوند.

درسهای دیگری به عنوان درسهای اختیاری در دانشگاههای مختلف باعنوانهای متفاوت ارائه می گردند. از جمله مهمترین آنها می توان به درسهای : " بارگذاری " ، " اصول مهندسیسد" ، " طراحی ومعماری " و " اصول مهندسی پل " اشاره کرد.




5-7- ادامه تحصیلات

ادامه تحصیلات در دوره بعد از کارشناسی را تحصیلات تکمیلی می نامند که شامل : کارشناسی ارشد ( فوق لیسانس یا دکترای حرفه ای ) و دکترای تخصصی است. در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ، دانشجو حدود 32 واحد آموزشی تخصصی را که به تناسب رشته ، تعدادی از واحدهای آن را پایان نامه ( یا رساله ) تشکیل می دهد، می گذراند و معلومات خود را در یک زمینه خاص از رشته، گسترده تر از مقطع کارشناسی افزایش می دهد .

در دوره کارشناس تخصصی که پس از پایان تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد شروع می شود، بسته به رشته تحصیلی ، حدود 45 واحد درس اختصاصی ارائه می گردد که اغلب در حدود نصف این تعداد واحد به پایان نامه دکتری اختصاص می یابد. دانشجو با تدوین این رساله ، کار تحقیقاتی نسبتا" گسترده ای را در یک زمینه تخصصی خاص به انجام می رساند و سعی می کند در گسترش مرزهای دانش سهیم باشد.

5-8- گرایشهای مختلف کارشناسی ارشد و دکتری در رشته عمران
فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی عمران- عمران، می تواند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مختلف : سازه، سازه های هیدرولیکی ،مهندسی زلزله ، راه وترابری، مکانیک خاک وپی ، مهندسی آب، سازه های دریایی ،مهندسی مدیریت ساخت، مهندسی برنامه ریزی حمل و نقل ،مهندسی نقشه برداری ( ژئودزی)، فتوگرامتری و مهندسی محیط زیست به تحصیل ادامه دهد و در هر یک از گرایشهای یاد شده زیر شاخه های تخصصی تری وجود دارد که در مقطع دکترای تخصصی و به خصوص در ضمن انجام رساله دکتری به آن پرداخته می شود.

امکان ادامه تحصیل در تمام گرایشهای یاد شده درمقطع کارشناسی ارشد و در بعضی از زمینه های یاد شده در مقطع دکتری در داخل کشور وجود دارد، ولی ادامه تحصیل در پاره ای از گرایشهای دیگر، در حال حاضر فقط در خارج از کشور میسر است.



5-9- تواناییهای فارغ التحصیلان مقطعهای کارشناسی ارشد و دکتری
در دوره های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکتری ) بیشتر به جنبه های نظری و پژوهشی پرداخته می شود. بدین جهت فارغ التحصیلان این دوره ها در هر یک از گرایشهای یاد شده، بیشتر تواناییهای علمی و محاسباتی و به طور کلی نظری خود را افزایش می دهد، اگر چه این افزایش توانایی ، در کارهای اجرایی علمی نیز از نظر صحت اجرا می تواند نقش مهمی داشته باشد.

در مقطع دکتری دانشجو ضمن اففزایش مراتب علمی خود، در یک زمینه تخصصی تر ، قدرت و توان خود را برای انجام کارهای تحقیقاتی و توسعه مرزهای دانش و رفع معضلات علمی و اجرایی از طریق پژوهش بالا برده، تحقیقاتی را در یک مورد خاص، انجام می دهد.

5-10- جذب فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی در محیطهای کار
از آن جا که این فارغ التحصیلان علاوه بر تواناییهای یک کارشناس عمران، از نظر علمی و نظری وپژوهشی در یک زمینه خاص، معلومات بیشتری دارند، بدین جهت کارایی بیشتری نیز دارند واز مطالب فراگرفته شده می توانند در زمینه های طراحی و محاسباتی دقیق و تخصصی تر و همچنین پژوهشی ، استفاده نمایند. این گونه فارغ التحصیلان ضمن آن که می توانند در تمام محلیهای جذب فارغ التحصیلان کارشناسی مشغول به کار گردند، مسوولیتهای بالاتر و سنگین تر علمی،پژهشی و اجرایی را به عهده می گیرند. پس از پپایان دوره دکترای تخصصی ، امکان همکاری در دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشی به عنوان عضو هیات علمی برایشان میسر می گردد.


6- اینده شغلی ، بازارکار، درآمد:


مراکز مختلفی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فعالیتهای عمرانی نقش دارند که هر یک به تناسب نوع فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ‌التحصیلان این رشته می‌کنند.

وزارت‌خانه‌های مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، جهاد سازندگی و نیرو به صورت گسترده‌تر و سایر وزارت‌خانه‌ها، اداره‌ها ، سازمانها ، مراکز دولتی و خصوصی نظیر : وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش ، کشاورزی ، فرهنگ و آموزش عالی، بانکها و ... به صورت مستقیم برای کارهای عمرانی خود مثل طرح و محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز به استخدام مهندسان عمران دارند. علاوه بر آن ، شرکتهای مختلف مهندسان مشاور که در کشور به صورت گسترده وظیفه طراحی ، محاسبه و نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی را بر عهده دارند؛ همچنین شرکتهای ساختمانی و راه‌سازی دولتی و خصوصی که در اجرای این طرحها فعالیت دارند، تعداد کثیری از فارغ‌التحصیلان رشته عمران را استخدام می‌کنند.

«اصولا مهندس عمران شانس کاری زیادی دارد چون در طراحی و ساخت بسیاری از کارهای عمرانی مانند راهها ، پل‌ها ، سدها ، سازه‌های دریایی برای سکوهای نفتی، آشیانه‌های هواپیما و خانه‌های مسکونی مقاوم در مقابل زلزله‌، مهندسین عمران حضوری فعال دارند. متخصصانی که یا در دفترهای مشاوره به طراحی پروژه‌های فوق می‌پردازند و یا مجری کارهای عمرانی مذکور بوده و به کیفیت اجرای آنها نظارت دارند.»

«البته باید توجه داشت که هر دانشجوی مهندسی عمران نمی‌تواند فرصت‌های شغلی خوبی داشته باشد. بلکه باید در دوران تحصیل به دنبال پژوهش ، تحقیق و یادگرفتن باشد نه این که تنها واحدهای دانشگاهی را پاس کند و یا حتی به فکر یک معدل خوب دانشگاهی باشد. چون شرکتهای عمرانی خصوصی و دولتی به دنبال یک نیروی کارآمد هستند نه یک شاگر اول دانشگاه »

7- توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه :

یک مهندس عمران باید بسیار اجتماعی و دارای توان ایجاد ارتباط با جمله سایرین باشد چون رشته مهندسی عمران یک رشته گروهی است. یعنی متخصص عمران در محیط کار خود با اقشار مختلف جامعه از جامعه کارگران، تکنسین‌ها و مهندسان رشته‌های دیگر سروکار دارد و باید با همه این افراد ارتباط خوبی برقرار کند تا بتواند شاهد پیشرفت و موفقیت کارش باشد.

با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این رشته ارایه می‌گردد، داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه‌های ریاضی و فیزیک برخوردار باشد. همچنین توان جسمی ، قدرت تجزیه و تحلیل ، قدرت تجسم و دقت کافی در بسیاری از مسایل را داشته باشد.

«رشته مهندسی عمران دارای دو بعد اجرایی و نظری و آزمایشگاهی است. در این میان عده‌ای از مهندسین جذب کارهای اجرایی می‌شوند که در این صورت باید آمادگی کار در کارگاههای داخل و خارج شهر را داشته باشند یعنی برای برنامه‌ریزی و سروکار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند و عده‌ای نیز جذب بعد نظری و آزمایشگاهی مهندسی می‌شوند که این عده نیز باید آمادگی کارهای محاسباتی ، دفتری و آزمایشگاهی را داشته باشند. کارهایی که به ریاضیات قوی و صبر و حوصله بسیار نیاز دارد.»

شایان ذکر است که بسیاری از کارها و طرحهای عمرانی در خارج از محیطهای شهری بوده و فعالیت نسبتا زیادی را می‌طلبد لذا داوطلب این رشته باید علاقمند به کارهای عمرانی بوده و توانایی کار در محیطهای پرجمعیت را داشته باشد.


8- وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر :

وقتی کسی صحبت از سازندگی می‌کند اولین چیزی که به ذهن هر کس می‌رسد پل، سد، کارخانه و کارگاه است که ساخت بنای همه اینها بر عهده مهندسین عمران است و به همین دلیل فرصت‌های شغلی این رشته در همه جای دنیا بسیار زیاد است. در همه کشور ما نیز که فعالیت‌های عمرانی 30 تا 40 درصد کل بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهد، بازار کار یک مهندس عمران از مهندسین رشته‌های دیگر بیشتر است. بویژه این که کشور ما بعد از انقلاب در زمینه مهندسی عمران رشد زیادی داشته است.»

با توجه به روند رو به رشد ساخت و ساز بناهای شهری در ایران و احتیاج به مسکن و ساختمان به نظر می‌رسد بازار کار این رشته همچنان پویا و پرتحرک باشد.





9- پیش‌بینی وضعیت اینده رشته در ایران :

«چندسال پیش که برای مترو کارشناسان ژاپنی آمده بودند، یکی از آنها گفته بود تهران ده بزرگی است چرا که خیلی از سیستم‌های شهری را ندارد. این نشان می‌دهد که برای پیشرفت و توسعه، ما به کارهای زیربنایی مثل راه، مترو و تاسیسات شهری بسیار نیازمندیم. برای مثال امکان ندارد که کشوری پیشرفت کند اما سیستم ترابری و حمل و نقل آن به طور کامل درست نشده باشد؛ کاری که بخش اصلی آن بر عهده مهندسین عمران است.»


کشور ما نیز در همین منطقه واقع شده است ،کشوری خشک و نیمه خشک است. چرا که میانگین بارندگی در ایران حدود یک سوم میانگین بارندگی در جهان است و این یعنی آن که ما باید از هر قطره آب موجود در کشورمان، حداکثر استفاده را کرده و از هدر رفتن آن جلوگیری کنیم.

مهندسان عمران آب ،با ساخت سدها ،تصفیه خانه‌ها ،تونل‌های انتقال آب و شبکه‌های توزیع آب در همین راستا گام بر می دارند .درواقع این گرایش نحوهٔ حفظ آب و استفادهٔ بهینه از آن را آموزش می دهد.

گرایش عمران - روستایی
دراین گرایش علاوه بر دروس رشته عمران-عمران دروسی نظیر مبانی برنامه ریزی منطقه ای و روستایی ، اقتصاد مهندسی، جامعه شناسی روستایی نیز تدریس می شود .هدف از تأسیس رشته تربیت متخصصین جهت رفع مشکلات زیر ساختی و عمرانی مناطق محروم است .

گرایش مهندسی محیط زیست
در این گرایش مباحث مختلفی از جمله تصفیه آب و فاضلاب، طراحی شبکه‌های آب و فاضلاب، آلودگی آبهای زیرزمینی، مدیریت مواد زائد جامد مورد توجه قرار می‌گیرد. مهندسی محیط زیست ندرتاً در رشته‌های دیگری همچون مهندسی شیمی نیز به عنوان یک گرایش وجود دارد ولی در واقع به دلیل ماهیت آن در تمام دنیا به عنوان گرایشی از مهندسی عمران مطرح است.
حضرت علی علیه‌السلام :ناتوانترین مردم کسی است که از تحصیل دوستان ناتوان باشدو ناتوانتر از او کسی است که دوست یافته را از دست بدهد.

بتن پیش تنیده و روش های پیش تنیدگی

بتن پیش تنیده و روش های پیش تنیدگی 


11

0

 اگر دو نوع مصالح تحت تنش به طریقی بهم متصل باشند که نیروی موجود در یکی به وسیله‌ی نیروی مخالفی در دیگری خنثی شود، در این صورت پیش تنیدگی به وجود می‌آید.
از نظر تاریخی از این ایده در ساخت چرخ‌های درشکه و بشکه‌های چوبی استفاده می‌شد. عامل یکپارچگی پرده ها و طوقه‌ی چوبی چرخ درشکه، تسمه‌ی فولادی بود که به طور داغ حول طوقه قرار داده می‌شد. با سرد شدن و منقبض شدن حلقه، مجموعه‌ی طوقه و پرده فشرده شده و یکپارچه می‌گردید. آب بندی بشکه‌های چوبی نیز به واسطه‌ی انقباض کمربندهای فولادی که به صورت داغ حول بشکه بسته می‌شد، صورت می‌گرفت.
در بتن پیش تنیده، اعمال نیروی کششی به تاندون‌های فولادی که در بتن جاگذاری شده‌اند، باعث می‌شود در بتن نیروی فشاری به وجود آید. علت پیش تنیده کردن بتن، ضعف آن در مقابل تنش‌های کششی است (مقاومت کششی بتن حدوداً
۱۱۰ مقاومت فشاری آن است). وجود تنش های فشاری در بتن، باعث خنثی شدن تنش های کششی ناشی از بارگذاری خمشی یا کششی می‌شود. این مفهوم کاربرد اعضای بتنی کوچکتر و سبکتر را ممکن می‌سازد. پیش تنیدگی سختی عضو را افزایش داده و این امکان را به طراح می‌دهد که از مزیت های فولاد پر مقاومت استفاده نماید. به دلیل این که در اعضای پیش تنیده بتن در فشار قرار دارد، بارهای قابل اعمال به تیر پیش تنیده، بزرگتر از بار قابل اعمال به عضو بتن مسلح هم اندازه است.
عامل یکپارچگی چرخ درشکه و آب بندی بشکه های چوبی، استفاده از مفهوم پیش تنیدگی بوده است.
اعمال بار و ایجاد کشش در تحتانی
استفاده از آرماتور و تئوری بتن مسلح برای مقابله با کشش در بتن
استفاده از مفهوم پیش تنیدگی برای مقابله با کشش تار تحتانی بتنمکانیسم پیش تنیدگی در تیرهای بتنی پیش تنیده
استفاده از تکنیک پیش تنیدگی در اجرای یک پل مدرن به شیوه‌ی طره آزاد
وسایل کشش کابلدر عملیات پیش تنیدگی، در وهله‌ی اول اجرای بتن خوب (از نظر انتخاب مصالح، اختلاط، بتن ریزی، عمل آوری و سایر مراحل ساخت بتن) مورد نظر است. فعالیت های دیگر شامل جاگذاری قفس آرماتور و کابل ها، و کشیدن کابل ها یا مفتول ها در زمان مناسب می باشد.کنترل بتن پیش تنیده شامل بازرسی های معمولی و روش های نظارتی برای دستیابی به بتن خوب و یکنواخت است. بتن غیر یکنواخت منجر به دگرگونی در تغییر شکل اولیه (پیش خزش) و دیگر خصوصیات عضو ساخته شده می‌گردد، به همین دلیل یکنواختی بتن اهمیتی ویژه دارد. در کارهای پیش تنیده، از بتن هایی با رده‌ی مقاومتی ۳۵ تا ۵۵ نیوتن بر میلی متر مربع استفاده می‌شود. در اجرای بتن پیش تنیده معمولاً از قالب های فلزی استفاده می‌شود که قابلیت تکرار آن‌ها زیاد است. با توجه به قابلیت تکرار کم، استفاده از قالب‌های چوبی محدود است. قالب ها باید دارای استحکام کافی بوده و برای جلوگری از خروج شیره ی بتن در زمان بتن ریزی، آب بندی شده باشند. سختی قالب ها و ورق روکش آن ها باید زیاد باشد تا در اثر تکرار استفاده، دچار تابیدگی و پیچیدگی نشوند.اعضای بتنی پیش تنیده مشابه بتن مسلح نیاز به بعضی آرماتور گذاری دارند. در تیرها، خاموت های برشی باید دقیقاً در محلی که روی نقشه ها نشان داده شده است تعبیه گردند. غالباً آرماتورهای طولی خاصی جهت کنترل ترک در عضو بتنی قرار داده می‌شود. تعبیه مقداری خاموت اضافی در نزدیکی انتهای تیر پیش کشیده از احتمال وقوع ترک های ناشی از تأثیر متمرکز نیروی پیش تنیدگی می‌کاهد، بنابراین قفس آرماتوربندی شامل آرماتورهای طولی، خاموت‌ها و آرماتورهای اضافی به صورت خاموت در محل اعمال نیروی پیش تنیدگی خواهد بود.
روش های اصلی پیش تنیدگی: دو روش اصلی جهت پیش تنیده نمودن بتن وجود دارد؛۱)پیش کشیدگی 
    ۲)پس کشیدگی
پیش کشیدگی: در تکنیک پیش کشیدگی، ابتدا مفتول ها یا کابل ها در بسترهای پیش ساختگی در حد فاصل دو انتها کشیده می‌شوند. بعد از بتن ریزی و سخت شدن و عمل آوری، با بریدن کابل، نیروی کششی موجود در آن ها آزاد می‌شود و در نتیجه نیروی کششی کابل به صورت فشاری به بتن منتقل می‌شود. انتقال تنش به بتن به واسطه‌ی چسبندگی بین بتن و فولاد انجام می‌شود. قالب‌ها معمولاً پیوسطه هستند و به وسیله‌ی تیغه هایی (دیواره هایی) طول مورد نیاز عضو در آن ها جدا می‌شود. در برخی از کارگاه ها، بتن در داخل یک قالب پیوسطه طویل ریخته شده و پس از سخت شدن، در طول های مورد نظر بریده می‌شود.پس کشیدگی: در تکنیک پس کشیدگی که به خصوص برای اجراهای درجا مناسب است، غلاف ها به صورت مجراهای تو خالی در بتن در هنگام ساخت قطعه تعبیه می‌شوند. پس از اینکه بتن به مقاومت فشاری مورد نیاز رسید، کابل ها یا مفتول ها در داخل غلاف کشیده و مهار می‌شوند. دست آخر غلاف ها به وسیله ی گروت تزریق می‌شوند.

مراحل روش پیش کشیدگی  
 کشیدن کابل ها پش از رسیدن بتن به مقاومت کافیمراحل روش پس کشیدگی

بتن گوگردی

شناسایی گوگرد :گوگرد نافلزی جامد، ترد وبه رنگ زرد روشن است که در طبیعت به صورت آزاد یافت می شود. آشنایی انسان با گوگرد قدمت تاریخی دارد. انسان جنگجو از اختلاط این عنصر با زغال و شوره (نیترات پتاسیم )، باروت درست می کرد. این عنصر به الوترپهای متعدد نظیر اورترومبیک، مونوکلینیک و بی شکل وجود دارد. گوگرد در 119درجه‌ی سانتیگراد جامد است گوگرد به حالت آزاد از منابع زیرزمینی استخراج می‌شود. در ایران و کشورهای نفت خیز سالانه میلیون ها تن گوگرد از پالایش نفت خام به دست می‌آید. بدین منظور گاز بد بوی سولفید هیدروژن و سایر ترکیبات گوگردی از نفت خام بازیافت و به صورت گوگرد و به عنوان محصول جانبی انباشته می شود. تغییراتی که در اثر حرارت دادن گوگرد به وجود می‌آید، بسیار جالب است.
این عنصر در دمای 119درجه‌ی سانتیگراد ذوب و به سیال زرد رنگی تبدیل می شود. در دمای160 درجه‌ی سانتیگراد به مایعی قهوه‌یی رنگ تبدیل و از سیالیت آن کاسته می‌شود به طوری که به کندی از ظرف خود می‌ریزد.از 200 درجه‌ی سانتیگراد بالاتر از سیالیت آن کاسته شده و در دمای جوش (یعنی 444 درجه‌ی سانتیگراد) مجددا و کاملا سیال می شود .چنانچه گوگرد 200 درجه‌ی سانتیگراد را به سرعت با آب سرد کنند، ماده‌ی نرم و لاستیکی به نام گوگرد کشسان به دست می آید. غبار گوگرد در دمای 190درجه‌ی سانتیگراد خود به خود آتش می‌گیرد.از سوختن گوگرد موجود در سوخت‌های فسیلی نظیر گازوئیل، دی اکسید گوگرد ایجاد می‌شود که باعث سوزش چشم و خفگی در ترافیک فشرده و محیط های سربسته می‌گردد.

امروزه استفاده ازبتون گوگردی در ایجاد ابنیه بتونی خاص صنعتی و ساختمانی کاربرد فراوان دارد. این نوع بتون به خصوص در مواردی که بتون با سیمان پرتلند ضعیف است کاربرد وسیعتری دارد.محیط های اسیدی و قلیایی اثرات تخریب قابل توجهی بر بتون و سیمان دارند.
با توجه به اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی که بشر در آستانه قرن حاضر به آن توجه خاص دارد، نظرها بیش از پیش معطوف به استفاده از سولفور در صنایع انرژی بر (Inergy Intestive ) و پر حجم گردیده است. یکی از پر پتانسیل‌ترین موارد استفاده از سولفور در فرمولاسیون ساخت مصالح ساختمانی است.مطالعات، مبین اقتصادی بودن و عملی بودن ایده‌های اولیه بوده و نشان داده شده که محصولات حاوی سولفور در بسیاری از موارد از قابلیتهای خاص برتر نسبت به جایگزینی های اولیه، برخوردار می‌باشند.

تون گوگردی طی اختلاط گوگرد مذاب به همراه مواد پرکننده و جامد شدن مخلوط بدست می آید. مخلوط در زمان کوتاهی به نهایت مقاومت خود می رسد همچنین دارای خواص فرسودگی و مقاومت در برابر اسیدها، نمکها و بسیاری ترکیبات دیگر می باشد. به خوبی کار کرده و به راحتی مواد آن قابل تعمیر و جایگزینی میباشد.
بتون گوگردی دارای خواص نامطلوبی نیز میباشد. مقاومت آن زمانیکه در برابر تغییر در درجه حرارتهای بالا بسیار ضعیف میباشد تحت بعضی شرایط خیس میگردد. این مواد همچنین شکننده میباشند. تمام این خصوصیات از جهت بعضی جزئیات و اصلاح کننده ها مورد آزمایش قرار گرفته اند و مشاهده گردیده که میتوان بر این خواص غیرقابل قبول غلبه نمود.
مواد ساختمانی بتون گوگردی امروزه دارای کاربردهای بسیار ویژه ای در میان صنایع و حمل و نقل میباشند. این مواد ساختاری جدید ترموپلاستیک میباشند و میتوانند فشار کششی بیش از 9000 psi را در بیش از یک روز تحمل کنند. این مواد در برابر رطوبت نفوذ ناپذیر بوده و بسیار در برابر حمله اسیدهای معدنی و نمکها مقاوم میباشند.

 

بتن الیافی

بتن الیافی در حقیقت نوعی کامپوزیت است که با به کارگیری الیاف تقویت­کننده داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی و فشاری آن، فوق‌العاده افزایش می­یابد. این ترکیب کامپوزیتی، یکپارچگی و پیوستگی مناسبی داشته و امکان استفاده از بتن به عنوان یک مادة شکل­پذیر جهت تولید سطوح مقاوم پرانحنا را فراهم می­آورد. بتن الیافی از قابلیت جذب انرژی بالایی نیز برخوردار است و تحت اثر بارهای ضربه­ای به راحتی از هم پاشیده نمی­شود. شاهد تاریخی این فناوری، کاربرد کاهگل در بنای ساختمان است. در واقع بتن الیافی نوع پیشرفتة این تکنولوژی می‌باشد که الیاف طبیعی و مصنوعی جدید، جانشین کاه و سیمان جانشین گل به کار رفته در ترکیب کاهگل شده‌اند.

امروزه با استفاده از انواع الیاف شیشه، پلی‌پروپیلن، فولاد و بعضاً کربن، تولید انواع بتن­های کامپوزیتی در کاربردهای مختلف صنعتی ممکن گردیده و به‌کارگیری آنها درکشورهای پیشرفتة دنیا مورد قبول بخش ساختمان و عمران واقع شده است.

بتن الیافی خواص مناسبی همچون شکل‌پذیری بالا، مقاومت فوق‌العاده، قابلیت جذب انرژی و پایداری در برابر ترک خوردن را دارا می­باشد که متناسب با آنها می­توان موارد کاربرد فراوانی برای آن یافت. به طور مثال در ساخت کف سالن‌های صنعتی، می­توان از این نوع بتن به جای بتن آرماتوری متداول سود جست این نوع بتن از بهترین مصالح مورد استفاده در ساخت بناهای مقاوم‌به‌ضربه، همچون سازه پناهگاه­ها و انبارهای نگهداری مواد منفجره به شمار می­رود و بنای شکل گرفته از بتن، قابلیت فوق­العاده­ای در جذب انرژی ضربه دارد. همچنین در ساخت باند فرودگاه­ها به خوبی می­توان از این نوع بتن کمک گرفت. موارد دیگری از به کارگیری این بتن، ساخت قطعات پیش ساخته ساختمانی همچون پانل­های سایبان و یا پاشش بتن روی سطوح انحنا‌دار همچون تونل­ها می­باشد. به‌کارگیری این بتن در بنای یک سازه علاوه بر موارد یاد شده از مزایایی همچون عایق بودن سازه در برابر صدا و سرعت بالای اجرا نیز برخوردار است.

اما از آنجا که نحوه قرار گرفتن الیاف داخل بتن کاملاً تصادفی می­باشد، از این بتن معمولاً نمی­توان به نحو مطلوبی در ساخت تیرها و ستون‌ها بهره گرفت و در این نوع سازه­ها استفاده از روش سنتی و شبکه­بندی فولادی به‌صرفه­تر و مناسب­تر می­باشد. لازم است به این نکته توجه شود که ناکارآمدی یک تکنولوژی جدید در نقاط ضعف خود نباید مانع نادیده گرفتن کاربردهای مناسب آن در نقاط قوت آن و عدم توجه به آن گردد

 

رفتار سازه های بنایی در برابر زلزله و نحوه تقویت آنها

رفتار سازه های بنایی در برابر زلزله و نحوه تقویت آنها

واژگان کلیدی: بنایی- گسیختگی- شکل پذیری - تقویت
چکیده
رفتار ساختمان های ساخته شده با مصالح بنایی در مقابله با نیرو های جانبی و چگونگی
تقویت آنها در این مقابله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .علت شکست و گسیختگی این
ساختمانها عمدتاً به دلیل ناکافی بودن شکل پذیری آنها می باشد و خرابی معمولاً به دلیل برش
است انواع دیوارهای آجری و نحوه گسیختگی آنها در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و
نکاتی که در زمان ساخت دیوارهای آجری غیر مسلح باید رعایت شود بیان گردیده و در خاتمه
روشهایی برای تقویت و تسلیح ساختمانهای بنایی بصورت اجمال بیان شده است.
مقدمه
ساختمان سازی با مصالح بنایی نظیر آجر یا خشت تا آغاز قرن بیستم که مصالح ساختمانی
جدید مانند بتن مسلح و فولاد جای آنها را گرفت، برای ساختمانهای با ارتفاع کم تا متوسط رواج
بسیار داشت. با توجه به اینکه این ساختمانها حتی در زمان وقوع زمین لرزه هایی متوسط
خسارت های فراوان می دیدند لذا نامناسب بودن مصالح بنایی جهت استفاده در ساخت ساختمان
بر همگان آشکار شد. امروزه آیین نامه های ساختمانی بسیاری از کشورها ساخت بنا با مصالح
بنایی را ممنوع کرده اند و یا حداقل تعداد طبقات این چنین ساختمانها را به دو طبقه محدود
نموده اند که در حالت اخیر نیز مسلح نمودن دیوارهای آجری ساختمان با استفاده از تیر یا
ستون های بتنی که درون این دیوارها قرار می گیرد بصورت اکید توصیه شده است. معهذا به
دلایل اقتصادی، سهولت تولید و ساخت، خاصیت عایق بودن خوب و نما سازی همچنان کاربرد
این مصالح در ساخت ساختمان رواج دارد. به دلیل وزن بسیار زیاد و همچنین به علت آنکه
دیوارهای آجری اینگونه ساختمانها در صفحه خود بسیار سخت می باشند لذا نیرویی که در زمان
وقوع زلزله به آنها انتقال م ییابد بسیار بزرگ م یباشد. هنگام اعمال نیروی جانبی به سبب تردی
و شکنندگی مصالح مورد استفاده، سریعاً در دیوارهای این ساختمانها ترک های قطری
(ضربدری) ظاهر شده که نتیجه آن کاهش مقاومت ساختمان و بدنبال آن نابودی کامل بنا نتیجه
خواهد شد. با نگاهی به تاریخچه زلزله های کشور ایران مشخص شده است که خانه های روستایی
5 ریشتر یا بیشتر قرار گرفته اند. بصورت کلی یا عمده / که در معرض زلزله هایی با بزرگی 5
تخریب شده اند.
انواع ساختمانهای آجری
ساختمانهای آجری که با مصالح فشاری و ملات ساخته می شوند را می توان به چهار گروه
تقسیم نمود که عبارتند از ساختمانهای آجی غیر مسلح، نیمه مسلح، مسلح و مرکب.
-1 ساختمانهای آجری مسلح : این نوع ساخ تمانها متداولترین و قدیمی ترین نوع ساختمان را در
کشور ما تشکیل می دهد و خود به دو نوع روستایی و شهری تقسیم می شوند . در ساختمانهای
روستایی دیوارها عموماً از خشت خام و یا سنگهای رودخانه ای و با ملات گل ساخته می شوند و
سقف نیر بصورت گنبدی و یا با استفاده از ت یرهای چوبی و با پوشش گل، بنا می شود . در نوع
شهری، دیوارها معمولاً با آجر فشاری و با ملات ماسه سیمان ساخته شده و سقف نیر طاق
ضربی است.
( -2 ساختمانهای آجری نیمه مسلح : در این ساختمانها که تقریباً مشابه با ساختمانهای نوع ( 1
هستند برای بهبود رفتار ساختمان در م قابل زلزله از کلافهای فوقانی، تحتانی و یا قائم در
دیوارهای آجری استفاده می گردد. کاربرد این عناصر سبب می شود که ساختمان دارای افزایش
نسبی مقاومت و شک لپذیری گردد.
-3 ساختمانهای آجری مسلح : با توجه به اینکه کلافهای تحتانی و افقی مانع شکست خمشی
نمی شود لذا در این ساختمانها یک سیستم مقاوم لرزه ای که کاملا ایستا -و قابل محاسبه -باشد
مورد استفاده قرار می گیرد. یک سیستم کاملاً ایستا، سیستمی است که در برابر کلیه حالتهای
اصلی شکست (خمش و برش ) مقاومت کافی را داشته باشد . دیوار برشی نمونه ای از اینگونه
سیستمها می باشد.
-4 ساختمان آجری مرکب : این نوع ساختمانها دارای اسکلت های فلزی یا بتنی، که بین آنها با
مصالح بنایی پر شده است و اصطلاحاً اعضای میانقاب نامیده می شود . هستند. با توجه به این
که در این نوع ساختمانها تمام یا قسمتی از بارهای قائم توسط دیوارهای با مصالح بنایی تحمل
می گردد، لذا براساس آئین نامه 2800 زلزله ایران، این قبیل ساختمانها نیز در ردیف ساختمانهای
با مصالح بنایی قرای می گیرند.
با وجود آنکه ساختمانهای آجری نوع سوم و چهارم تا حدودی در مقابله با زلزله مقاومت از
خود نشان می دهند ولی متأسفانه به علت آنکه اکثر ساختم انهای کوچک بنایی به وسیله افرادی
ساخته می شود که به اصول مهندسی زلزله آگاه نیستند و همچنین به دلیل آنکه بسیاری از
صاحبان ساختمانهای کوچک حاضر نیستند و یا نمی توانند از نظر مالی هزینه های ساخت را
( تأمین کنند لذا در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور ما عمده ساخ تمانهای آجری از نوع ( 1
و در مواردی از نوع ( 2) می باشند که در نتیجه هنگام زلزله کاملاً تخریب شده و تلفات انسانی
بسیار بالایی حاصل می گردد.
علت شکست دیوارهای آجری
مقاومت مصالح مورد استفاده در یک ساختمان در برابر زلزله بطور کلی در رابطه با موارد ذیل
:( می باشد ( 1
-1 خاصیت جذب انرژی و تغییر شکل پلاستیک زیاد.
-2 نسبت مقاومت به وزن.
-3 همگن بودن.
-4 مقاومت یکسان (و البته زیاد)، حداقل در دو جهت عمود بر هم.
-5 ایجاد اتصالات با مقاومت کامل (حداقل در حد مقاومت مصالح مورد استفاده).
میزان جذب انرژی توسط مصالح در واقع شکل پذیری یا نرمی آنها را در مقابل با نیروهای
اعمالی نشان می دهد. حال اگر سازه ای بخواهد در برابر نیروهای زلزله بصورت ارتجاعی عمل
کند می بایست نیروهای افقی بسیار بزرگی را تحمل کند و اگر مقاومت آن کمتر از این حد باشد .
ناگزیر وارد ناحیه غیر ارتجاعی خواه د گردید . حال اگر مصالح سازه (با فرض اتصالات مناسب
اعضا) از شکل پذیری کافی برخوردار باشد، سازه می تواند تغییر شکلهای تحمیل شده از سوی
زلزله را تحمل کرده و پایدار بماند و اگر ساختمان فاقد شکل پذیری لازم باشد، در اثر جابجایی و
تغییر شک ل های ناشی از زلزله دچار ترک های عمیق و نهایتاً شکست و گسیختگی کامل خواهد
شد. آجر از مصالحی می باشد که اولاً نسبت مقاومت به وزن اندکی دارد، و ثانیاً تقریباً هیچ نوع
رفتار غیر ارتجاعی و خمیری از خود نشان نمی دهد و به همین دو دلیل مهم است که دیوارهای
آجری در زمان وقوع زلزله بسیار س ریع نابود می گردند. در کنار این دو موضوع، سختی زیاد و
همچنین کیفیت نه چندان مناسب اجرا، از سایر علل عملکرد نامناسب ساختمان های آجری
می باشند. سختی زیاد دیوارهای ساختمانهای بنایی باعث می شود که این ساختمانها زمان تناوب
کوچکی داشته و با توجه به پایین بودن زم ان تناوب زلزله، احتمال پدیده تشدید در این ساختمانها
در هنگام زلزله بسیار بالا است . از موارد اجرای نامناسب ساختمانهای آجری می توان به شاغول
نبودن دیوارها، جذب آب ملات توسط آجر (که پودر شدن ملات را در پی دارد )، روش نامناسب
آجر چینی (که باعث از بین رفتن یکپار چگی دیوار می شود)، بی دقتی در پر کردن فضای بین
آجرها و ترتیب نامناسب درزهای قائم اشاره کرد.
انواع گسیختگی دیوارهای آجری
:( موارد ذیل در زمره مهمترین انواع گسیختگی دیوارهای آجری می باشد( 2
-1 بوجود آمدن ترکهای قائم در محل اتصال دیوارها به یکدیگر.
-2 ایجاد ت رک افقی در دیوارهای جانبی ساختمان و در ناحیه بین دو بازشو که در یک راستای
قائم قرار گرفته باشند.
-3 تشکیل ترکهای افقی بین دیوارها و سقف ساختمان.
-4 بوجود آمدن ترک مورد در منطقه بین دو بازشو که در یک تراز افقی ساخته شده باشند.
-5 گسیختگی موضعی در گوشه های دیوارها.
نحوۀ خرابی دیوارهای آجری
دیوارهای آجری در صفحه خود بسیار سخت می باشند و لذا نیرویی که از زلزله به آنها
انتقال می یابد بسیار زیاد می باشد. خرابی دیوارها معمولا با ایجاد ترک آغاز شده و با گسترش و
عریض تر شدن ترک ها، نابودی کامل دیوار که ناشی از خر ابی دیوار در صفحه خود می باشد،
صورت خواهد پذیرفت . ترکها عموماً در نزدیکی بازشوها متمرکز بوده و اغلب از محل ملات ها
ریشه می گیرند. اگر دیواری آجری تحت اثر نیروهای جانبی قرار بگیرد به علت تغییر مکان دیوار
و رفتار شکننده آن، در پای دیوار ترک ایجاد شده و مقاو مت دیوار به مقدار زیادی کاهش پیدا
می کند و در نهایت در مقداری مشخص از تغییر مکان، مقاومت دیوار تقریباً صفر می گردد . حال
اگر نیروی جانبی اعمال شده در این لحظه امکان انتقال به اعضای سازه ای دیگر را نداشته باشد
گسیختگی دیوار بطور ناگهانی رخ خواهد داد. براساس مطالعات تحلیلی و نتایج حاصل از
آزمایشهای گوناگون ، گسیختگی در دیوارهای آجری ب شدت وابسته به انرژی جذب شده توسط
آن در زمان اعمال نیرو بوده و همچنین براساس ملاحظات جذب انرژی، نشان داده شده است که
نیروی لازم برای خرابی یک دیوار بدلیل ناپایداری در صفحه دیوار بسیار زیاد می باشد و لذا
خرابی دیوارها بجای ناپایداری آنها، اغلب بدلیل برش می باشد. اگر نیروهایی که بر دیوار اعمال
می شود در راستای سطح دیوار و در امتداد طول آن باشند، به علت اینرسی زیاد دیوار در امتداد
نیرو، دیوار مقاومت قابل توجهی از خود نشان می دهد . در چنین حالاتی اگر دیوار دچار
گسیختگی گردد، علت آن می تواند به یکی از دلایل زیر و یا ترکیبی از آنها باشد:
-1 تشکیل ترکهای قطری مورب که از محل درزهای ملات گسترش می یابند . این ترکها به دلیل
وجود تنش های کششی در صفحه دیوار و در امتدادهای مایل می باشند.
-2 تشکیل ترکهای افقی در طول ملات به علت لغزش یا گسیختگی برسی افقی در صفحه دیوار.
-3 گسیختگی ناشی از تنش های کششی که در اثر خمش در دیوار بوجود آمده اند.
حال اگر نیروها عمود بر سطح دیوار اعمال شوند، دیوار تحت خمش قرار می گیرد و در آن ترک
تشکیل می گردد. شکل و نحوه تشکیل ترکها در این حالت وابسته به نسبت ارتفاع دیوار به طول
آن می باشد. اگر این نسبت کمتر از یک باشد ترکها حالتی افقی دارند و با افزایش این نسبت،
شکل ها ترکها ابتدا مورب شده و سپس بصورت قائم در دیوار ظاهر خواهند شد.
طراحی و نحوه اجرای ساختمان های آجری غیر مسلح
استفاده از دیوارهای آجری غیرمسلح فقط در کشورهایی که لرزه خیزی پائ ینی دارند به
رسمیت شناخته شده است . محاسبه نیروی نهایی که این دیوارها می توانند تحمل کنند با استفاده
از روشهای انرژی معمولاً صورت می پذیر. استفاده از ساختمانهای اجرای غیر مسلح در مناطق
زلزله خیز توصیه نمی گردد. در صورت ساخت این چنین ساختمانها در مناطق زلزله خیر رعایت
:( نکات ذیل به صورت اکید توصیه می گردد ( 3
-1 ملات مورد استفاده و آجرها با یکدیگر سازگاری داشته باشند، بطورمثال دیواری که از
خشت های خام و ملات گل ساخته می شود از دیوار ساخته شده با سنگ و ملات گل قویتر
می باشد. ملات مناسب برای دیوارهای آجری، ملات ساخته شده با یک حجم سیمان، یک حجم
آهک و شش حجم ماسه است.
-2 ضخامت حداقل دیوارهای ساخته شده با خشت خام و آجر بترتیب 40 و 30 سانتیمتر و
حداکثر نسبت ارتفاع آنها یا طول بدون اتکایشان به ضخامت بترتیب 10 و 20 می باشد.
-3 عرض کل بازشوها دردیوارهای خارجی از یک سوم طول کل دیوار بیشتر نباشد و مجموع
سطح بازشوها در هر دیوار خارجی نباید از یک سوم سطح نمای دیوار بیشتر گردد.
-4 فاصله بین بازشوها بیش از 75 سانتیمتر بوده و فاصله بین یک بازشو در یک دیوار با دیوار
عمود بر آن و یا از گوشه ساختمان نباید از 75 سانتیمتر کمتر باشد.
-5 فاصله بین بازشو در یک دیوار داخلی و دیوار مجاور آن باید از سه برابر ضخامت دیوار
داخلی بیشتر باشد.
-6 از نقطه نظر فرم و شکل هندسی، مناسب است که ساختمانها مخروطی شکل یا استوانه ای، و
باسقف های گنبدی باشند.
-7 دیوارهای خشتی و گلی با استفاده از حائل های ذو زنقه ای باید تقویت شوند . حداقل عرض این
حائلها در پایین 50 سانتیمتر و در بالا 20 سانتیمتر و طول آنها در پای دیوار حداقل برابر با
نصف ارتفاع دیوار باشد.
روشهای جلوگیری از گسیختگی دیوارهای آجری
با مسلح کردن دیوارهای آجری با می لگرد می توان از حالتهای اصلی شک ست آنها که بصورت
خمشی یا برشی می باشد جلوگیری کرد . برای ممانعت از شکست خمشی دیوارهای برشی از
میلگردهای قائم استفاده می شود. این میلگردها در کلاف زیرین دیوار مهار شده و در داخل
شکافی در دیوار قرار گرفته و سپس این شکاف با ملات پر می شود. براساس ضوابط آیین نا مه
2800 زلزله ایران حداقل بعد شکاف در دیوار باید مساوی با، یا بزرگتر از 6 برابر قطر میلگرد
مورد استفاده باشد . به منظور مهار شکست برشی از میلکردهای افقی استفاده گردد . در این نوع
شکست بخشی از دیوار بصورت افقی روی بخش دیگر دیوار حرکتی افقی خواهد داشت ( 4). با
استفاده از میلگردهای افقی، از این نوع حرکت ممانعت به عمل می آید و میلگردها در معرض
نیروی کش شی قرار می گیرند. روشی دیگر به منظور جلوگیری از شکست برشی استفاده از
کلافهای افقی است که در میانه دیوار قرار داده می شوند. این کلافها تحت اثر ممان های خمشی
واقع شده و به منظور جلوگیری از شکست دیوار در برابر ممان های خمشی، بایستی مقاومت
کافی داشته باشند. قطر معمول میلگردهای افقی 10 یا 12 میلیمتر است.
مقاوم سازی دیوارهای آجری موجود
مقاوم سازی در کل، موضوعی پیچیده می باشد و در بعضی از حالات بسیار مشکل است
حتی هزینه آن بیشتر از هزینه تخریب و دوباره سازی ساختمان باشد . ولی به این نکته مهم باید
توجه داشت که تقویت ساختمانهای آجری می تواند سبب گردد که بجای گسیختگی کلی، ساختمان
حداکثر دچار خرابی موضعی شده و لذا از میزان تلفات جانی به شدت کاسته گردد . از نکات مهم
در مقاوم سازی آ ن است که فقط دیوارهای باربر محیطی را نباید در نظر گرفت و تقویت نمود،
بلکه ساختمان به گونه ای باید مقاوم سازی شود که در زمان بروز زلزله، هیچ بخشی از آن
تخریب نگردد . به بیان دیگر تقویت یک ساختمان بنایی باید بصورت همه جانبه در نظر گرفته
شود.
نوع روشی که برای مقاوم سازی مورد استفاده قرار می گیرد وابسته به فاکتورهای مختلف
بوده و اجرای آن نیز می بایستی توجیه اقتصادی داشته باشد . از جمله این فاکتورها سن
ساختمان مورد نظر بوده و اینکه آیا پس از گذشت زمان، مشخصات مهندسی مصالح تغییر
(کاهش) یافته است یا خیر؟ آیا در نحوه کاربری ساختمان تغییراتی صورت پذیرفته است؟ آیا پس
از ساخت ساختمان، اندازه بازشوها تغییر یافته یا بازشوهای جدیدی ایجاد شده اند؟ و در نهایت
آنکه تسلط و تجربه نقشی کلیدی در انتخاب نوع روش تقویت دارد . در کلیه روشهای مقاوم
سازی ساختمانها، افزایش مقاومت دیوارهای جانبی هدف اولیه می باشد زیرا این دیوارها عموماً
در برابر بارهای ثقلی از خود مقاومت نشان می دهند و در برابر بارهای جانبی به علت عدم داشتن
خاصیت شکل پذیری مناسب، مقاومت چندانی ندارند.
انواع روشهای مقاوم سازی
:( از جمله روشهای مقاوم سازی می توان بصورت اجمال به موارد ذیل اشاره کرد ( 5
-1 روکش بتن مسلح بصورت یک طرفه یا دو طرفه، در این روش شبکه هایی از آرماتور در یک
طرف یا دو طرف دیوار آجری قرار داده می شود. و روی آنها یک لایه بتنی به ضخامت حدود 4
سانتیمتر پاشیده می گردد.
-2 روکش بتنی همراه با تعبیه ستونهای باری ک بتنی در داخل دیوار، در این روش جهت ایجاد
2 متر / ستون در داخل دیوار . شیارهای قائمی به ابعاد تقریبی 10 سانتیمتر و به فواصل حدود 5
ایجاد می گردد که درون آنها میلگردهایی به قطر حدود 10 میلیمتر قرار داده می شود.
-3 هسته مرکزی . در این روش در مرکز دیوارها حفر ه هایی به قطر حدود 10 سانتیمتر و به
فواصل حدود 100 الی 150 سانتیمتر ایجاد می گردد، درون این حفره ها آرماتور قرار داده شده و
سپس حفره ها با نوعی دوغاب بتنی که دارای خاصیت انقباضی کم باشد پر می گردند.
-4 مهار بندی با استفاده از بادبندی قطری . در این روش با اس تفاده از پروفیل ها یا میلگردهای
فولادی در دیوارها بادبندهای قطری نصب می گردد.
-5 مهار بندی فولادی با استفاده از نوارهای فولادی . در این روش در دو طرف شیارهایی قطری
ایجاد کرده و درون آنها نوارهای فولادی قرار داده می شود. این نوارها در دو طرف دیوار توسط
پیچ هایی به یکدیگر متصل می گردند.
-6 مهاربندی دیوار با استفاده از الیاف پلیمری . در این روش در داخل دیوار بصورت افقی یا قائم
الیاف پلیمری قرار داده می شود.
باید توجه داشت که در کلیه روشهای فوق به منظور جلوگیری از پدیده لغزش یا واژگونی دیوار،
اتصال دیوار به پی نیز باید تقویت گردد. در صورت تسلیح و تقویت دیوارهای آجری
ساختمانهای ساخته شده با مصالح بنایی با هر یک از روشهای فوق، مقاومت دیوار در مقابله با
نیروهای جانبی حدود 3 الی 5برابر افزایش می یابد.
منابع
1- National Workshop ,”Earthquake Resistant Masonry
Construction’U.S.Department of Commerce ,1997.
2- Applied Technology Council(ATC),’Evaluating the Seismis Resistance of Existing Buildings’,ATC14,1994.
3- Hendry ,A.W.,Sinha,B.P.,Davis,S.R.,’Load Bearing Brickwork Design’,P-H,1995.
4- David,K.,’Earthquake Design Practice for Building ‘,Thomas Telford Limited , 1998.
5- Priestley ,M.J.N.,’Seismic Design of Masonry Structures to the New Zealand
Standard NZS 4230p,Bull.N.Z.Soc.Earthquake Engng,No.2,pp.191-205,1995.

علیرضا ربانی فر

نانو بتن اليافي با هدايت گرمايي بالا و طراحي و پياده سازي سيستم خودكار مونيتورينگ حرارت سطح جاده

نانو بتن اليافي با هدايت گرمايي بالا و طراحي و پياده سازي سيستم

  خودكار مونيتورينگ حرارت سطح جاده ها

 خلاصه:

دراين طرح تاثيرات نانو مواد، جنس سنگدانه،سن نمونه،رطوبت،دما،نوع دانه بندي،مقدار ريزدانه ،الياف فلزي ونسبت آب به سيمان بر روي افزايش هدايت حرارتي بتن واثرات استفاده از خاكستر بادي و روباره آهن به عنوان جايگزين سيمان بررسي شده و ودر نهايت نمونه بتني با گرمازايي و هدايت گرمايي بالا به همراه سيستم الكترونيكي و نرم افزار مربوطه  به منظور اندازه گيري ضريب هدايت حرارتي بتن طراحي و ساخته شده است .اين سيستم كنترل  به طور خود كار متوسط دماي بستر جاده را اندازه مي گيرد و با توجه به دماي تشخيص داده شده نسبت به تثبيت دماي جاده با حدود دمايي مشخص براي جلوگيري از يخ زدن بستر راه ها و باندفرودگاهها  به كمك حسگر هاي موجود دربتن از يخ زدن سطح آن  جلوگيري مي كند. 

  این طرح موفق به اخذ گواهینامه ثبت اختراع از سازمان ثبت اسناد کشور در تیر ماه سال 1386 گردید. و باحضور در مسابقات جهانی ابتکارات و اختراعات که در کشور رومانی باشرکت مخترعین 42 کشور جهان برگزار شد،  توانست  مدال طلای وزارت علوم کشور رومانی و نیز  جایزه ویژه هیئت داوران به عنوان بهترین تحقیق علمی را به خود اختصاص دهد.

و همچنین  طرح نانو بتن گرمازا مورد توجه وزیر راه و ترابری و دست اندر کاران صنعت حمل و نقل قرار گرفت. و موفق به دریافت لوح تقدیر از جناب آقای مهندس رحمتی وزیر محترم راه و ترابری گردید.

و هم اکنون دو قرارداد برای اجرا در گردنه های برف گیر کوهین باس وزارت راه منعقد شده است.

مقدمه:

 امروزه امنيت سطوح جاده هاي كشور از جمله مسائل  مطرح صنعت حمل و نقل  در پيشگيري از بروز حوادث و سهولت در عبورو مرور و كنترل ترافيك مي باشد.

يخ زدن سطح جاده ها و باند فرودگاه ها در زمستان مشكلات زيادي را براي  صنعت حمل و نقل كشور ايجاد مي كند كه از آن جمله مي توان به حوادث جاده اي و كندي سرعت حركت و هزينه هاي نمك پاشي، نگهداري راه ها و... در جاده ها و به مختل شدن پروازها در فرودگاه ها اشاره كرد.

طرح حاضر بيانگر  ساخت بتني هوشمند با استفاده از نانو مواد و الياف فلزي مي باشد كه توانايي هدايت حرارتي بالايي  دارد و مي تواند گرماي ايجاده شده  داخلي را به راحتي به سطح منتقل كرده و با استفاده از حسگرهاي حرارتي كه در نزديكي سطح بتن قرار گرفته اند همچنین دستگاه كنترل كننده دما ، ميزان دماي  بتن را در اندازه مورد نظر ثابت نگاه دارد. در ادامه به معرفي طرح و نتايج آزمايشگاهي آن پرداخته مي شود و در انتها اهميت و كاربرد طرح نامبرده در صنعت ذكر خواهد شد.

  آماده سازي آزمايشگاهي :

سه روش اصلي براي آزمايش هدايت گرمايي وجود دارد:

1- روش دو خط موازي(TLPP) : اين روش توسط "كارسلا" ابداع شده است و معروف ترين آزمايش در زمينه اندازه گيري هدايت گرمايي مي باشد كه در اين روش دو لوله در داخل نمونه جايگزاري مي شود كه يكي در نقش منبع حرارتي و ديگري به عنوان سنسور حرارتي مطرح مي شود.

2- روش حرارت- صفحه صاف- منبع (PHS) :اساس روش دوم شبيه روش اول است فقط بايد نمونه به صورت نازك بريده شود ويك ميله با چسب اپوكسي به محلهاي مناسب چسبانده شود.

  3-روش CRCC                                                                                  

در اين طرح براي بدست آوردن ضريب حرارتي بتن، دستگاهي طراحي وساخته شده است  كه حسگرهاي موجود در اين دستگاه مي تواند در هر 30 ثانيه ميزان هدايت گرمايي بتن را اندازه گيري كند . به همين علت دستگاه مذكور براي مصالحي كه هدايت گرمايي آنها به شدت به دما بستگي دارد مناسب مي باشد.خطاي اين دستگاه حدود 1%مي باشد و با توجه به اين كه هدايت گرمايي بتن معمولي حدود  3Kcal/m hr C  است مي توان گفت خطاي دستگاه كمتر از0.03Kcal/m hr C  مي باشد.

روش كار اين دستگاه به اين صورت است كه يك منبع حرارتي در بتن قرار داده مي شود و يك حسگر دما  در فاصله مشخص از آن در درون بتن قرار مي گيرد بعد از اينكه منبع حرارت شروع به توليد گرما مي كند حسگر هر 30 ثانيه دماي بتن را اندازه گرفته و به رايانه انتقال مي دهد  و در هر درجه اي از دما، مقدار هدايت گرمايي بتن را اندازه ميگيرد و در پايان نمودار حرارتي بتن را ترسيم مي كند.

 مواد و مصالح:

سيمان : سيمان مورد استفاده در اين طرح از نوع سيمان پرتلند تيپ 2 كه توسط كار خانه سيمان آبيك توليد شده است مي باشد. در حالت كلي رسانايي حرارتي سيمان پرتلند حدود0.26Kcal/m hr C  است .

 دانه بندي:

به علت اينكه در اين پروژه رسانايي گرمايي بالاي بتن مد نظر بود از سنگدانه كوارتز كه هدايت گرمايي بالايي در ميان مصالح سنگي  داراست استفاده شد. 

افزودني ها :

 خاكستر بادي و سر باره آهن به عنوان جايگزين سيمان استفاده شد وهمچنين از فوق روان كننده براي كاهش آب استفاده گرديد.    

نانو مواد:

 براي بهبود خواص رسانايي گرمايي و بررسي اثرات نانو مواد بر روي بتن ازسه نوع نانو مواد  استفاده گرديده است.


Titanium Oxide (TiO2)

Purity: 99.99%

APS: 50 nm

SSA: 210 10 m2/g

Color: white

Morphology: spherical

Bulk density: 0.15 - 0.25 g/cm3

True density: 3.9 g/cm3

 Iron Oxide (Fe2O3)

Purity: 99.9%

APS: 30 nm

SSA: > 50 m2/g

Color: red brown

Morphology: spherical

Bulk density: 1.20g/cm3

True density: 5.24 g/cm3

 Aluminum Oxide (Al2O3, alpha)

(contains 5-10% theta)

Purity: 99.99%

APS: 30 nm (TEM)

SSA: ~25 m2/g

Color: white

Morphology: spherical

Bulk density: 0.52 g/cm3

True density: 3.97 g/cm3

 الياف فلزي :

    الياف فلزي به علت افزايش در هدايت گرمايي و بالا بردن مقاومت فشاري و خمشي و كششي بتن به آن افزوده مي شوند . همچنين مقاومت حرارتي  بتن را در مقابل تغييرات دماي اعمال شده بهبود مي بخشند.

 آماده سازي نمونه ها:

در اين طرح به طور كلي ازدو نوع نمونه ي استوانه اي و صفحه اي استفاده شده است. كه در ابتدا به منظور بررسي عوامل مختلف از جمله نوع دانه بندي ، جنس سنگدانه ، انواع نانو مواد و فيبرهاي فلزي بر روي هدايت گرمايي بتن از نمونه هاي استوانه اي استفاده شد و در نهايت 3 طرح برگزيده از مرحله اول به صورت نمونه هاي صفحه اي با ابعاد 50*50*10cm به منظور تطبيق با فرم هندسي سطح راه و باند فرودگاه تهيه و مورد بررسي قرار گرفت. قالب  نمونه هاي مذكور در سن 1 روزه باز شدند و نمونه هاي 7 روزه تحت آزمايش هاي مقاومت فشاري ،مقاومت خمشي، جذب آب و هدايت گرمايي(CRCC) قرار گرفته اند.در اين طرح  نمونه ها به 2 دسته خشك و مرطوب تقسيم شده و آزمايش هاي هدايت گرمايي برهر 2 دسته انجام پذيرفته است.

 متغيرهاي آزمايش و نسبتهاي اختلاط:

به منظور بررسي اثر نانو مواد بر افزايش گرمازايي و هدايت گرمايي بتن 4 نوع نانو مواد شاملAL2O3،FE2O3،TIO2،SIO2 به عنوان متغيرهاي اصلي در نظر گرفته شده و به منظور توزيع يكنواخت هدايت گرمايي و افزايش مقاومت حرارتي و كششي در پيكره بتن از فيبرهاي فلزي استفاده شده كه نوع فيبرها و نسبت وزني آنها در توده بتن به عنوان متغيرهاي ثانويه در نظر گرفته شده  است.هچنين  خاكستر بادي به عنوان ماده جايگزين سيمان جهت افزايش پايايي بتن به كار برده شده است و مواردي چون جنس سنگدانه ودانه بندي و شرايط رطوبتي نيز به عنوان متغيرهاي طرح در نظر گرفته شده اند.

 نتايج آزمايشگاهي:

 وابستگي هدايت گرمايي به زمان:

براي پيدا كردن اثر سن نمونه بر رسانايي گرمايي يكسري از نمونه هاي 3-7-14-28 روزه در دماي20 oC در حالت اشباع آزمايش شدند. هدايت گرمايي بتن به سن نمونه بستگي ندارد.

 

وابستگي هدايت گرمايي به نسبت آب به سيمان:

به منظور تعين تغيرات ناشي از نسبت آب به سيمان در هدايت گرمايي بتن آزمايش هايي ازخميرهاي بتن در شرايط رطوبتي وحرارتي مختلف به عمل آمد.به علت اينكه تغير در مقدار سنگدانه و جنس آن به مقدار سيمان آن مرتبط است لذا از خمير بتن به جاي بتن سخت شده براي اندازه گيري وابستگي گرمايي به نسبت آب به سيمان استفاده شد.نتايج آزمايش نشان مي دهد كه با افزايش مقدار سيمان و كاهش نسبت آب به سيمان هدايت گرمايي افزايش پيدا مي كند تا آنجا كه هدايت گرمايي سيمان بيشتر از هدايت گرمايي آب شود.

 اثر افزودنيها بر هدايت گرمايي بتن:

 جايگزيني سيمان با خاكستر بادي و سر باره آهن باعث افت هدايت گرمايي و افزايش پايايي بتن مي شود كه به كار گيري ميزان بهينه شده ازاين مواد مي توان دوام و پايايي را افزايش داد.

 

وابستگي هدايت گرمايي به نسبت ريزدانه:

با تغيير نسبت ريزدانه از كل مقدار سنگدانه اندازه گيري هدايت گرمايي در 4 گروه از نمونه ها به عمل آمد .يك افزايش كوچك در مقادير هدايت گرمايي با توجه به نسبت ريزدانه ها وجود دارد، اين روند افزايش به اين علت است كه هدايت گرمايي ريزدانه ها بيشتر از درشت دانه ها مي باشدو علت آن اين واقعيت است كه ريز دانه ها باعث توزيع يكنواخت سنگدانه ها در مخلوط بتن مي شوند .


اثر دما بر هدايت گرمايي:

اثر دما بر هدايت گرمايي  بتن اندازه گيري شد و اين نتيجه حاصل شد كه هدايت گرمايي بتن با افزايش دماي نمونه كاهش مي يابد .

اثر شرايط رطوبت بر هدايت گرمايي:

شرايط رطوبتي نمونه به عنوان يك عنصر كليدي در تمام پارامتر هاي مواد مطرح مي باشد. هنگامي كه شرايط نمونه از حالت كاملا خشك به حالت كاملا اشباع تغيير پيدا مي كند هدايت گرمايي بتن افزايش مي يابد.  زيرا خلل و فرج بتن در اين حالت توسط آب پر مي شود و هدايت گرمايي آب بيشتر از هوامي باشد.

 

تاثير نانو مواد بر هدايت گرمايي:

 در ميان نانو هاي استفاده شده در اين طرح بيشترين تاثير افزايش هدايت گرمايي بتن مربوط به Tio2  مي باشد. با افزايش درصد استفاده از نانو مواد هدايت گرمايي بتن افزايش مي يابد. در واقع پر شدن فضاي خالي ميكروسكوپي بين سنگدانه ها توسط نانو مواد باعث افزايش هدايت گرمايي بتن مي شود.


تاثير الياف فلزي بر هدايت گرمايي بتن:

استفاده از الياف فلزي در بتن باعث افزايش هدايت گرمايي و خاصيت پخش گرمايي در بتن مي شود. همچنين الياف فلزي سبب بهبود خواص مكانيكي بتن از جمله افزايش مقاومت فشاري و  كششي  ميشود. ومانع ايجاد ترك هاي حرارتي ميشود.


 اثر اندركنش فيبر و نانوبر افزايش هدايت گرمايي بتن:

 در واقع نانو باعث افزايش گرمازايي و هدايت گرمايي و فيبر هاي فلزي باعث افزايش خاصيت پخش گرمايي بتن مي شوند.

 

نتيجه گيري:

در ميان تمامي عوامل تاثير گذار بر روي هدايت الكتريكي ، مشاهده نتايج آزمايشات نشان داد كه افزايش نانو مواد سبب بهبود هدايت گرمايي بتن مي شود .از طرفي با اضافه كردن 1.7% الياف فلزي به مخلوط بتن مي توان هدايت گرمايي و خاصيت پخش گرمايي بتن را افزايش داد .همچنين پارامتر سن نمونه تاثير چنداني بر هدايت گرمايي بتن ندارد.و نیز در اين طرح دستگاه اندازه گيري هدايت گرمايي با نام CRCC طراحي و ساخته شده است كه توانايي اندازه گيري و كنترل دماي بستر راه  را با دقت    % 1 دارد .

 كاربرد در صنعت:

با توجه به هزينه گزاف نگهداري راه  در مناطق سردسير كشور و همچنين اثرات سوء زيست محيطي نمك پاشي سطح راه در مناطق با خطر يخبندان ، اهميت جايگزين كردن روشهاي سنتي را با روشي نوين و پيشرفته دو چندان مي كند.با استفاده از طرح معرفي شده مي توان با استفاده از منبع گرمايي موجود در بتن دماي آن را در مناطقي كه خطر يخبندان وجود داردافزايش داد و از يخ زدن بستر سطح راهها جلوگيري كرد. و به وسيله سنسورهاي حساس به دما كه در نزديكي سطح كار گذاشته شده اند در هر لحظه دماي سطح را اندازه گيري كرد وبه صورت خودكار درجه حرارت سطح را توسط دستگاه كنترل كننده (كه در مركز تحقيقات بتن طراحي و ساخته شده است) ثابت نگه داشت و از طريق يك شبكه هوشمند در هر لحظه از وضعيت خطر يخ زدگي بستر راه آگاه شد.همچنين چون در كشور ما به  طور گسترده اي از روش نمكپاشي در سطح جاده استفاده ميشود و روش مذكور در دماي پايين تر از 12- بي تاثير مي باشد،لذا استفاده از روش فوق يعني جايگزيني بتن گرمازا در نواحي حادثه خيز همانند گردنه هاي خطر ناك ، ايستگاههاي عوارضي و همچنين باند فرود گاهها مي تواند از بسياري از حوادث و تصادفات ناشي از برودت هوا و شرايط يخبندان سطح جاده ها جلوگيري  كند . همچنين بسياري از هزينه هاي نگهداري راهها در مناطق سرد سير همانند هزينه هاي خريد و تعمير و نگهداري ماشين آلات نمكپاشي و هزينه  استهلاك آنها كاسته خواهد شد  علاوه بر اين ديدگاه طرح نامبرده در مكانيزه كردن صنعت حمل ونقل و نگهداري راهها مي تواند گامي روشن درجهت پيشرفت و توسعه پايدار كشور باشد.

 

 

 

 

پدستال و دلایل استفاده از آن

پدستال چیست و دلایل استفاده از آن چیست؟
پدستالها عبارتند از ستونهای بتنی کوتاه و کم آرماتور و حتی گاهی بدون آرماتور که عموما روی پی های بتنی اجرا شده و روی آنها صفحه زیر ستون نصب شده و سپس ستونهای فلزی روی صفحه نصب میگردد. این ستونها بدلیل ابعاد نسبتا زیاد( از نظر عرضی زیاد و ارتفاعی کم) جزو ستونهای لاغر محسوب میشوند و لذا تحمل مقاومت فشاری آنها بسیار زیاد میباشد.
دلایل استفاده:
۱) زمانیکه بخشی از ستون فلزی داخل خاک مدفون باشد که به جهت پوسیدگی آن از پدستال ها در همان بخش استفاده می کنند.
۲) زمانیکه ارتفاع ستون فلزی زیاد باشد و به جهت مهار کردن لاغری آن در بخشی از آن به طرف پی از پدستال استفاده می کنند.
۳) زمانیکه لنگر در پای ستون یا نباشد یا کم باشد.
۴) زمانیکه در بخش زیر زمین ساختمان با ارتفاع حدود۳ متر بخواهیم فضای قابل استفاده داشته باشیم.
۵) زمانیکه بخواهیم بخش زیر زمین ساختمان را بجای ستونهای فلزی با پدستالهای بتنی اجرا و در حقیقت پدستالها با پی تولید یک پی جدید بنماید و در محاسبات سازه به صورت پی وارد شود.
۶) زمانیکه بخواهیم ستونهای اکسپوز ( در نما و دید) فلزی از کف به بالا باشد.
نکته۱: توصیه شده پدستال ها فقط زما نیکه لنگر در پای ستون نیست استفاده شوند در غیر اینصورت محاسبات آنها مانند ستونهای بتنی بوده و آرماتورهای مورد نیاز را باید محاسبه کرد.
نکته۲: جهت خرد نشدن سطح پدستال معمولا از یک شبکه مش آرماتور ضعیف تا حد نمره ۱۴ روی پدستال و زیر صفحه زیر ستون استفاده میکنند.

 علیرضا ربانی فر

تیرهای لانه زنبوری

تعریف تیرهای لانه زنبوری :
دلیل نامگذاری تیرهای لانه زنبوری ، شکل گیری این تیرها پس از عملیات ( بریدن و دوباره جوش دادن ) و تکمیل پروفیل است . اینگونه تیرها در طول خود دارای حفره های توخالی (در جان) هستند که به لانه زنبور شبیه است ؛ به همین سبب به اینگونه تیرها لانه زنبوری می گویند.

هدف از ساخت تیرهای لانه زنبوری :
هدف این است که تیر بتواند ممان خمشی بیشتری را با خیز (تغییر شکل ) نسبتا کم ، همچنین وزن کمتر در مقایسه با تیر نورد شده مشابه تحمل کند ؛ برای مثال ، با مراجعه به جدول تیرآهن ارتفاع پروفیل IPE-18 را که 18 سانتیمتر ارتفاع دارد ، می توان تا 27 سانتیمتر افزایش داد.

محاسن و معایب تیر لانه زنبوری :

باتوجه به مثال گفته شده در بالا با تبدیل تیرآهن معمولی به تیرآهن لانه زنبوری ، اولا : مدول مقطع و ممان انرسی مقطع تیر افزایش می یابد . ثانیا : مقاومت خمشی تیر نیز افزوده می گردد . در نتیجه تیری حاصل می شود با ارتفاع بیشتر ، قویتر و هم وزن تیر اصلی . ثالثا : با کم شدن وزن مصالح و سبک بودن تیر ، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود. رابعا : از فضاهای ایجاد شده (حفره ها) در جان تیر می توان لوله های تاسیساتی و برق را عبور داد. در ساختن تیر لانه زنبوری که منجر به افزایش ارتفاع تیر می شود ، باید استاندار کاملا رعایت گردد ؛ در غیر اینصورت ، خطر خراب شدن تیر زیر بار وارد شده حتمی است.
از جمله معایب تیر لانه زنبوری ، وجود حفرهای آن است که می تواند تنشهای برشی را در محل تکیه گاهها پل به ستون یا اتصال تیرآهن تودلی (تیر فرعی) به پل لانه زنبوری تحمل کند ؛ بنابراین ، برای رفع این عیب ، اقدام به پر کردن بعضی حفره ها با ورق فلزی و جوش می کنند تا اتصال بعدی پل به ستون یا تیر فرعی به پل به درستی انجام شود. تیر لانه زنبوری در ساختمان اسکلت فلزی می تواند به صورت پل فقط در یک دهانه یا به صورت پل ممتد به کار رود . برای ساختن تیر لانه زنبوری دو شیوه موجود است : الف ) شیوه برش پانیر ب) شیوه برش لتیسکا




روشهای مختلف برش تیر آهن :

-1
برش به روش کوپال : با استفاده از دستگاه قطع کن سنگین که به گیوتین مخصوص مجهز است ، تیرآهن به شکل سرد در امتداد خط منکسر قطع می شود.

-2
برش به روش برنول : برش در این حالت به صورت گرم انجام می گیرد ؛ به این صورت که کارگر ماهر برش را با شعله بنفش رنگ قوی حاصل از گاز استیلن و اکسیژن ، به وسیله لوله برنول ، انجام می دهد.

بریدن تیرهای سبک به وسیله ماشینهای برش اکسیژن شابلن دار نسبتا ساده است . در ایران تیرهای لانه زنبوری را بیشتر با دست تهیه می کنند.

روشهای ساختن تیر لانه زنبوری و تقویت آن :

روش تهیه تیرهای لانه زنبوری از این قرار است که ابتدا در روی جان تیرآهن نورد شده با استفاده از اگو که بصورت 5. شش ضلعی از ورق آهن سفید یم میلیمتری (شابلن) با توجه به استاندارد ساخته شده خط می گردد ؛ سپس تیرآهن را روی یک شاسی افقی با زدن تک خال جوش در نقاط مختلف برای جلوگیری از تاب برداشتن قرار می دهند . آن گاه با استفاده از دستگاه برش (برنول) در امتداد خط منکسر اقدام به برش می کنند تا پروفیل به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شود. حال اگر قسمت بالا را به اندازه یک دندانه جابجا کنیم و دندانه های دو قسمت با و پایین را به دقت مقابل هم قرار دهیم و از دو طرف کارگر ماهر آنرا جوشکاری کند با استفاده از جوش قوسی نیمه اتوماتیک برای اتصال دو نیمه بریده شده ؛ یک جوش خوب ، بی عیب ؛ سریع و مقرون به صرفه خواهد بود . همان طور که در مطالب قبلی نیز گفتم ، تیر ساخته شده در محل تکیه گاهها با توجه به حفره های خالی آن در مقابل تنشهای برشی ضعیف می شود . برای جبران این نقیصه ، با توجه به منحنی نیروی برشی نیز به پر کردن حفره ها با ورقهای تقویتی اقدام می کنیم.لازم به ذکر است که حداقل باید یک حفره با ورق در تکیه گاه به وسیله جوش کامل پر شود. در پایان یادآور می شوم که یک نوع دیگر از پروفیلهای لانه زنبوری را پس از بریدن قطعات بالا و پایین ورق واسطه اضافه می کنند که این ورق ورق واسطه بین دندانه ها جوش می شود . در نتیجه ، تیر حاصل به مراتب قویتر از تیری است که بدون ورق واسطه ساخته می شود .

تقویت تیرهای لانه زنبوری به کمک رفتار مرکب بتن و فولاد

در تیرهای لانه زنبوری علاوه بر تنشهای خمشی اصلی در محل حلقه ها تنشهای خمشی ثانویه حاصل از برش در مقطع ایجاد میگردد که گاهی این تنش از تنشهای خمشی اصلی در تیر بزرگترند. این تنشها از کارایی تیر می کاهند و برای مقابله با آنها باید حلقه های کناری را با ورق پر کرد خصوصا هنگامی که از این نوع تیرها بصورت یکسره استفاده می شود در محل تکیه گاهها که هم نیروی برشی و هم لنگر خمشی زیاد می باشد تنشهای خمشی بشدت افزایش میابد و نیاز به تقویت تیر در این محلها می باشد که از لحاظ اقتصادی قابل توجیه نمی باشد. در این پروژه برای مقابله با این ضعف در تیرهای لانه زنبوری رفتار مرکب بتن و فولاد تهیه شده هست . به این ترتیب که داخل تیر فلزی در نقاطی که تنشهای ثانویه قابل ملاحظه می باشند از بتن پر می شود و کشش حلقه های خالی را به عمل تغییر می دهد و این امر سختی و مقاومت تیر را افزایش می دهد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد



معایب تیرهای لانه زنبوری :

اگر چه بحث های بسیاری پیرامون تیرهای لانه زنبوری ، اخیرا مطرح شده است و به عقیده گروهی از طراحان به علت مسائل اجرائی آن ، خصوصا جان تیر و اتصال آن توسط جوش(زیرا همانگونه که می دانیم، اتصالات نقش کلیدی و تعیین کننده ای را در انتقال بار از یک عضو به عضو یا اعضای دیگر دارند و در صورت اجرای نا مطلوب آن، به میزان زیادی از باربری یا مقاومت المان سازه ای کاسته خواهد شد در نتیجه مساله نظارت موثر بر اجرای عملیات جوشکاری ، اهمیت بسزائی در کیفیت کلی سازه خواهد داشت.) همچنین ضعفی که در ناحیه جان تیر در اثر کاهش مساحت آن وجود دارد از نقاط ضع%D

مقاوم سازی

مقاوم سازی

ساخت خانه های متحرک یکی از متدهای پیشرفته در امر مقاوم سازی در برابر زلزله است از این روش در ساخت ساختمان ها، آپارتمان ها، کارخانه ها و ساختمانهای مراکز تجاری استفاده می شود. این روش بسیار کم خرج است و در مناطقی که از نظر مقاومت در مقابل زلزله از سطح پایینی برخوردارند و در نواحی زلزله خیز سراسر جهان واقع شده اند بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد بدین ترتیب تمامی اصول ساختمان سازی به سمت ساختمان سازی مکانیکی متحول می شود. این ساختمان ها در برابر تمامی بلایای طبیعی از قبیل سیل، آتشفشان، رانش زمین و همچنین در مقابل زلزله های خطرناک و مهیب و حملات تروریستی هم مقاوم می باشد.این طریقه مقاوم سازی که شیوه مهندسی ساختمانی “هاپکن” نام دارد نوعی مهندسی مکانیکی است که مدیریت و ابداع و سنجش تکنیکی آن را فردی به نام هاپکن به انجام رسانیده است. وی تا کنون چندین مورد از ماشین آلات مکانیکی را طراحی کرده و در این زمینه چند ابداع نوین داشته است.وی طی مطالعاتش در دانشگاه فنی و همندسی هلند انیشه ساخت سیستم ساختمان ساری خانه های متحرک به فکرش خطور کرد. چندین سال بعد وی ایده اش را در این خصوص تکمیل کرد.دیوار های این خانه از بتون درست شده است و بوسیله میله های فلزی کششی عمودی کاملا فشرده می شوند. بدین ترتیب بدلیل استفاده از مواد جامد فشرده و سنگین نیرو وارده به اجزای پایینی ساختمان بسیار افزایش می یابد. الببه باید گفت که دیوارهای هر طبقه بصورت کنترل شده ایی به آن فشار وارد می شود و میزان فشار وارده در تمامی طبقات یکسان است. علاوه بر یک میله عمود در هر طبقه از 3 میله افقی هم استفاده می شود.در این ساختمان ها از مصالحی استفاده می شود که کار گذاردن آنها به آسانی صورت می گیرد که به موجب آن دیوار های ساختمان با بکار بردن میله های کششی محکم و مقاوم می شوند. از دو گونه مصالح در ساختن ساختمان ها استفاده کرد: _بلوک های سیمانی که در بسیاری از ساختمان ها در سراسر دنیا از آن استفاده می شود. با اندازه های lxwxh=400×200x200 mm, که در هر یک از آنها دو سوراخ وجود دارد._این نوع بسیار ارزان قیمت است و در آن فقط از میزان کمی ملاط(گل و آهک) استفاده می شود.پس از اینکه مصالح ساختمانی تهیه شد، کار ساخت آن شروع می شود. این ساختمان می تواند طوری ساخته شود که در آن اصلا از ملاط استفاده نشود. دیوار ها فقط از طریق همان میله های کششی به اندازه کافی محکم و مقاوم می شوند. بدین ترتیب سوار کردن دیوارها بر روی ساختمان، تغییر شکل ظاهری آنها و جابجا کردن آنها بسیار آسان می شود. آزمایشدر هفتم ماه ژوئن سال 2001 آزمایشی را بر روی یکی از این ساختمان ها بمنظور اثبات ضد زلزله بودن آن ترتیب داده شد، این آزمایش با حضور تعداد کثیری از مردم صورت گرفت که در میان آنها روزنامه نگاران و خبرنگاران بسیاری از رسانه های رادیو و تلویزیون هم حضور داشتند. برای این کار ما ابتدا ساختمانی را بر طبق قوانین ساختمان سازی مکانیکی بنا کردیم این ساختمان از تعدادی میله های فشرده عمودی و افقی، استوانه های آهنی در دور میله های عمودی را می پوشاند، صفحه های مسطح و یک سری قاب های ارتجاعی استفاده شد. در فونداسیون این ساختمان چارچوب های لولا دار استعمال شد.این خانه توسط جرثقیل در زاویه 30 درجه از سطح زمین بالا برده شد سپس این خانه که 220 متر مربع مساحت داشت را از همان ارتفاع رها کردند این کار را دو بار دیگر هم تکرار کردند اما هیچ اتفاقی نیافتاد و ضد زلزله بودن خانه بدین ترتیب اثبات شد.اگر ما عامل تکانه را Cs = 2,5 در نظر بگیریم آنگاه شتاب هم راستا در این اسکلت برابر با 2/5*g*sin30=2/5*0/5*9/81=12/26[m/s2] خواهد بود که این رقم با اندازه یک زلزله شدید برابری می کند. بنابراین فشاری که در طی این زلزله به ساختمان وارد شده برابر با یک زلزله بسیار عظیم است.مقاوم سازی خانه ها به روش هاپکن و از طریق ساخت خانه های متحرک امکان پذیر شد. روش ساختاری خانه های متحرک تکمیل شد و نه تنها خانه های مسکونی بلکه ساختمان های اماکن تجاری نیز از آن بهره مند شدند. این ساختمان ها علاوه بر اینکه در مقابل وقایع طبیعی همچون زمین لرزه، رانش زمین مقاومت می کنند، در مقابل حمله های تروریستی هم همچنان پابرجا باقی می مانند.این ساختمان های ضد زلزله از اجزای خاصی ساخته شده اند که این اجزا همان مصالحی هستند که ساختمان را در مقابل زمین لرزه های مهیب و عظیم مقاوم می سازد. این شیوه مقاوم سازی بسیار کم هزینه است و در عین حال برای سرزمین های آباد در معرض زلزله در سراسر جهان مفید واقع خواهد شد. این شیوه ساختمان سازی اصول اساسی اش را از ساختمان سازی مکانیزه عاریت گرفته است.

 

علیرضا ربانی فر

برچسب ها :

مطالعات پايان نامه كارشناسي با موضوع سينما در 111 صفحه

,
مطالعات پايان نامه كارشناسي با موضوع سينما در 111 صفحه


چکیده

سینما بیشتر و موثر از سایر گونه های بیانی قادر به تأثیر گذاری مثبت و منفی برداری مخاطب خویش می باشند. در این میان سینمای فرهنگی، هنری به عنوان یکی از انواع گونه های سینمائی از آنجا که با حوزه های شعر سازی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، بیانی، معماری و غیره کار وارد و به طریق برتر از سایر گونه ها قادر خواهد بود تا در چگونگی روابط اجتماعی و فرهنگی میان افراد جامعه نقش داشته باشد و در جهت فرهنگ سازی و ایجاد و توسعه فضای فرهنگ سازگامی موثر بر وارد تا بتوان با این هدف کمکی هر چند کوچک به جامعه خویش در رفع مشکل کنونی کشور برداریم.این رساله به بررسی عوامل ناکامی سینمای ایران و همچنین عدم توجه به مکانهای سینمائی و فضاهای معماری و تأثیر سینما بر فرهنگ- تأثیر معماری بر سینما و بالعکس و نحوه جذب مخاطب می پردازد، همچنین سینما و معماری و نسبت های آنها، شباهت ها وکاربردها مورد بازبینی قرار می گیرد. نتایج به دست آمده از این تحقیق مبین آل است که سینمای ایران به عنوان یک سینمای آزاد هیچگاه، آنطور که باید مورد توجه سینما گران، سرمایه گذاران و مسئولین قرار نگرفت و امید است حداقل
معماران با توجه بیشتر به این معقوله مشکلات موجود را برطرف نمایند زیرا که این معماران هستند که بنای آبادانی هر کشور را خواهند گذاشت و این امر خود باعث جذب مخاطب و تجدید نظر آنها در مورد سینمای کشور خواهد شد. تماشای فیلم با تکنیک های خوب فیلمبرداری در یک مکان خوب است که به آن اثر هویت می بخشد و تماشای آن در یک مکان غیر استاندارد چیزی جز نارضایتی و مخاطب شرمندگی برای طراحان آن به همراه نخواهد داشت.

سایت بروژه مورد نظر در شهر تهران ودر نزدیکی یکی از میدان های مهم شهر تهران یعنی میدان ونک با مساخت تقریبی 7500 متر و با زیربنای4200 قرار دارد  که از لحاظ

جمعیتی دارای تراکم بالا میباشدکه مستعد ساخت سینما میباشد

فصل اول كليات

1-1 طرح مسئله «تعبین سوژه .

1-2 اهداف طرح

1-2 روش های تحقیق و منابع مطالعاتی
 

فصل دوم مفاهيم پايه

 2-1 سینما تشریح هنر هفتم
 2-2 تاریخچه سینما در ایران

2-3 اولین سینما در ایران

2-4 اهداف شکل گیری سینما درایران

2-5 پیشگامان سینمای ایران

2-6 موج نو در سینمای ایران

2-7 سینمای ایران قبل از انقلاب

2-7-1. سینمای ملی داشتن یا نداشتن

2-8 مسیر طی شده از ابتدا تا به امروز در صنعت سینمای ایران

2-9 تأثیر سینما در اجتماع

2-10 رویکرد ما در این پروژه

2-10-1 روش های جذب مردم

2-10-2 تأثیر گذاری سینما

2-11رونق صنعت سینما گر و سرمایه گذاری

2-12 روش های جدید خدمات- بازنگری به سبک جهانی

2-13 بررسي دلایل عدم توفیق سینما در جامعه

2-14 سینمای دیجیتال

فصل چهارم بررسی نمونه های موجود

4-1 مجموعه سينمايي منطقه 18

4-2 سينما صحرا ((ريولي))

4-3 سينما آزادي

4-4 پرديس سينمايي پارك ملت

فصل پنجم برنامه فزیکی طرح

5-1 فضاهاي تشكيل دهنده سينما

5-1- 1سالن نمايش

5-1-2 فواصل ديد

5-3-1 زواياي ديد

5-4-1 زواياي تابش و فاصله پروژكتور نسبت به پرده

5-5-1 صندلي تماشاگران

5-6-1 راهرو هاي سالن نمايش

5-7-1 ورودي ها و خروجي هاي سالن نمايش

5-1-2 پرده نمايش فيلم

5-2-2 ساير ملاحظات در سالن نمايش

5-1-3حجم و سرانه سالن نمايش

5-2-3 سالن انتظار

5-3-3 مشخصات عمومي

5-4-3 ساير مشخصات 

5-1-4 اتاق پروژكتور و ملحقات آن

5-3-4 ساير مشخصات

5-1-5 ورودي سينما

5-2-5 مشخصات عمومي

5-3 -5 ساير مشخصات

5-1-6 گيشه بليط فروشي

5-2-6 سرويس هاي بهداشتي

5-3-6 مشخصات عمومي

5-4-6 ساير مشخصات

5-1-7 فضاهاي اداري

5-2-7 انبار و اتاق تأسيسات

5-3-7 فضاهاي ارتباطي

5-4-7 مشخصات عمومي

5-5-7 ساير مشخصات

5-1-8 پاركينگ هاي سينما

5-2-8 مشخصات عمومي

5-3-8 ساير مشخصات

5-4-9 بوفه و رستوران

5-2 توصيه هاي طراحي

5-1-2 همجواريها

5-2-2 معابر اطراف سينما

5-3-2 نماي سينما

5-4-2 نكات ايمني

5-3 برنامه فيزيكي

5-6 روندطراحي


 

پنل کاربری
نام کاربری
رمز عبور
عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
درباره ی سایت
بزرگ ترین وب سایت تخصصی ارایه دهنده مطالب و فایل های معماری این سایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد .